اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سازمان ملل متحد: فناوری بلاک‌چین راه‌حل مبارزه با تغییرات اقلیمی خواهد بود

طبق تازه‌ترین بیانیه منتشر شده توسط سازمان ملل (UN) فناوری بلاک‌چین می‌تواند کلید اصلی حفاظت از محیط زیست و اقدامات اساسی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد

نکات برگزیده مطلب
  • سازمان ملل (UN) یکی از معدود نهادهای بین‌المللی است که از همان ابتدا نسبت به فناوری بلاک‌چین و مزایای بی‌شمار این فناوری نوظهور علاقه نشان داده و همواره به دنبال بهره‌گیری از آن جهت رفع مسائل و مشکلات بوده است. در تازه‌ترین بیانیه U.N توضیح داده شده که بلاک‌چین می‌تواند کلید اصلی کاهش مشکلات مربوط به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست باشد. طبق اعلام این نهاد بین‌المللی، مواردی همچون مقاومت در برابر دستکاری و کلاهبرداری و همچنین شفافیت بسیار بالا می‌تواند به کاهش چشم‌گیر میزان تولید کربن در جهان کمک کرده و باعث ایجاد انگیزه برای بهره‌گیری از روش‌های دوستدار محیط زیست در صنایع مختلف شود.

بیانیه سازمان ملل

سازمان ملل (UN) در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام نموده که فناوری بلاک‌چین می‌تواند کلید اصلی محافظت از محیط زیست و اقدامات مربوط به مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد.

این درحالیست که سازمان ملل از مدت‌ها قبل به دنبال ابتکاراتی است که فناوری بلاک‌چین را برای اطمینان از شفافیت در حفافظت از محیط زیست، توسعه‌ بازارهای انرژی پاک و تقویت منابع مالی به کار می‌گیرد. این نهاد بین‌المللی همچنین به دنبال راهکارهایی جهت بهره‌برداری از توانایی‌های بلاک‌چین جهت ارتقا فرآیند توسعه‌ پایدار است.

سازمان ملل UN محیط زیست بلاک‌چین

طی چند ماه اخیر، توجه زیادی بر روی مصرف انرژی فرآیند استخراج رمزارز معطوف شده است. از زمانی که ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا اعلام کرد که به دلیل مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست و تغییرات آب و هوایی قرار است روش پرداخت با استفاده از رمزارز بیت کوین از گزینه‌های موجود حذف شود، بسیاری از کارشناسان، قانون‌گذاران و حتی نهادهای نظارتی از این موضوع به عنوان اهرمی برای افزایش فشار استفاده کردند.

از طرف دیگر، تداوم سخت‌گیری‌های دولت چین و ایجاد دردسرهای پی‌در‌پی برای فارم‌های بزرگ ماینینگ هم فشار مضاعفی را بر این صنعت رو به رشد تحمیل کرده است.

بلاک‌چین یک راه‌حل اساسی

با تمام این تفاسیر، براساس بیانیه‌ سازمان ملل فناوری زیرساختی بلاک‌چین می‌تواند در امر مبارزه با تغییرات آب و هوایی بسیار حیاتی باشد. این نهاد بین‌المللی در حال حاضر چندین آزمایش مبتنی بر فناوری بلاک‌چین را در راستای حفاظت از محیط زیست آغاز کرده است.

کانسنسیس ConsenSys آموزش بلاک‌چین اتریوم سالیدیتی

چندی قبل U.N در یک پست وبلاگی اعلام کرده بود که «این آزمایشات شامل ابزارهایی برای از بین بردن روند ماهیگیری غیرقانونی در صنعت ماهی تن بوده و قرار است در اختیار صندوق جهانی طبیعت (WWF) و پلت‌فرم کربن‌ایکس (CarbonX پلت‌فرمی که میزان کاهش گازهای گلخانه‌ای را به رمزارز قابل خرید و فروش تبدیل کرده و از این راه برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جهت انتخاب انرژی پایدارتر، انگیزه ایجاد می‌کند) قرار بگیرد».

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) که به عنوان زیرمجموعه‌ سازمان ملل در زمینه‌ مسائل زیست محیطی فعالیت دارد، چندی قبل از همکاری با وزارت امور خارجه دانمارک و همچنین دانشگاه فنی و مهندسی دانمارک خبر داد. این همکاری در راستای بهره‌گیری از مزایای فناوری بلاک‌چین آغاز گردیده و اکنون به مرحله‌ای رسیده که توانسته‌اند ۳ مسئله‌ مهم را به واسطه‌ آن تسریع کنند. به گزارش UNEP، در این پروژه نشان داده شده که فناوری بلاک‌چین می‌تواند در زمینه‌ شفاف‌سازی اقدامات مربوط به تغییرات اقلیمی، انرژی‌های پاک و همچنین تامین منابع مالی به ما کمک کند.

اطلاعات ناقص

داده‌های مربوط به میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر در بسیاری از کشورهای سراسر جهان ناقص و غیرقابل اعتماد است، این درحالیست که فناوری بلاک‌چین می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گرفته و همه‌چیز را دستخوش تغییر کند. به عنوان مثال در زمینه‌ تأمین منابع مالی برای استفاده در مسیر حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تغییرات اقلیمی، فناوری بلاک‌چین می‌تواند بازارهای تولید کربن را مقیاس‌بندی کرده و «به مشاغل و صنایع مختلف اجازه دهد تا به سمت تکنولوژی‌های بدون تولید کربن حرکت کنند».

به غیر از مسائل پیرامون حفاظت از محیط زیست، فناوری بلاک‌چین می‌تواند عامل مهمی در زمینه‌ توسعه‌ پایدار (Sustainable Development) باشد.

یک فناوری مقاوم و کاربردی

در بخشی از بیانیه سازمان ملل آمده است «از آنجا که فناوری مذکور در برابر دستکاری و کلاهبرداری مقاوم است، می‌تواند سابقه‌ای قابل اعتماد و شفاف از تراکنش‌ها و معاملات ارائه کند. این امر به ویژه در مناطقی که دارای زیرساخت‌های ضعیف و سطح بالایی از فساد سازمانی هستند، بسیار کاربردی خواهد بود».

سازمان ملل UN محیط زیست بلاک‌چین

برنامه‌ جهانی غذا (World Food Programme) که یکی دیگر از زیرمجموعه‌های سازمان ملل به شمار می‌آید، چندی قبل یک برنامه غذایی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین را در کشور پاکستان مورد آزمایش قرار داده است، برنامه‌ای که به سازمان‌های مختلف اجازه می‌دهد پول و سرمایه را به صورت مستقیم و با حذف سیستم بانکی سنتی (واسطه‌ها) در اختیار ذینفعان قرار دهند. این سیستم همچنین در یکی از اردوگاه‌های پناهجویان در کشور اردن نیز مورد آزمایش قرار گرفته است.

به گفته سازمان ملل «اگر این سیستم در کمک پناهجویان به درستی عمل کند، بدون شک برای سایر گروه‌های آسیب‌پذیر و محروم نیز مفید واقع خواهد شد».

با این حال، سازمان ملل همچنین هشدار داده است که گرچه صنعت ارزهای دیجیتال پتانسیل بسیار بالایی دارد، اما باید معضل مصرف انرژی بسیار زیاد آن را در نظر گرفته و راه‌حلی برای آن یافت. در پایان بیانیه U.N توضیح داده شده که «علی‌رغم تمام مزایای بالقوه ذکر شده، مصرف بسیار زیاد انرژی توسط این فناوری نوظهور یکی از موانع اصلی برای پذیرش گسترده آن است که باید برطرف شود؛ هرچند که در حال حاضر بسیاری از فعالان این صنعت در حال کار بر روی روش‌های حل این مسئله هستند».

نظر شما در رابطه با بیانیه‌ی سازمان ملل و نقش موثر فناوری بلاک‌چین در مسائل مربوط به مشکلات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی چیست؟ آیا این فناوری می‌تواند یک راه‌حل اساسی برای مشکلات فعلی باشد؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا