اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

جان مک‌آفی پس از ماه‌ها فرار بلاخره به چنگ قانون گرفتار شد

سازنده‌ی آنتی‌ویروس معروف مک‌آفی به درخواست سازمان‌های دولتی آمریکا در اسپانیا دستگیر شده و بزودی به ایالات متحده مستردد خواهد شد

نکات برگزیده مطلب
  • مک‌آفی(John McAfee)؛ یکی از چهره‌های پُر حاشیه در حوزه‌ی فن‌آوری است که به دلیل فعالیت در صنعت رمزارزها و اقدامات عجیب خود از سوی فعالان این حوزه نیز مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود به‌نظر می‌رسد که خبر‌سازی‌های عجیب جان مک‌آفی نیز بزودی خاتمه خواهد یافت. وزارت دادگستری ایالات متحده‌ی آمریکا(DOJ) جان مک‌آفی را به فرار مالیاتی متهم کرده است و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا(SEC) نیز از وی به دلیل اجرای طرح پیشنهاد اولیه‌ی سکه به ارزش ۲۱ میلیون دلار از وی شکایت کرده است.

جان‌مک‌آفی به دلیل نقض قوانین آمریکا دستگیر شد

جان مک‌آفی(John McAfee)؛ یکی از چهره‌های شناخته شده‌ در حوزه‌ی فن‌آوری در اسپانیا دستگیر شده است و در انتظار استرداد به ایالات متحده‌ی آمریکا قرار دارد.

وزارت دادگستری آمریکا در روز پنجم اکتبر کیفر خواستی را بر علیه جان مک‌آفی به دلیل فرار مالیاتی منتشر کرده است و در آن ادعا شده است که این توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزارهای امنیتی که اخیراً به چهره‌ی شناخته شده‌ای در صنعت رمزارزها نیز تبدیل شده است، دارایی‌های خود را با استفاده از رمزارزها و یا استفاده از نام دیگران در حساب‌های بانکی پنهان ساخته است. مک‌آفی در صورت محکومیت ممکن است به 30 سال زندان محکوم شود.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا نیز مدت کوتاهی پس از انتشار کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا، دادخواستی را بر علیه جان مک‌آفی در دادگاه  آمریکا مطرح کرده است. در این دادخواست ادعا شده است که مک‌آفی بیش از 23 میلیون دلار را از یک پیشنهاد پنهانی اولیه‌ی سکه به‌دست آورده است.

در این کیفرخواست ادعا شده است که مک‌آفی از سال 2014 تا 2018 میلادی نسبت به پرداخت مالیات کوتاهی کرده است. بعلاوه، ادعا شده است که مک‌آفی برای پنهان ساختن میزان درآمد خود این دارایی‌ها را با استفاده از رمزارزها به حساب شخص دیگری منتقل کرده است.

کیفرخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جزئیات بیشتری را نسبت به مقدار مالیات فعالیت جان مک‌آفی در صنعت رمزارزها ارائه کرده است.

همکاری جیمی واتسون برای فروش توکن‌ها

در این کیفرخواست همچنین به جیمی واتسون(Jimmy Watson)؛ مدیرعامل سابق گروه مک‌آفی و محافظ شخصی وی اشاره شده است. ادعا شده است که مک‌آفی دستمزد دریافت شده برای ترویج هشت پیشنهاد اولیه‌ی سکه را پنهان کرده است(وی ظاهراً تنها برای ترویج هفت پروژه دستمزد دریافت کرده است).

تمامی هفت پیشنهاد اولیه‌ی سکه مجموعاً به ارزش 41 میلیون دلار را جمع‌آوری کرده‌اند. در این میان، مک‌آفی 11.6 میلیون دلار را از طریق رمزارزهای بیت کوین و اتر دریافت کرده است، وی بخش باقی مانده که 11.5 میلیون دلار ارزش دارد را با استفاده از توکن‌های منتشر شده توسط این پروژه‌ها دریافت کرده است. بر اساس ادعای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا واتسون نیز برای کمک به فروش این دارایی‌ها(فروش سریع این دارایی‌ها پس از بالا بردن قیمت آن‌ها) 316 هزار دلار به دست آورده است.

رمزارزهای دریافت شده برای تبلیغ پروزه‌های پیشنهاد اولیه‌ی سکه توسط مک‌آفی
رمزارزهای پرداخت شده به مک‌آفی

در این کیفر خواست مک‌آفی به نقض بند 17 از قانون اوراق بهادار و بند 10 از قانون مبادلات اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا متهم شده است. بر اساس ادعای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، مک‌آفی با ادعای این که خود پروژه‌ها به وی پول می‌دهند، در حقیقت به سرمایه‌گذاران دروغ گفته است. بعلاوه:

مک‌آفی در زمان توصیه به سرمایه‌گذاری در چند پروژه‌ی پیشنهاد اولیه‌ی سکه به دروغ خود را سرمایه‌گذار و یا مشاور فنی این پروژه‌ها معرفی کرده است و این تصور را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است که این شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داده است و این شرکت‌ها از تخصص فنی وی بهره‌مند می‌شوند و تمایل دارد دارایی‌های خودش را در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کند. در واقعیت، توییت‌های جان مک‌آفی در حقیقت آگهی‌هایی هستند که در ازای انتشار آن‌ها پول دریافت کرده است اما به عنوان مشاوره‌ی بی‌طرفانه‌ی سرمایه‌گذاری به مردم ارائه شده‌اند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

مک‌آفی سرمایه‌گذاران را فریب داده است

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اعلام کرده است که مک‌آفی همچنان حجم زیادی از توکن‌های بی‌ارزش را از پروژه‌های پیشنهاد اولیه‌ی سکه در اختیار دارد. بنابراین وی برای افزایش قیمت این توکن‌ها تلاش می‌کند:

مک‌آفی سرمایه‌گذاران را به خرید توکن‌های منتشر شده توسط پروژه‌های مشخص پیشنهاد اولیه‌ی سکه تشویق می‌کند در حالی که قصد اصلی خود را از تلاش برای فروش این دارایی‌ها پنهان می‌کند. وی به واسطه‌ها مبلغی را پرداخت می‌کند تا خرید این توکن‌ها را ترویج کنند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

در دادخواست مطرح شده به نام پروژه‌های پیشنهاد اولیه‌ی سکه که در بازه‌ی زمانی دسامبر 2017 و آغاز 2018 راه‌اندازی شده‌اند، اشاره نشده است. با این وجود پاره‌ای از توضیحات در رابطه با این پروژه‌ها منتشر شده است:

  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 1: از گروهی مستقر در رومانی
  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 2: از شرکت انگلیسی که در نیجریه فعالیت دارد
  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 3: از یک شرکت برزیلی که در لس وگاس آمریکا فعالیت دارد
  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 4: از یک شرکت مستقر در آتلانتا
  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 5: از یک شرکت مستقر در سان فرانسیسکو
  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 6: از یک شرکت مستقر در میامی
  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 7: از یک شرکت ویرجین آیسلندی که در مسکو فعالیت دارد
  • پیشنهاد اولیه‌ی سکه 8: از یک شرکت انگلیسی

مک‌آفی در انتظار مجازات سنگین

در پایان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از دادگاه استرداد تمامی دارایی‌های نامشروع حاصل از فعالیت مک‌آفی و واتسون  و همچنین اعمال مجازات‌های مدنی را درخواست کرده است. همچنین منع دائمی مشارکت مک‌آفی در فروش دارایی‌های دیجیتالی و فعالیت به عنوان مدیر شرکت‌هایی که حوزه‌ی خرید و فروش اوراق بهادار فعالیت دارند را درخواست کرده است.

نظر شما نسبت به خبر دستگیر شدن و استرداد جان مک‌آفی به ایالات متحده‌ی آمریکا چیست؟ آیا مک‌آفی به راستی از شهرت خود برای سوء استفاده و کسب ثروت در صنعت رمزارزها استفاده کرده است؟ چه سرنوشتی را برای این چهره‌ی شناخته شده در حوزه‌ی فن‌آوری دارید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا