ابزارهای بازاریابی بلاکچین چگونه کاربران را تشویق میکنند؟
این ابزارها احساس مشارکت در جامعه و پلتفرم را ترویج میکنند.
حذف واسطهها، کارمزدها را کاهش داده و بسیاری از استارتآپها از بلاکچین به دلیل این مزیت استفاده میکنند. علاوه بر خدمات ارزانتر در مقایسه با رقبای اصلی آنها، با طرح توزیع درآمد که به هر شخصی بخشی از سود را پیشنهاد میکند، کاربران را به سوی خود جذب میکند. این ویژگی موجب جذابیت پلتفرم و مشارکت کاربران میشود. ماینرها(Miners)، که تراکنشها در شبکهی بلاکچین را تایید کرده و پایداری و سلامت شبکه را تضمین میکنند نیز با توجه به مشارکتشان در شبکه، پاداش دریافت میکنند. علاقهمندان متخصص در حوزهی رمزارزی نیز از طریق Airdrop (اعطا و توزیع رایگان سکههای جدید در بین علاقهمندان)، انگیزهی کشف آسیبهای امنیتی را پیدا میکنند.
پلتفرمهای بلاکچین نیز با حذف واسطهها(که در سیستمهای سنتی به صورت یک کانال عمل کرده و پیامها را تحریف میکنند)، به برندها کمک میکنند با مصرفکنندگان نهایی تعامل مستقیم داشته باشند. از جنبهی تبلیغاتی نیز این تکنولوژی نوظهور قدرت را در اختیار خریداران قرار میدهد. در واقع به علاقهمندان زمانی که در معرض تبلیغات قرار میگیرند امکان دریافت توکن داده میشود، آنها میتوانند تصمیم بگیرند که چه اطلاعاتی برای این هدف مورد استفاده قرار بگیرد. در نهایت برندها میتوانند محصولات خود را با کارایی بالاتری تبلیغ کنند و به ازای هزینهی تبلیغ، بازدهی بالاتری دریافت نمایند.
چگونگی ایجاد انگیزه در الگوریتم اثبات کار(PoW)
ماینرها با پرداخت هزینههای بالا برای تجهیزات ماینینگ، رمزارز پاداش میگیرند.
الگوریتم یا سیستم توزیع رمزارزها بر اساس اثبات کار(Proof-of-work) که به اختصار PoW خوانده میشود، در این سیستم ماینرهای برای حل سریعتر معمای ریاضی با استفاده از قدرت محاسباتی که در اختیار دارند، با یکدیگر رقابت میکنند. ماینرهایی که سریعتر از سایر رقبای خود به پاسخ میرسند، به شکل رمزارز پاداش دریافت میکنند. شبکههای بزرگی همانند بیتکوین(Bitcoin) و اتریوم(Ethereum) از این سیستم به صورت الگوریتم اجماع(Consensus Algorithm) استفاده میکنند.
طرفداران معتقدند که PoW مزایای زیادی را ارائه میکنند. این الگوریتم موجب مصونیت پلتفرم در برابر حملات میشود و ماینرها را در جایگاهی فراتر از تصمیمگیری بر روی شبکهای که به کیف پول آنها متصل است قرار میدهد. در عوض، ادامهی فعالیت با تجهیزات ماینینگ دارای تکنولوژی ساخت بالا، هزینهی زیادی برای آنها خواهد داشت.
آیا الگوریتم اثبات سهام(PoS) مزایای بیشتری نسبت به POW ارائه میکند؟
ادعا میشود که PoS انگیزهی بیشتری را نسبت به POW ارائه میکند.
در این سیستم توزیع، ماینرها بر اساس رمزارزهایی که نگهداری میکنند، شانس بالاتری برای اضافه کردن بلاک به زنجیرهی بلاکچین و دریافت پاداش دارند. در این سیستم، اعضا انگیزهی سرمایهگذاری بیشتر و حمایت از رمزارز را به دلیل کسب منفعت خواهند داشت.
اگرچه این الگوریتم برخی از مشکلات ذاتی مرتبط با پروتکل PoW همانند هزینهی غیرعادی مرتبط با عملیات ماینینگ که میتواند به صدها هزار دلار در روز برسد را دارا نیست. PoS مسائلی از جمله ریسک انحصار گرایی(تعداد کمی از کسانی که سهم بالایی از رمزارزها را در اختیار دارند، اغلب پاداشها را نیز دریافت میکنند) در این سیستم وجود دارد.
با توجه به نکات اشاره شده، الگوریتم PoS، پلتفرم را در برابر «حملات 51 درصد» ایمن میکند، وقوع این حملات ارزش رمزارزها را کاهش میدهد چرا که این دسته از حملات از طریق ماینرها و بهدست گرفتن غالب هشریت شبکه انجام میشوند. در الگوریتم PoW ماینرها میتوانند در صوتی که حتی خود مالک رمزارز نیستند آن را از طریق خرید تجهیزات ماینینگ و ماین رمزارزها به دست آورند. این موضوعات نشان میدهد که انگیزهی کسب منفعت در دنیای رمزارزی میتواند از طریق روشهای مختلفی نشان داده شود.
آیا توکنیزه کردن خدمات به افزایش سرمایهگذاری در شرکتهای فعال در حوزهی رمزنگاری کمک میکند؟
یکی از بزرگترین روشهای تشویق جامعهی رمزارزی به استفاده از یک رمزارز کاربردی ساختن آن است
یکی از بزرگترین چالشهای استارتآپهای رمزارزی، تداوم فروش توکنهایشان است. اما مشخص نیست که آنها قادر به متقاعد کردن عموم برای استفاده از توکنهای خود در ازای کالا و خدمات باشند.
استارت آپها به منظور ایجاد انگیزه در پذیرش توکنها توسط عموم، باید به طور واضح مزایای استفاده از سیستم جدید پرداخت را به صورتی که مشابه آن وجود نداشته باشند ارائه نمایند.
خرید کردن فرآیندی است که ما هر روزه آن را انجام میدهیم؛ در واقع عادت قدیمی است که به سختی فراموش میشود. ضروری است که استارت آپهای رمزارزی به منظور تشویق عموم به استفاده از تکنولوژی جدید، حوزههای خارج از این محیط را در نظر داشته باشند. سیستمهای پرداخت تلفن همراه با استفاده از رمزارزها در فروشگاههای آنلاین و همچنین فروشگاههای سنتی همانند Elipay با در نظر گرفتن این مساله، به کاربران خود در هنگام خرید از طریق این پلتفرم، توکن اهدا میکنند. این روش شبکهای از فروشندگان ایجاد میکند که در آن افراد میتوانند بدون تبدیل رمزارزها به ارزهای فیات، معاملات خود را انجام دهند.
برنامههای ارائهی پاداش به مشتریان وفادار
این ابزار بازاریابی در سیستمهای سنتی بازدهی مناسبی برای طرفین معاملات نداشتهاند.
در خارج از فضای رمزارزی، خریداران به پیشنهادهای تشویقی که توسط خرده فروشان ارائه میشوند علاقهای نشان نمیدهند، پروژههای بلاکچینی با ارائهی طرحهایی که برای خریداران اهمیت دارند، امیدوارند نوآوری را به این بخش وارد نمایند.
بر اساس اظهارات Eligma، استارت آپی که Elipay را راهاندازی کرده است، این سیستم رویکردی شامل طرح فراگیر وفاداری را در برگرفته است. مشتریان این استارت آپ قادرند بهجای حمل کیف پول پر از پول نقد و کارتهای اعتباری، در یک سیستم یکپارچه خریدهای خود را انجام داده و پاداش دریافت کنند. خریداران قادرند توکنهایی که در هنگام خرید بهدست میآورند را به منظور دریافت تخفیف بر روی کالا و خدمات در خرید بعدی خود مورد استفاده قرار دهند. این ویژگی میتواند رشد فروشندگانی که با غولهای خرده فروشی همانند آمازون رقابت میکنند را تسریع نماید، چرا که مشتریان تشویق میشوند برای دریافت تخفیف در خریدهای بعدی از این سیستم استفاده نمایند.
نظر شما در مورد ارائهی مشوق در حوزهی رمزارزی چیست؟ آیا این مشوقها موجب وابستگی و گسترش هر چه بیشتر کاربران به این حوزه میشود؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.