اخبار داخلیاخبار و مقالات

سفیر اتریش: ناکارآمدی تحریم‌ها با بلاکچین امکان‌پذیر است

وی به کشور‌های شرکت کننده در برجام توصیه‌ کرد تا برای ناکارآمد کردن تحریم‌ها به توسعه رمزارز ملی بپردازند

نکات برگزیده مطلب
  • امروزه راه‌های مقابله با تحریم‌ها و بررسی روش‌های موجود، موضوع مورد بحث کشور‌های درگیر آن و مخصوصا ایران و کشور‌های پایبند به برجام است. در همین راستا سفیر اتریش در پست توئیتری توصیه کرد که از ظرفیت بلاکچین و رمزارزها برای این مساله استفاده شود.

سفیر اتریش: استفاده از ظرفیت رمزارزها و بلاکچین برای مقابله با تحریم‌ها

«استفان شولتز» سفیر اتریش در ایران در یک پیام توئیتری می‌نویسد: اعضای برجام می‌توانند با توسعه رمزارز‌های ملی و برنامه‌های استراتژیک، از «بلاکچین» به عنوان یک مزیت برتر تقویت کنند. زیرا بلاکچین یک گام مثبت برای شفاف‌سازی در حوزه‌ی مبارزه با پولشویی و سی اف تی است.

به اعتقاد سفیر اتریش، با پیشرفت فناوری رمزارزها می‌توان تحریم‌های آمریکا را بی اثر کرد. اشاره سفیر اتریش به بلاکچین و امکان استفاده از آن برای بی اثر کردن تحریم‌ها در واکنش به مقاله‌ای در مجله‌ی فوربز(Forbes) است که در تاریخ 11 اکتبر با عنوان «مقاوم‌سازی در برابر تحریم‌ها با استفاده از فن‌آوری بلاکچین» منتشر شده است.

 موضوع مقاومت در برابر تحریم‌ها به کمک بلاکچین در مجله‌ی فوربز

مجله فوربس در 11 اکتبر و در طی گزارشی نوشت: رمزارزها می‌توانند روشی برای حذف دلار در تراکنش‌های مالی کشور‌های ایران و روسیه و همچنین جایگزینی برای سیستم پرداخت بین بانکی سوئیفت(SWIFT) ارائه کند. دولت‌های مشمول تحریم‌های آمریکا همواره در جستجوی راه‌هایی برای فرار از محدودیت‌های اقتصادی‌ هستند که دسترسی آن‌ها را از سیستم مالی جهان قطع می‌کند. دولت‌های مزبور راه‌های دورزدن این تحریم‌ها را معمولا از طریق شرکت‌ها و افراد صوری جستجو می‌کنند تا زمینه داد و ستد، تامین امنیت سرمایه‌ها و انتقالات مالی را در سراسر جهان برای آنها فراهم کند.

در ادامه‌ی این گزارش آمده: از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، دلار آمریکا به ارز مسلط جهانی تبدیل شده است و بخش اعظم مبادلات فرا مرزی با دلار انجام می‌شود. این مساله، اهرمی سیاسی و مالی را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد. قطع ارتباط با بانک‌های نیویورک، موجب نابودی اکثر موسسات مالی خارجی می‌گردد. آمریکا از این اهرم برای فشار بر اتحادیه اروپا به منظور قطع دسترسی ایران به سیستم سوئیفت استفاده کرده است.

در این میان، قدرت های نوظهوری چون چین خواستار سیستم ارزی جایگزینی شده‌اند. در میانه‌ی مناقشات تجاری بین چین و آمریکا، برخی کارشناسان آسیایی اعلام کردند که سیستم ارز دیجیتال می‌تواند روشی ایده‌آل برای رشد این سیستم جایگزین باشد. هیچ جای شگفتی نیست که کشورهایی چون روسیه، ونزوئلا و ایران درصدد ایجاد فناوری بلاکچین برای افزایش استقامت در برابر تحریم‌های بخش مالی‌شان باشند. مقامات این کشورها می‌گویند ارزهای دیجیتال دولتی در نهایت از تاثیر فشار مالی واشنگتن می‌کاهد.

فوربس در ادامه‌ی این گزارش آورده است: راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت موثرتر و مبتنی بر بلاکچین، امر اشتباهی نیست. آنچه مساله‌ساز می‌شود این است که روسیه، ایران و ونزوئلا از قصد خود برای استفاده از فناوری بلاکچین برای دور زدن تحریم‌ها خبر داده‌اند.
البته باید به این نکته توجه داشت که بدلیل نیاز به تبدیل رمزارز به ارز فیات در بخشی از این فرآیند و امکان ردگیری بسیاری از رمزارزها، استفاده از رمزارزهای با بلاکچین عمومی به منظور دور زدن تحریم‌ها مشکلاتی را به‌همراه دارد‌. در خصوص رمزارزهای ملی نیز امکان اعمال تحریم‌های مستقیم وجود خواهد داشت برای مثال، چنانچه ایران یک سیستم ارزی دیجیتال را به کار اندازد، همان تحریم‌هایی که پول رایج ایران را هدف قرار داده است، در مورد ارز دیجیتال نیز به کار گرفته می‌شود. این موضوع در زمان تحریم پترو توسط ایالات متحده آمریکا قبلا اجرایی شده است.

هنوز زود است که بگوییم سیستمهای بلاکچین به چه نحو کنترل اوضاع را در دست می‌گیرد. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آیا روش‌های تمرکززدایی و رمزارزهایی همچون بیت‌کوین، در امور مالی جهانی گسترش خواهد یافت؟ چرا که موضع بسیاری از دولت‌ها در مقابل تکنولوژی نوظهور رمزارزها مبهم است و همچنین ضعف قانونگذاری جهانی در این حوزه مشهود است.

نظر شما در زمینه‌ی استفاده از تکنولوژی بلاکچین و رمزارزها برای مقابله با تحریم‌ها چیست؟ آیا کشور‌هایی که در شرایط تحریم قرار دارند می‌توانند از ظرفیت این تکنولوژی استفاده نمایند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
mehrnews.comirna.ir
دکمه بازگشت به بالا