اخبار داخلیاخبار و مقالات

مدیرعامل صرافی کریپتولند دستگیر شد

سینا استوی؛ مدیرعامل صرافی کریپتولند(Cryptoland) و پروژه‌ی رمزارزی بریج(Bridge) به دلیل انتشار توکن‌های بی.آر.جی(BRG) و با اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد

نکات برگزیده مطلب
  • دستگیری سینا استوی مدیر عامل پلتفرم بومی کریپتولند در صبح روز دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت موجب نگرانی فعالان بازار رمزارزها شده است. بر اساس اعلام مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته‌ی سایبری، مدیرعامل صرافی کریپتولند به دلیل انتشار غیرقانونی توکن‌های بی.آر.جی(BRG) و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شده است.

دستگیری مدیرعامل صرافی کریپتو‌لند به دلیل انتشار توکن‌های بی.آر.جی

گسترش فعالیت کاربران ایرانی در بازار رمزارزها موجب شده است تا توجه قانون‌گذاران به این حوزه جلب شود. در حالی که درخواست رئیس مجلس شورای اسلامی برای مسدود ساختن درگاه پرداخت پلتفرم‌های بومی مبادلات رمزارز با واکنش منفی فعالان این حوزه مواجه شده، انتشار خبر دستگیری مدیرعامل صرافی کریپتولند(Cryptoland) به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور، بر نگرانی فعالان این حوزه افزوده است.

سینا استوی بنیان‌گذار پروژه‌ی رمزارزی بریج(Bridge) محسوب می‌شود که توکنی با نام بی.آر.جی(BRG) را منتشر کرده است. بر اساس اعلام وب‌سایت گرداب که به مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران تعلق دارد، استوی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق انتشار توکن بی.آر.جی دستگیر شده است.

با این وجود، فعالیت صرافی کریپتولند همچنان ادامه دارد و خبر یا بیانیه‌ای در این رابطه منتشر نشده است. مرکز بررسی جرائم سازمان یافته‌ی سایبری با استفاده از حساب توییتر استوی خبر دستگیری وی را اعلام کرد.

مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته‌ی سایبری
مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته‌ی سایبری

بررسی کوینیت نشان می‌دهد که هنوز قانونی برای ممنوعیت انتشار توکن تعریف نشده است. بر اساس پیش‌نویس ضوابط بانک مرکزی انتشار توکن با پشتوانه‌ی ریال تنها در اختیار بانک مرکزی قرار دارد. قانون‌گذاری در حوزه‌ی توکن‌های با پشتوانه سایر دارایی‌های مشهود و غیرمشهود و توکن بدون پشتوانه نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار سپرده شده است. با این وجود، سازمان بورس و اوراق بهادار مقرراتی را برای انتشار توکن تعیین نکرده است.

انتشار توکن غیرقانونی است!

بر اساس اطلاعات منتشر شده، مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته‌ی سایبری توکن‌های بی.آر.جی که در طول 9 ماه گذشته منتشر شده‌اند را «بدون پشتوانه»، «نامعتبر» و «غیر قانونی» توصیف کرده است. در همین راستا استوی به دستور دادسرای ویژه‌ی جرائم اقتصادی و به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی کشور» دستگیر شده است.

بر اساس اطلاعیه‌ی مرکز بررسی جرائم سازمان یافته:

با وجود هشدارهای مکرر نهادهای تخصصی و قانونی نسبت به غیرقانونی، نامعتبر و بدون پشتوانه بودن برخی پروژه‌های رمزارزی همانند توکن بی.آر.جی، همچنان عده‌ای به دلیل سواد مالی ناکافی و دانش اندک نسبت به سرمایه‌گذاری در فضای مجازی، در دام شیادان و کلاهبرداران حوزه‌ی رمزارزها گرفتار می‌شوند. مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته‌ی سایبری

نظر شما نسبت به دستگیری مدیرعامل صرافی کریپتولند و بنیان‌گذار پروژه‌ی رمزارزی بریج(Bridge) برای انتشار توکن‌های بی.آر.جی چیست؟ آیا دستگیری سینا استوی ضرورت افزایش شفافیت و تدوین چهارچوب قانونی مشخص برای فعالیت در حوزه‌ی رمزارزها را نشان می‌دهد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر

  1. این اصلا ربطی به آقای استوی نداره.هر کسی برای پروژه خودش هرکاری میکنه تا پیشرفت کنه.اینا اگه واقعا پیگیرن برن به بیت کویین بگن که داره هم هوارو آلوده میکنه هم برقو خیلی زیاد مصرف میکنه.
    آقای استوی کار خوبی انجام داده و ما همه جوره حمایتش میکنیم

دکمه بازگشت به بالا