اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

شرکت کلادفلیر ازین پس «دامنه‌های غیرقابل فیلترینگ» ارائه خواهد کرد

با ادغام سرویس دامنه‌های غیرقابل توقف(Unstoppable Domains) با خدمات شرکت کلادفلیر(Cloudflare) به زودی کاربران می‌توانند با استفاده از هر مرورگری به وب‌سایت‌های .crypto دسترسی داشته باشند

نکات برگزیده مطلب
  • دامنه‌های غیرقابل توقف(Unstoppable Domains) یک پروژه‌ی مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم می‌باشد که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌هایی را ایجاد کنند که غیرقابل دستکاری بوده و دولت‌ها نمی‌توانند آن‌ها را سانسور کنند. تا به امروز برای دسترسی به این وب‌سایت‌ها که با آدرس «.Crypto» ایجاد می‌شوند، شما به نرم‌افزارهای مرورگر خاص نیاز داشتید. حال به نظر می‌رسد که شرکت کلادفلیر(Cloudflare) قصد دارد با همکاری توسعه‌دهندگان دامنه‌های غیرقابل توقف این سرویس را در خدمات وب ریزولور(Web Resolver) خود ادغام کرده و به کاربران اجازه دهد تا با استفاده از هر مرورگری به آن‌ها دسترسی کامل داشته باشند.

عمومی‌سازی دامنه‌های کریپتو

دامنه‌های غیرقابل توقف(Unstoppable Domains) یک پروژه‌ی مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم می‌باشد که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌هایی با آدرس «.Crypto» ایجاد کنند، قرار است به زودی در سرویس وب ریزولور(Web Resolver) شرکت کلادفلیر(Cloudflare) ادغام شود. پس از ادغام این دو سرویس، کاربران قادر خواهند بود به آدرس‌های بلاک‌چین دامنه‌های غیرقابل توقف از طریق هر نرم‌افزار مرورگری دسترسی داشته باشند.

پیش از این، وب‌سایت‌هایی که به واسطه‌ی دامنه‌های غیرقابل توقف ایجاد می‌شد، تنها به وسیله‌ی مرورگرهای خاصی قابل دسترسی بودند. حال به واسطه‌ی استفاده از فناوری DNS به جای HTTPS، تمام نرم‌افزارهای مرورگر وب متصل به اینترنت می‌توانند به سایت‌های .Crypto دسترسی داشته باشند.

درحالیکه ارائه‌دهندگان دامنه‌های سنتی از کاربران می‌خواهند تا هزینه‌های مربوط به تمدید آدرس را به صورت سالانه به همراه سایر هزینه‌های موجود از جمله نگهداری از پایگاه داده را پرداخت کنند، دامنه‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین کاملاً در کنترل کاربران بوده و شامل چنین هزینه‌هایی نمی‌شوند.

تهدیدهای رایج که همراه با راه‌اندازی یک وب‌سایت سنتی نیز همراه است(مانند نقض حریم خصوصی، سانسور خودسرانه از طرفدولت‌ها و تلاش برای فیشینگ) همه و همه در دامنه‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین بی‌اساس شده و دیگر قابل پیاده‌سازی نیستند.

صحبت‌های مدیرعامل دامنه‌های غیرقابل توقف

متیو گولد(Matthew Gould) مدیرعامل دامنه‌های غیرقابل توقف با اشاره به عادی شدن نقص داده‌های اینترنتی و رویکرد تهاجمی و انحصار شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری در وب توضیح داد که:

در زمانه‌ای که نقض داده‌ها به امری عادی تبدیل شده است، درحالیکه حریم خصوصی و مالکیت دارایی‌های دیجیتال خود شخص از اهمیت بالاتری برخوردار است، کنترل متمرکز توسط بسیاری از افراد آینده نگر و شرکت‌ها زیر سوال رفته است. این سیستم جدید متفاوت است؛ این سیستم کنترل را به جایی باز می‌گرداند که باید باشد، در اختیار کاربران. Matthew Gould

پروژه‌ی دامنه‌های غیرقابل توقف که توسط افراد سرشناسی همچون تیم درپر(Tim Draper) پشتیبانی می‌شود، در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و تا به امروز توانسته میلیون‌ها دلار سرمایه مورد نیاز تداوم فعالیت خود را تامین کند. گزارشات منتشر شده حاکی از آن است که تا به امروز بالغ بر ۵۰۰ هزار دامنه‌ی غیرقابل توقف به واسطه‌ی این پروژه ایجاد شده است.

نظر شما در رابطه با ادغام سرویس دامنه‌های غیرقابل توقف و عمومی‌سازی آن‌ها چیست؟ آیا به زودی شاهد گسترش و عمومی شدن این دامنه‌ها خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا