اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

توزیع ثروت در شبکه‌ی بیت کوین از آنچه که تصور می‌کنید عادلانه‌تر است

بررسی تیم تحقیقاتی گلس‌نود نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج دارایی‌های شبکه‌ی بیت کوین به‌طور غیرمتمرکزتری در میان کاربران توزیع شده است

نکات برگزیده مطلب
  • بسیاری از افراد صاحب‌نظر معتقدند که شبکه‌ی بیت کوین در واکنش به ناکارآمدی سیستم‌های مالی سنتی و تمرکز ثروت در این سیستم توسط خالق بیت کوین ساخته شده است. در حقیقت شبکه‌ی بیت کوین تلاش برای مبارزه با فقر و توزیع عادلانه‌ی ثروت با استفاده از یک ساختار غیرمتمرکز محسوب می‌شود. با این وجود، برخی منتقدان ادعا می‌کنند که تعداد کمی از ثروتمندان مالکیت بخش بزرگی از دارایی‌ها را در اختیار دارند. اما نتیجه‌ی مطالعه‌ی اخیر تیم تحقیقاتی گلس‌نود واقعیت متفاوتی را آشکار ساخته است.

بررسی توزیع ثروت در شبکه‌ی بیت کوین

نشریه‌ی بلومبرگ در گزارش اخیر خود ادعا کرده است که تنها  2 درصد از آدرس‌های شبکه‌ی بیت کوین مالکیت 95 درصد از تمامی بیت کوین‌ها را در اختیار دارند. اما در حقیقت، این گزارش تصویر نادرستی از واقعیت ‌های موجود حاکم بر شبکه‌ی بیت کوین ارائه می‌کند.

محققان تیم تحقیقاتی گلس‌نود در مقاله‌ای ادعای مطرح شده در نشریه‌ی بلومبرگ و شرایط واقعی حاکم بر شبکه‌ی بیت کوین را با درنظرگرفتن واقعیت‌های موجود بررسی کرده‌اند.

در حقیقت، تحلیلگران بلومبرگ آدرس‌های مربوط به صرافی‌ها و سرویس‌دهندگان نگه‌داری از رمزارزها را نیز به عنوان یک کاربر درنظر گرفته‌اند، در صورتی که دارایی موجود در این آدرس‌ها به تعداد زیادی از کاربران تعلق دارد. همچنین ممکن است هر کاربر مالکیت چند آدرس‌ در شبکه‌ی بیت کوین را در اختیار داشته باشد و در نتیجه استفاده از آدرس‌ها برای تعیین تعداد کاربران فعال معیار درستی محسوب نمی‌شود.

 محققان برای ارزیابی دقیق‌تر، آدرس‌های شبکه را بر اساس دارایی و همچنین آدرس‌های مربوط به صرافی‌ها و ماینرها به چند بخش مختلف تقسیم کرده‌اند.

دسته‌بندی کاربران شبکه‌ی بیت کوین
دسته‌بندی کاربران شبکه‌ی بیت کوین

این نمودار نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خُرد(تقریباً 22 میلیون نفر) بیشترین جمعیت کاربران شبکه‌ی بیت کوین را تشکیل می‌دهند.

توزیع بیت کوین در ژانویه
تخمین توزیع بیت کوین در میان کاربران شبکه در ماه ژانویه‌ی سال 2021 میلادی

بر همین اساس نهنگ‌ها و نهنگ‌های گوژ پشت مجموعاً 31 درصد از حجم بیت کوین‌های منتشر شده را در اختیار دارند که این دسته از سرمایه‌گذاران احتمالاً موسسات سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرویس‌های نگه‌داری از رمزارزها، میزهای معاملاتی و افراد ثروتمند را شامل می‌شود.

در مقابل، سرمایه‌گذاران متوسط شبکه‌ی بیت کوین(شامل دسته‌بندی میگو، خرچنگ و هشت‌پا) که بیش از 50 بیت کوین را در اختیار دارند، مجموعاً 23 درصد از حجم بیت کوین‌های منتشر شده را در اختیار دارند. این واقعیت نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خُرد بیت کوین حجم بزرگی از دارایی‌ها را در اختیار دارند.

افزایش سهم سرمایه‌گذاران خُرد از مالکیت دارایی‌ها

گلس‌نود نمودار دیگری را منتشر کرده است که به خوبی افزایش سهم سرمایه‌گذاران خُرد از دارایی‌های منتشر شده در شبکه‌ی بیت کوین را نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که به دلیل ورود سرمایه‌گذاران حقوقی به بازار رمزارزها سهم نهنگ‌ها از بازار بیت کوین در محدوده‌ی سال 2020 میلادی افزایش یافته است.

توزیع بیت کوین
برآورد توزیع بیت کوین در میان کاربران شبکه در طول زمان

محققان گزارش کرده‌اند که در طول چهار سال گذشته توزیع دارایی در شبکه‌ی بیت کوین تغییر کرده است. بر همین اساس، از سال 2017 تاکنون مجموع حجم دارایی سرمایه‌گذاران خُرد شبکه‌ی بیت کوین(میگو و خرچنگ) 130 درصد افزایش یافته است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد تعداد هولدرهای جزء که مقدار عظیمی از این دارایی را در اختیار ندارند، به‌طور پیوسته در حال افزایش است. گلس‌نود برآورد کرده است:

تقریباً 2 درصد از کاربران شبکه‌ی بیت کوین کنترل 71/5 درصد از کل بیت کوین‌های منتشر شده را در اختیار دارند. Glassnode

ورود سرمایه‌گذاران حقوقی به بازار بیت کوین

داده‌ها نشان می‌دهند که حجم دارایی سرمایه‌گذاران بزرگ(نهنگ‌های شبکه‌ی بیت کوین) در سال 2020 میلادی 13/4 درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد این سرمایه‌گذاران نیز با افزایش 27 درصدی به 2,160 نهنگ رسیده است.

در همین زمان، با وجود افزایش قیمت بیت کوین در طول چند هفته‌ی گذشته، تعداد سرمایه‌گذاران خُرد نیز افزایش یافته است. اما هولدرهای بزرگ بیت کوین که با عنوان نهنگ گوژ پشت(Humpbacks) شناخته می‌شوند نیز بیت کوین‌های خود را به فروش نرسانده‌اند و در حقیقت افزایش قیمت این دارایی را انتظار می‌کشند. داده‌های ارائه شده توسط گلس‌نود با نتایج بررسی بازار مشتقات بیت کوین نیز همخوانی دارد.

اطلاعات واقعی شبکه‌ی بیت کوین نشان می‌دهد که برخلاف اظهارات منتقدان این دارایی، تاثیر‌گذاری نهنگ‌ها بر بازار بیت کوین با گذشت زمان در حال کاهش است.

رافائل شولتز کرافت(Rafael Schultze-Kraft)؛ مدیر ارشد تکنولوژی تیم تحقیقاتی گلس‌نود در پایان این گزارش و بر اساس یافته‌های مطالعه تداوم بازار صعودی بیت کوین را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرده است.

نظر شما نسبت به گزارش اخیر تیم تحقیقاتی گلس‌نود نسبت به شرایط بازار بیت کوین چیست؟ آیا با گذشت زمان روند توزیع دارایی‌ها در شبکه‌ی بیت کوین شکل غیرمتمرکزتری خواهد گرفت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا