اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

نفرت بانک‌های کانادایی از صنعت رمزارزی

یک بانک کانادایی ۲۸ میلیون دلار از دارایی‌های صرافی رمزارزی QuadrigaCX را مسدود کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • با اینکه کانادا همیشه سعی کرده یک مقصد مناسب برای استارت‌آپ‌های رمزارزی به شمار آید و زیرساخت‌های جذب این صنعت نوظهور را فراهم ساخته است، اما به نظر می‌رسد که بانک‌های این کشور تصمیم به همکاری ندارند. در جدید‌ترین مورد، بانک CIBC بیش از ۲۸ میلیون دلار دارایی صرافی QuadrigaCX را مسدود کرده است.

با وجود اینکه کانادا به عنوان یک کشور حامی و کشور مترقی در زمینه‌ی پذیرش تکنولوژی‌های جدید محسوب می‌شود، این طرز فکر باعث نشده تا موسسات داخلی تمام تلاش خود را برای متوقف کردن رشد و تکامل فضای رمزارزی کانادا از طریق صرافی‌ها، نکنند.

QuadrigaCX به مشکلات بانکی برخورد

از ده سال پیش و زمان آغاز فعالیت‌های بیت‌کوین تا کنون، صرافی‌های رمزارزی همیشه دچار فراز و نشیب‌هایی شده‌اند. با وجود تاثیرات مثبت صنعت رمزارزی طی یک دهه فعالیت، بسیاری از صرافی‌های رمزارزی سراسر جهان بصورت ناعادلانه‌ای توسط بانک‌ها و آژانس‌های دولتی هدف قرار گرفته‌اند.

این تحرکات نا عادلانه، معمولا به شکل مسدود‌سازی و بلوکه کردن حساب‌های بانکی صرافی‌های رمزارزی رخ داده است. بدون وجود خدمات بانکی، تقریبا غیر ممکن است که یک پلت‌فرم مالی بتوانند فرایند‌ها و اهداف مرتبط با ارز فیات خود را انجام دهد، این مورد اساسا برخی از بخش‌های صنعت نوظهور رمزارزی را متوقف می‌کند. اگرچه اینگونه مسائل پس از رخ دادن جهش ارزش و رشد ناگهانی رمزارزی در سال ۲۰۱۷ کمتر شد، اما هنوز هم مواردی وجود دارد که نشان می‌دهد بانک‌ها تمایلی ندارند صنعت رمزارزی را با آغوشی باز بپذیرند.

خبرگزاری کانادایی The Globe And Mail به تازگی گزارش داده است صرافی کانادایی شناخته شده‌ی QuadrigaCX، از ماه ژانویه تا کنون نتوانسته به ۲۸ میلیون دلار از دارایی‌های خود دسترسی داشته باشد. بانک تجارت عالی کانادا(CIBC)، طبق یک سند دادگاهی قانونی، پنج حساب بانکی مرتبط با کمپانی Costodian Inc که پرداخت‌های صرافی Quadriga را پردازش می‌کرده، و حساب‌های خوزه ریس(Jose Reyes) مالک این صرافی را مسدود کرده است.

با اینکه این حرکت باعث حیرت و تعجب بسیاری از افراد شده است، طی بیانیه‌ای که توسط دادگاه عالی اداری اونتاریو(که بیش از ۳ هزار کیلومتر با مقر اصلی صرافی Quadriga فاصله دارد) به ثبت رسیده، CIBC ادعا می‌کند دلیل مسدودسازی حساب‌های مذکور این بوده است که این بانک نتوانسته تعیین کند چه کسی مالک این ۲۸ میلیون دلار دارایی است.

این امر باعث شده تا بانک مذکور از دادگاه اونتاریو بخواهد که قضات تصرف کامل دارایی ۲۸ میلیونی را بر عهده بگیرند تا در نهایت خودشان به طور رسمی تصمیم بگیرند که این پول‌ها به صرافی Quadriga، یا شرکت پردازش کننده‌ی پرداخت‌ها، و یا ۳۸۸ مصرف کننده‌ای که ادعا می‌کنند سپرده‌ی فیات آن‌ها در حساب‌های این صرافی مسدود شده است، تعلق دارد.

کارتل بانکداری کانادا

بدیهی است که این استارت‌آپ ونکوری در رابطه با این حرکت غیر منتظره واکنش مثبتی نشان ندهد؛ صرافی Quadriga ادعا می‌کند که بانک CIBC در اشتباه است زیرا اسناد نشان می‌دهد که صرافی مالک بخش اعظمی از این دارایی‌هاست. علاوه بر این صرافی Quadriga نه تنها ادعا می‌کند که بانک CIBC اسنا و مدارک ارائه شده را به اشتباه تعبیر کرده، بلکه مدعی شده که به دلیل وابستگی که به صنعت رمزارزی دارد، مورد هدف قرار گرفته است؛ موردی که از نظر برخی موسسات سنتی نوعی تهدید برای انجام کار‌های به روش کلاسیک و قدیمی محسوب می‌شود. وکلای این استارت‌آپ در بیانیه‌ای نوشتند:

این دادگاه نباید تسلیم حدس و گمان‌های ناعادلانه و بسیار تهاجمی بانک شود، حدس و گمان‌هایی مبنی بر اینکه مبادلات مشکوکی در حال رخ دادن است زیرا کسب و کار Quadriga یک پلت‌فرم مبادله برای افراد در صنعت رمزارزی است. The startup’s lawyers

با تمام این تفاسیر، بانک پشت این ماجرا همچنان بر گفته‌های خود پافشاری کرده و ادعا می‌کند که هفت نفر از ۳۸۸ سپرده‌گذار این حساب‌ها در یک نقطه‌ اقدام به درخواست برداشت  دارایی کرده‌اند، اما این موسسه مالی نمی‌تواند تعیین کند که آیا باید این درخواست‌ها را انجام دهد یا خیر؛ و همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بانک CIBC پس از این واقعه از دادگاه اونتاریو درخواست کرده تا این وضعیت را بر عهده بگیرند، و در نهایت قضات تصمیم بگیرند که با این دارایی‌ها باید چکار کرد.

صرافی Quadriga نیز تمام تلاش خود را برای مقابله با این امر کرده است و در تاریخ ۲۱ام آگوست، یک ایمیل به کاربران خود ارسال نموده تا وضعیت را مشخص کند. با توجه به اظهارات تند و تیز صرافی Quadriga در ایمیل ارسالی، این صرافی مدعی است که «کارتل‌ بانکداری کانادایی» در یک تلاش مستقیم برای «کاهش میزان پذیرش بیت‌کوین» در کانادا، از توانایی‌های خود برای توقف ارائه‌ی خدمات با کیفیت این صرافی به مشتریان خود استفاده کرده است.

مطمئنا جامعه‌ی رمزنگاری کانادا نیز متوجه‌ی کمبود پشتیبانی بانکی در این واقعه بوده است. روز گذشته، یک کاربر Reddit در بخش کانادایی BitcoinCanada این سوال را پرسید که چرا صرافی Quadriga قیمت یک بیت‌کوین را ۹۳۶۰ دلار کانادایی(CAD) اعلام می‌کند، در صورتی که قیمت هر بیت‌کوین در صرافی‌های خارجی ۸۶۰۰ دلار است؟ با توجه به این واقعیت که کاربران این صرافی می‌توانند در حساب‌های خود سپرده‌گذاری کنند، اما گذینه‌ی برداشت وجه غیر فعال است، قیمت رمزارزها به شکل قابل توجهی در تمامی موارد افزایش یافته و به نظر می‌رسد این مشکل به زودی حل نخواهد شد.

توجه داشته باشید که این مشکل تنها به یک بانک کانادایی ختم نمی‌شود، بلکه موسسه‌ی Toronto Dominion که بخش زیادی از سهام TD Ameritrade (یک کارگزاری آنلاین که در زمینه‌ی مبادله‌ی سهام و سرمایه‌گذاری بلند مدت فعالیت می‌کند)را در اختیار دارد، و بانک Royal Bank of Canada(RBC)، هر دو طی سناریوهای خاصی اقدام به ممنوعیت هرگونه مبادله‌ی رمزارزی برای مشتریان خود کرده‌اند. اما این تمام ماجرا نیست، زیرا گزارش شده که اصلی‌ترین رقیب صرافی Quadriga با نام Coinsquare یک رابطه‌ی قوی با یکی از پنج بانک بزرگ کانادا(موسوم به Big 5) برقرار کرده است، این مورد نشان می‌دهد که بانک‌های محلی کانادا حاضر نیستند صنعت رمزارزی را به کلی رها کنند.

نظر شما در رابطه با اقدامات بانک مذکور چیست؟ چه چیز باعث شده بانک‌های کانادایی در مقابل پذیرش صنعت رمزارزی ایستادگی کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
NewsBTC

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا