اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

دلار آمریکا دیگر حتی پشتوانه‌ی اسکناس کاغذی را هم ندارد!

با در نظر گرفتن توان چاپ پرینترهای دلار، به نظر می‌رسد که حجم عظیمی از پول صادر شده توسط فدرال رزرو تنها به صورت دیجیتالی و در حساب‌های بانکی تولید شده است

نکات برگزیده مطلب
  • به گفته‌ی لئوپولد جوی یکی از بنیانگذاران موسسه‌ی سرمایه‌گذاری استک‌کپیتال، با در نظر گرفتن نرخ تولید اسکناس در فدرال رزرو، به نظر می‌رسد که ارزهای صادر شده توسط این موسسه‌ی مالی حتی پشتوانه‌ی اسکناس هم نداشته و تنها به صورت دیجیتالی در حساب‌های بانکی تولید شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، به نظر می‌رسد که حجم ذخیره‌ی ارزی ایالات متحده به یک رکورد تازه رسیده است و بزودی شاهد تورم سرسام‌آور و سقوط ارزش دلار خواهیم بود.

پول بدون پشتوانه فیزیکی

ممکن است تصور کنید که بانک فدرال رزرو حداقل از دلارهای صادر شده‌ی خود با استفاده از ارزهای کاغذی حمایت می‌کند، اما این درحالیست که بررسی‌های محاسباتی چیز دیگری به ما نشان می‌دهد. به گفتی برخی افراد، فدرال رزرو آنقدر پول چاپ کرده است که پشتیبانی آن به وسیله‌ی اسکناس کاغذی تقریباً غیر ممکن است.

فرایند چاپ و توزیع پول از طرف فدرال رزرو به بالاترین حد ممکن طی سالیان گذشته رسیده است، اما اینبار یک تفاوت اساسی دارد، اینکه پول‌ها توزیع شده توسط این بانک مرکزی تنها تعدادی اعداد رایانه‌ای بوده و حتی پشتوانه‌ی کاغذی هم ندارند!

طبق اعلام دفتر حکاکی و چاپ اسکناس ایالات متحده، این موسسه در سال ۲۰۱۴ روزانه چیزی حدود ۲۴/۸ میلیون عدد اسکناس به فدرال رزرو تحویل می‌داد. با فرض اینکه تمامی اوراق تحویل داده شده ۱۰۰ دلاری بوده‌اند، این حجم اسکناس معادل ۲۴/۸ میلیون دلار ارزش داشته است. این بدان معناست که برای چاپ پول مورد نیاز «بسته‌ی حمایتی» دولت که چندی قبل در میان شهروندان آمریکایی توزیع شد، به سال‌ها زمان نیاز است.

تولید فیزکی این حجم پول امکان‌پذیر نیست

همانطور که لئوپولد جوی(Leopold Joy) یکی از بنیانگذاران موسسه‌ی سرمایه‌گذاری استک‌کپیتال گفته است، صدور این حجم اسکنان عملاً غیرممکن به شمار می‌آید. وی با انتشار یک پست توییتری اظهار داشت «دلار ایالات متحده حتی توسط اسکناس‌های کاغذی هم پشتیبانی نمی‌شود و تنها تعدادی عدد بر روی پایگاه‌های داده هستند. با در نظر گرفتن نرخ چاپ و پرینت اسکناس، برای چاپ دو تریلیون دلار سرمایه‌ی توزیع شده توسط فدرال رزرو طی هفته‌ی جاری بیش از ۲ سال زمان لازم است».

حتی با فرض اینکه فرایند چاپ اسکناس در آمریکا تسریع شده و نسبت به سال ۲۰۱۴ این روند با سرعت دو برابری انجام می‌گیرد، بازهم زیاد طولانی برای چاپ این حجم ارز لازم است و عملاً در این مدت کوتاه غیرممکن می‌باشد. در واقع، پول‌های فدرال رزرو که چاپ شده توصیف می‌شوند، حتی چاپ هم نشده‌اند.

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که روند چاپ پول در فدرال رزرو تسریع نشده است، بلکه تمام ارزش صادر شده به صورت الکترونیکی بوده است.

رکورد بی‌سابقه در حجم دلار آمریکا

بدیهی است که تولید دلار بدون چاپ کردن آن امری بسیار ساده‌تر است، و فدرال رزرو هم در این زمینه کوتاهی نکرده است.

گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد فدرال رزرو در هر دقیقه حدود ۶۰ میلیون دلار ارز صادر می‌کند. حال به نظر می‌رسد که با توزیع بسته‌ی حمایتی دولت، این رقم فراتر رفته است. حتی پیش از شیوع بیماری کووید۱۹ در آمریکا، فدرال رزرو این فرایند را آغاز کرده بود، اکنون تنها وضعیت بدتر شده است. در اوایل ماه فوریه حجم ذخیره‌ی پولی آمریکا نسبت به سال ۲۰۰۸ دوبرابر شده است. از طرف دیگر، طی دو ماه گذشته این سطح از نقدینگی به شکل تصاعدی افزایش داشته است.

با وجود نگرانی‌های فراوان، فدرال رزرو همچنان ادعا می‌کند که ذخیره‌ی نامحدود پول است و در روند چاپ و صدور دلار جدید کوتاهی نخواهد کرد. البته این جریان تنها به فدرال رزرو نسبت داده نمی‌شود، بلکه اغلب بانک‌های مرکزی سراسر جهان اقدام به خرید دارایی‌های مختلف کرده‌اند. روند خرید دارایی توسط بانک‌های مرکزی اکنون نسبت به گذشته چندین برابر شده است، تاجایی که ارقام منتشر شده چندین برابر رکورد بزرگ سال ۲۰۰۸ تخمین زده می‌شوند.

با مقایسه‌ی روند چاپ پول و گزینه‌های جایگزینی همچون بیت کوین می‌توان متوجه شد که چرا بیت کوین نسبت به اقدامات اخیر فدرال رزرو خنثی بوده و روند حرکتی خود را دنبال کرده است.

نظر شما در رابطه با رویکرد اخیر فدرال رزرو چیست؟ این حجم از پول بدون پشتوانه چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟ نظرات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا