اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

پس از تغییر پروتکل اتریوم، با دستگاه‌های ماینینگ خود چه کنیم؟

ویتالیک بوترین در تازه‌ترین مصاحبه‌ی خود در رابطه با وضعیت ماینرها و دستگاه‌های ماینینگ پس از تغییر و تبدیل شبکه‌ی اتریوم به پروتکل اثبات سهام حذف شدن فرایند استخراج رمزارز صحبت کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • آقای ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) که به عنوان یکی از بنیانگذاران شبکه‌ی اتریوم شناخته می‌شود، در روز ۲۵ام آوریل با حضور در نمایش شیت‌کوین‌دات‌کام در رابطه با وضعیت ماینرها و دستگاه‌های ماینینگ پس از تغییر و تبدیل شبکه‌ی اتریوم به پروتکل اثبات سهام صحبت کرده است. به گفته‌ی او پس از تغییر الگوریتم اتریوم به اثبات سهام می‌تواند از سخت‌افزارهای منسوخ شده در پروتکل اثبات دانش صفر استفاده کرد. شایان ذکر است که با تغییر پروتکل شبکه‌ی اتریوم از ثبات کار(PoW) به اثبات سهام(PoS) فرایند ماینینگ و استخراج رمزارز دیگر در این شبکه‌ی رمزارزی معنا نخواهد داشت.

تازه‌ترین مصاحبه‌ی بوترین

آقای ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) که به عنوان یکی از بنیانگذاران شبکه‌ی توزیع محاسبات اتریوم شناخته می‌شود، در طول هفته‌های گذشته به شدت فعال شده است. وی در روز ۲۵ام آوریل با حضور در نمایش شیت‌کوین‌دات‌کام در رابطه با راه‌اندازی نسخه‌ی دوم اتریوم(ETH 2.0) وضعیت شبکه‌ی اتریوم پس از آن صحبت کرد. در طی این مصاحبه، از ویتالیک پرسیده شده که پس از تغییر الگوریتم شبکه‌ی اتریوم به اثبات سهام(PoS) مردم دستگاه‌های استخراج رمزارز و ریگ‌های ماینینگ مورد استفاده که دیگر کاربردی نخواهند داشت را باید چکار کنند.

ویتالیک بوترین نسخه‌ی دوم اتریوم Ethereum ETH

همانطور که می‌دانید، شبکه‌ی اتریوم در حال حاضر از یک نسخه‌ی سفارشی شده‌ی الگوریتم اثبات کار(PoW) به نام Ethash بهره می‌برد. این سیستم برای اعتبار سنجی و بررسی صحت بلاک‌های جدید در بلاک‌چین اتریوم به حجم بالایی منابع محاسباتی نیاز دارد. یکی از نقاط عطف و اصلی‌ترین اهداف عرضه‌ی نسخه‌ی دوم شبکه‌ی اتریوم، حرکت به سمت الگوریتم اثبات سهام است، یک الگوریتم رقابتی که به کاربران اجازه می‌دهد تا استفاده از دارایی‌های رمزارزی انباشته شده‌ی خود به اعتبار سنجی شبکه کمک کنند، در این حالت دیگر نیازی به ریگ‌های ماینینگ نیست.

در پاسخ به منسوخ شدن دستگاه‌های ماینینگ در شبکه‌ی اتریوم، ویتالیک بوترین توضیح داد:

این موضوع تمام ماینرها را تحت پوشش قرار نخواهد داد، بلکه در بالاترین سطح تنها چند درصد از دستگاه‌های ماینینگ بلا‌استفاده خواهند شد، با این حال شما الگوریتم اثبات دانش صفر(Zero Knowledge Proofs) را خواهید داشت. Vitalik Buterin

قدرت تقسیم اثبات بدون دانش

الگوریتم اثبات دانش صفر(ZKPs) یک پروتکل اشتراک‌گذاری اطلاعات است. این پروتکل به طرفین اجازه می‌دهد تا بدون فاش کردن اطلاعات ایجاد هرگونه شفاف‌سازی در رابطه با ماهیت آن، اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

در زمینه‌ی بلاک‌چین هم از تراکنش‌های بدون اثبات استفاده می‌شود. کاربران که قصد دارن سطح بالاتری از حریم خصوصی را در اختیار داشته و نسبت به عدم شناسایی اطمینان کامل داشته باشند، معمولاً از این پروتکل بهره می‌برند. پروژه‌هایی همچون زی‌کش(Zcash) از یک نسخه‌ی منحصر به فرد ZKPs استفاده می‌کنند که zk-SNARKS نامیده شده و به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های کاملاً رمزارزگذاری شده‌ی بومی را ارسال کنند، درحالیکه طبق قوانین اجماع شبکه این تراکنش‌ها قابل تایید می‌باشند.

آقای بوترین که اغلب از علاقه‌ی خود به پروتکل ZKPs سخن می‌گوید، در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که «تا به امروز فناوری‌های انقلابی عظیم و بی‌سروصدایی براساس ZKPs بوده‌اند».

وی در ادامه افزود:

این فناوری‌ها بسیار قدرتمند هستند. در وهله‌ی اول، آن‌ها به شما حریم خصوصی اهدا خواهند کرد. در مرحله‌ی دوم، سطح بالایی از مقیاس‌پذیری وجود خواهد داشت، زیرا به جای تایید یک چیز بسیار بزرگ، شما تنها تایید یک تراکنش کوچک را برعهده خواهید داشت. شما می‌توانید از این فناوری برای تایید صحت استفاده کنید، و یا از آن به طور بالقوه برای جایگزینی درخت مرکل(Merkle trees) بهره‌مند شوید. شاخه‌های درخت مرکل را قطع کرده و شاهد باشید که حجم پردازش‌ها از صد‌ها کیلوبایت به تنها چند کیلوبایت کاهش می‌یابد. Vitalik Buterin

وضعیت هیجان‌انگیز اتریوم

به نظر می‌رسد که ویتالیک بوترین ۲۶ ساله هنگام صحبت در رابطه با بروزرسانی شبکه‌ی اتریوم کمی دلهره دارد. وی با توصیف این بروزرسانی بزرگ به عنوان «سرزمین اتریوم(Ethereumland)» توضیح داد که «این بروزرسانی نسبت به قبل استرس کم‌تری به من وارد می‌کند، زیرا پیش از هم با چنین مسائلی روبرو بوده‌ام. قطعاً پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته و برخی موارد عصبی کننده است، اما بسیار هیجان زده‌ام که تمام تلاش‌هایمان قرار است به زودی عرضه شود».

وی در ادامه افزود:

مهم است که به یاد داشته باشیم نسخه‌ی دوم شبکه‌ی اتریوم تا چندی قبل تنها یک ایده و اساساً رویا بود. Vitalik Buterin

گرچه چهارچوب زمانی عرضه‌ی ETH 2.0 همچنان مشخص نشده است، اما آزمایشگاه‌های پریسماتیک(Prysmatic Labs) در روز ۱۸ام آوریل به صورت عمومی شبکه‌ی آزمایشی ETH 2.0 را با نام توپاز(Topaz) راه‌اندازی کرد.

صحبت‌های اخیر ویتالیک بوترین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پس از تغییر الگوریتم اتریوم چه بر سر دستگاه‌های ماینینگ این شبکه‌ی محبوب خواهد آمد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.3]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا