اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

اینفوگرافی: نقشه‌ای از فورک‌های بیت‌کوین

طرح کلی انشعابات(فورک‌های) بیت‌کوین، بررسی اتفاقات و توضیح اصطلاحات مربوط به فورک‌هایی که تا کنون انجام شده است

فورک‌های بیت‌کوین چیستند؟

واژه‌ی فورک در بعضی مواقع یک واژه‌ی گمراه‌کننده است زیرا اشکال متفاوتی از فورک وجود دارند. در ادامه‌ی این مقاله توضیحات کامل‌تری از «فورک» ارائه می‌شود.

فورک‌های کدمحور

یک فورک کدمحور، یک کپی از نرم‌افزاری است که قبلاً پیاده‌سازی شده است. یک انشعاب کدمحور معمولاً ترفندهایی را به کد اصلی اضافه می‌کند. به طور خاص در مورد بیت‌کوین، انشعاب‌های کدمحور می‌توانند کاملاً با پروتکل بیت‌کوین سازگار باشند و در واقع آنها می‌توانند منجر به یک فورک غیرعمدی در بلاکچین بیت‌کوین شوند یا حتی یک رمزارز کاملاً جدید باشند.

فورک روی همان بلاکچین

یک فورک بلاکچین زمانی اتفاق می‌افتد که یک بلاکچین از یک شماره بلاک خاص، به 2 بلاکچین با ورژن بلاک متفاوت تقسیم شود. این موضوع می‌تواند به دلایلی اتفاق بیفتد؛ پیش‌بینی شده یا پیش‌بینی نشده باشد یا وابسته به موقعیت‌هایی باشد که به سمت نتایج خاصی جلو می‌روند و می‌توانند از یک بلاک منجمد تا یک رمزارز جدید را شامل شوند.

هارد فورک(انشعاب سخت)

یک انشعاب سخت، یک نمونه از ارتقای پروتکل است که همه یا قسمتی از قوانین حاکم بر یک رمزارز در طی آن حذف می‌شود. اگر همه‌ی کاربران یک بلاکچین این فورک سخت را بپذیرند، آنگاه منجر به یک فورک بلاکچبن نمی‌شود. به طور خاص در مورد بیت‌کوین، برخی از مباحث که ارتقا را برای تمام کاربران غیرضروری می‌کند، باعث می‌شود پروتکل ارتقا‌یافته هیچگاه انشعاب سخت خطاب نشود اما سبب ساخت یک رمزارز جدید می‌شود.

سافت فورک(انشعاب نرم)

یک انشعاب نرم، یک مدل از ارتقای پروتکل است که قوانین حاکم بر یک بلاکچین را سخت‌تر یا اضافه می‌کند. ارتقاهای انشعاب نرم می‌تواند منجر به فورک‌های بلاکچین شود اما اجراشدن توسط اکثریت قدرت هش شبکه، ضمانت می‌کند که سرانجام همگرایی روی تاریخچه‌ی تراکنش‌های یکسان باشد یا خیر. در این مورد دو مفهوم زیر شایسته‌ی توضیح است:

MASF: Miner-Activated Soft Fork فورک نرم فعال‌شده توسط ماینر
UASF: User-Activated Soft Fork فورک نرم فعال‌شده توسط کاربر

قسمت‌های خاکستری

واقعیت بیت‌کوین پیچیده است حتی زمانی که قوانین متفاوت به حد کافی شفاف به نظر می‌رسند. تفاوت بین هاردفورک و سافت‌فورک همیشه واضح نیست و بعضی مواقع واقعاً مشخص نیست یک ارتقا باید در چه دسته‌ای قرار گیرد. امروزه سوژه‌هایی وجود دارند که کارشناسان نمی‌دانند دقیقاً باید در کدام دسته‌ها دسته بندی شوند و انگیزه‌های ناشی از سیاست‌های حاکم بر منافع عده‌ای در جامعه‌ی رمزارزها، سبب می‌شوند عده‌ای تلاش کنند تا تاریخچه‌ی رویدادها را بازنویسی کنند که سبب سردرگمی می‌شود.

کلیدهای اینفوگرافی

Bitcoin Core(بیت‌کوین کور)

بیت‌کوین در سال 2009 در زمانی که ساتوشی ناکاموتو کد هسته‌ی آن را نوشت برای اولین بار با اولین گره و اولین نرم‌افزار اجماع متولد شده است. پس از آن با نام بیت‌کوین یا به طور تخصصی Bitcoin 0.1.0 رایج شد. کمی بعد، نسل‌هایی از آن با کد هسته‌ی یکسان، Bitcoin Core نام‌گذاری شدند و در برخی موارد نیز به آنها Satoshi Client هم گفته می‌شود.

فورک‌های بلاکچین رایج

زمانی که دو یا چند ماینر یک بلاک معتبر را همزمان پیدا می‌کنند، بلاکجین بیت‌کوین به دو شاخه فورک خواهد شد. به دلیل پیش‌بینی در طراحی کد هسته‌ی بیت‌کوین، این مشکل با انتخاب زنجیره‌ی بلوکی که بیشترین طول را دارد، حل خواهد شد. برای بلاکی که شاخه‌ی کوچکتر در آن رها شده است، اصطلاح «یخ‌زدگی» (Orphaned) به کار می‌رود. این اتفاق به شکل پذیرفته شده‌ای هر روز در شبکه‌ی بیت‌کوین روی می‌دهد.

اولین انشعاب نرم

اولین انشعاب نرم بیت‌کوین برای ارتقای پروتکل، یک امکان را از آن حذف کرده‌است که به عنوان یک تابع، اسم آن OP_Return است. این موضوع از لحاظ تکنیکی یک انشعاب نرم فعال‌شده توسط کاربر  است (UASF) اما  روزهای اول، سلطه‌ی قوی ساتوشی روی شبکه بود. این ارتقا یک انشعاب بلاکچین را خلق نکرده است.

اولین انشعاب سخت

مسلماً اولین ارتقای پروتکلی انشعاب سخت بیت‌کوین، یک ویژگی جدید را به آن اضافه کرده است. OP_NOP همچنین دیکته شده توسط ساتوشی بر شبکه بود. به هر صورت، همگان قبول ندارند که این ارتقا یک انشعاب سخت بوده است؛ زیرا این موضوع سبب انشعاب در بلاکچین نشده است.

انشعاب‌های غیرعمدی بلاکچین

فورک‌های غیرعمدی بلاکچین زمانی اتفاق می‌افتند که بخش‌های متفاوت از شبکه‌ی بیت‌کوین تاریخچه‌های تراکنش متفاوتی را می‌بینند و وضعیت به طور خودکار حل نمی‌شود. این مدل از انشعاب‌های بلاکچین به دلیل باگ‌های نرم‌افزاری یا سایر مشکلات تکنیکی ایجاد می‌شوند. در واقع این مسائل سبب کسب تجربه‌ی بیت‌کوین در بین این شکست‌های بزرگ در کوتاهترین زمان ممکن شده است. خوشبختانه در کل تاریخ بیت‌کوین، این اتفاق 2 الی 3 بار در تاریخچه‌ی تراکنش بیت‌کوین افتاده است و هر بار این مشکل توسط هماهنگی جامعه‌ی بیت‌کوین، بدون هیچ آشیب جدی حل می‌شد.

Bitcoin Knots

Bitcoin Knots یک مثال برای انشعاب کدمحور در Bitcoin Core است. یک فورک کدمحور یک کپی از کد نرم افزار اصلی است و لزوماً در بلاکچین سبب انشعابی نمی‌شود. در واقع Bitcoin Knots طراحی شده است تا با Bitcoin Core سازگار بماند و تنها امکانات متفاوتی را نسبت به آن، به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

Libbitcoin(کتابخانه‌ی بیت‌کوین)

Libbitcoin یک مثال از یک تجدید نظر کامل در پروتکل بیت‌کوین در یک کدپایه‌ی متفاوت است. در واقع یک انشعاب کدمحور از Bitcoin Core نیست اما طراحی شده است که با این وجود، با Bitcoin Core سازگار بماند.

اولین MASF

قطعاً ارتقای P2SH اولین MASF بود با وجود اینکه بعدتر MASFها از مکانیزم ارتقای صرفاً بر اساس قدرت هش بیشتر استفاده کردند. این یک فورک بلاکچین ایجاد نکزده است.

BIP148 Client

BIP148 Client یک مثال از فورک کدمحور بیت‌کوین است که برای اعمال یک UASF اعمال شده بود تا اینکه ارتقای پروتکل Segregated Witness (شاهد جداشده) را فعال کرد.این می‌تواند با Bitcoin Core و سایر نرم‌افزارهای کلاینت بیت‌کوین، ناسازگار باشد.

Bitcoin ABC

Bitcoin ABC همجنان یک مثال از فورک کدمحور Bitcoin Core است. به هر صورت این فورک از بیت‌کوین طوری اصلاح و ساخته شده که اطمینان حاصل شود می‌تواند با Bitcoin Core یا سایر کلاینت‌های بیت‌کوین ناسازگار شود.

فورک‌های Bitcoin ABC از بیت‌کوین دور می‌شوند تا Bitcoin Cash را بسازند

در یک آگوست 2017، Bitcoin ABC با Bitcoin Core یا سایر کلاینت‌های بیت‌کوین ناسازگار شد که تحت عنوان یک رمزارز جدید با نام بیت‌کوین کش این اتفاق افتاد. (در این اینفوگرافیک نشان داده نشده است ولی در حال حاضر بیت‌کوین کش، خود فورک‌های زیادی دارد.)

BTC1

BTC1 یک انشعاب ناسازگار با بیت‌کوین است که روی استقرار یک پروتکل جدید از بیت‌کوین با نام “Segwit2X” تمرکز کرده است.

اولین UASF

اگر کلاینت BIP148 نتوانسته است پشتیبانان کافی جمع‌آوری کند، در عوض از بیت‌کوین فاصله گرفته است تا رمزارز جدیدی بسازد. به هر حال به دلیل اینکه تعداد کافی از ماینرها سیستم‌هایشان را بروز کرده‌اند، BIP148 همچنان با بقیه‌ی کلاینت‌های بیت‌کوین سازگار خواهد ماند. افراد زیادی این ارتقای پروتکل را یک «UASF واقعی» می‌دانند چرا که توسط برنامه‌نویسان دیکته نشده و از خواسته‌ی کاربران برخاسته است.

بیت‌کوین کلاسیک

بیشتر به مانند یک لطیفه است اما برخی طرفداران بیت‌کوین کش برای اولین پروتکل آن نام «بیت‌کوین کلاسیک» را انتخاب کرده‌اند!

شکست Segwit2X

مشکل پروپوزال BTC1 برای اجرایی نشدن در شکست خوردن از بعد فنی نبوده است! در واقع این پروژه طرفداران چندانی را جذب نکرده بود و حتی مخالفانی نیز داشت. این پروژه هیچگاه به عنوان یک رمزارز جدید ادامه نیافته است.

Bitcoin Gold و Bitcoin Diamond و تعدادی از کوین‌های حاصل از فورک

بعد از فورک بیت‌کوین کش و جسارت نسبتاً موفقیت‌آمیز آن در ناسازگاری با بیت‌کوین و جامعه‌ی آن، رمزارزهای دیگری با کد پایه‌ی بیت‌کوین و پروتکل‌های خاص خودشان از بیت‌کوین فورک شدند که Bitcoin Diamond و Bitcoin Gold از این دسته‌اند.

Bitcoin SV و جداشدن آن از Bitcoin ABC

این فورک از بیت‌کوین کش و به بیان کلی‌تر بیت‌کوین، با ادعای سازنده‌ی آن به اینکه همان ساتوشی ناکاموتو است، پسوند SV به معنای Satoshi’s Vision را یدک می‌کشد.
این فورک به دلیل اختلاق بین سازندگان این رمزارز شکل گرفته است که در مورد دو پروپوزال برای بهبود بیت‌کوین کش با یکدیگر به توافق نرسیدند.

Bitcoin Dark

یک فورک کدمحور از نرم‌افزار اصلی بیت‌کوین (Bitcoin Core) است که کاملاً ناسازگار با بیت‌کوین شده است؛ البته این رمزارز در حال حاضر تغییر زیادی را نسبت به کد هسته‌ای که از آن منشعب شده است تجربه کرده است و در واقع حتی یک فورک بلاکچین از بیت‌کوین نیز محسوب نمی‌شود و فقط نام بیت‌کوین را در قسمتی از نام خود یدک می‌کشد.

به نظر شما ایجاد فورک از شبکه‌ی بیت‌کوین کار عاقلانه‌ای است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امیرحسین آذرکیش

بیش از 4 سال کار در فضای کریپتو و تحقیق البته منتهی نشده به توسعه دهندگی من را به سمتی آورد که بتوانم مدعی باشم یک معلم خوب برای یک سیستم دموکراتیک و یک معلم خوبتر برای صنعت ماینینگ که مرتبط با آن است هستم :) زمان کمی دارم ولی خوشحالم اگر گامی بردارم هر چند گمنام به سمت دموکراسی محض برای بشریت! :))
دکمه بازگشت به بالا