اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

بنیاد آیوتا از بروزرسانی کریسالیس رونمایی کرد

آیوتا قصد دارد پیش از حذف «هماهنگ کننده» در شبکه‌ی این رمزارز با اعمال یک سری بروزرسانی‌ها برخی از ویژگی‌های کنونی شبکه را بر اساس درخواست کاربران تغییر دهد

نکات برگزیده مطلب
  • بنیاد آیوتا(IOTA)، در روز سوم فوریه از یک سری بروزرسانی با عنوان کریسالیس(Chrysalis) رونمایی کرده است که تا زمان حذف هماهنگ کننده‌(Coordinator) به تدریج در شبکه‌ی بلاکچین آیوتا اعمال خواهند شد. بروزرسانی معرفی شده، چند ویژگی مهم را دارا است که برخی از آن‌ها اصول آیوتا در بلند مدت را تغییر می‌دهند.

بروزرسانی کریسالیس

نام‌گذاری کریسالیس با توجه به مرحله‌ی دوم دگرگیسی کرم به پروانه انتخاب شده است. این بروزرسانی با عنوان IOTA 1.5 نیز شناخته می‌شود و به عنوان گام‌های میانی پیش از اعمال کوردیساید(Coordicide) اعمال خواهد شد. بر اساس گزارش کوینیت، کوردیساید که با هدف حذف هماهنگ کننده‌ها از شبکه‌ی آیوتا معرفی شده است، مدیریت امنیت تراکنش‌ها و تضمین فرآیند مبادلات را بر عهده خواهد گرفت.

کریسالیس

هماهنگ کننده در اصل یک سرور متمرکز است که توسط توسعه‌دهندگان آیوتا به منظور ایجاد نقاط بررسی در تاریخچه‌ی تراکنش‌ها ایجاد شده است. به دلیل ساختار مختصر و منحصر بفرد شبکه‌ی تنگل(Tangle) یا دگ(DAG) آیوتا، این ویژگی ضروری به‌نظر می‌رسد.

مشابه متانت(Serenity) اتریوم، هماهنگ کننده تغییراتی را شامل می‌شود که در بلند مدت با حمایت جامعه‌ی آکادمیک تکمیل خواهد شد. دومنیک شینر(Dominik Schiener)؛ یکی از بنیان‌گذاران بنیاد آیوتا در رابطه با جایگاه کریسالیس در برنامه‌های پیش‌رو اظهار داشت:

کریسالیس یک مرحله‌ی میانی و پیش از آزاد‌سازی ظرفیت کامل آیوتا از طریق اعمال کوردیساید محسوب می‌گردد. بسیاری از ویژگی‌ها برای مدت طولانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در نهایت بر روی اعمال استراتژی منتخب بر روی پروتکل اصلی آیوتا توافق کرده‌ایم. برخی از تغییرات بنیادی‌تر هستند اما با در نظر گرفتن این موضوع که از سوی جامعه‌ی کاربران و شرکای تجاری درخواست شده‌اند فرصت بزرگی را برای (پیشرفت) آیوتا ایجاد می‌کنند. دومنیک شینر

ویژگی‌های کریسالیس

تغییر الگوریتم رمزنگاری

تیم توسعه دهنده، طرح امضای رمزنگاری جدیدی را با نام Ed25519 در طرح کنونی امضا که WOTS نام دارد ترکیب خواهد کرد. این روش با افزایش مقاومت شبکه در برابر کامپیوتر‌های کوانتومی، امکان استفاده‌ی مجدد از یک آدرس را برای کاربران ایجاد می‌کند. همچنین اعمال تغییرات موجب کاهش اندازه‌ی تراکنش‌ها و در نتیجه افزایش نرخ پردازش تراکنش‌ها بر هر ثانیه(TPS) در شبکه‌ی آیوتا خواهد شد.

شینر اظهار داشت که این ویژگی‌های اغلب از سوی جامعه‌ی کاربران و شرکای تجاری درخواست شده است.

بستر انتشار توکن‌ها

تیم توسعه دهنده قصد دارد پلتفرم آیوتا را به بستر انتشار توکن‌ها تبدیل کند. تراکنش‌های اتمی(Atomic Transactions) و تغییر به مُدل یو‌تی‌ایکس‌او(UTXO) دو تغییر اصلی در مسیر این هدف اعلام شده است. شینر توضیح داد:

یو‌تی‌ایکس‌او ایجاد دفتر کل امن‌تر، سریع‌تر و شفاف‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. ترکیب یو‌تی‌ایکس‌او با تراکنش‌های اتمی ما را از ساختار بسته(Bundle Constructs) رها خواهد ساخت، همچنین توسعه‌ی نرم‌افزار اصلی(Core Software) را ساده‌تر و امن‌تر کرده و بهره‌وری آیوتا را افزایش خواهد داد. بزرگترین مزیت یو‌تی‌ایکس‌او در ایجاد سکه‌های رنگی(Colored Coins) است. دومنیک شینر

«سکه‌های رنگی» اصطلاحی است که برای توصیف توکن‌های برپایه‌ی بیت کوین همانند نسخه‌ی اولیه‌ی تتر استفاده می‌شود.

اگرچه اتریوم هم‌اکنون به عنوان بستر اصلی انتشار توکن‌ها استفاده می‌شود، شینر ظرفیت قابل توجهی را برای انتشار توکن‌ها بر پایه‌ی آیوتا پیش‌بینی می‌کند:

«توکن‌هایی همانند دارایی‌های دیجیتالی و فیزیکی، بازار سهام، ارزهای بانک‌های مرکزی و غیره می‌توانند در آینده از دفتر کل آیوتا و محیط امن برای انتقال توکن‌ها بهره‌مند شوند.»

بازگشت به استاندارد نمایش باینری

کریسالیس همچنین تغییرات بزرگی را بر معماری اصلی آیوتا اعمال خواهد کرد. هم‌اکنون تراکنش‌ها در شبکه‌ی آیوتا با استفاده از ترای‌تس(Trytes) رمزگذاری می‌گردد. ترای‌تس به‌جای ساختار باینری که توسط تقریبا تمامی کامپیوتر‌ها پذیرفته شده است، از محاسبات سه‌گانه استفاده می‌کند.

شینر اظهار داشت که این ویژگی به‌طور اولیه و برای آماده‌سازی برای اعمال نهایی در آینده پیاده‌سازی خواهد شد.

«در طول چند سال گذشته، صنعت سخت‌افزار دریافت که قانون مور(تعداد ترانزیستور‌های یک تراشه در ابعاد ثابت هر سال دو برابر افزایش می‌یابد) به پایان می‌رسد. به همین دلیل باید از روش‌های جدید معماری استفاده کنیم. سخت‌افزار‌های مبتنی بر ترنری(Ternary) تلاش بزرگی در همین راستا محسوب می‌گردد و هم‌اکنون ساخت تراشه‌های نیمه‌هادی‌ در آینده بررسی می‌گردد.»

با این وجود، به دلیل نیاز به تعداد بالایی از مراحل تبدیل، استفاده از استاندارد نمایش سه‌گانه در کامپیوتر‌های باینری کارآمد نیست.

آیوتا تصمیم گرفت در بروزرسانی کریسالیس به سیستم نمایش استاندارد دو‌دویی بازگردد. شینر افزود:

ما در بنیاد آیوتا تصمیم‌گیری کرده‌ایم که به‌جای 4-5 سال آینده بر روی زمان حال تمرکز کنیم که برای پذیرش آیوتا از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه قصد داریم بر روی استفاده از سخت‌افزار‌های موجود تمرکز کنیم. دومنیک شینر

هنگامی که زمان پذیرش سخت‌افزار ترنری و یا دیگر سخت‌افزار‌ها فرا برسد، قادر به سازگاری با فن‌آوری ارائه شده خواهیم بود.

ویژگی‌های دیگر تغییرات جزئی را برای افزایش بهره‌وری و افزایش امنیت اعمال خواهند کرد و هماهنگ کننده نیز تا پیش از حذف کامل از شبکه‌ی آیوتا چند بروزرسانی را تجربه خواهد کرد.

نقشه‌ی راه کریسالیس

شنیر تاکید کرد که کریسالیس موجب تاخیر در نقشه‌ی راه حذف هماهنگ کننده نخواهد شد و بر روی بهبود عملکرد تراکنش‌ها در شبکه‌ی اصلی این پروژه تمرکز خواهد داشت.

نقشه‌ی راه نشان می‌دهد که اعمال کریسالیس در پایان سه‌ماهه‌ی سوم سال 2020 پایان خواهد یافت. اگرچه شنیر اظهار داشت که اعمال کامل کریسالیس تا پایان سه‌ماهه‌ی دوم نیز امکان‌پذیر است.

وی همچنین جزئیاتی را از جدول زمانی احتمالی برای حذف هماهنگ کننده ارائه کرد: «اعمال کوردیساید به خوبی بر اساس برنامه اجرا می‌گردد و نخستین شبکه‌ی آزمایشی آلفا در روز گذشته راه‌اندازی شده است. ما هم‌اکنون در رابطه با اعمال کوردیساید با بیش از 3 دانشگاه همکاری می‌کنیم و آن‌ها در بروزرسانی برخی از ویژگی‌های کوردیساید و تایید فعالیت‌ها ما را یاری می‌کنند.» وی افزود:

اگرچه تعیین تاریخ قطعی در این مقطع زمانی امکان پذیر نیست، راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشی در فصل تابستان به ما در تعریف جدول زمانی دقیق کمک خواهد کرد. دومنیک شینر

نظر شما نسبت به تغییرات اعلام شده در بروزرسانی کریسالیس چیست؟ آیا ارتقاء شبکه‌ی آیوتا بر اساس درخواست کاربران و شرکت‌ها به پذیرش گسترده‌تر آن کمک خواهد کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا