اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

خود را برای شدیدترین رکود اقتصادی در یک قرن گذشته آماده کنید

صندوق بین‌المللی پول شرایط آشفته‌ی اقتصادی که از شیوع ویروس کویید ۱۹ نشأت خواهد گرفت را به عنوان بدترین سقوط اقتصادی در ۹۰ سال اخیر توصیف کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • صندوق بین‌المللی پول(IMF)، پیش‌بینی کرده است که پیش از فروکش کردن رکود اقتصادی حاکم بر بازار‌های مالی که هم‌اکنون به دلیل اعمال گسترده‌ی شرایط قرنطینه در سطح جهان تجربه می‌شود، شرایط به مراتب بدتری را تجربه خواهیم کرد. در حالی که هم‌اکنون همبستگی بالایی در میان بازار مبادلات بیت کوین و بازار‌های سنتی مالی تجربه می‌شود، به‌نظر می‌رسد پیش از آغاز بازار صعودی گسترده در بازار بیت کوین تغییر مسیر این دارایی از شاخص سهام اس‌اند‌پی ۵۰۰ ضروری است.

پیش‌بینی رشد اقتصادی از دیدگاه صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین المللی پول در روز چهاردهم آوریل گزارش سه‌ماهه‌ی چشم انداز اقتصادی جهان(World Economic Outlook Report) را منتشر کرده است. این گزارش ایجاد شرایط قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کویید 19 را به صورت بدترین سقوط اقتصادی در 90 سال اخیر توصیف کرده است. گزارش صندوق بین المللی پول مجموع زیان حاصل از این پدیده را تا پایان سال 2022 نه تریلیون دلار پیش‌بینی کرده است.

با توجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در بیش از 170 کشور جهان، در این گزارش کاهش 6.3 درصدی رشد اقتصادی از ماه ژانویه و همچنین کاهش 3 درصدی در مقایسه با سال گذشته پیش‌بینی شده است.

گیتا گوپیناث(Gita Gopinath) مدیر صندوق بین المللی پول اظهار داشت که این پیش‌بینی بر اساس فرض تجربه‌ی شرایط اوج گسترش ویروس کرونا در سه ماهه‌ی دوم سال 2020 و تسکین شرایط در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی ارائه شده است. وی اظهار داشت که پیش‌بینی قبلی این سازمان در یک دوره‌ی بسیار کوتاه بازبینی شده است:

این شرایط بدترین رکود اقتصادی از زمان وقوع رکود بزرگ اقتصادی در دهه‌ی 1930 میلادی تاکنون را ایجاد می‌کند که از بحران مالی جهان در سال 2008 شرایط به مراتب بدتری را خواهد داشت. صندوق بین المللی پول

در زمان وقوع بحران اقتصادی سال 2008 رشد 0.1 درصدی در طول 12 ماه تجربه شده است. با این وجود بحران کنونی بر روی کشور‌های چین و هند تاثیر فوری داشته است. صندوق بین المللی پول نسبت به بهبود شرایط اقتصادی جهان در سال 2021 خوش‌بین است و رشد 5.6 درصدی را پیش‌بینی کرده است.

رشد اقتصادی کشورها
مقایسه‌ی تاثیرات اعمال شرایط قرنطینه به‌طور گسترده و وقوع بحران اقتصادی سال 2008 بر اقتصاد‌ کشور‌های منطقه.

وقوع پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول شرایط نامطلوبی را برای بازار بیت کوین به همراه خواهد داشت

در حالی که بر اساس گزارش کوینیت، اخیرا همبستگی بالایی میان تغییرات قیمت بیت کوین و شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 تجربه شده است، پیش‌بینی صندوق بین المللی پول شرایط نامطلوبی را برای بیت کوین نیز ایجاد خواهد کرد. اگرچه واکنش بازارهای مالی سنتی نسبت به وقوع بحران اقتصادی پیش‌رو مشخص نیست، بررسی تاریخچه‌ی بازارهای مالی نشان می‌دهد که در زمان وقوع بحران‌های اقتصادی سقوط گسترده‌ای در بازارهای مالی نیز تجربه شده است.

افزایش سطح همبستگی میان تغییرات قیمت بیت کوین و طلا

با این وجود، به‌نظر می‌رسد که وقوع بحران نقدینگی موجب تلاقی در میان اکثر کلاس دارایی‌ها شده است، در همین راستا همبستگی میان شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 و طلا به بالاترین سطح در طول 5 سال اخیر رسیده است و افزایش همبستگی میان تغییرات قیمت بیت کوین و طلا به رکورد جدیدی دست یافته است.

همبستگی میان بیت کوین و اس‌اند‌پی ۵۰۰
همبستگی میان بیت کوین و اس‌اند‌پی ۵۰۰

بررسی عملکرد طلا در طول بحران اقتصادی پیشین جهان یقینا نکات ارزشمندی را به ما نشان می‌دهد. اگرچه قیمت طلا در طول شش ماه نخست وقوع بحران اقتصادی سال 2008 به میزان 30 درصد کاهش یافت، تغییرات قیمت این فلز گرانبها در طول سه سال و نیم افزایش 150 درصدی را ثبت کرده است.

در صورت تکرار چنین شرایطی پایان یافتن همبستگی میان تغییرات قیمت بیت کوین و بازارهای سنتی ضروری است. در این زمان امکان افزایش قیمت بیت کوین به همراه طلا وجود دارد.

وب‌سایت کوین متریک پیش‌بینی می‌کند که در بازه‌ی زمانی بلند مدت همبستگی میان تغییرات قیمت بیت کوین و بازار سهام از بین خواهد رفت:

اگرچه همبستگی میان تغییرات قیمت بیت کوین و شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 افزایش یافته است، تداوم این شرایط در بلند مدت بعید به‌نظر می‌رسد. Coinmetrics

نظر شما نسبت به پیش‌بینی اخیر صندوق بین المللی پول و احتمال وقوع بحران اقتصادی گسترده چیست؟ آیا روند افزایش قیمت طلا همانند گذشته تکرار خواهد شد؟ آیا بیت کوین نیز به عنوان طلای دیجیتالی در این زمان شرایط افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

دکمه بازگشت به بالا