اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

هند هم به دنیای رمزارزهای بانکی وارد شد

رئیس بانک مرکزی هند از آغاز روند آزمایش و بررسی رمزارز بانکی (CBDC) بومی تا پایان سال جاری خبر داده است

نکات برگزیده مطلب
  • اغلب بانک‌های مرکزی سراسر جهان به ویژه بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته، به دنبال ساخت و آزمایش عملی رمزارز بانکی (CBDC) خود هستند تا علاوه بر پشت سر گذاشتن اقتصاد سنتی مبتنی بر پول نقد، در این دنیای جهان یک پیشرو باشند. گرچه تا به این لحظه تنها بانک مرکزی چین موفق به آزمایش عملی رمزارز بومی خود شده و سایر کشورها همچنان در مراحل اولیه توسعه قرار دارند، اما به نظر می‌رسد که این رویکرد همه‌گیر شده است. حال شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das) رئیس بانک مرکزی هندوستان در مصاحبه مطبوعاتی چند روز قبل اعلام نموده که این بانک تا پایان سال جاری روند بررسی و آزمایش CBDC بومی را آغاز خواهد کرد.

رمزارز بانکی هند

بانک مرکزی هند به تازگی اعلام کرده است که اولین آزمایشات و بررسی‌های مربوط به رمزارز بانکی (CBDC) خود را آغاز کند، پروژه‌ای که به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۱ به صورت رسمی فعالیت‌های اقتصادی خود را آغاز می‌کند.

شاکتیکانتا داس (Shaktikanta Das)، رئیس بانک مرکزی هندوستان در تازه‌ترین مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام نموده که پروژه رمزارز بومی در این کشور از مدت‌ها قبل مورد بحث قرار گرفته و مقامات مالی و دولتی در مورد محدوده تاثیرگذاری آن محتاط عمل کرده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد که «ما در رابطه با پروژه رمزارز بانکی بسیار محتاطانه عمل کرده‌ایم زیرا این یک محصول کاملاً جدید در جهان است؛ نه تنها برای بانک مرکزی هند بلکه برای تمام اقتصاد بین‌المللی».

هند هندوستان رمزارز بانکی CBDC بانک مرکزی

به گفته این مقام مالی کشور هند، بانک مرکزی این کشور از مدت‌ها قبل جنبه‌های امنیتی و اقتصاد مربوط به پروژه رمزارز بانکی را مورد مطالعه قرار داده و شناسایی روش‌هایی که می‌تواند این پروژه بر سیاست‌های پولی کشور تاثیرگذار باشد را آغاز کرده است. شاکتیکانتا داس همچنین توضیح داد که در حال حاضر مقامات باید بین یک دفترکل متمرکز و فناوری دفاترکل توزیع شده (DLT) در رابطه با روپیه دیجیتال یک مورد را انتخاب کنند.

تا پایان سال جاری بررسی‌ها آغاز خواهد شد

دفاترکل توزیع شده تراکنش‌های مالی و جزئیات مربوط به این تراکنش‌ها را در چندین مکان به صورت همزمان ثبت می‌کند، درحالیکه دفاترکل متمرکز متعلق به یک واحد خاص هستند، که در این مورد بانک مرکزی هند مد نظر می‌باشد.

شاکتیکانتا داس در رابطه با زمان‌بندی این پروژه رمزارزی هم اعلام کرده است که:

من فکر می‌کنم که تا پایان سال جاری باید اولین آزمایش‌ها و بررسی‌های مربوط به پروژه رمزارز بانکی را آغاز کنیم. Shaktikanta Das

تمام مقامات هند به دنبال راه‌اندازی CBDC

این صحبت‌های رئیس بانک مرکزی هند درحالیست که اوایل ماه جاری، رابی شانکار (Rabi Shankar) معاون بانک مرکزی هند اظهار کرده بود که این بانک در حال کار بر روی «استراتژی‌های قابل اجرا در چند مرحله» است. وی همچنین افزود:

این استراتژی‌ها شامل فناوری و انتخاب‌های مربوط به کسب و کار است که بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. بنابراین، اعلام یک چهارچوب زمانی مشخص برای عرضه رمزارز بانکی بسیار دشوار است. اما در آینده نزدیک، احتمالاً تا پایان سال جاری، ما یک مدل کلی ارائه خواهیم کرد. Rabi Shankar

از آنجا که رئیس بانک مرکزی هند به توسعه رمزارز بانکی و تصمیم جدی مقامات مالی این کشور به حضور فعال در دنیای رمزارزها اشاره کرده است، به نظر می‌رسد که این کشور به طور رسمی به این دنیای نوظهور وارد شده است. البته در این مسیر تنها کشور چین به عنوان پیشرو شناخته می‌شود، زیرا چین در حال حاضر تنها کشور در جهان است که روند آزمایش و بررسی عملی رمزارز بومی خود را آغاز کرده است.

از سوی دیگر سایر بانک‌های مرکزی بزرگ از جمله بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان نیز همچنان درگیر مسائل حقوقی مربوط به راه‌اندازی و آغاز روند توسعه یورو دیجیتال و رمزارز بانکی مبتنی بر این ارز قدرتمند هستند.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های رئیس بانک مرکزی هند و آغاز روند بررسی رمزارز بانکی توسط این کشور چیست؟ آیا بانک مرکزی ایران هم باید هرچه سریع‌تر روند توسعه و عرضه رمزارز بومی را آغاز کند؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا