اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

صرافی بیت‌مکس: صدور رمزارز بانکی منجر به افزایش تورم می‌شود

گزارشات بیت‌مکس حاکی از آن است که صدور هرگونه رمزارز بانکی به افزایش تورم و کاهش قدرت بانک‌ها و دولت‌ها ختم خواهد شد

نکات برگزیده مطلب
  • بخش تحقیقاتی صرافی بیت‌مکس(BitMEX) با انتشار گزارشی در روز ۱۸ام مارس توضیح داد که ذخایر پولی در اقتصاد مدرن توسط بانک‌ها تعیین می‌شود، بنابراین آن‌ها می‌توانند بدون محدودیت اقدام به چاپ و تولید نقدینگی کنند. علاوه براین گفته شده که صدور رمزارز بانکی(CBDC) توسط بانک‌ها مرکزی به افزایش سطح تورم منجر خواهد شد.

مقاله‌ی بیت‌مکس

بخش تحقیقاتی صرافی بیت‌مکس(BitMEX) روز ۱۸ام مارس با انتشار یک مقاله‌ی طولانی به بحث پیرامون صدور رمزارز بانکی(CBDC) و مزایای اقتصادی همراه با آن‌ها پرداخت. طبق آنچه در این مقاله گفته شده، ذخایر پولی در اقتصاد مدرن توسط بانک‌ها و یا تمایل آن‌ها برای پرداخت وام تعیین می‌شود.

در بخشی از مقاله‌ی بیت‌مکس گفته شده که «از نظر نقدینگی، بزرگ‌ترین موسسات سپرده‌گذاری یک اقتصاد کلان تقریباً می‌توانند بدون محدودیت اقدام به پرداخت وام کنند، زیرا وجوه پرداخت شده به عنوان وام به طور خودکار پس از مدت کوتاهی به عنوان سپرده به حساب‌های همین بانک بازمی‌گردد».

در این پست گفته شده که تنها استثناء برای این قانون «پول نقد فیزیکی» است، زیرا بانک‌ها باید ذخایر فیزیکی خود را به منابع مالی تبدیل کنند.

ذخیره‌ی نامحدود پول

البته در این مقاله به یک نکته‌ی بسیار مهم اشاره نشده است، اینکه در روز ۱۵ام مارس بانک فدرال رزرو برای جلوگیری از ورشکستگی بانک‌ها قانون الزمام ذخیره‌ی مالی را لغو کرد، قانونی که یک طی دهه‌ی گذشته به سختی بر روی اجرای آن تاکید داشت. گرچه بانک‌ها از نظر تئوری توانایی ایجاد پول نقد به میزان نامحدود را دارند، اما طبق گفته‌ی الکس ماشینسکی(Alex Mashinsky) بنیانگذار و مدیرعامل شبکه‌ی سلسیوس:

طبق قوانین جدید، آن‌ها]موسسات مالی و بانک‌ها[ می‌توانند به فدرال رزرو مراجعه کرده و هر اندازه که می‌خواهند پول قرض بگیرند. اکنون ۱/۵ تریلیون دلار رپو دائمی( Repo باز خرید اوراق موجود در بازار) رخ داده، درحالیکه هیچ نقدینگی در بازار باقی نمانده است، آن‌ها به یکدیگر اعتماد ندارند. Alex Mashinsky

ممنوعیت پول، پول بیشتر

در این پست مقرر شده که بانک‌های مرکزی می‌توانند از دو رویکرد متفاوت برای صدور رمزارز بانکی استفاده کنند. آن‌ها یا می‌توانند به طور کلی استفاده از پول نقد را ممنوع اعلام کرده، و یا در عوض «به عموم مردم اجازه دهند تا سپرده‌گذاری الکترونیکی در بانک‌ها انجام دهند».

اگر رویکرد اول مورد استفاده قرار بگیرد، محدودیت نقدینگی ذخیره‌ی بانک‌ها حذف خواهد شد. این به بانک‌ها اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت و به خواست خود اعتبارات مالی خود را گسترش داده و پول بیشتری ایجاد کنند.

در صورتی که رویکرد دوم مورد پذیرش قرار بگیرد، راهی بسیار قدرتمند برای خروج از سیستم بانکی در اختیار مردم قرار گرفته است، روندی که به احتمال زیاد توانایی بانک‌ها در ایجاد اعتبارات مالی را محدود می‌کند.

به عبارت دیگر، رویکرد اول تورمی است، و رویکرد دوم افت اقتصادی. گزارش تحقیقاتی بیت‌مکس در انتها به این نتیجه می‌رسد که احتمالاً گزینه‌ی اول مورد پسند موسسات مالی خواهد بود:

رویکرد اول از نظر منطقی با سایر روندهای سیاسی و اقتصادی سازگار است. به عبارتی، افزایش سطح سیاست‌های پولی انبساطی و تجربی، افزایش سطح نظارت دولت، افزایش سطح استفاده از اینترنت و سیستم‌های الکترونیکی، افزایش سطح حمایت از سیستم بانکی، افزایش قدرت دولت‌ها، همگی از مزایای گزینه‌ی اول هستند. BitMEX

این گزارش در حالی منتشر شده که جزایز مارشال آیلند(Marshall Islands) به تازگی صدور ارز دیجیتال ملی را تایید کرده است. این امکان وجود دارد که یک رمزارز بانک توسط یکی از ده بانک برتر جهان صادر شود.

نظر شما در رابطه با مقاله‌ی بیت‌مکس چیست؟ آیا صدور رمزارز بانکی منجر به افزایش سطح تورم خواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا