اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

بازار کوچک بیت کوین در برابر بازار طلا، آیا واقعاً بین آن‌ها همبستگی وجود دارد؟

با وجود اختلاف هنگفت سرمایه‌ی در حال گردش بازار بیت کوین و بازارهای جهانی طلا، بسیاری ادعا می‌کنند که بین این دو دارایی نوعی همبستگی وجود دارد...

نکات برگزیده مطلب
  • طی هفته‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که بازارهای بزرگ جهان از جمله بازار نفت، طلا، اوراق قرضه و حتی بازار رمزارزها به دلایلی همچون شیوع ویروس کرونا و مسائل ژئوپلتیک همراه آن، با افت محسوسی روبرو شده‌اند. برخی معتقد‌اند که سقوط اخیر بازار بیت کوین به دلیل همبستگی این رمزارز با بازار دارایی‌های ذکر شده به وقوع پیوسته است، این درحالیست که مجموع سرمایه‌ی در حال گردش بازار بیت کوین در مقابل بازار بزرگی همچون طلا تنها یک رقم ناچیز شمرده می‌شود.

وابستگی یا عدم وابستگی

دقیقاً در همان روزی که وال‌استریت یکی از سخت‌ترین سقوط‌های چند دهه‌ی خود را تجربه می‌کرد، رمزارز بیت کوین نیز با کاهش عجیب قیمت روبرو شد و طی ۲۴ ساعت قیمت هر واحد BTC از ۸ هزار دلار به کمتر از ۳۷۰۰ دلار رسید. این مسئله باعث شد عدم وابستگی و عدم ارتباط بیت کو‌ین با سایر دارایی‌های موجود در بازارهای اقتصادی زیر سوال برود.

بیت کوین

سرمایه‌ی بیت کوین برای همبستگی با بازارهای جهانی بسیار کوچک است

گرچه به نظر برخی منتقدان بیت کوین به عنوان «یک پول جعلی اینترنتی» توانسته به یک سرمایه‌ی در حال گردش چشم‌گیر دست یابد، اما باید متذکر شد همچنان مجموع سرمایه‌ی این پروژه‌ی رمزارزی بسیار کوچک بوده و نمی‌تواند با بازارهای جهانی همبستگی ایجاد کند.

به نظر می‌رسد که منتقدان بیت کوین هنوز درک درستی نسبت به منحنی پذیرش این رمزارز و همچنین جایگاه ما در این منحنی، پیدا نکرده‌اند. این منتقدان هنوز درک نکرده‌اند که مجموع سرمایه‌ی بیت کو‌ین نسبت به کالاهای جهانی همچون نفت و یا اوراق بهادار جهانی همچون طلا، بسیار کم و حتی ناچیز به شمار می‌آید.

برای درک چشم‌انداز این تفاوت سرمایه، باید یادآور شد که مجموع سرمایه‌ی در حال گردش شبکه‌ی بیت کوین در زمان نگارش این مقاله حدود ۹۶ میلیون دلار تخمین زده شده است. این درحالیست که در روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ تخمین زده شده که در این سال چیزی حدود ۱۹۰ هزار تن طلا خام از لایه‌های سطحی زمین استخراج شده است. در هر تن طلا ناخالص حدود ۳۲ هزار اونس طلا وجود دارد. با در نظر گرفتن قیمت فعلی هر اونس طلا(که سقوط شدیدی را تجربه کرده است) که ۱۵۲۹ دلار می‌باشد، تنها در سال ۲۰۱۷ معادل ۹/۲ تریلیون دلار طلا استخراج شده است. بنابراین به سادگی می‌توان فهمید که تمام بازار رمزارزی با در اختیار داشتن ۱۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌ی در حال گردش، برای بازارهای جهانی تقریبا یک شوخی به شمار می‌آید.

سرمایه‌ی در حال گردش طلا در مقابل بیت کوین

برای اینکه یک همبستگی(مثبت یا منفی) با سایر طبقات دارایی به وجود آید، باید یک دارایی مالی با حجم انبوه وجود داشته باشد. در رابطه با طلا می‌توان گفت که از نظر تاریخی در طول زمان همبستگی آن منفی بوده است، زیرا کمتر دارایی با ارزشی توان مقابله با آن را دارد.

سرمایه‌ی بازار طلا جهانی آنقدر سنگین و گسترده است که اقتصاددانان متوسط تراکنش‌های معمولی بازار آن را «سر و صدای آماری» توصیف می‌کنند. بنابراین، قیمت بازار طلا یک ارتباط مستقیم با سایر پدیده‌های کلان دارد.

این درحالیست که بازار بیت کو‌ین در مقابل بازار طلا یک قایق بسیار کوچک توصیف می‌شود که در آب‌های بسیار متلاطم به ماهیگیری می‌پردازد. رکود یا افت ناگهانی قیمت بیت کوین پاسخ مستقیم به نیروهای تغییر دهنده‌ی بازار جهانی نیست، بلکه تنها یک یا دو بازیکن بزرگ بازار بیت کوین توانسته‌اند با خرید یا فروش حجم زیادی دارایی باعث تغییرات ناگهانی در قیمت لحظه‌ای آن شوند.

رویدادهایی که می‌توانند قیمت بیت کوین را تغییر دهند

تحلیلگران معتقداند که اوپراتورهای طرح هرمی و کلاهبرداری پلاس‌توکن(PlusToken)، که توانسته‌اند چیزی معادل ۲ میلیارد دلار رمزارز بیت کوین و سایر دارایی‌های رمزارزی را از کاربران خود به سرقت ببرند(اغلب کاربران چینی و شهروندان کره‌ی جنوبی)، طی روزهای پایانی هفته‌ی گذشته معادل ۱۱۸ میلیارد دلار بیت کو‌ین را جابجا کرده‌اند.

بیت کوین
تغییرات قیمت بیت کوین طی یک ماه گذشته تا به امروز

این اوپراتورها روز یکشنبه از طریق سرویس‌های پولشویی بیت کو‌ین اقدام به جابجایی مجدد دارایی‌های رمزارزی کردند. این جابجایی ناگهانی و ورود حجم زیادی رمزارز BTC به بازار، یک تغییر ناگهانی در سطح عرضه و تقاضا ایجاد کرده و باعث شد تا قیمت بیت کوین به طور ناگهانی با افت ارزش محسوسی روبرو شود. علاوه بر این مشکلاتی با تامین نقدینگی صرافی بیت‌مکس(BitMEX) بوجود آمد. شایان ذکر است که صرافی بیت‌مکس بزرگ‌ترین پلت‌فرم مبادله‌ی مشتقات در بازار رمزارزهاست.

رویدادهایی مانند موارد فوق به سادگی می‌توانند قیمت بیت کوین را به هر جهتی سوق داده و تغییرات ناگهانی در نمودار ارزش BTC ایجاد کنند.

 آیا بیت کوین با در اختیار داشتن سرمایه‌ی در ناچیز نسبت به بازارهای جهانی، می‌تواند با دارایی‌های بزگی همچون طلا همبستگی ارزش ایجاد کند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا