اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

دلایل عدم ادامه‌ی روند افزایش قیمت بیت‌کوین در چند روز اخیر چیست؟

روند افزایش قیمت بیت‌کوین در چند روز گذشته متوقف شده و این رمزارز نوسانات ناچیزی را تجربه می‌کند

نکات برگزیده مطلب
  • یک هفته پس از حرکت صعودی بازار رمزارزی، رالی اخیر قیمت بیت‌کوین هم‎اکنون متوقف شده است و نشانه‌هایی از عدم تصمیم‌گیری در بازار مشاهده می‌شود. در این مقاله سه دلیل برای توقف روند افزایش قیمت عنوان شده است.

بیت‌کوین در 7 آوریل 2019 به قیمت 5,190 دلار رسید و با ایجاد الگوی مشابهی که در سال 2015، بازار صعودی را آغاز کرد، شکست کانال نزولی را تایید کرد. با این حال، در نتیجه‌ی تغییرات از روند نزولی به صعودی شاهد بازار صعودی نبوده‌ایم.

بازار رمزارزی در هفته‌ی گذشته شرایط پرنوسانی را تجربه کرد. در هفته‌ی گذشته بیشینه‌ی قیمت بیت‌کوین به 5,347 دلار و کمینه‌ی قیمتی بیت‌کوین 4,912 دلار رسید. هم اکنون بیت‌کوین در قیمت 5,162 دلار قرار گرفته است.

با در نظر گرفتن شرایط بازار و بررسی شاخص‌ها، به‌نظر می‌رسد که افزایش قیمت بیت‌کوین به دلایل زیر متوقف شده است:

شرایط اشباع خرید یا خرید بیش از حد(Overbought Conditions)

با افزایش قیمت بیت‌کوین نمودار RSI وارد محدوده‌ی اشباع خرید شده است

شاخص قدرت نسبی(RSI) 14 روزه در روز دوم آوریل به سطح بیش از 70 رسید(سطح RSI بالاتر از 70 نشان دهنده‌ی اشباع خرید و یا خرید بیش از حد می‌باشد)، بنابراین با افزایش 18 درصدی قیمت بیت‌کوین، و ارائه‌ی شرایط خرید بیش از حد، قیمت بیت‌کوین به بیش از 5 هزار دلار رسید.

با افزایش قیمت بیت‌کوین به بیشینه‌ی قیمتی 4.5 ماهه‌ی خود؛ یعنی 5,345 دلار، سطح RSI به اندازه‌ی 90 واحد افزایش یافت(بالاترین سطح افزایش RSI از دسامبر 2017 تاکنون).

شرایط بیش خرید به عنوان نشانه‌ی افراط در افزایش قیمت شناخته می‌شود و معمولا با واکنش از طرف فعالان بازار همراه است. اصلاح قیمت و یا تثبیت در سطح کنونی سناریو‌های احتمالی برای آینده‌ی بیت‌کوین هستند.

سپس قیمت بیت‌کوین هشت روز پیش از کاهش به 4,912 دلار در تاریخ 12 آوریل، تلاش‌های ناموفقی در شکست سطح قیمتی 5,300 دلار را تجربه کرد.

واگرایی حجم کاهشی

حجم معاملات 24 ساعته‌ی بیت‌کوین در تمام صرافی‌های رمزارزی توسط CoinMarketCap اعلام می‌شود. افزایش دوبرابری حجم معاملات بیت‌کوین و دست‌یابی به سطح 21 میلیون دلاری در تاریخ 2 آوریل، تغییر روند نزولی را با شکست مقاومت تاریخی 4,236 دلار و افزایش به سطح 5 هزار دلار تایید می‌کند.

نمودار بالا قیمت بیت‌کوین و نمودار پایین حجم معاملات را نشان می‌دهد واگرایی در این نمودار مشهود است(بین دو خط آبی)

با افزایش قیمت رمزارزها به سطح 4.5 ماهه 5,347 دلاری در 8 آوریل، حجم معاملات به 17 میلیارد دلار کاهش یافت و شرایطی که شاخصRSI  نشان می‌داد را تقویت کرد.

بنابراین، اصلاح قیمت بیت‌کوین تا سطح 4,912 دلار(کمینه‌ی قیمت در روز جمعه) قابل پیش‌بینی بود. در طی هفته‌ی گذشته، قیمت رمزارزها بیش از 200 دلار افزایش یافت، اما حجم معاملات به 10 میلیارد دلار کاهش یافت. بنابراین افزایش قیمت ممکن است موقتی باشد.

خروج معامله‌گران ضعیف پیش از سقوط بازار

بازار‌های مالی اغلب پیش از صعود بزرگ با بازگشت به سطح مقاومت پیشین خریداران را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

میانگین متحرک 100 روزه و میانگین متحرک 200 روزه بیت‌کوین – در نمودار پایین با شکست میانگین متحرک 20 روزه شاهد چند بازگشت به این سطح هستیم(پولبک)

به عنوان مثال، میانگین متحرک 100 روزه‌ی بیت‌کوین(MA) در 19 فوریه با نمودار قیمت این رمزارز برخورد کرد اما پیش از آغاز روند افزایش قابل توجه قیمت، بارها با این نمودار برخورد کرده است.

به همین ترتیب، ممکن است قیمت‌ها به کمتر از سطح حمایتی 5 هزار دلاری و حتی به میانگین متحرک 200 روزه که در سطح 4,527 دلار قرار دارد، برسد. این سطح به عنوان سطح توقف روند صعودی/ نزولی در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که سطح حمایتی 4,912 دلار شکسته شود، با خروج سرمایه‌گذاران ضعیف، انتظار می‌رود قیمت بیت‌کوین به میانگین متحرک 200 روزه برسد.

دیدگاه: نمودار هفتگی

در نمودار هفتگی بیت‌کوین، روز یکشنبه در نمایش شمعی قیمت بیت‌کوین کندل دوجی(Doji) ایجاد کرد که به‌طور گسترده‌ای به عنوان علامت بازار غیر قطعی در نظر گرفته می‌شود. این کندل پس از ناکامی در شکست مقاومت بیت‌کوین ظاهر گردید. بنابراین می‌توان این پدیده را به عنوان نشانه‌ی خستگی بازار صعودی در نظر گرفت.

کندل داجی پس از شکست خط روند نزولی قیمت بیت‌کوین ظاهر شده است

شکست سطح حمایتی 4,912 دلار که بخش پایین کندل دوجی را نشان می‌دهد، خستگی خریداران را تایید می‌کند و امکان اصلاح قیمتی به 4,527 دلار(میانگین متحرک 200 روزه) را فراهم می‌کند.

آیا دلایل ارائه شده در این مقاله، رفتار کنونی بیت‌کوین را توجیه می‌کند؟ آیا به‌نظر شما بیت‌کوین به روند صعودی خود ادامه خواهد داد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Coindesk
دکمه بازگشت به بالا