اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

پس از هالوینگ پیش رو، شرایط استخراج بیت کوین چگونه خواهد بود؟

با توجه به گسترش پذیرش بیت کوین و تغییر شرایط فعالیت ماینر‌ها هالوینگ پیش‌رو مسیر فعالیت آینده در این صنعت را ترسیم خواهد کرد

کمتر از 100 روز به اجرای هالوینگ بعدی بیت کوین باقی مانده است اما به‌نظر می‌رسد هالوینگ پیش‌رو نسبت به هالوینگ‌های پیشین از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا محبوبیت و سطح پذیرش بیت کوین نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است و اجرای هالوینگ در این شرایط می‌تواند مسیر بیت کوین در آینده را ترسیم کند. همچنین هالوینگ پیش‌رو در شرایطی اجرا خواهد شد که استخراج بیت کوین به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است؛ در نتیجه اجرای هالوینگ ممکن است بر فعالیت بزرگترین ماینر‌ها نیز تاثیر بگذارد و با کاهش ارائه‌ی پاداش استخراج ماینر‌ها را با شرایط جدیدی مواجه خواهد کرد. در این مقاله شرایط و سناریو‌های احتمالی ماینر‌ها پس از اجرای هالوینگ بیت کوین بررسی می‌شود.

اجرای هالوینگ بیت کوین در سال 2020

از نظر تاریخی اجرای هالوینگ موجب افزایش ارزش بیت کوین شده است. اگرچه این حقیقت در تاریخچه‌ی بیت کوین مشاهده می‌شود، اما هیچ روشی برای تعیین دقیق تاثیر هالوینگ بر قیمت بیت کوین وجود ندارد. زیرا ارزش بیت کوین توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و با توجه به انتشار بیش از 18 میلیون بیت کوین افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران موجب افزایش قیمت بیت کوین خواهد شد.

اما از نظر اقتصادی، اجرای هالوینگ می‌تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد. زیرا عرضه‌ی کمتر پس از اجرای هالوینگ فشار فروش را کاهش خواهد داد و در صورتی که تقاضا برای بیت کوین در سطح ثابتی باقی بماند، افزایش قیمت بیت کوین به دلیل کمیابی دور از انتظار نیست.

هالوینگ بیت کوین یک پدیده‌ی غیر منتظره نیست؛ یعنی بسیاری از ماینر‌ها از زمان اجرای هالوینگ اطلاع دارند و با در نظر گرفتن شرایط پیش‌رو برای اجرای هالوینگ آماده می‌شوند.

با توجه به افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین و نوسان قیمت این رمزارز در سطحی کمتر از مقدار بیشینه‌‌ در طول دو سال گذشته، بسیاری از ماینر‌ها در شرایط حداقل سودآوری و یا در شرایط سود منفی فعالیت می‌کنند، در نتیجه اجرای هالوینگ با فرض ثبات قیمت بیت کوین ممکن است موجب توقف فعالیت بسیاری از ماینر‌ها شود. اگرچه افزایش قیمت بیت کوین ممکن است شرایط متفاوتی را برای فعالیت ماینر‌ها ایجاد کند.

تغییر شرایط استخراج بیت کوین پس از اجرای هالوینگ

ماینر‌ها همچنان به شدت در شبکه‌ی بیت کوین با یکدیگر رقابت می‌کنند، ساخت و عرضه‌ی تجهیزات قدرتمند‌تر ماینینگ و تمایل ماینر‌های قدیمی به ادامه‌ی فعالیت در این حوزه موجب افزایش هش‌ریت شبکه به رکورد 125 کوادریلیون هش بر هر ثانیه شده است. با توجه به شرایط کنونی حاکم در شبکه‌ی بیت کوین، سطح قیمت 14-15 هزار دلار پس از اجرای هالوینگ ماینر‌ها را در شرایط برابری هزینه و درآمد قرار می‌دهد. همچنین در شرایط کنونی با توجه به قیمت برق مصرفی ماینر‌ها، کاهش قیمت بیت کوین به محدوده‌ی قیمتی 3,500-7,000 دلار موجب توقف فعالیت ماینر‌ها خواهد شد.

شرایط استخراج بیت کوین پیش و پس از اجرای هالوینگ

با توجه به افزایش هش‌ریت شبکه و افزایش سختی استخراج بیت کوین، همچنین با در نظر گرفتن قیمت بیت کوین در سطح 10 هزار دلار حتی آنت‌ماینر مدل S17 که یکی از جدیدترین محصولات شرکت بیت‌مین محسوب می‌گردد، بازگشت سرمایه‌ی ماینر‌ها را تضمین نمی‌کند. اگرچه فعالیت ماینینگ در این مقطع زمانی سودآور به نظر نمی‌رسد، اغلب ماینر‌ها بدون توجه به سودآوری فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

تاسیس فارم‌های جدید با هزینه‌ی پایین برق مصرفی و فعالیت فارم‌های قدیمی احتمالا سطح فعالیت در شبکه‌ی بیت کوین را پیش از اجرای هالوینگ بعدی افزایش خواهد داد. افزایش فعالیت در شبکه موجب شده است تا در تعدادی از روزها به‌جای 1800 بیت کوین(یا 144 بلاک بر اساس برنامه‌ریزی موجود در شبکه)، 1950 بیت کوین منتشر گردد. در نتیجه به‌نظر می‌رسد که هالوینگ بیت کوین زود‌تر از آنچه در گذشته انتظار می‌رفت اتفاق خواهد افتاد.

سناریو‌های احتمالی پس از اجرای هالوینگ بیت کوین در سال 2020

هم‌اکنون استخر‌ها و مزارع استخراج بیت کوین در چین، بیش از 50 درصد از بلاک‌ها‌ی شبکه‌ی بیت کوین را استخراج می‌کنند. اگرچه کشور چین سهم بزرگی از استخراج در شبکه‌ی بیت کوین را در اختیار دارد، تاکنون هیچگونه همکاری برای اجرای حملات و یا فعالیت مخرب در شبکه‌ی بیت کوین مشاهده نشده است. با این وجود، پس از اجرای هالوینگ بیت کوین ماینر‌ها به منابع جدیدی برای پوشش هزینه‌ی فعالیت در این صنعت نیاز دارند. کارمزد تراکنش‌ها(به ارزش تقریبا 200 هزار دلار در هر روز) برای ایجاد رونق در صنعت ماینینگ کافی به‌نظر نمی‌رسد.

سناریوی محتمل، افزایش قیمت بیت کوین به سطح بالاتر از 14 هزار دلار است. در این شرایط استمرار استخراج بیت کوین برای ماینر‌ها همچنان توجیه‌پذیر خواهد بود. اما این احتمال وجود دارد که قیمت بیت کوین در سطوح پایین باقی بماند و ماینر‌ها در تلاش برای سود‌آوری، فعالیت در شبکه‌های دیگر رمزارزهای دارای الگوریتم مشابه با بیت کوین(SHA-256) را تجربه کنند. اگرچه بر اساس گزارش کوینیت، در شرایط کنونی بسیاری از ماینر‌های فعال در شبکه‌ی بیت کوین کش(Bitcoin Cash) و بیت کوین اس‌وی(Bitcoin SV) در شرایط سودآوری قرار ندارند، شبکه‌ی رمزارزهای اشاره شده جایگزین‌های احتمالی برای فعالیت ماینر‌های شبکه‌ی بیت کوین محسوب می‌گردد.

توقف فعالیت ماینر‌ها

توقف فعالیت ماینر‌ها بدترین سناریوی احتمالی است که می‌تواند فعالیت فارم‌های کوچک را تحت تاثیر قرار دهد. هالوینگ لایت‌کوین(LTC) در تابستان سال گذشته شرایطی را ایجاد کرده است که در آن استمرار فعالیت استخراج لایت کوین برای ماینر‌ها سود‌ به همراه نداشته است، در نتیجه همزمان با توقف فعالیت برخی از ماینر‌ها هش‌ریت شبکه‌ی لایت کوین به شدت کاهش یافته است. یکی از کاربران توئیتر با اشاره به نتیجه‌ی نظرسنجی در این رابطه اظهار داشت:

(در این نظرسنجی کاربران) تقریبا 50 درصد از کاربران نسبت به احتمال ایجاد شرایط مارپیچ مرگ و یا توقف فعالیت ماینر‌ها پس از اجرای هالوینگ بیت کوین در می 2020 اطمینان ندارند. آن‌ها افراد و یا ریسک‌هایی هستند که بین قیمت کنونی بیت کوین، 8300 دلار و مدل قیمتی 50 تا 100 هزار دلار(S2F) در زمان پس از هالوینگ قرار گرفته‌اند.

دیدگاه شما نسبت به چگونگی تغییر شرایط فعالیت در صنعت استخراج بیت کوین پس از اجرای هالوینگ چیست؟ آیا ماینر‌ها پس از اجرای هالوینگ همانند گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دکمه بازگشت به بالا