اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

تنها در یک روز معادل نیمی از ذخایر بیت کوین، نقدینگی بدون پشتوانه وارد اقتصاد آمریکا شد

بانک فدرال رزرو طی فرایندی به نام ریپوز، تنها در یک روز ۸۹ میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد ایالات متحده تزریق کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • همانطور که در وب‌سایت رسمی بانک فدرال رزرو ایالات متحده تایید شده است، این بانک طی فرایندی به نام خرید مچدد یا ریپوز(Repos) تنها در یک روز معادل نیمی از ذخایر بیت کوین(حدود ۸۹ میلیارد دلار) نقدینگی بدون پشتوانه به اقتصاد آمریکا تزریق کرده است.

انفجار نقدینگی بدون پشتوانه

بانک فدرال رزرو ایالات متحده تنها در طول یک روز معادل نیمی از مجموع ذخایر بیت کوین، نقدینگی بدون پشتوانه وارد چرخه‌ی اقتصادی کرده است. همانطور که در وب‌سایت رسمی این بانک تایید شده است، طی عملیاتی با نام خرید مجدد یا اصطلاحاً ریپوز(Repos)، تنها در روز ۵ام مارس معادل ۸۹ میلیارد دلار نقدینگی به اقصاد ایالات متحده تزریق شده است.

فدرال رزرو Dollar دلار

ویروس کرونا بهانه‌ای برای افزایش نقدینگی

فرایند ریپوز برای ارائه‌ی نقدینگی موقت به وام دهندگان(بانک‌ها و موسسات مالی مجاز) طراحی شده است. این بدان معناست که بدون هیچگونه پشتوانه‌، دولت ایالات متحده اقدام به تولید نقدینگی و عرضه‌ی آن به موسسات مالی کرده است.

از طرف دیگر، بانک فدرال رزرو طی هفته‌های گذشته نسبت به ضعف اقتصادی به وجود آمده به واسطه‌ی شیوع بیماری کرونا واکنش نشان داده و در ماه جاری نرخ بهره بانکی را به طور چشم‌گیری کاهش داده است.

مجموع نقدینگی عرضه شده در روز پنج‌شنبه توسط فدرال رزرو تقریبا ارزشی معادل با ۹/۸ میلیون واحد رمزارز BTC دارد، رقمی که بیش از نیمی از کل ذخایر بیت کوین را شامل می‌شود.

این درحالیست که نقاضا برای نقدینگی ریپوز طی هفته‌ی گذشته به بالاترین سطح رسیده و حتی از محدودیت اعلام شده توسط خود فدرال رزرو نیز بیشتر شده است.

مفسران بیت کوین و کارشناسان صنعت رمزارزها نیز سریعاً نسبت به خطرات احتمالی به وجود آمده به واسطه‌ی این حجم از پول که هیچ ارزش ذاتی نداشته و پشتوانه‌ی دارایی قابل تایید مستحکمی هم ندارد، گوش به زنگ شده‌اند.

فدرال رزرو Dollar دلار نقدینگی

آنتونی پومپلیانو(Anthony Pompliano) یکی از بنیانگذاران شرکت مورگان کریک دیجیتال(Morgan Creek Digital) هفته‌ی گذشته با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد که «کاهش نرخ بهره و چاپ پول نقد از ابزارهای بانک‌های مرکزی هستند. آن‌ها قصد دارند از این ابزارها دقیقاً زمانی که به رویداد هالوینگ بیت کوین نزدیک می‌شویم، سوءاستفاده کنند. حتی هالیوود هم نمی‌توانست چنین فیلمنامه‌ای بنویسد!»

افزایش حجم دلار بدون ارزش در اقتصاد آمریکا

شیوع بیماری کرونا در جهان توانست ناپایداری‌های سیستمیک موجود در بازارهای سنتی را برجسته کند. به عنوان مثال بازار سهام دچار یک نوسان شدید تاریخی شد، درحالیکه نرخ بهره‌ی بانکی کاهش یافت. از سوی دیگر کاهش ناگهانی تقاضاء جهانی برای نفت هم باعث شد تا ارزش پول ملی بسیاری از کشورهای صادر کننده‌ی نفت هم با سقوط نسبی روبرو شود.

وجود چنین شکنندگی در بازارهای سنتی و ارزهای فیات باعث شده تا پول‌های «سخت» از جمله بیت کوین در کانون توجه قرار بگیرند. در دنیایی که پول آن یک ارز با عرضه‌ی محدود قابل اثبات و غیرقابل دستکاری است، دیگر نیازی به بازارهای مبادله‌ی ارز و همچنین «مدیریت» اقتصاد توسط بانک‌های مرکزی نخواهد بود.

ذخیره‌ی قابل اعتماد بیت کوین به این معناست که این ارز نسبت «سهام به گردش مالی» بالایی دارد. یکی از کارشناسان حوزه‌ی اقتصاد اخیرا توانسته با استفاده از یک مدل «سهام به گردش مالی» مشابه با مدل بیت کوین پیش‌بینی کند که در سال ۲۰۲۱ ارزش هر واحد رمزارز BTC به حدود ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

نظر شما در رابطه با فرایند ریپوز و تزریق این حجم از نقدینگی بدون پشتوانه در اقتصاد آمریکا چیست؟ آیا بانک‌های مرکزی اجازه دارند که بدون پشتوانه‌ی قابل تایید به هر میزان که دلشان می‌خواهد نقدینگی به اقتصاد وارد کنند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Cointelegraph

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا