اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

دلیل القای دیدگاه منفی رسانه‌ها نسبت به صنعت رمزارزی چیست؟

مطالعات نشان می‌دهند که اغلب رسانه‌ها باعث ایجاد جو منفی و FUD(ترس، عدم اطمینان و شک) در مردم نسبت به صنعت رمزارزی می‌شوند

نکات برگزیده مطلب
  • اخیرا مطالعاتی توسط یک کمپانی Clovr انجام گرفته که نشان می‌دهد اغلب مطالب منتشر شده‌ی مرتبط با صنعت رمزارزی در رسانه‌های معروف و پر مخاطب باعث انتشار FUD(ترس، عدم اطمینان و شک) می‌شود.

تنها در چند سال قبل پیدا کردن یک مقاله‌ی خبری مرتبط با بیت‌کوین یا صنعت رمزارزی در رسانه‌های پر مخاطب کاری دشوار بود؛ اما در حال حاضر تقریبا تمام رسانه‌های خبری مرتباْ اخبار و مقالاتی در رابطه با این صنعت نوپا منتشر می‌کنند. براساس مطالعاتی که اخیرا انجام شده است، تعداد زیادی از رسانه‌های بزرگ سراسر جهان اخبار و مقالاتی در جهت ایجاد ترس، عدم اطمینان و شک و تردید منتشر می‌کنند، مقالاتی که کاملا بی‌اساس و غیرضروری هستند.

تمایلات ضد و نقیض رسانه‌ها

مطالعات جدیدی که توسط کمپانی ورزش‌های الکترونیکی Clovr انجام شده، نشان می‌دهد رابطه‌ی بین رمزارزها و رسانه‌های پوشش دهنده‌ی اخبار مرتبط با آن‌ها، «بسیار پیچیده و درگیر کننده» است. پس از وقوع فراز و نشیب‌های بازار رمزارزی طی چند سال گذشته، حال این مطالعات سعی دارد تا مشخص نماید کدام رسانه‌ها احساسات مثبتی در رابطه با صنعت رمزارزی منتشر می‌کند و کدام یک باعث FUD(ترس، عدم اطمینان و شک) به این صنعت شده‌اند.

این تحقیقات با نگاهی به سال ۲۰۱۷ اشاره می‌کند که پوشش خبری مرتبط با صنعت رمزارزی عمدتا محدود است و تنها در صورتی که قیمت‌ها رمزارزها پس از اخبار بدی همچون ممنوعیت مبادله‌ی رمزارزها در چین دچار سقوط می‌شود، تعداد اخبار مرتبط به اوج خود می‌رسد. سال قبل، احساسات مثبت به مراتب بیشتر از احساسات منفی بود، این نرخ در اواخر سال ۲۰۱۷ زمانی که افزایش قیمت‌ها در بازار رمزارزی شروع شد، دچار تغییر شد.

این حجم از FUD توسط میلیاردر‌هایی که قبلا بدون حضور این صنعت توانسته‌اند سرمایه‌ی کلان خود را بدست آورند، بیشتر شده است احتمالا چونکه آن‌ها صنعت رمزارزی را به عنوان یک تهدید در نظر گرفته‌اند. مثلا وارن بافت(Warren Buffett) این صنعت را «سم موش» خطاب کرده و یا مارک کوبان(Mark Cuban) با انتشار نظراتش باعث دوری کاربران از رمزارزها می‌شود، یا گفته‌های جیمی دیمون(Jamie Dimon) که صنعت رمزارزی را یک کلاهبرداری بزرگ توصیف کرده است؛ گفته‌های این افراد مشهور باعث برافروختگی آتش رسانه‌های معروف می‌شود.

زمانی که بازار رمزارزی در ماه ژانویه‌ی تا حدی بالا رفت و سپس سقوط کرد، رسانه‌های جریان اصلی دستگاه‌های FUN خود را راه انداختند و بیش از حد احساسات منفی به بازار تزریق کردند. طبق مطالعات مذکور، بدترین اخبار منتشر شده در آن زمان شامل «خبرهای بد» خبرگزاری‌های وال‌استریت ژورنال، رویترز، Yahoo Finance، the International Business Times و نهایتا the Washington Post بود.

رسانه‌های جوانتر که مخاطبان بیشتری نیز دارند، به طور شگفت انگیری مقالات مثبت‌تری در مورد صنعت رمزارزی منتشر کرده‌اند، که عبارتند از Forbes، Business Insider، CNN، Cnet، Mashable و Huffpost. خبرگزاری CNBC که معمولا پست‌های توییتری‌اش بسیار تاثیرگذاری است، تقریبا «منصفانه و متعادل» عمل کرده و بخشی از اخبار خود را به صنعت رمزارزی که در حال رشد است، اختصاص می‌دهد.

رسانه‌های محافظه‌کار نیز حجم زیادی اهانت به صنعت رمزارزی داشته‌اند که عبارتند از Breitbart، Fox News و Economist. هرسه خبرگزاری مذکور در طول چند سال گذشته حجم زیادی مقالات FUD منتشر کرده‌اند. رسانه‌هایی که بیشتر لیبرال عمل می‌کنند، بسیار متعادل بوده‌اند و خبرگزاری‌های مالی و تکنولوژی نیز در اغلب موارد مثبت ظاهر شده‌اند.

این گزارشات در نهایت به این نتیجه رسیده است که پوشش اخبار مربوط به بیت‌کوین و صنعت رمزارزی طی چند سال گذشته اصلا ثابت نبوده است. همانطور که صنعت رمزارزی در جریان و چرخه‌ی قدیمی فراز و نشیب قیمت‌ها که چندین بار تاکنون برای رخ داده، در حال حرکت مسیر خودش است، برخی رسانه‌ها صنعت به آن بسیار شکاک شده‌اند، در حالی که برخی دیگر از این بازار نوپا حمایت کرده‌اند و نسبت به آن خیلی خوش‌بینانه عمل می‌کنند.

 

از این مطالعات می‌توان نتیجه گرفت که خبرگزاری‌ها و انتشارات رسانه‌ی معروف هرکدام دیدگاه و مسیر حرکت خود را دارند، این امر باعث شده که برخی از آن‌ها مقالاتی را منتشر کنند که FUD یا شدیدا FOMO(هیجان‌انگیز) باشد. همانند رسانه‌های اجتماعی که اغلب می‌توان مطالب منتشر شده در آن‌ها را «آلودگی دیجیتال» توصیف کرد، هرآنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود را باور نکنید. زمانی که قصد دارید به صنعت رمزارزی وارد شوید، باید تحقیقات دقیقی داشته باشید و همچنین به اندازه‌ای سرمایه‌گذاری انجام دهید که توانایی از دست دادن آن را داشته باشید.

نظر شما در رابطه با جهت‌گیری رسانه‌ها در رابطه با صنعت رمزارزی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
NewsBTC

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا