آموزش تریدتریدترید و ماینینگ

تحلیل تکنیکال چیست؟

یکی از سبک‌های تحلیلی جذاب و فوق العاده پر طرفدار و پر کاربرد بازارهای مالی تحلیل تکنیکال یا نمودار خوانی است. که بسیاری از تحلیلگران و معامله گران بازار های مالی از آن استفاده می‌کنند

تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال یا تحلیل نموداری شاخه‌ای از تحلیل بازارهای مالی است که با اطلاعاتی که قیمت در گذشته در قالب یک نمودار در اختیار تحلیلگر قرار می‌دهد به پیش بینی قیمت در آینده به شخص کمک می‌کند. در تحلیل تکنیکال برخلاف تحلیل فاندامنتال ما به دنبال تجزیه تحلیل اخبار و صورت های مالی و…نیستیم بلکه به دنبال پیش بینی آینده با استفاده از الگوها و تاریخچه قیمت هستیم.

جمله معروف تحلیل تکنیکال: تاریخ همیشه تکرار می‌شود.

ابزارهای تحلیل تکنیکال
تحلیلگران تکنیکال با توجه به حجم معاملات و سابقه معاملات و… درگذشته سعی می‌کنند مسیر حرکت قیمت را طبق اصول و قواعد این تحلیل پیش بینی کنند. بصورت کلی همه اطلاعات و ابزارهای تحلیل تکنیکال در قالب یک نمودار در اختیار ما قرار می‌گیرد.

از جمله ابزار های تحلیل تکنیکال می‌توان به انواع اندیکاتورها، انواع ابزارهای نموداری مانند فیبوناچی، خطوط و… اشاره کرد.

 

تحلیل تکنیکال در چه بازه زمانی بررسی می‌شود
وقتی که تحلیلگر نمودار یک سهم یا ارز خاص را مشاهده می‌کند این نمودار فقط در آن بازه زمانی خاص دیده می‌شود. برای نمونه نمودار در تایم یک ساعته دیده می‌شود که هر کدام از نشانه‌های روی نمودار نشان دهنده یک ساعت است.

می‌توان بسته به نیاز، تایم زمانی نمودار مورد نظر را انتخاب کرد. هرچقدر مقدار زمان نشان دادن نمودار در بازه زمانی بلند تری دیده شود به تحلیلگر امکان قدرت پیش بینی قیمت را در زمان بلندتری می‌دهد مثل بازه زمانی ماهانه یا هفتگی.

هرچقدر بازه زمانی کوچکتری انتخاب شود جزییات بیشتر مشخص شده ولی دید دراز مدتی آن کمرنگ می‌شود و امکان تحلیل برای مدت زمان کوتاه فراهم می‌شود.

به عنوان مثال فرض کنید از بالا به کره زمین نگاه می‌کنید از این زاویه دید شما دارای  کلیات بیشتری است و مناطق زیادی را قابل مشاهده است.ولی جزییات را خیلی کم قابل مشاهده است. حالا فرض کنید دیدتان را مدام نزدیکتر می‌برید هر قدر که نزدیکتر می‌شوید جزییاتی بیشتر معلوم می‌شود ولی در عوض شما دید کلی را از دست می‌دهید.

 

انواع تحلیل تکنیکال
با پیشرفت بازار های مالی و گسترده شدن لحظه‌ای این تجارت، سبک‌های تحلیلی به طبع تحلیل تکنیکال بسیار پیشرفت کرده و وسیع شده اند. سبک های زیادی که هر کدام بر اساس یک سری قواعد سعی در پیش بینی قیمت و رفتار آینده فعالان این حوزه را دارند.

سبک های تحلیل تکنیکال بر اساس الگوهای روانشناسی، الگوهای رفتاری، رفتار قیمت در گذشته، رفتار خریدار و فروشنده، حجم معاملات و… شکل می‌گیرند.

نگران نباشید شما لازم نیس همه سبک‌های تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید.بجای یادگیری روش های مختلف تحلیل تکنیکال که ممکن است باعث سردرگمی تازه وارد‌ها شود، می‌توانید با تکیه به علایق و نوع شخصیت خود و همچنین نوع معاملاتی که می‌خواهید انجام دهید، بهترین سبک تحلیل تکنیکال را یاد گرفته و به مرور زمان و انجام معاملات سیستم تحلیلی خودتان را بهینه و تکمیل کنید.

به یاد داشته باشید:

– بهترین تحلیل ساده ترین و کاربردی ترین تحلیل است

– هیچ روش تحلیلی نیست که درصدی خطا نداشته باشد

– تحلیل تکنیکال یک علم دقیق نیست

– هنر تحلیلگر تکنیکال بررسی همه جوانب نمودار است نه علایق شخصی و معاملاتی

 

با هم با تحلیل تکنیکال آشنا شدیم در مقاله های بعد بیشتر با نمودار‌خوانی و طریقه‌ی تحلیل و سایر اجزای تحلیل تکنیکال آشنا می‌شویم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دکمه بازگشت به بالا