اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

شرکت «دامنه‌های غیرقابل توقف» از یک مرورگر برای «اینترنت غیرقابل سانسور» رونمایی کرد

از این مرورگر جدید می‌توان برای جستجو در شبکه‌های فرد به فرد و غیرمتمرکز استفاده کرد

نکات برگزیده مطلب
  • دامنه‌های غیرقابل توقف(Unstoppable Domains) که یک دفتر ثبت دامنه برای وب‌سایت‌های غیرمتمرکز می‌باشد، به تازگی از یک مرورگر جدید رونمایی کرده است که می‌توان با استفاده از آن به جستجو و مشاهده‌ی شبکه‌های فرد به فرد(Peer To Peer) پرداخت. علاوه بر این گفته شده که این مرورگر قابلیت مشاهده‌ی وب‌سایت‌های استاندارد دات‌کام را هم دارد.

مرورگر اختصاصی شبکه‌های P2P

دامنه‌های غیرقابل توقف(Unstoppable Domains) که یک دفتر ثبت دامنه برای وب‌سایت‌های غیرمتمرکز می‌باشد، سال گذشته با رونمایی از دامنه‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین به صحنه وارد شد. اکنون این دفتر ثبت دامنه به یک مرورگر اختصاصی مجهز شده که می‌توان از آن برای جستجو در شبکه‌های فرد به فرد(Peer To Peer) استفاده کرد.

این مرورگر جدید غالباً یک سیستم فایل بینابینی یا IPFS است، یک سیستم ذخیره‌سازی غیرقابل تغییر که لینک مربوط به داده‌های تراکنش‌های بلاک‌چینی را ارائه می‌کند. با این حال شما می‌توانید از این مرورگر برای بازدید از وب‌سایت‌های استاندارد دات‌کام نیز استفاده کنید.

تعدادی معدودی از افراد مشهور صنعت رمزارزها و سازمان‌های فعال در این حوزه‌ی نوپا نیز اکنون در حال استفاده از دامنه‌های غیرقابل توقف هستند. در این میان می‌توان به سرمایه‌گذارانی همچون آنتونی پومپلیانو(Anthony Pompliano) از شرکت مورگان کریک دیجیتال و تیم درپر(Tim Draper که در ماه می بیش از ۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در دامنه‌های غیرقابل توقف داشته است) اشاره کرد.

مزایای استفاده از دامنه‌های بلاک‌چینی

به گفته‌ی بِرَد کم(Brad Kam یکی از بنیانگذاران دامنه‌های غیرقابل توقف و رئیس بخش توسعه‌ی تجارت آن) استفاده از این دامنه‌های بلاک‌چینی دو مزیت ویژه به همراه دارد.

اول اینکه از این دامنه‌ها می‌توان به عنوان دروازه‌ی پرداخت استفاده کرد؛ یعنی به جای استفاده از رشته‌های بلند آدرس در کیف‌پول، کاربران می‌توانند تنها با وارد کردن اسم دامنه‌ی شخص دیگری به او رمزارز بپردازند؛ چیزی شبیه به خدمات نام اتریوم(Ethereum Name Service). در این سرویس کاربران نه تنها می‌توانند اتر ارسال کنند، بلکه امکان جابجایی بیت کوین و حدود ۵۰ رمزارز دیگر نیز وجود دارد.

به گفته‌ی آقای برد کم، دومین مزیت چشم‌گیر این است که به واسطه‌ی وب‌سایت این شرکت دامنه‌های بلاک‌چینی غیرقابل سانسور خواهند بود. وی در رابطه با این موضوع توضیح داد که «ددر اینترنت کنونی، به سادگی می‌توانند دامنه‌ی تحت مالکیت شما را از شما بگیرند، به همین جهت وب‌سایت شما نیز از بین خواهد رفت.»

علاوه بر این، اگر محتوای وب‌سایت شما در سرویس‌هایی همچون خدمات وب آمازون(Amazon Web Services) ذخیره شده باشد، به سادگی از بین می‌رود.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که «با در اختیار داشتن دامنه‌های بلاک‌چینی این موضوع غیرممکن می‌شود. هیچ‌کس به غیر از شما نمی‌تواند وب‌سایت را غیرفعال کند». دلیل این امر این است که شخص مالک دامنه‌ی خود را در کیف پول خود ذخیره می‌کند، به همین دلیل هیچ به نام هزینه‌ی تمدید و یا کارمزد تمدید وجود نخواهد داشت. زمانی که کاربرد دامنه‌ی مدنظر خود را خریداری کند، این دامنه تا ابد به او تعلق خواهد داشت.

مشاهده‌ی دامنه‌های غیرمتمرکز ساده‌تر شد

مرورگر مذکور که روز گذشته از آن رونمایی شد، یک گام بزرگ در راستای مشاهده‌ی دامنه‌های غیرمتمرکز است، دامنه‌هایی که در حال حاضر تنها با استفاده از سرویس‌های آینه‌سازی(Mirroring Services)، افزونه‌های مرورگر و یا یک مرورگر خاص که قابلیت پشتیبانی از آن‌ها دارند(مثلا نسخه‌ی اندروید مرورگر اوپرا) می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. این مرورگر سادگی هرچه بیشتر استفاده از دامنه‌های غیرقابل توقف طراحی شده است، به عنوان مثال آدرس پادکست آقای پومپلیانو اینگونه نوشته می‌شود: ipfs://offthechain.crypto

البته کاربرانی که خواستار اینترنت متمرکز هستند هم می‌توانند از مزایای این مرورگر استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند یک وب‌سایت استاندارد را در مقابل سانسور مقاوم‌تر کنند. به گفته‌ی آقای کم:

شما می‌توانید تنها با یک کلیک کد‌های IPFS را فعال کرده و وب‌سایت مورد نظر را ذخیره و سپس در شبکه بارگذاری کنید؛ این بدان معناست که اگر به یک وب‌سایت ایمان دارید، می‌توانید آن را غیرمتمرکزتر کنید. هرچه یک وب‌سایت محبوب‌تر شود، غیرمتمرکزتر خواهد شد. Brad Kam

نظر شما در رابطه با این مرورگر جدید چیست؟ استفاده از دامنه‌های غیرمتمرکز علاوه بر ارائه‌ی مالکیت کامل یک دامنه و وب‌سایت، چه مزایای دیگری به همراه دارد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

منبع
Decrypt

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا