اخبار داخلیاخبار و مقالات

وزیر امور اقتصادی کشور: بانک مرکزی مسئول جلوگیری از پولشویی در حوزه‌ی رمزارزهاست

فرهاد دژپسند روز گذشته اعلام کرد که دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند

نکات برگزیده مطلب
  • فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور روز گذشته با حضور در نشست کمیسیون اقتصادی توضیح داد که پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم‌اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیات دولت است. به گفته وی دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد و بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند.

صحبت‌های وزیر فرهاد دژپسند

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست کمیسیون اقتصادی که روز گذشته با موضوع بررسی رمزارزها برگزار شد، با بیان اینکه حدود دو سال است که بحث بلاک‌چین در دولت در حال بررسی می‌باشد، توضیح داد که «شورای عالی مبارزه با پولشویی نیمه‌ی دوم سال ۹۶ فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ممنوع کرد و گمرکات نیز مانع از ورود پردازشگرهای بلاک‌چین‌ها به کشور شدند، اما با توجه به اینکه فرایند استخراج رمزارز با استفاده از دستگاه‌های پردازشگر[اسیک] از لحاظ مصرف برق تفاوت چندانی نداشت، عملا این دستگاه‌ها وارد کشور شد».

Iran

این عضو کابینه دولت دوازدهم، با اشاره به اینکه در دولت کارگروهی مستقل به ریاست کمیسیون اقتصادی قوه مجریه برای بررسی موضوع ارزهای دیجیتال تشکیل شده است، افزود «پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم‌اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیات دولت است».

 وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه‌ی کمیسیون اقتصادی دولت فرایند ماینینگ به‌عنوان یک صنعت شناخته شد، ادامه داد:

بر اساس مصوبه این کمیسیون دولت پدیده رمزارزها را به رسمیت می‌شناسد و برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت. فرهاد دژپسند

ممنوعیت استفاده از برق در زمان پیک مصرف

دژپسند با اشاره به ارزان قیمت بودن برق در ایران تاکید کرد «بر اساس مصوبه‌ی کمیسیون اقتصادی دولت، استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع و همچنین مصوب شد که متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال باشد».

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید رمزارز در کشور را فراهم کند، توضیح داد که «بر همین اساس از رمزارزها در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل استفاده می‌شود که سازوکار این اقدام باید با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شود».

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تاکید بر اینکه دستگاه‌های استخراج رمزارز باید بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده برای تجهیزات وارد کشور شوند، ادامه داد «مقرر شده سازمان استاندارد و وزارت نیرو در همکاری با یکدیگر استاندارد مورد نیاز برای واردات ماینینگ‌ را تعیین کنند».

وی با بیان اینکه یکی از مخاطرات حوزه‌ی رمزارزها این بوده که ممکن است به یک ابزار پولشویی تبدیل شود، تصریح کرد که مسوولیت بانک مرکزی، سازمان بورس و بخش‌های دیگر در حوزه ارز دیجیتال به آنها تفویض شده تا مانع بروز فعالیت‌های پولشویی از این طریق شویم و بر این اساس مقرر شده شورای عالی مبارزه با پولشویی نیز مسوول تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه شود.

بررسی موضوع رمزارزها در نشست هفته آتی هیات دولت

دژپسند با بیان اینکه باید در زمان تحریم‌ها به خوبی از ارزهای دیجیتال استفاده شود، افزود «سازماندهی رمزارزها باید به گونه‌ای انجام شود که از فواید و فرصت‌های صنعت ارز دیجیتال حداکثر استفاده صورت گیرد و از معایب آن جلوگیری شود. در واقع در این حوزه انتظام‌بخشی لازم انجام شود.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی، از احتمال بررسی موضوع رمزارزها در نشست هفته آتی هیات دولت خبر داد که بر این اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های دژپسند چیست؟ آیا بانک مرکزی توانایی کنترل و نظارت بر حوزه‌ی رمزارز ایران دارد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا