اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

کمپانی Bitmain اولین درخواست IPO خود را ارائه کرد

بررسی اولین IPO(عرضه اولیه عمومی) رسمی کمپانی Bitmain و اطلاعات منتشر شده راجع به آن

نکات برگزیده مطلب
  • در این مقاله اولین درخواست رسمی IPO کمپانی Bitmain و اطلاعات منتشر شده در آن، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

کمپانی Bitmain به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان دستگاه‌های استخراج رمزارز اسیک(ASIC) که مقر اصلی آن در پکن واقع شده، اخیرا به صورت رسمی درخواست عضویت به صورت عمومی در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ(HKEX) را ارائه کرده است.

bitmain

در روز چهارشنبه اخباری منتشر شده که طی آن گزارش شده است این غول ماینینگ به دنبال ارائه‌ی یک فرصت جمع‌آوری کمک‌های مالی چند میلیارد دلاری به صورت عمومی است، سریعا پس از اعلام این گزارشات بود که IPO بلند بالای این کمپانی منتشر شد. این پروسه بدون مشاجره و سروصدا هم نبوده است، زیرا شرکت‌های بزرگ از تامین مالی مراحل پیش از IPO سر باز زده‌اند و این امر باعث ایجاد شک و تردید در رابطه با این کمپانی می‌شود.

با اینکه این درخواست ارائه‌ شده توسط کمپانی بیت‌مین هنوز در مراحل پیش نویس و در انتظار تصمیم‌گیری‌های HKEX قرار دارد، مشخص نشده که در نهایت ارزش گذاری شرکت و سهام آن به چه شکل خواهد بود. باید گفت که تعدادی از جزئیات مربوط به این IPO، مانند تعداد سهام قابل ارائه و جدول زمانی مربوط به ارائه‌ی عمومی، هنوز هم در درخواست ارائه شده مشخص نشده است.

با این حال، درخواست ذکر شده می‌تواند یک نمای کلی از وضعیت مالی کمپانی Bitmain، به همراه ساختار و کار‌های داخلی این شرکت را ارائه دهد.

طبق این گزارشات، کمپانی مذکور توانسته در سال ۲۰۱۷ در مجموع مبلغی معادل ۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون و ۷۱۹ هزار دلار درآمد داشته باشد، که نسبت به درآمد ۲۷۷ میلیون و ۶۱۲ هزار دلاری کسب شده‌ طی دوره‌ی مالی سال ۲۰۱۶، یک جهش و افزایش چشم‌گیر محسوب می‌شود. کمپانی Bitmain توانسته تا پایان ماه ژوئن سال جاری به درآمد ۲ میلیارد و ۸۴۵ میلیون و ۴۶۷ هزار دلار دست یابد.

از این درآمد‌های ذکر شده، سود خالص سال گذشته‌ی این کمپانی مبلغ ۱ میلیارد و ۲۱۲ میلیون ۷۵۰ هزار دلار بوده که این رقم تنها برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ حدود ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون و ۱۵۱ هزار دلار اعلام شده است؛ قابل ذکر است که درآمد خالص کمپانی مذکور در سال ۲۰۱۶ تنها ۱۵۱ میلیون و ۳۵۱ هزار دلار بوده است.

بر اساس اسناد دریافت شده توسط خبرگزاری‌های مختلف، کمپانی ‌بیت‌مین توانسته در هر سال میزان قابل توجهی افزایش درآمد داشته باشد، به طوری که از درآمد ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶، به درآمد ۱/۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ و درآمد ۱/۱ میلیارد دلاری تنها برای سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۸ رسیده است.

این گزارشات نشان می‌دهد که پس از کسر مصارف و هزینه‌ها، سود کمپانی در سال ۲۰۱۵ خدود ۴۸/۶ میلیون دلار، حدود ۱۱۳/۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶، حدود ۹۵۲/۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ و برای سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸ به ۹۵۲/۱ میلیون دلار رسده است.

این کمپانی همچنین گزارش داده است که در روز ۳۰ام ژوئن، پس از محاسبه‌ی کاهش ارزش  صنعت رمزارزی طی شش ماه گذشته، ارزش رمزارز تحت مالکیت‌ آن‌ها ۸۸۶/۹ میلیون بوده و شامل رمزارزی بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، اتر، لایت‌کوین و دش می‌باشد.

این اسناد تنها برای ۲۸ درصد از تمامی دارایی‌های تحت مالکیت این شرکت برای سال جاری محسوب می‌شود. در ادامه اعلام شده است که رمزارزهای تحت مالکیت این شرکت در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۵۶/۳ و ۸۷۲/۶ میلیون دلار ارزش داشته‌اند.

به راحتی می‌توان گفت که درآمد سالیانه‌ی این شرکت هرساله بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته و کل درآمد خالص سال ۲۰۱۷، تنها معادل درآمد سه ماهه‌ی اول سال جاری این شرکت بوده است.

Bitmain-Coinit

فروش روز افزون سخت‌افزار

طبق اسناد ارائه شده توسط Bitmain، این کمپانی در مقایسه با سال ۲۰۱۵، برای نیمه‌ی اول سال جاری افزایش بسیار زیادی در میزان فروش سخت‌افزار داشته است. در سال ۲۰۱۵ کمپانی بیت‌مین چیزی در حدود ۱۰۶/۸ میلیون دلار درآمد از بخش فروش سخت‌افزار‌های اسیک(ASIC) خود داشته است؛ در حالی که تنها برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸، این کمپانی توانسته‌ی ۲/۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش سخت‌افزار ماینینگ داشته باشد. این رقم نیم میلیارد دلار نسبت به درآمد فروش اسیک در سال ۲۰۱۷ افزایش داشته است.

تعداد سخت‌افزار‌های فروخته شده توسط این کمپانی در کنار میزان درآمد سالیانه‌ی آن افزایش داشته است. کمپانی Bitmain در سال ۲۰۱۵ تنها ۲۳۰ هزار دستگاه به فروش رسانده است، که این تعداد در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۶۰ هزار دستگاه، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱/۶۲ میلیون دستگار و در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ به ۲/۵۶ میلیون دستگار استخراج رمزارز رسیده است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۷درصد از درآمد حالص از فروش دستگاه‌های اسیک، از طرف کاربران به صورت رمزارز پرداخت شده است.

این گزارشات همچنین نشان می‌دهد که محصولات ماینینگ کمپانی Bitmain طی سال‌های جاری تنوع بیشتری پیدا کرده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ تمامی دستگاه‌های ساخته شده توسط این شرکت تنها برای استخراج بیت‌کوین طراحی شده بودند، در حالی که برای نیمه‌ی اول سال جاری، حدود ۷۳/۲ درصد از تولیدات این کمپانی مربوط به ماین و استخراج بیت‌کوین و بیت‌کوین کش هستند. گفتنی است که این رقم برای سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۷۰درصد رسید.

با اینحال، کمپانی Bitmain در گزارشات خود نوشته است که به دلیل پیش‌بینی «یک رشد قوی و ناگهانی در تقاضا برای سخت‌افزار‌های استخراج رمزارز» این کمپانی در سال جاری مقدار قابل توجهی سفارش تولید به همکاران خود ارائه کرده است؛ که با کاهش شدید تقاضا برای خرید سخت‌افزار طی ماه‌های گذشته، باعث شده انبار‌های این کمپانی برای نیمه‌ی اول سال جاری با مشکل افزایش بیش از حد موجودی و کمبود جای کافی روبرو شوند.

bitmain

خرید زمین

کمپانی Bitmain برای ساخت مزارع و سایت‌های بزرگ ماینینگ رمزارز مساحت زیادی زمین در چین خریده است. گزارشات این کمپانی نشان می‌دهد که Bitmain دو قطعه زمین به مساحت ۳۱ هزار متر و ۴۵ هزار متر مربع در مغولستان، یک قطعه زمین با مسحت ۳۳/۳ هزار متر مربع در نینگ‌ژیا(یک منطقه‌ی مستقل در شما چین) و یک قطعه زمین دیگر با مساحت ۹/۳ هزار متر مربع در استان سیچوان خریده است.

در بخش اجاره‌ای نیز این کمپانی ۱۵هزار متر مربع زمین در ۵ نقطه مختلف، به علاوه‌ی ۹۹/۷ هزار متر زمین به شکل املاک اداری در اختیار دارد.

این کمپانی همچنین در نظر دارد تا عملیات ماینینگ برون مرزی خود را گسترش داده و چندین فارم ماینینگ در ایالت واشنگتن، تنسی و تگزاس در ایالات متحده، و همچنین یک مزرعه در شهر کبک در کانادا که برق ارزان‌تر است، راه‌اندازی کند.

گفته می‌شود که مراحل ساخت این مزارع ماینینگ در حال انجام است و انتظار می‌رود که تمامی آن‌ها برای سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

علاوه بر بخش‌های ماینینگ، کمپانی Bitmain اعلام نموده که ساختمان‌هایی برای فرایند‌های تجاری بین‌المللی در اختیار دارد که شامل دفاتر اداری و انبار‌هایی در هنگ‌کنگ، ایالات متحده، کانادا، برزیل، گرجستان، اسرائیل، قرقیزستان، مالزی، هلند، روسیه، سنگاپور و سوئیس می‌باشد.

جزئیات مالی

گزارشات نشان می‌دهد که کمپانی Bitmain قبلا سه دوره‌ی جمع‌آوری سرمایه را با کمک سرمایه‌گذاران آسیا و ایالات متحده پشت سر گذاشته است، اما این کمپانی در رابطه با تعداد سرمایه‌گذاران و میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده اطلاعاتی منتشر نکرده بود.

یک جدول مالی در این گزارشات نشان می‌دهد که در برنامه‌ی سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری سری A که در تاریخ ۸ آگوست ۲۰۱۷ به پایان رسید، کمپانی Bitmain از کمپانی سرمایه‌گذاری SCC Venture حدود ۱۸/۷۵ میلیون دلار، از کمپانی Richway Investment مبلغ ۱۲/۵ میلیون دلار، از کمپانی Sinovation مبلغ ۱۲/۵ میلیون دلار، از کمپانی Blue Lighthouse مبلغ ۴/۲۵ میلیون دلار، از کمپانی چینی IDG China مبلغ ۱/۲ میلون دلار و از Integrated Circuit پکن حدود ۰/۸۰ میلیون دلار سرمایه‌ دریافت کرده است.

کمپانی SCC Venture که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در سری A محسوب می‌شد، با سرمایه‌گذاری ۱۲۸/۹۵ میلیون دلاری در سری B نیز این عنوان را دوباره کسب نمود.

در برنامه‌ی سرمایه‌گذاری سری B  که حدود ۲۹۲/۷ میلیون دلار سرمایه‌ جمع‌آوری شد، علاوه بر سرمایه‌گذاری 95/128 میلیون دلاری SCC Venture،کمپانی SC GGFIII مبلغ 49/98 میلیون دلار، کمپانی China Taijia مبلغ 29/99 میلیون دلار، کمپانی Blue Lighthouse مبلغ 25/99 میلیون دلار، شرکت Coatue مبلغ 17/49 میلیون دلار، کمپانی EDBI مبلغ 13/99 میلیون دلار، Rising Delight Enterprises مبلغ 7/99 میلیون دلار، کمپانی سرمایه‌گذاری FreeS Bit SPV Fund مبلغ 7/99 میلیون دلار،‌ کمپانی سرمایه‌گذاری Richway Investment مبلغ 4/99 میلیون دلار، کمپانی Han Guang Capital مبلغ 3/99 میلیون دلار و در آخر نیز کمپانی FBH Partners مبلغ 0/99 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام دادند.

آخرین دوره‌ی جمع آوری سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری عمومی که پس از سری B و با نام «قبل از IPO یا pre-IPO» انجام گرفته، در مجموع ۴۲۲/۰۵ میلیون دلار جمع‌آوری شد. این مرحله ماه گذشته و در روز ۷ام آگوست به پایان رسید. در این مرحله کمپانی Crimson Partners contributed مبلغ 149/09 میلیون دلار، کمپانی Casmain مبلغ 43/01 میلیون دلار، کمپانی CICFH Entertainment Opportunity مبلغ 40/01 میلیون دلار، شرکت سرمایه‌گذاری Lioness Capital مبلغ 33/01 میلیون دلار، شرکت سرمایه‌گذاریBluebell Global Holdings مبلغ 30 میلیون دلار، شرکت سرمایه‌گذاری Gortane Avatar Investments مبلغ 30  میلیون دلار، کمپانی سرمایه‌گذاری Palace Investments مبلغ 30 میلیون دلار، کمپانی Jumbo Sheen Amber LP مبلغ ۳۰ میلیون دلار، کمپانی Temasek’s Pavilion Capital مبلغ 20 میلیون دلار، شرکت سرمایه‌گذاری Xin BM Investment مبلغ 20 میلیون دلار، کمپانی Newegg Technology که در زمینه‌ی فروش سخت‌افزار رایانه فعالیت می‌کند مبلغ 15 میلیون دلار، و در نهایت کمپانی سرمایه‌گذاری Shanghai Investment Corporation نیز ۱۲ میلیون دلار، سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند.

ساختار همکاری و مبادلات این شرکت

به غیر از آمار و ارقام مربوط به حسابداری، درخواست ارئه شده توسط Bitmain شامل طیف وسیعی از اطلاعات مربوط به خود کمپانی نیز می‌باشد. به عنوان مثال در این درخواست عنوان شده که برای نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸، تعداد کارمندان کمپانی Bitmain دقیقا ۲۵۹۴ نفر بوده است، در حالی که از این رقم۸۴۰ نفر در بخش تحقیقات، ۷۰۱ نفر در بخش مدیریت محصول، ۵۳۵ نفر در بخش نگهداری و تعمیرات مزارع ماینینگ، ۲۳۵ در بخش مدیریت، ۲۰۹ نفر در بخش خدمات مرتبط با مشتری و ۷۴ نفر نیز در بخش بازاریابی و فروش فعالیت می‌کنند.

در این درخواست همچنین عنوان شده که چه شرکت‌ها و موسسات به Bitmain در ارائه‌ی IPO خود کمک کرده‌اند. در لیست این شرکت‌ها می‌توان دید که China International Capital Corporation یا CICC، Hong Kong Securities Limited(تنها در بخش اسپانسری فعالیت کرد) و اداره‌ی امور بازرگانی و امور مالی در زمینه‌ی ارائه‌ی عمومی به کمپانی Bitmain کمک کرده‌اند. کمپانی‌های Maples and Calder در هنگ‌کنگ، KPMG و Frost & Sullivan نیز بخش‌های حسابرسی، حقوقی و مشاوره‌ای این پروژه را بر عهده داشته‌اند.

در این گزارشات به سهام و دیگر موارد تحت مالکیت Bitmain اشاره‌ای نشده است. با این وجود کمپانی Bitmain با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار در کمپانی Opera، اکنون مالک ۳ درصد از سهام مرورگر اینترنتی Opera نیز می‌باشد. کمپانی Global Digital Mercantile Ltd که در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری رمزارزی فعالیت می‌کند نیز ۱ میلیون دلار سرمایه‌ از کمپانی Bitmain دریافت کرده و در عوض ۵درصد از سهام خود را به Bitmain واگذار کرده است.

نظر شما در رابطه با اولین درخواست IPO کمپانی Bitmain و اطلاعات منتشر شده در آن چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Coindesk

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا