اخبار داخلیاخبار و مقالات

صنعت استخراج رمزارز؛ فرصتی که از دست رفت!

رئیس کمیسیون استخراج رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور صنعت ماینینگ را یک فرصت برای کشور ارزیابی کرده و اظهار داشت که وزارت نیرو کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه‌ی حاصل از استخراج رمزارز محروم کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • در حالی که به دلیل قطعی‌های اخیر برق در کشور فعالیت ماینرها به شدت مورد توجه قرار گرفته است. فعالان صنعت استخراج رمزارز کشور در میزگردی رویکرد وزارت نیرو و شرکت برق در برابر ماینرها را بررسی کرده‌اند. رئیس کمیسیون استخراج رمزارز صنعت ماینینگ را یک فرصت درآمدزایی در کشور ارزیابی کرد که به دلیل موضع‌گیری نامشخص و متضاد وزارت نیرو درحال نابودی است.

سهم ناچیز ماینرها از برق مصرفی کشور

عباس آشتیانی؛ رئیس کمیسیون استخراج رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور(نصر) روز سه‌شنبه در میزگرد صنعت استخراج رمزارزها اظهار داشت که رمزارزها برای کشور از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند و طرح بهانه برای مقابله با جهش تولید اقدام نادرستی است.

وی اظهار داشت که مرکز مطالعات وزارت نیرو هر ساله جداولی را برای پیش‌بینی مصرف برق در سال آتی تهیه می‌کند و بر همین اساس اعلام شده است که در سال جاری پیک برق مصرفی 62 هزار مگاواتی را تجربه خواهیم کرد اما وزارت نیرو برای آمادگی در برابر چنین شرایطی برنامه‌ریزی نکرده بود.

بر اساس گزارش کوینیت، سخنگوی وزارت نیرو ظرفیت قانونی استخراج رمزارز در ایران را 310 مگاوات اعلام کرده بود اما آشتیانی اظهار داشت: «فروش چنین ظرفیتی به ماینرها دستاورد مهمی برای وزارت نیرو محسوب نمی‌شود. چراکه تنها یک راه قانونی پیش‌روی ماینرها برای استفاده از تجهیزات ماینینگ قرار دارد، اما آیا سرمایه‌گذاری جدیدی در این حوزه انجام شده است؟»

وی با اشاره به ظرفیت 12,600 مگاواتی صنعت استخراج رمزارز در جهان و توان مصرفی ماینرهای دارای مجوز(300 مگاوات) سهم ایران از استخراج رمزارزها در جهان را تنها 2.4 درصد برآورد کرده است. بر همین اساس در صورتی که استخراج غیرمجاز رمزارزها نیز در نظر گرفته شود سهم ایران تنها 5 درصد از صنعت استخراج رمزارز جهان محاسبه می‌گردد.

رئیس کمیسیون استخراج رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار داشت که 36 درصد توان تولیدی نیروگاه‌ها در صنایع، 31 درصد در بخش خانگی، 14 درصد بخش کشاورزی و 2 درصد برای روشنایی معابر مصرف می‌گردد و صنعت استخراج رمزارزها 0.7-1.5 درصد از مصرف برق در کشور را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان آن را به عنوان دلیل خاموشی‌های اخیر مطرح ساخت.

موضع‌گیری وزارت نیرو در برابر صنعت استخراج رمزارز

برات قنبری؛ دبیرکل نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در این میزگرد بر ضرورت حرکت به سوی صنایع جدید(همانند استخراج رمزارزها) تاکید کرد. وی اظهار داشت که در برنامه‌ی 5 ساله‌ی توسعه، ظرفیت‌های جدیدی برای گسترش انرژی پیش‌بینی شده است و گسترش آن یکی از الزامات کشور است.

قنبری افزود که سازمان نظام صنفی کشور از ماه‌های گذشته برای دست‌یابی به توافق با وزارت نیرو تلاش کرده است اما وزارت نیرو رویکرد مخالفت با این صنعت را در پیش گرفته است و به همین دلیل توافقی نیز حاصل نشده است.

امیرحسین سعید نایینی؛ بنیان‌گذار سازمان نصر نیز اظهار داشت که «در صورت توقف استخراج رمزارزها باید این دارایی از خارج از کشور خریداری شود.» چنین رویکردی خروج ارز از کشور را به همراه خواهد داشت.

بر اساس گزارش کوینیت، شرکت توزیع برق ماینرها را یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر قطعی برق معرفی کرده بود و در همین راستا یک مانور سراسری را برای مقابله با ماینرهای غیرمجاز نیز برگزار کرده است.

نظر شما نسبت به اظهارات اخیر فعالان صنعت استخراج رمزارز نسبت به موضع‌گیری شرکت برق در مقابل ماینرها چیست؟ آیا صنعت استخراج رمزارز فرصت کسب درآمد و ارزآوری را برای کشور و مردم به همراه دارد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا