اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

رمزارزها گزینه‌ی مناسبی برای استفاده توسط تروریست‌ها نیستند

گزارشات اخیر شرکت RAND نشان می‌دهد که سازمان‌های تروریستی ارزهای فیات را به رمزارزها و حتی رمزارزهای پیگیرگریز ترجیح می‌دهند

نکات برگزیده مطلب
  • گزارشات جامعی که اخیرا توسط شرکت RAND منتشر شده است نشان می‌دهد که رمزارزها برای تامین مالی سازمان‌های تروریستی ایده‌آل نیستند. در این گزارشات گفته شده که به دلایل مختلفی از جمله موانع ایجاد نقدینگی که به واسطه‌ی قانون و مقررات رمزارزها ارائه می‌شوند، همچنان ارز فیات و پول نقد بهترین گزینه‌ی پیش روی اینگونه سازمان‌های غیرقانونی می‌باشد.

پول نقد بهترین گزینه است

گزارشات جامعی که اخیرا توسط شرکت RAND منتشر شده است نشان می‌دهد که رمزارزها برای تامین مالی سازمان‌های تروریستی ایده‌آل نیستند. در این گزارشات گفته شده که به دلایل مختلفی از جمله موانع نقدینگی به واسطه‌ی قانون و مقررات رمزارزها ارائه می‌شوند، همچنان ارز فیات و پول نقد بهترین گزینه‌ی پیش روی اینگونه سازمان‌های غیرقانونی است.

 

این گزارشات ۹۹ صفحه‌ای بر سه حوزه‌ی اصلی تامین مالی تروریسم یعنی «دریافت»، «مدیریت» و «نحوه‌ی خرج» کردن سرمایه تمرکز دارد. گفته شده رمزارزها تنها در مورد اول یعنی «دریافت سرمایه» می‌توانند برای سازمان‌های تروریستی مزایایی به همراه داشته باشند، زیرا مردم می‌توانند بدون هرگونه محدودیت از سراسر جهان برای آن‌ها پول ارسال کنند. با این حال، اگر تروریست‌ها حجم زیادی از رمزارز را دریافت کنند، مدیریت و استفاده از آن بسیار دشوار خواهد بود. در بخش‌هایی از این گزارشات توضیح داده شده است:

مبالغ هنگفت دریافت شده از لحاظ مدیریت و خرج کردن به صورت ناشناس سختی‌های فراوانی به همراه خواهند داشت، و همچنان برای خرج کردن رمزارزها به زیرساخت‌ و مدیریت نیاز است. RAND

شاید بتوان گفت برای کسانی که قصد دارند بدون حمایت از هرگونه خشونت و اعمال غیرقانونی از رمزارزها استفاده کرده و در این صنعت نوپا سهیم باشند، بخش بعدی این گزارشات دلگرم کننده‌تر باشد:

در حال حاضر مدارک بسیار کمی در رابطه با پذیرش رمزارزها توسط سازمان‌های تروریستی و یا انگیزه‌ برای استفاده از آن‌ها وجود دارد، اما از آنجایی که تکنولوژی رمزارزها در حال تغییر است و روش‌های خنثی‌سازی و مقابله با تامین مالی سازمان‌های تروریستی همچنان در جریان هستند، ممکن است این موضوع نیز دستخور تغییر شود. RAND

گرچه در این گزارشات به رمزارزهای پیگیرگریز(مانند مونرو) اشاراتی شده است، اما کمپانی RAND معتقد است حتی با وجود چنین رمزارزهایی باز هم اکوسیستم رمزارزی «پیگیرگریزی» مطلقی که تروریست‌ها به دنبال آن هستند را ارائه نمی‌کند. در بخش‌های دیگر این مقاله آمده است:

هیچ رمزارزی به طور کامل تمام ویژگی‌های مورد نیاز سازمان‌های تروریستی را یکجا ارائه نمی‌دهد؛ به عنوان مثال میزان «امنیت» ارائه شده توسط رمزارزها احتمالا هنوز هم برای تامین نیاز‌های سازمان‌های تروریستی ناکافی است. RAND

.

در حال حاضر استفاده از رمزارزهای پیگیرگریز برای تروریسم مناسب نیست

گرچه شما می‌توانید به صورت بسیار ناشناس رمزارزهای پیگیرگریزی(Privacy Coins) همچون مونرو دریافت و خرج کنید، اما تروریست‌ها نیاز‌هایی دارند که توسط اکوسیستم رمزارزی موجود قابل تامین نیست. به عنوان مثال هنوز هیچ سیستمی وجود ندارد که به شما اجازه دهد بدون ورود به صنعت اقتصاد جهان و یا شناسایی شدن، اقدام پرداخت‌ هزینه‌های مربوط به تبلیغات، خرید سلاح گرم، خرید ملک و غیره کنید. برای رسیدن به چنین اهدافی، به ویژه خرید سلاح‌های پیشرفته، هنوز هم به پول نقد نیاز است.

privacy-coins

در صورتی که حتی امکان استفاده در دارک‌وب(DarkWeb بخش تاریک اینترنت که از دسترس عموم خارج است و عموما برای فعالیت‌های غیرقانونی و خلافکارانه مورد استفاده قرار می‌گیرد) را در نظر بگیریم، باز هم در برخی موارد روند تحویل کالا و ارائه‌ی خدمات باید انجام شود. بنابراین شاید یک سازمان تروریستی بتواند به واسطه‌ی فروش مواد مخدر و حتی سلاح پول بدست آورد، اما بعید به نظر می‌رسد که این کار بدون وقفه و مشکلاتی انجام شود.

کمپانی RAND معتقد است که احتمالا رمزارزها از نظر عاملان غربی بیشتر به عنوان یک مسیر سرمایه‌گذاری یا «قیف مالی» در نظر گرفته می‌شود. گزارشات مذکور در رابطه با این سناریو توضیح داده است:

گرچه استفاده از دارک‌وب توسط تروریست‌ها برای دستیابی به سلاح گرم می‌تواند یک احتمال نگران کننده باشد، اما بعید به نظر می‌رسد که خرید تجهیزات مورد نیاز برای حملات نظامی با استفاده از رمزارزها انجام شود. در عوض، مهاجمان می‌توانند در کشور‌های غربی دارایی‌های رمزارزی موجود در حساب‌های خود را به ارزهای فیات و پول نقد تبدیل کنند. در هر صورت چه سرمایه‌ی مورد نیاز توسط یک سازمان مرکزی یا برنامه‌ی جمع‌آوری سرمایه بدست آمده باشد، هر دو روش می‌تواند راه مناسبی برای تامین مالی سازمان تروریستی و نهایتا تامین بودجه‌ی حملات باشند. البته بسیاری از صرافی‌های رمزارزی در زمان مشاهده‌ی فعالیت‌های مشکوک تحت مقررات بانکی عمل می‌کنند، بنابراین برداشت حجم زیادی پول از یک حساب باز هم دشوار خواهد بود. با این وجود یک صرافی رمزارزی نوپا که از نظر مقررات بسیار ضعیف است، می‌تواند یک مسیر جذاب برای انجام معاملات و تراکنش‌های سازمان‌های تروریستی(مانند دریافت کمک‌های مالی و یا انجام فعالیت‌های مالی) محسوب شود. RAND

گرچه برخی از دولت‌ها به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌ها اقدام به ساخت بلاک‌چین خود کرده‌اند، اما باز هم می‌توان گفت که سازمان‌های تروریستی عمدتا هیچ علاقه‌ای به استفاده‌ی گسترده از رمزارزها ندارند.

البته رمزارزهای پیگیرگریز می‌توانند یک روش محرمانه و مناسب برای ذخیره‌سازی ثروت باشند، و در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار بگیرند به سختی می‌توان به آن‌ها نفوذ کرد. اما به یاد داشته باشید که بسته به صرافی متمرکز مورد استفاده، در این مورد نقدینگی به شدت محدود است.

.

تکامل رمزارزها می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای واقعیت‌های جدید شود

همانطور که رمزارزهای پیگیرگریز و صرافی‌های غیرمتمرکز تکامل پیدا می‌کنند، ممکن است زمانی فرا برسد که رمزارزها به عنوان روشی جهت تامین مالی تروریسم استفاده کرد. در آن زمان، دولت‌ها باید برای مقابله با تروریسم به روش‌های سنتی متکی شوند: روش‌های ضد اطلاعاتی(counterintelligence) سنتی و نفوذ(infiltration). اما در حال حاضر، استفاده از رمزارزها توسط تروریسم بیشتر به دولت‌ کمک می‌کند تا اینکه مانع نفوذ آن‌ها شود.

کمپانی RAND در رابطه با این موضوع نوشته است:

تحقیقات ما نشان می‌دهد برای اینکه احتمال استفاده‌ی ابزاری از رمزارزها و همچنین استفاده توسط سازمان‌های تروریستی افزایش یابد، ابتدا باید یک رمزارز جدید پدیدار شود که مواردی همچون پذیرش گسترده، پیگیرگریزی و امنیت بهتری را ارائه کرده و تحت مقررات ناقص یا ناکافی عمل کند. حتی اگر چنین رمزارزی به وجود نیاید، بازهم گروه‌های تروریستی از رمزارزها استفاده خواهند کرد، اما میزان استفاده به قابلیت ماندگاری آن رمزارز بستگی دارد. RAND

شاید یکی از هیجان‌انگیز‌ترین بخش‌های این مقاله مربوط به صفحات اول این گزارشات باشد که «نفوذ» در چرخه‌ی رمزارزها تا به امروز یکی از اصلی‌ترین عوامل دلسردی و عدم پذیرش رمزارزها توسط تروریست بوده است:

به طور خاص، عواملی که باعث دلسردی نسبت به استفاده از رمزارزها می‌شود عبارتند از بی‌ثباتی و بحث و جدل‌های داخلی مستمر در جامعه‌ی رمزارزی، همکاری بین ارگان‌های قانونی بین‌المللی و جامعه‌ی اطلاعاتی، و همچنین پیشرفت و توسعه‌ در قانون‌گذاری و فرایند‌های عملیاتی. RAND

 یکی از مواردی که می‌توانیم از تحقیق گسترده‌ی RAND متوجه شویم این است که هرچه دولت‌ها نسبت به قانون‌گذاری رمزارزها کند‌تر عمل کنند، به طور بالقوه خطر ابتذال و ریسک فیزیکی برای شهروندان افزایش می‌یابد. به عبارتی می‌توان گفت هرچه رمزارزها مدت زمان بیشتری را بدون قانون‌‌گذاری و مقررات سپری کنند، احتمال استفاده برای انجام فعالیت‌های تروریسم و خشونت‌آمیز به شدت افزایش می‌یابد.

تروریستم توانسته در غیاب استفاده‌ی گسترده از رمزارزها نیز به فعالیت‌ خود ادامه دهد؛ بانک‌های مرکزی نیز ترجیه می‌دادند که مقاله‌ی مذکور در رابطه با رمزارز به شکل دیگری گزارش می‌دادند، اما نهایتا پول صادر شده توسط بانک‌ها و شرایط ایجاد شده توسط تعامل سیاست‌های خارجی و سیاست‌ها پولی باعث تقویت هرچه بیشتر تروریسم می‌شود.

نظر شما در رابطه با گزارشات ارائه شده توسط کمپانی RAND چیست؟ آیا با وجود ثبت تراکنش‌ها در بلاکچین، سازمان‌های تروریستی علاقه‌ای به استفاده از رمزارزها خواهند داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
CCN

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا