اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

نقد و بررسی جدیدترین محصول شرکت بیت‌مین، Antminer S15

آیا S15 با توجه به استفاده از تراشه‌های 7 نانومتری و بازدهی بالاتر نسبت به نسل گذشته، ارزش خرید دارد؟

نکات برگزیده مطلب
  • سرانجام کمپانی بیت‌مین(Bitmain)، ماینر جدید خود را در الگوریتم SHA-256(الگوریتم مورد استفاده در رمزارزهای بیت‌کوین، بیت‌کوین کش و...) با نام Antminer S15 رونمایی کرد. دستگاه اسیک S15 با به‌کارگیری تکنولوژی ساخت تراشه‌ی 7 نانومتری، بهره‌وری بسیار بالایی را به کاربران ارائه می‌کند. شرکت بیت‌مین از چند ماه گذشته از ساخت اسیک‌های 7 نانومتری خبر داده بود؛ و درنهایت این اسیک‌ها هم اکنون قابل سفارش هستند.

ماینر جدید دارای دو مُد عملکردی مختلف یعنی صرفه‌جویی در انرژی(Energy Saving) و کارایی بالا(High Performance) است. S15 با قرار گرفتن در حالت Mode Energy Saving تنها 850 وات، توان مصرف می‌کند؛ این موضوع آن را به گزینه‌ی مناسبی برای انجام عملیات ماینینگ در منازل تبدیل می‌کند. این دستگاه با قرار گرفتن در حالت High Performance Mode، 1596 وات توان مصرف می‌کند که این میزان افزایش در توان مصرفی با افزایش هش‌ریت به همراه خواهد بود. میزان افزایش هش‌ریت به اندازه‌ای است که حتی برای مناطق دارای برق گران(تا 12 سنت به ازای هر کیلو‌وات)، افزایش هزینه ناشی از‌ افزایش توان مصرفی جبران می‌شود.

تراشه‌ها از تکنولوژی پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند: روش Exposed Die Package به‌جای Over-Molding Plastic Package مُد عملکرد ذخیره‌ساز انرژی برای ماینر‌هایی که مصرف انرژی برایشان اهمیت دارد، طراحی شده است

 

تنها دلایلی که می‌تواند منجر به استفاده از مُد عملکردی Energy Saving شود، عبارتند از:

  1. کاهش گرما و نویز صوتی
  2. نبود زیر ساخت مناسب برای پشتیبانی از توان مصرفی بالا

 

S15 مُد High-Performance مُد Energy-Saving
هش‌ریت 28 TH/s ±2 % 17 TH/s ±2 %
مصرف توان 1596 W ±7 % 850 W ±7 %
بازدهی توان در دمای 25 درجه 57 J/TH (25 °C temperature condition) 50 J/TH (25 °C temperature condition)
تکنولوژی پردازنده 7nm
اندازه 221mm*175.4mm*278.8mm
وزن ≈7 kg

جدول مشخصات ANTMINER S15

برآورد سودآوری ماینینگ با S15

در زمان نگارش مقاله، Antminer S15 تقریبا 186 دلار در ماه درآمد دارد که قسمتی از آن برای هزینه‌ی برق مصرفی، کسر می‌گردد؛ مثلا برای مناطقی که هر کیلووات 0.12 دلار است، هزینه برق مصرفی تقریبا 140 دلار و سود خالص باقی‌مانده در هر ماه 50 دلار خواهد بود. در ایران با فرض قرار داشتن ماینر در شهری همانند تهران و هزینه‌ی متوسط 0.02 دلار به ازای هر کیلوات ساعت، باید معادل 20.62 دلار ماهیانه هزینه‌ی برق مصرفی بپردازد.

محاسبه‌ی سود آوری S15 در مُد High Performance به کمک ماشین حساب استخراج
محاسبه‌ی سود آوری S15 در مُد Energy Saving به کمک ماشین حساب استخراج

در صورتی که این مُدل را با نسل قبلی یعنی S9j مقایسه نماییم، درآمد ماهیانه در این مدل 96.40 دلار است و برای مناطقی که هر کیلوات 0.12 دلار هزینه دارد، هزینه‌ی برق مصرفی 116.64 دلار و سود خالص باقی‌مانده در هر ماه  منفی (20.24-) دلار خواهد بود.

معمولا در کشور‌های با برق ارزان ماینر‌ها باید 2 سال منتظر بازگشت سرمایه باقی بمانند، این موضوع برای S15 نیز صادق است. با فرض ثابت بودن سختی استخراج و قیمت بیت‌کوین، انتظار می‌رود بازگشت سرمایه 10-14 ماه طول بکشد. اما در واقعیت در حدود 20 ماه طول خواهد کشید تا ماینر‌ها به سرمایه‌ی اصلی خود برسند. این موضوع برای کشور‌هایی با تعرفه‌ی برق 12 سنت به ازای هر کیلووات ساعت و با فرض ثابت بودن سختی شبکه و قیمت بیت‌کوین 29 ماه و با در نظر گرفتن سختی استخراج سودآوری ماینینگ با S15 برای این مناطق ناممکن به نظر می‌رسد.

برای مناطقی که دارای برق ارزان هستند، می‌توان با استفاده از روش معرفی شده در مقاله‌ی « راهنمای انتخاب و خرید تجهیزات استخراج رمزارز » قیمتی که برای هر تراهش پرداخت می‌شود را محاسبه و برای تصمیم‌گیری استفاده کرد. با مقایسه‌ی اسیک‌های جدید این شرکت با نسل قبل و با استفاده از قیمت اعلام شده در سایت فروش اسیک‌های شرکت بیت‌مین خواهیم داشت:

قیمت هر تراهش(دلار) هش‌ریت قیمت(دلار) مدل
27.07 14 TH/S 379 S9j
22.47 10.5 TH/S 236 T9+
27.03 14.5 TH/S 392 S9i
52.67 28 TH/S 1475 S15
39.69 23 TH/S 913 T15

جدول محاسبه‌ی بهای پرداخت شده برای خرید هرتراهش در اسیک‌های شرکت بیت‌مین

همانطور که مشاهده می‌شود بهای هرتراهش در S15 برابر 52.67 دلار است که بسیار بالاتر از بهای پرداختی برای هرتراهش در دیگر مدل‌های اسیک موجود در سایت این شرکت است.

با این وجود و در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد با آغاز فروش اسیک‌های جدید، سختی شبکه به شدت افزایش یابد. همانطور که می‌دانیم، شرکت‌های بزرگ (خصوصا بیت‌مین)، غالب هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین را در دست دارند؛ همچنین مزارع ماینینگ(Mining Farms) این شرکت‌ها به برق ارزان قیمتی دسترسی دارند که در رقابت با دیگر ماینر‌ها از مزیت بزرگی برخوردارند.

بیت‌مین جایگزینی اسیک‌هایی با توان TH30 را به‌جای اسیک‌های TH14 آغاز کرده است و به نظر می‌رسد درنهایت، S15 با سری قدیمی S9 جایگزین خواهد شد. این جایگزینی، با توجه به هش‌ریت عظیم شبکه‌ی کنونی بیت‌کوین تاثیر بسیار بالایی بر آن نخواهد داشت. در حقیقت برای مزارع ماینینگ چینی(با برق تقریبا رایگان)، اسیک T2 turbo 32 محصول شرکت Innosilicon با هش‌ریت TH/s 32 احتمالا سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به S15 باشد.

نتیجه‌گیری

با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است S15 ارزش خرید داشته باشد مگر آن‌که قادر نباشید از مُد عملکرد High Performance استفاده کنید. S15 برای مزارع ماینینگ و ماینر‌های خانگی که به‌دنبال تنوع و اسیک متفاوت هستند، ممکن است جذاب به نظر برسد. از آنجایی که داشتن برق ارزان در این رقابت مزیت بزرگی محسوب می‌شود، ممکن است، خود بیت‌مین اصلی‌ترین مشتری S15 باشد.

با توجه به بازدهی منفی دیگر اسیک‌ها در شرایط کنونی و در مناطقی که هزینه‌ی الکتریسیته‌ی مصرفی بالا است، S15 می‌تواند در قیمت کنونی برای آن‌ها سودآوری به همراه داشته باشد؛ اگر چه برای برگشت سرمایه لازم است مدت زمان زیادی را انتظار بکشند.

در مناطقی که برق ارزان دارند با توجه به جدول محاسبه‌ی هزینه‌ی پرداختی برای خرید هر تراهش در اسیک‌های مختلف شرکت بیت‌مین، گزینه‌های بهتر دیگری نیز در شرایط کنونی وجود خواهد داشت.

نظر شما در مورد جدید‌ترین محصول شرکت بیت‌مین، Antminer S15 چیست؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
1stminingrigCoinit

‫8 دیدگاه ها

    1. سلام دوست گرامی
      محصولات این شرکت که سابقه‌ی فعالیت زیادی در این حوزه را نداره، هنوز امتحانشو پس نداده و ما نمی‌تونیم راجب کیفیتش اظهار نظر کنیم

  1. بنظر من هم بهترین کار هم شروع با تعداد پایین هست
    البته برای منزل دقت کنید صدای دستگاه زیاده باید جایی داشته باشید که صداش خانواده و همسایه ها را اذیت نکنه (صداش کمی بیشتر از یک جاروبرقی هست) میتونید ویدئوهاشو هم تو اینترنت ببینید
    برای اطمینان از اینکه سیستم برق کشی جواب میده مقاله‌ی : راهنمای انتخاب و طراحی اجزاء برق‌رسانی به ریگ‌های ماینینگ و اسیک‌ها را مطالعه بفرمایید
    تعداد دستگاه‌ها بستگی به دیگر مصرف کننده‌های منزل و استفادتون از برق، ظرفیت سیم‌ها و ظرفیتی که شرکت برق بهتون داده داره

  2. سلام
    ببخشيد يك سوال

    من اينترنت و برق رايگان دارم
    به نظرتون چه دستگاهي براي من مناسبه ؟

    1. سلام
      بهترین انتخاب برای شما دستگاهی هست که به ازای مبلغی که پرداخت می‌کنید هش ریت بالایی بده و البته از نظر کیفیت هم اثبات شده باشه (نرخ خرابی پایینی داشته باشه) تنها شاخص برق مصرفی را حذف می‌کنیم
      با توجه به بودجه‌ای که میخواید برای این کار قرار بدید می‌تونید از M3، یا S9 سری i و j و یا T9+ استفاده کنید
      اگر هم می‌خواید در صورت انصراف از ماینینگ بتونید راحت تجهیزات را بفروشید یا به عنوان کامپیوتر استفاده کنید، میتونید ریگ ماینینگ را هم بررسی کنید و البته در حال حاظر بازگشت سرمایه برای ریگ‌ها بسیار طولانی شده و جذابیتشون کمتر شده

      1. تشكر
        من خيلي مبتدي هستم كل تجربم در اين مورد اينه پارسال ١٠ تا اتريوم خريدم همين

        در مورد ماين :

        الان اين دستگاهايي كه گفتين همشون براي بيت كوين هستن ؟
        و اينكه سرچ كردم چند روزه دارم مطالعه ميكنم

        الان دستگاه s9 قدرتش ١٤ ترا هش هست و قيمتش طرفاي ٨ ميليونه

        و دستگاه s15 قدرتش ٢٨ تراهش هست و قيمتش متغير از ٢٥ تا ٣٥ ميليون هست

        حالا با اين اوصاف به نظرتون من دوتا s9 بگيرم بهتر نيست ؟ چون دوتا اس ٩ قدرتشون ميشه انداره اس ١٥ ولي قيمتشون نصف اون در مياد !!

        حالا اينكه من اينترنت و برق رايگان هم دارم و از اين نظر يه نكته مثبته براي من

        اگر ميشه يه راهنمايي كنيد كه چيكار كنم چون هرجا سوال پرسيدم جوابي نگرفتم

        ممنون

        1. سلام
          مطالعه خیلی خوبه در سایت مقالاتی هست که بهتون کمک میکنه بهتر تصمیم بگیرید
          بله نکته‌ای که گفتید به نظر من هم درسته و همین نکته در همین مقاله عنوان شده
          اما باید ظرفیت محلی که میخواید بزارید را هم بررسی کنید که بتونه پاسخگوی این توان مصرفی باشه

          1. تشكر كه پاسخ ميدين

            تصميم گرفتم براي شروع دوتا s9j بگيرم كه اگر ديدم اوكي هست بكنمش ٥ تا و بعد ١٠ تا

            الان فقط يك مشكل دارم اينكه برق منزل براي شروع جوابگوي دوتا دستگاه s9j هست ؟

            و اينگه اگر جاي معتبري براي خريد ميشناسيد ممنونم ميشم بگيد

            تشكر

دکمه بازگشت به بالا