اخبار داخلیاخبار و مقالات

معاون وزیر صمت دستورالعمل صدور مجوز و پروانه‌ی بهره‌برداری استخراج رمزارزها را تشریح کرد

سعید زرندی اظهار داشت که استقرار فارم صرفاً در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی، مناطق ویژه‌ی اقتصادی و نیروگاه‌ها امکان‌پذیر است

نکات برگزیده مطلب
  • سعید زرندی؛ معاون وزیر صمت در مصاحبه‌ی اخیر خود دستورالعمل صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری استخراج رمزارزها را تشریح کرد. وی اظهار داشت که درخواست‌ صدور مجوز تاسیس فارم از طریق سامانه‌ی خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت(بهین‌یاب) انجام می‌شود و صدور مجوز از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت می‌گیرد.

دستورالعمل صدور مجوز و پروانه‌ی بهره‌برداری استخراج رمزارزها

معاون وزیر صمت در تشریح دستورالعمل صدور مجوز و پروانه‌ی بهره‌برداری استخراج رمزارزها اظهار داشت که پس از بررسی و مشورت با فعالان صنعت ماینینگ، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف، صدور مجوز تاسیس و بهره‌برداری برای متقاضیانی امکان‌پذیر است که جمع توان برق مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز آن‌ها بیش از ۲۵۰ کیلووات(KW) اعلام گردد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت که «واحد استخراج رمزارز(فارم) دارای کاربری صنعتی است بنابراین مشمول ضوابط استقرار واحدهای صنعتی است.» وی افزود:

استقرار فارم صرفاً در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و یا مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه‌ی اقتصادی و نیروگاه‌ها امکان‌پذیر است. سعید زرندی

براساس دستورالعمل منتشر شده، صدور و یا اصلاح مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری، برای استخراج رمزارز در محل واحدهای تولیدی فعال صنعتی و معدنی موجود ممنوع است اما اخذ مجوز برای این فعالیت در محل واحدهای تولیدی غیرفعال صنعتی که سه سال از عدم فعالیت آن‌ها گذشته باشد، بلامانع است.

زرندی افزود: «صدور مجوز راه‌اندازی فارم به‌نام چند شخص حقیقی و یا چند شخص حقوقی مجاز نیست البته متقاضیان در صورت تشکیل شرکت می‌توانند ‌درخواست مجوز را درسامانه ثبت کنند. همچنین صدور مجوز در محل استیجاری با حداقل اجاره یکساله، در چارچوب این دستورالعمل امکان‌پذیر است.»

تامین زیرساخت‌ها

زرندی تصریح کرد که اعتبار مجوز راه‌اندازی فارم شش ماه است که با ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی طرح و تأیید آن توسط سازمان صمت برای دوره‌‌‌های بعد قابل تمدید است. وی اظهار داشت:

تامین زیرساخت‌های لازم که برق، گاز، آب، اینترنت و… را شامل می‌شود، برعهده مالک مجوز است. سعید زرندی

معاون طرح و برنامه‌ی وزارت صمت اعلام کرد که براساس دستورالعمل منتشر شده، در صورتی که سرمایه‌گذار بعد از فراهم کردن امکانات طرح از قبیل زمین، برق، ساختمان و تجهیزات، تقاضای صدور جواز تأسیس کند و اقدامات انجام شده مطابق ضوابط این دستورالعمل باشد، صدور جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری امکان‌پذیر است.

زرندی توضیح داد: پس از صدور مجوز تاسیس فارم، اطلاعات مجوز توسط سامانه به وزارت نیرو ارسال می‌شود و پس از اختصاص انشعاب برق، وزارت نیرو اطلاعات آن را از طریق همین سامانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند.

بر اساس اظهارات زرندی، در صورتی که متقاضی خواستار تامین برق از طریق احداث نیروگاه حرارتی باشد، وی جهت تأمین سوخت مورد نیاز به وزارت نفت معرفی خواهد شد.

الزامات راه‌اندازی فارم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که رعایت ضوابط مربوط به برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فن‌آورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات استخراج رمزارزها(ماینینگ) در صورت ابلاغ از سوی مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان ملی استاندارد الزامی است.

زرندی تصریح کرد که بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت مشخصات دستگاه‌های نصب شده در زمان درخواست صدور پروانه بهره‌برداری که تعداد، نوع، میزان مصرف انرژی، شرکت سازنده، توان پردازش و … را شامل می‌شود، در سامانه الزامی است و تغییرات تجهیزات نیز توسط متقاضی در سامانه به‌روزرسانی خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت که فعالیت در حوزه‌ی رمزارزی مشمول حمایت و ضمانت از سوی دولت و نظام بانکی نیست و سرمایه‌گذاران ریسک فعالبت در این حوزه را بر عهده دارند.

نظر شما نسبت به اظهارات معاون وزیر سمت در رابطه با دستورالعمل صدور مجوز و پروانه‌ی بهره‌برداری استخراج رمزارزها چیست؟ آیا قوانین مطرح شده موجب رشد و شکوفایی فعالیت در این صنعت خواهد شد یا به عنوان مانعی برای فعالیت در این حوزه محسوب خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دکمه بازگشت به بالا