اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

اتمام مهلت نظرسنجی عمومی SEC در رابطه با ETF بیت‌کوین

با اتمام مهلت ارائه شده برای دریافت نظرات عموم، انتظار می‌رود تصمیم SEC در رابطه با ETF بیت‌کوین بزودی اعلام شود

نکات برگزیده مطلب
  • به دلیل برخی شایعات منتشر شده، عده‌ای انتظار داشتند کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا(SEC) تصمیم رسمی خود را درباره‌ی 9 صندوق قابل معامله در بورس(ETF)، در روز 5 نوامبر اعلام کند، در صورتی که این تاریخ توسط SEC تنها به عنوان آخرین مهلت ارائه‌ی نظرات عموم به منظور کمک به بررسی این موضوع تعیین شده بود. به نظر می‌رسد با پایان مهلت اخذ نظرات عموم، بازبینی این پیشنهادات آغاز گردد.

منظور از صندوق‌های قابل معامله در بورس چیست؟

کوینیت در گذشته به معرفی صندوق‌های قابل معامله در بورس و اهمیت آن در پذیرش همگانی رمزارزها پرداخته است. اساسا، ETF نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که به قیمت دارایی‌های اساسی یا کامودیتی‌ها، شاخص، سهام یا سبدی از دارایی‌ها همانند صندوق شاخص بستگی دارد و برای انجام معامله توسط سرمایه‌گذاران خرد و سرمایه‌گذاران حقوقی در دسترس است.

ETF بیت‌کوین، بیت‌کوین را به عنوان دارایی پایه ردیابی می‌کند و یک روش غیر مستقیم برای خرید بیت‌کوین است در حالی که سرمایه‌گذاران بدون نیاز به ذخیره‌سازی سکه‌های واقعی، ضمانتنامه‌ی معادل آن را نگه‌داری می‌کنند. در صورت اضافه شدن ETF بیت‌کوین، در یک بورس آمریکایی، این امکان وجود دارد که مسیر برای سرمایه‌گذاران بزرگ هموار شده و امکان به رسمیت شناختن بیت‌کوین در وال‌استریت(Wall Street) فراهم گردد.

تاریخچه‌ی بررسی پیشنهاد‌های ETF بیت‌کوین

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در روز 22 آگوست، تمامی 9 درخواست مختلف ETF بیت‌کوین که از سوی سه درخواست کننده پیشنهاد شده بود را رد کرد. از میان 9 درخواست ارائه شده، دو درخواست توسط ProShares، پنج درخواست توسط Direxion و دو درخواست باقی مانده توسط GraniteShares برای معامله در یکی از بازار‌های معامله‌ی ETF‌ها در بورس اوراق بهادار نیویورک(NYSE) که با نام NYSE Arca شناخته می‌شود، پیشنهاد شده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، دلایل رد پیشنهاد‌ها را «ناکافی» بودن حجم قرارداد‌های آتی بیت‌کوین و امکان دست‌کاری و تقلب در بازار عنوان کرد:

اوراق بهادار پیشنهادی، هیچ گواهی مبنی بر این‌که بازار‌های آینده‌ی بیت‌کوین «بازاری با حجمی قابل توجه از معاملات است،» را ارائه نمی‌کنند. این موضوع بسیار با اهمیت است، زیرا در این صورت اوراق بهادار در ایجاد ابزار‌هایی برای جلوگیری از دست‌کاری در بازار، تقلب و یا تکرار یک روند خاص موفق نخواهد بود؛ بنابراین نظارت در یک بازار قانون‌گذاری شده با حجم قابل توجهی از معاملات مرتبط با بیت‌کوین ضروری است. US Securities and Exchange Commission

 

با این وجود، SEC در 23 آگوست با تغییر موضع اعلام کرد که تصمیم خود را در زمینه‌ی پیشنهاد هر 9 ETF را در آینده مورد بازبینی قرار می‌دهد. به ویژه خانم هستر پیرس(Hester Peirce) که یکی از اعضای این کمیسیون است، در صفحه‌ی توئیترش نوشت: «SEC برخی وظایف را به کارمندانش محول می‌کند و کارمندان از طرف SEC به انجام این وظایف می‌پردازند. آژانس ممکن است، همانند این موضوع، اقدامات کارمندان را مورد بازبینی قرار دهد.»

پیرس، نسبت به تصمیم قبلی SEC در زمینه‌ی ETFها نیز واکنش نشان داده بود. او در 26 جولای، پس از این‌که SEC پیشنهاد ETF بیت‌کوین که توسط برادران Winklevoss ارائه شده بود را رد کرد با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که این اقدام آژانس «پیام محکم مخالفت با ایجاد نوآوری در بازار را مخابره می‌کند، پیامی که فراتر از ETFهای بیت‌کوین تاثیر گذار خواهد بود.» بعلاوه او ادعا کرد که آژانس فراتر از «محدوده‌ی وظایف» خود عمل کرده است؛ زیرا به‌جای مشتقات بیت‌کوین،  بر روی ماهیت بازار اصلی بیت‌کوین تمرکز کرده است.

مهلت تعیین شده تنها برای نظر‌سنجی عمومی بوده است

در روز 4 اکتبر، این نهاد قانون‌گذاری با اصلاح تاریخ بایگانی 9 پیشنهاد ETF، 5 نوامبر را به عنوان آخرین مهلت ارسال نظرات در حمایت و یا مخالفت با تصمیم کمیسیون اعلام کرد.

نظر‌سنجی از عموم، یک اقدام عادی SEC محسوب می‌گردد؛ به عنوان مثال این نهاد قانون‌گذاری در گذشته بیش از 1300 دیدگاه در زمینه‌ی پیشنهاد معامله‌ی سهام VanEck SolidX ETF دریافت کرده بود، اما همچنان خواستار دریافت نظرات بیشتری بود.

با این وجود، برخی با انتشار شایعه‌ای که در آن عنوان می‌شد، 5 نوامبر آخرین مهلت تصمیم‌گیری SEC در زمینه‌ی پیشنهادات ETF بیت‌کوین است، سردرگم شده و انتظار داشتند آژانس در این تاریخ بیانیه‌ای را منتشر کند. نتیجه‌ی تصمیم‌گیری بر روی  ETFها برای جامعه‌ی رمزارزی بسیار اهمیت دارد، چرا که دریافت چراغ سبز از سوی نهاد قانون‌گذاری می‌تواند به اعتبار بازار رمزارزی بیفزاید.

به نظر شما SEC در چه تاریخی نظر نهایی خود را در زمینه‌ی پیشنهادات ETF بیت‌کوین ارائه می‌کند؟ آیا فکر می‌کنید این پیشنهادات در بازبینی پذیرفته شوند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Cointelegraph

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام.منظورتون اینه که با فیلتر شکن میشه دورش زد؟و اینکه اخباری منتشر شده که حدود 500 بیت کویین در سایت بلاک چین از ایرانی ها بدون اجازشون برداشت کردن!

    1. به وسیله تغییر IP امکانش هست. میشه گفت تنها راهی که وجود داره برای قطع دسترسی یک کشور به بلاکچین، اینه که اینترنت اون کشور به کلی قطع بشه! و مسئله بعدی اینه که بلاکچین یک تکنولوژی هست و سایت مرجعی نداره. و اینکه فرمودید «بدون اجازه بیت‌کوین ایرانی‌ها رو برداشتن»، همچین امکانی وجود نداره. کسی نمی‌تونه بیت‌کوین کسی رو توی بلاکچین انتقال بده یا دسترسی به اون رو از شخص دارنده سلب کنه؛ اگر اون شخص مسائل امنیتی رو رعایت کرده باشه.

  2. با سلام ایا امکان دارد بلاکچین نیز از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت کند یا خیر؟ به صورت پیشفرض در صورت رخ دادن این اتفاق چه پیامدی برای ایرانیان داخل کشور که به نحوی با رمز ارز ها سر و کار دارند میتواند پیش آید؟ با تشکر

    1. سلام
      این امکان در ذات بلاکچین وجود نداره که کسی رو سانسور کنند؛ ولی راه‌هایی هست که در بحث قانونگذاری بشه آدرس‌های خاصی رو توی شبکه تحت نظر داشته باشند و از زدن تراکنش به اون آدرس‌ها به صورت «قانونی»، نه «فنی» ممانعت به عمل بیاورند. در کل میشه گفت قانونگذارها سعی می‌کنند با قانون‌هایی که میذارن و نظارت بر بلاکچین‌ها یک سری محدودیت‌ها در اون‌ها به وجود بیاورند.

      1. با سپاس از جوابتون
        به تازگی اخباری مبنی بر مسدود کردن ادرس آی پی های داخل ایران توسط استخرهای ماینینگ به بیرون درز پیدا کرده. به نظر شما این احتمال تا چه حدی جدی هست و در صورت وقوع راهکاری برای مقابله وجود دارد یل خیر؟

        1. جامعه رمزارزی خیلی سخت زیر بار فیلتر کردن و سانسور میره. با این حساب اگر بخاطر فشار کشورهایی مثل آمریکا مجبور به مسدود سازی آی‌پی کشوری کنند، باز هم راهی برای اتصال به استخرها وجود داره. در ضمن، احتمال اینکه استخرها آیپی کشوری رو ببندند خیلی کم هست به نطر من.

دکمه بازگشت به بالا