اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

حسابرسی بیت کوین برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری دردسرساز شده است

هیئت تعیین استانداردهای مالی آمریکا(FASB) بیت کوین را طوری دسته‌بندی کرده است که شرکت‌ها ملزم هستند کاهش ارزش بیت کوین را در صورت‌های مالی خود اعمال کنند و درصورت افزایش ارزش آن اثرات منفی اعمال شده تا زمان فروش بیت کوین قابل حذف نیست

نکات برگزیده مطلب
  • ارزیابی بیت کوین با عنوان « دارایی‌های نامشهود دارای دوام نامشخص» توسط هیئت تعیین استانداردهای مالی آمریکا(FASB) موجب دردسرهای حسابرسی برای شرکت‌هایی همانند مایکرواستراتژی(Microstrategy)، تسلا(Tesla)، اسکوئر(Square) و ... شده است که بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بر اساس این ارزیابی شرکت‌ها باید کاهش ارزش بیت کوین را در صورت‌های مالی خود اعمال کنند اما در صورت افزایش قیمت بیت کوین قادر به حذف اثرات منفی اعمال شده نخواهند بود تا زمانی که بیت کوین‌های خریداری شده را به فروش برسانند.

دردسر عجیب حسابرسی برای شرکت‌هایی که بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند

شرکت‌هایی که در سطوح قیمتی بالاتری بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، هم‌اکنون با مشکل عجیبی در چگونگی حسابداری دارایی‌های خود مواجه هستند.

هیئت تعیین استانداردهای مالی آمریکا(FASB) رمزارزها را بطور متفاوتی نسبت به سایر ارزها و بصورت «دارایی‌های نامشهود با عمر نامشخص» طبقه‌بندی کرده‌ است. یعنی شرکت‌ها باید ارزش بیت‌کوین‌های خریداری شده را در زمان خرید ثبت کنند، اگر ارزش بیت‌کوین‌های خریداری شده افزایش یابد این شرکت‌ها نمی‌توانند تا پیش از فروش بیت‌ کوین‌های خود افزایش ارزش این دارایی را در صورت‌های مالی خود ثبت کنند. اما اگر ارزش بیت‌کوین‌های خریداری شده کاهش یابد، این شرکت‌ها باید کاهش ارزش دارایی‌ها را در صورت‌های مالی خود محاسبه کنند.

شرکت مایکرواستراتژی(MicroStrategy) هم‌اکنون مالکیت 92,079 بیت کوین(به ارزش 3/7 میلیارد دلار) را در اختیار دارد و در حقیقت بیت کوین بخش بزرگی از دارایی‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد. با این وجود، هنوز هم از اصلاح‌های قیمتی برای خرید هرچه بیشتر بیت کوین استفاده می‌کند. شرکت تسلا نیز 1/5 میلیارد دلار بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده و تنها بخش کوچکی(حدود 10 درصد) از بیت کوین‌های خریداری شده را به فروش رسانده است.

کاهش سود خالص شرکت تسلا به دلیل کاهش قیمت بیت کوین

در ابتدا سرمایه‌گذاری 1/5 میلیارد دلاری شرکت تسلا بر روی بیت کوین به ویژه پس از فروش 10 درصد از بیت کوین‌های خریداری شده با سود قابل توجهی یک برگ برنده برای این شرکت محسوب می‌گردید. اما اصلاح قیمت بیت کوین موجب شد تا در «فرآیند ارزیابی دارایی‌ها پیش از کسر مالیات» درآمد خالص تسلا در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2021 میلادی از 128 میلیون دلار به 101 میلیون دلار کاهش یابد.

بر اساس اظهارات تحلیلگران، حتی درصورتی که ارزش بیت کوین مجدداً در روند صعودی قرار گرفته و افزایش یابد نیز تسلا و مایکرواستراتژی نمی‌توانند تاثیر منفی قبلی اعمال شده در صورت‌های مالی خود را حذف کنند و سود حاصل از افزایش قیمت بیت کوین را تنها زمانی که این دارایی را به فروش برسانند قابل شناسایی است.

از آنجایی که احتمالاً(در صورت تداوم شرایط نزولی حاکم بر بازار رمزارزها) اثر کاهش ارزش بیت کوین‌های خریداری شده در سه‌ماهه‌ی دوم سال 2021 نسبت به سه‌ماهه‌ی نخست همین سال وزن بیشتری خواهد داشت، این شرکت‌ها مجبور خواهند بود تاثیرات آن را در صورت‌های مالی خود اعمال کنند.

احتمال شناسایی زیان 65 میلیون دلاری در صورت‌های مالی سه‌ماهه‌ی دوم تسلا

بازار بیت کوین ذاتاً دارای نوسانات گسترده‌ای است و در همین راستا قیمت این رمزارز از بیشینه‌ی 64, 863 دلاری به سطح کمینه‌ی 30,682 دلار رسیده است. با این وجود، ایلان ماسک نقش موثری در ایجاد روند اصلاحی اخیر بازار بیت کوین داشته است. بر اساس گزارش کوینیت وی در روز سیزدهم می اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های محیط زیستی تسلا استفاده از بیت کوین به عنوان روش پرداخت را متوقف کرده است. در نتیجه‌ی این توییت قیمت بیت کوین بطور قابل توجهی کاهش یافت.

با این وجود روش ارزیابی متفاوت بیت کوین نسبت به سایر ارزهای رایج موجب شده است تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری با دردسرهای حسابرسی مواجه شوند. اِد کتز(Ed Ketz)؛ استاد حسابداری دانشگاه پنسیلوانیا اظهار داشت:

نام بیت کوین نشان می‌دهد که آن را باید بصورت نوعی ارز درنظر گرفت و درنتیجه حسابداری آن باید براساس قیمت مبادلات در بازار انجام شود. Ed Ketz

تحلیلگر نشریه‌ی فورچون برآورده کرده است؛ درصورتی که تسلا بیت کوین‌های خود را در ماه‌های ژانویه و فوریه در متوسط قیمت 31,600 دلار خریداری کرده باشد به دلیل تجربه‌ی سطح کمینه‌ی 30,682 دلاری پس از خرید بیت کوین باید در صورت‌های مالی خود 65 میلیون دلار زیان ناشی از کاهش ارزش دارایی اعمال کند.

نظر شما نسبت به روش تعیین شده‌ی ارزیابی بیت کوین توسط هیئت تعیین استانداردهای مالی آمریکا چیست؟ شرکت‌های سرمایه‌گذار بیت کوین چگونه با دردسر ناشی از ارزیابی بیت کوین به عنوان «دارایی‌های نامشهود با عمر نامشخص» مواجه خواهند شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا