اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

یک گام دیگر در جهت عودت دارایی کاربران صرافی کریپتو‌پیا برداشته شد

شرکت گِرَنت تورن‌تون پیش از زمان برگزاری دادگاه عالی کرایست‌چرچ اسنادی را در رابطه با ابهامات موجود در زمینه‌ی روش ارزیابی رمزارزها و عودت دارایی کاربران منتشر کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • شرکتی که انحلال صرافی کریپتوپیا را بر عهده دارد، در جهت رفع ابهامات موجود در مسیر عودت دارایی کاربران همانند ناسازگاری با قوانین ضد پولشویی به دلیل عدم الزام احراز هویت، روش ارزیابی رمزارزها و چگونگی عودت دارایی‌های کاربران(به صورت رمزارز یا ارزفیات) به دادگاه عالی کرایست‌چرچ(Christchurch High Court) رجوع کرده است. این شرکت همچنین اسنادی را در رابطه با ابهامات موجود منتشر کرده است.

دادگاه صرافی کریپتو‌پیا برای ارزیابی رمزارزها به عنوان اموال یا دارایی

هر دو مشاور منصوب شده از سوی دادگاه نیوزیلند، دارایی‌های دیجیتالی را به عنوان «اموال(Property)» ارزیابی کرده‌اند با این وجود افرادی که فرآیند انحلال را بر عهده دارند، پیشنهاد کرده‌اند که برای رفع ابهاد در ارزیابی دارایی‌های دیجیتالی صرافی کریپتو‌پیا به عنوان «دارایی» و نه «اموال» به دادگاه رجوع کنند. با توجه به‌این‌که چگونگی طبقه‌بندی دارایی‌های دیجیتالی قانون مرجع و روش عودت دارایی به مالکان را تعیین می‌کند، این موضوع دارای اهمیت است.

عودت دارایی کاربران با تحویل رمزارزها و یا تبدیل رمزارزها به ارز فیات

روش عودت دارایی کاربران کریپتوپیا

موضوع نگه‌داری دارایی‌های دیجیتالی نزد صرافی کریپتو‌پیا به‌واسطه‌ی اطمینان(Held By Trust) موضوع دیگری است که در یکی از سند‌های منتشر شده مورد بحث قرار گرفته است. این موضوع بر روش بازگرداندن دارایی کاربران تاثیر می‌گذارد یعنی نشان می‌دهد که آیا شرکت گِرَنت تورن‌تون قادر خواهد بود رمزارزها را به فروش رسانده و مطالبات کاربران را به صورت ارز فیات تحویل دهد یا اصل دارایی به صورت رمزارز به کاربران عودت داده خواهد شد. در این سند می‌خوانیم:

زمانی  که مالکان حساب‌های کاربری دارایی رمزارزی را (به حساب صرافی) واریز می‌کنند، حقوق مشروطی را برای باز پس‌گیری همان تعداد رمزارز (با کسر کارمزد) به‌دست می‌آورند. اما هیچ بندی در اسناد و مدارک به حق بازگرداندن همان تعداد رمزارز و یا سهام به کاربران اشاره نمی‌کند. به همین ترتیب زمانی که مالکان حساب‌های کاربری رمزارزها را از طریق صرافی کریپتو‌پیا مبادله می‌کردند حقوق خود را نسبت به رمزارزهای مبادله شده از دست داده و حقوق جدیدی را نسبت به ارز حاصل از مبادله به دست می‌آوردند. Submissions for Liquidators

بنابراین در صورتی که دادگاه بر نگهداری دارایی‌ها نزد صرافی کریپتوپیا به‌واسطه‌ی اطمینان و یا بر خلاف آن حکم صادر کند، روند انحلال و بازگرداندن دارایی کاربران بر اساس قوانین مربوطه تغییر خواهد کرد. همچنین این موضوع رویکرد عودت رمزارزهای بازپس گرفته شده از هکر‌ها را نیز مشخص خواهد کرد.

بر اساس سند منتشر شده، اعمال درصد ثابت برای کسر از دارایی تمامی کاربران مالک بیت کوین در نتیجه‌ی حمله‌ به این صرافی، گواه قدرتمندی برای اثبات مشارکت متناسب کاربران در دارایی‌های نگه‌داری شده نزد کریپتو‌پیا نیست. این موضوع ممکن است به عنوان نقض حقوق مالکان حساب کاربری در نظر گرفته شود. همچنین عنوان شده است که این اقدام ممکن است دارایی برخی از کاربران را در سطوح منفی قرار دهد.

احراز هویت کاربران

به دلیل الزامی نبودن فرآیند احراز هویت در صرافی کرپتو‌پیا، تنها نام‌کاربری و آدرس ایمیل بسیاری از کاربران در دسترس شرکت گِرَنت تورن‌تون قرار دارد. اطلاعات احراز هویت، تصویر و مدارک مرتبط با منبع دارایی تنها از کاربرانی که قصد انجام مبادلات در مقیاس گسترده(به ارزش 500 هزار دلار) را داشته‌اند، اخذ شده است.

موقعیت مکانی مالکان 2.2 میلیون دلار از دارایی‌ها نزد صرافی کریپتو‌پیا در ایالات متحده‌ی آمریکا، روسیه، انگلیس، هند، هلند، آلمان، ژاپن، کانادا، برزیل و کره‌ی شمالی اعلام شده است در حالی که موقعیت مکانی مالکان هزاران حساب کاربری دارای بیش از 3 میلیون دلار دارایی جزایر استوایی سکونت ناپذیر در نزدیکی استرالیا یا به صورت غیر قابل ردیابی اعلام شده است.

دیوید روسکو(David Ruscoe) و مالکولم مور(Malcolm Moore)؛ افرادی که فرآیند انحلال صرافی کرپتوپیا را بر عهده دارند، اظهار داشتند:

ما مجبوریم ملاحظات دقیقی را نسبت به اطلاعات محدود در دسترس از هویت کاربران در نظر بگیریم، چراکه از نظر ما مشکلات مختلفی را همانند ناسازگاری با قوانین ضد پولشویی به همراه دارد. David Ian Ruscoe and Malcolm Russell Moore

مجموع ارزش رمزارزها 217 میلیون دلار نیوزیلند اعلام شده است

گزارش دیگری نشان می‌دهد که در بازه‌ی زمانی نوامبر 2017 تا ژانویه‌ی 2018 قیمت بیت کوین از 4,350 دلار به 20,000 دلار افزایش یافته است، در همین بازه‌ی زمانی تعداد حساب‌های کاربری ثبت شده نزد صرافی کریپتوپیا 940 درصد افزایش یافته است. در این گزارش ادعا شده است که 921,629 حساب کاربری به همراه 15 حساب متعلق به صرافی کریپتوپیا(برای نگه‌داری کارمزد و … مورد استفاده قرار گرفته است) در زمان آغاز فرآیند انحلال دارای موجودی مثبت بوده‌اند. همچنین ارزش کل رمزارزها در نزد صرافی کریپتو‌پیا و در زمان انحلال 217 میلیون دلار اعلام شده است. همچنین 37 بستانکار با مجموع مطالبات بیش از 12.7 میلیون دلار شناسایی شده‌اند.

نظر شما در رابطه با روش ارزیابی رمزارزها و حکم دادگاه صرافی کریپتو‌پیا در این رابطه چیست؟ آیا تبدیل رمزارزها به ارزهای فیات بازپس‌گیری دارایی‌های کاربران ایرانی را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد؟ آیا احراز هویت کاربران ایرانی مشکلات دیگری را به همراه خواهد داشت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

‫4 دیدگاه ها

  1. امیدوارم حداقل دادگاهاشون اینقدر درایت داشته باشن که به پرداخت همون مقدار ارز دیجیتال رای بدن نه ارز فیات چون لااقل اون ارز دیجیتال میتونه بعد از یکسال جبران خسارت کنه
    از شما بابت اطلاع رسانی ممنونم

  2. عرض ادب و احترام
    واقعا چطور میخوان دارایی کاربرهارو پس بدن و مهمتر از اون چطور میخوان ضررهای اونهارو جبران کنن
    مثلا من برای یک نوسان موجودیم رو انتقال دادم به صرافی کریپتوپیا حدود ۱۰۰۰۰ دلار و رمز ارزی که خریدم از قیمت ۸۰ سنت به قیمت ۳ دلار رسید ولی متاسفانه زمان فروش صرافی هک شده بود و نتونستم دسترسی داشته باشم و اون رمز ارز رو نقد کنم الان اون رمز ارز ۲۰ سنت شده یعنی یک چهارم دارایی من و مدت زمانی که پول من هم اونجا بلاک شده بماند
    واقعا موندم که چطوری میخوان ضرر و زیان مارو جبران کنن البته اگر واقعا چیزی برگردونن
    لطفا اگر اطلاعات دقیقتری دارید بفرمایید
    سپاسگزارم

    1. سلام دوست گرامی
      جبران ضرری در کار نخواهد بود، با توجه به شرایط اصل سرمایه را پس بدن عالیه
      فقط امیدوارم شرایط طوری باشه تا کاربران ایرانی بتونن داراییشون را پس بگیرن. اگه به صورت ارز فیات باشه مشکل بانکی هم به خطر اتخاذ رویکرد مشابه صرافی بیترکس اضافه میشه

دکمه بازگشت به بالا