اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

طراحی یک روستا با سیستم برق‌رسانی مبتنی بر بلاک‌چین

این سیستم برای خودکفایی در تولید و توزیع برق توسط شرکت بزرگ تولید وسایل منزل «IKEA» طراحی شده و در قالبی با ابعاد ۱ به ۵۰ به نمایش گذاشته شده است

نکات برگزیده مطلب
  • اخیرا بخش آزمایشگاهی و نوآوری کمپانی Ikea که Space10 نام دارد یک روستای کامل را در مقیاس ۱ به ۵۰ طراحی کرده است که هدف از ساخت آن نمایش جامعه‌ای کوچک است که می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را از طریق پنل‌های خورشیدی به دست آورده و مازاد تولیدی خود را از طریق فناوری بلاک‌چین به خانوار‌های مجاور فروخته یا از آن‌ها برق خریداری کنند. این پروژه‌ی خلاقانه SolarVille نام دارد و قرار است در آینده‌ای نزدیک به دسترسی ۱/۱ میلیارد انسان به شبکه‌ی توزیع برق کمک کند.

برق‌رسانی به یک روستای کوچک

یکی از شناخته‌شده ترین کمپانی‌های تولید وسایل منزل به نام Ikea اخیرا یک روستای کامل را در مقیاس ۱ به ۵۰ طراحی کرده است. این نمونه‌ی اولیه سرگرم‌کننده‌ توسط آزمایشگاه‌های نوآوری کمپانی Ikea به نام Space10 ساخته شده است. هدف از ساخت این روستای کوچک نمایش جامعه‌ای است که می‌تواند انرژی مورد نیاز خود را از طریق پنل‌های خورشیدی به دست آورده و البته مازاد و تولیدی بیش از حد خود را به خانوار‌های مجاور فروخته یا از طریق بلاک‌چین از همسایگان خود برق خریداری کنند.

https://www.ikea.com/

تمام ساختمان‌های این مجموعه به وسیله‌ی سیم به یکدیگر متصل شده‌اند تا برای اشتراک‌گذاری انرژی تولیدی و مبادله‌ی آن، یک شبکه‌ی کوچک یا Microgrid ایجاد کنند؛ بر اساس ادعا‌ی ازمایشگاه‌های Space10 این طرح یک مدل کاملا مقیاس‌پذیر است.

باس وند‌پوئل(Bas Van De Poel) مدیر بخش خلاقیت آزمایشگاه‌های Space10‌ در رابطه با این پروژه اظهار داشت:

این پروژه با نام SolarVille معرفی شده و نشان می‌دهد که فناوری‌هایی مانند پنل‌های خورشدی، شبکه‌های کوچک و بلاک‌چین به نوعی فرصت‌های جدیدی پیش روی ما قرار داده‌اند. از جمله این فرصت‌های جدید می‌توان به سیستم‌های خارج شبکه یا Off-Grid اشاره کرد که به مردم اجازه می‌دهد شبکه‌های سنتی توزیع برق را کنار بگذارند. Bas Van De Poel

بخش بلاک‌چینی این پروژه توسط یک استارت‌آپ نوپا به نام BLOC(مخفف آزمایشگاه‌های بلاک‌چین برای همکاری باز) توسعه یافته است. هنوز جزئیات بیشتری در رابطه با این طراحی اختصاصی و نمونه‌ی پرتابل و قابل حمل بلاک‌چین خصوصی، مطرح نشده است اما مارک جانسون(Marc Johnson) مدیر بخش پروژه‌های فنی در استارت‌آپ BLOCK طی بیانیه‌ای اظهار نموده:

پروژه‌ی SolarVille نشان می‌دهد که چطور تکنولوژی‌های نوظهور و پیشرفته‌ای مانند سنسور‌های قابل کنترل از راه دور و سیستم‌های دفاترکل توزیع شده می‌توانند در جهت توسعه‌ی یک شبکه‌ی مبادله‌ای که امکان نظارت خودکار و بهینه‌سازی منابع انرژی توزیع شده در یک شبکه‌ی محلی را دارد، مورد استفاده قرار بگیرند. Marc Johnson

هدف از توسعه‌ی SolarVille چیست؟

این پروژه با هدف برقراری دسترسی به انرژی و برق برای ۱/۱ میلیارد انسان است که در حال حاضر جزئی از شبکه‌ی برق‌رسانی نیستند؛ البته از آنجایی که استفاده از پنل‌های خورشیدی به صورت روز افزونی در حال افزایش است، پروژه‌ی مذکور می‌تواند برای جوامع غربی و پیشرفته نیز جالب به نظر برسد.

این پروژه به عنوان یک مفهوم «کاملا قابل اجرا و بلند پروازانه» برای آینده توصیف شده است. تورکلید گروث‌مولر(Thorkild Grothe-Moller) یکی از بنیانگذاران استارت‌آپ دیگری با نام WeMoveIdeas India and Blocktech که در پروژه‌ی SolarVille کمک زیادی کرده است، طی صحبت‌های خود اعلام نموده:

از یک نقطه نظر فنی و بلاک‌چینی، نحوه‌ی نصب و راه‌اندازی این پروژه همانند دنیای واقعی انجام شده است. تمام نرم‌افزار‌های استفاده شده در این پروژه رایگان بوده و دستگاه‌ها و سرور‌های مورد نیاز نیز بسیار ارزان قیمت هستند. این پروژه نشان داد که ارائه‌ی یک سیستم مبتنی بر مبادلات برای افراد خاصی که دسترسی بسیار محدودی به برق دارند، امکان پذیر است؛ سیستم که هم غیرقابل دستکاری است و هم در برابر حملات هکر و دولت‌های مرکزی و شرکت‌های قدرتمند که گاها فاسد هستند، مقاوم است. Thorkild Grothe-Moller

در نهایت می‌توان گفت که پروژه‌های اولیه‌ای همچون SolarVille نشان می‌دهند که سیستم‌های مبادله‌ی انرژی مبتنی بر بلاک‌چین نقطه به نقطه در کنار دیگری فناوری‌های روز مانند سنسور‌های قابل کنترل از راه دور می‌توانند حداقل در مقیاس یک روستای کوچک، کارآمد باشند.

نظر شما در رابطه با این پروژه‌ی خلاقانه چیست؟ آیا چنین پروژه‌هایی می‌توانند در آینده‌ای نزدیک به زندگی انسان‌ها راه یابند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Trustnodes

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا