اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

تمرکز قدرت پردازش شبکه‌ی بیت کوین در چین دیگر یک مسئله‌ی جدی نیست

یکی از تحلیلگران بازار بیت کوین اعلام نموده که بخش اعظم هش‌ریتی که طی ماه‌های گذشته به شبکه‌ی بیت کوین اضافه شده از کشورهایی به غیر از چین بوده است

نکات برگزیده مطلب
  • مدت‌هاست که تمرکز هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین در کشور چین باعث ایجاد نگرانی برای کاربران و متخصصان حوزه‌ی رمزارز شده است. این تجمع قدرت هش به دلیل برق ارزان قیمت برای ماینینگ و فعالیت تعداد زیادی از استخرهای ماینینگ در این کشور می‌باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که اوضاع در حال تغییر است، زیرا به گفته‌ی یکی از تحلیلگران شناخته شده‌ی صنعت رمزارزها، بخش زیادی از هش‌ریت ورودی شبکه‌ی بیت کوین طی ماه‌های گذشته از کشورهای دیگری به جز چین بوده است و به زودی شاهد پیشی گرفتن کانادا و آمریکا از چین خواهیم بود.

یک گذشته‌ی گیج کننده

طی چند سال گذشته بزرگ‌ترین و فعال‌ترین ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین از کشور چین بوده‌اند. این ماینرهای بزرگ عبارت است از شرکت تولید کننده‌ی سخت‌افزارهای استخراج رمزارز بیت‌مین(Bitmain) که در گذشته‌ای نه چندان دور چندین مرتبه درگیر جنگ هش بوده است. تازه‌ترین مورد مربوط به فورک شبکه‌ی بیت کوین‌کش و تبدیل آن به دو شبکه‌ی جداگانه(شبکه‌های BSV و BCHفعلی) شد.

btc bitcoin ماینینگ بیت کوین hashrate هش‌ریت

تمرکز شدید قدرت ماینینگ شبکه‌ی بیت کوین در چین و انتقال فعالیت اغلب استخرهای شناخته شده به این کشور باعث شده تا برخی متخصصان و کاربران بیت کوین نسبت به این تمرکز بالا مشکلات احتمالی همراه با آن نگران باشند. برخی بر این باورند که تمرکز هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین در کشور چین در نهایت باعث می‌شود که برخی کاربران بد این شبکه‌ی رمزارزی شناخته شده را دستکاری کنند و قیمت BTC را به نفع خود تغییر دهند.

در صورت وقوع چنین مشکلی بدون شک اعتماد به شبکه‌ی بیت کوین از بین خواهد رفت، رمزارزی که طی سالیان گذشته به عنوان یک دارایی دیجیتال پایدار و مطمئن در برابر هرگونه دستکاری عمدی خودنمایی کرده است. یکی از طرفداران بیت کوین به نام آنتونی روزامیلیا(Antony Rosamilia) اخیراً با انتشار چندین پست توییتری به بررسی این موضوع پرداخته است.

btc bitcoin ماینینگ بیت کوین hashrate هش‌ریت

وی در اولین پست توییتری خود که روز ۲۵ام آوریل منتشر شده است، این پرسش را مطرح نموده که «آیا تمرکز قدرت ماینینگ در کشور چین باعث ایجاد مشکلاتی نخواهد شد؟ آیا آن‌ها می‌توانند از هش‌ریت تحت مدیریت خود سوءاستفاده کرده و پس از دستکاری شبکه‌ی بیت کوین باعث نابودی اعتماد به این دارایی دیجیتال شوند؟»

هش‌ریت افزوده شده

یکی از تحلیلگران بازار بیت کوین که در پلت‌فرم توییتر با نام مستعار پلن‌بی(PlanB) فعالیت می‌کند، در پاسخ به سوال آنتونی روزامیلیا اعلام کرد که «دیگر هیچ تهدیدی در رابطه با تمرکز قدرت شبکه‌ی بیت کوین وجود ندارد، زیرا بخش زیادی از هش‌ریت اضافه شده به شبکه[طی ماه‌های گذشته] در واقع از سایر مناطق جهان و جاهایی غیر از چین بوده است».

وی در ادامه‌ی پست توییتری خود توضیح داد که کشورهایی همچون کانادا و آمریکا اصلی‌ترین منابع افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین طی ماه‌های اخیر بوده‌اند.

به همین ترتیب، به نظر می‌رسد که هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین اکنون در حال متعادل شدن بین مناطق مختلف جهان بوده و امکان تصرف و سوءاستفاده از این قدرت توسط گروهی از ماینرها یا استخرهای ماینینگ غیر ممکن شده است. از آنجا که تمرکز قدرت در شبکه‌ی بیت کوین امری ناسالم به شمار می‌آید، افزایش هش‌ریت ورودی شبکه‌ی بیت کوین از طرف کشورهای دیگر به ویژه غرب جهان، امری مثبت تلقی می‌شود.

جالب اینجاست که به گفته‌ی PlanB، به زودی شاهد آن خواهیم بود که ماینر‌های فعال در سایر مناطق جهان از ماینرهای چین پیشی گرفته و چین دیگر قطب صنعت ماینینگ محسوب نمی‌شود.

آیا توزیع هش‌ریت برای بیت کوین خوب است؟

با افزایش هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین و به واسطه‌ی آن افزایش سطح امنیت و توزیع عادلانه‌ی قدرت هش در سراسر جهان و بین استخرهای ماینینگ مختلف، این مورد تضمین می‌شود که هیچ نهاد یا منطقه‌ی خاصی موفق به بدست‌گیری کنترل کامل شبکه‌ی ماینینگ نخواهد شد و احتمال هرگونه حمله‌ی موفق به شبکه نیز کاهش می‌یابد. در واقع، علاوه بر افزایش هش‌ریت، توزیع عادلانه‌ی آن در مناطق مختلف و عدم تمرکز این قدرت سطح امنیت و سلامت شبکه‌ی بیت کوین را افزایش می‌دهد.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های این تحلیلگر برجسته چیست؟ آیا به زودی شاهد توزیع عادلانه‌ی قدرت شبکه‌ی بیت کوین در سطح جهان خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا