اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

بلاکچین چگونه می‌تواند مشکل “اخبار جعلی” فیسبوک را حل کند؟

"اخبار جعلی" و "شایعه پراکنی" مشکلاتی است که اکثر سرویس‌های اجتماعی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند

نکات برگزیده مطلب
  • پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016، حملات به فیسبوک بدلیل نقش احتمالی آن در پیروز دونالد ترامپ آغاز شد. Cambridge Analytica، با استفاده از پروفایل فیسبوک برای تحلیل داده‌ها وجود تعداد زیادی از مقاله‌های حاوی اخبار جعلی را نشان داد، تاثیرات تایید شدن این خبر‌های جعلی بدین معنی است که پلتفرم فیسبوک به شدت به منظور گمراه کردن کاربران این شبکه‌ی اجتماعی از دنیای پیرامون آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اگرچه به تازگی مشکل اخبار جعلی تا حدی رفع گردیده اما همچنان رفع کامل آن با موانع زیادی مواجه است.

از آنجایی‌ که فیسبوک به عنوان بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی در جهان فعالیت می‌کند، شرکت دارای تعهد به حصول اطمینان از این موضوع است که اطلاعات منتشره در پلتفرم آن‌ها صحت دارند. از آنجا که مارک زاکربرگ(Mark Zuckerberg) در گذشته به کنگره فراخوانده شده و این شرکت از سوی نمایندگان تحت حمله قرار گرفت، فیسبوک می‌بایست راه‌هایی عملی ارائه کند تا موجب کاهش مشکل اخبار جعلی ‌شوند.
تکنولوژی بلاکچین راه‌های مختلفی را به فیسبوک پیشنهاد می‌کند تا بر مشکل دستکاری و جعلی بودن اطلاعات غلبه نماید. با توسعه‌ی شبکه‌ی بلاکچین به منظور ردیابی فعالیت تک تک گره‌ها و تایید اطلاعات و یا با ادغام بلاکچین در سیستم‌های دارای پاداش، این تکنولوژی می‌تواند به فیسبوک کمک کند تا مسیر درست را بیابد.

احراز هویت

یکی از بزرگترین مشکلاتی که فیسبوک با آن مواجه است، افزایش تعداد حساب‌های جعلی و استفاده از این حساب‌ها به منظور انجام فعالیت گسترده است. این حساب‌ها به پخش لینک اخبار جعلی از طریق گروه‌های فیسبوک می‌پردازند. در حالی که فیسبوک اقدامات لازم را در استفاده از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای کشف و مسدودسازی حساب‌های جعلی انجام داده است، ادغام با بلاکچین می‌تواند به این تلاش‌ها سرعت ببخشد.
با ردگیری هویت در فیسبوک به کمک شبکه‌ی بلاکچین، اشخاص می‌توانند تضمین واضحی دریافت کنند که هویت آن‌ها به سرقت نخواهد رفت. بعلاوه، فیسبوک قادر خواهد بود به شکل کارآمدتری رفتار حساب‌های کاربری مختلف را ردگیری و مقایسه نماید. اگر در پشت حساب‌های کاربری مختلف، بازیگری با اهداف مخرب پنهان شده باشد، بلاکچین می‌تواند این فعالیت را سریعتر از یادگیری ماشینی شناسایی و متوقف نماید.

پاداش تولید محتوا

Steem به شکل یک شبکه‌ی اجتماعی بر بستر بلاکچین راه اندازی گردید که به تولیدکنندگان محتوا با مشوق‌های مالی پاداش می‌دهد. این پلتفرم مشابه Reddit عمل کرده و به پستر‌ها (ارسال کنندگان محتوا) بر اساس تعداد امتیازات مثبت و یا منفی که دریافت می‌کنند، توکن می‌دهد. از آنجایی که پستر‌ها از نظر مالی تحریک می‌شوند تا امتیازات منفی را به حداقل رسانده و در ازای ارسال محتوای با کیفیت پاداش دریافت می‌کنند، شبکه‌ی اجتماعی قادر به مشخص کردن رفتار‌های نادرست بدون دخالت عامل خارجی است.
فیسبوک می‌تواند یک سیستم انگیزشی تولید محتوا همانند Steem را در درون خود پیاده‌سازی نماید، که به تولیدکنندگان محتوای با کیفیت (افراد دارای اعتبار یا influencers) در ازای حجم بالا از فعالیت‌های مثبت، مشوق‌های مالی پیشنهاد ‌شود. از طرف دیگر در این سیستم، آن دسته از تولیدکنندگان محتوا که باعث مشکلات زیادی شده و اغلب توسط جامعه‌ی کاربران گزارش (report) می‌شوند را ردگیری و پالایش می‌نماید. کل سیستم باید در افزودن محتوای با کیفیت و کاهش حجم اخبار جعلی و محتوای با کیفیت پایین همکاری نمایند.

تشخیص تعصب نویسنده مطلب

RedPen نام پروژه‌ای است که از تکنولوژی بلاکچین به منظور تشخیص عادت نویسندگان و انتقال این اطلاعات به خوانندگان فعالیت می‌کند. فرض بر این است که بلاکچین قادر به آنالیز عادات شخصی و تعصب بر اساس مجموعه ای از داده‌ها است. در نتیجه این سرویس می‌تواند بر اساس هر گونه تعصب خاصی که نویسنده دارا است دیدگاه‌هایی را در اختیار او قرار دهد. به عنوان مثال، اگر یک نویسنده‌ی حوزه‌ی فن‌آوری در گذشته طرفدار اپل شده باشد، این اطلاعات در زمانی که او از آخرین آیفون نقدی را می‌نویسد، در سابقه‌ی او به اشتراک گذاشته می‌شود.
فیسبوک می‌تواند یک رویکرد مشابه در فهم این‌که مردم خارج از فیسبوک چه می‌گویند را به صورت فیلتر مورد استفاده قرار دهد. به عنوان مثال، اگر شخصی سابقه‌ی ارسال اطلاعات مخرب و یا نادرست را در صفحه‌ی وبلاگ شخصی خود داشته باشد، این اطلاعات باید همراه با هر پست دیگری که او در فیسبوک ارسال می‌کند در ارتباط قرار بگیرد.

استفاده از تایید جمعی

Trive یک موتور توافق جهانی در زمینه‌ی علوم اجتماعی است که حقایق را جستجو و کشف کرده و کاربران را از طریق رمزارز‌ها قادر می‌سازد تا حقایق را از طریق خرد جمعی کشف نمایند. Trive در ترکیب با تئوری بازی(Game theory) مردم جهان را قادر می‌سازد تا تقریبا حقیقت هر جزئی از اطلاعات را جستجو، تایید و آن را به‌دست آورند.

تایید محتوا از طریق امتیازدهی کاربران به صورت یک فیلتر عادی اسپم هم اکنون بر روی فیسبوک در حال اجراست. این بدین معنی است که افراد با کمک در رصد محتوا نیز نفع خواهند برد یعنی اکوسیستمی ایجاد شود که به تلاش و زمانی که صرف این کار می‌کنند پاداش دهد.

آنالیز تعصب در نگارش

در نهایت فیسبوک می‌تواند با نشریات بزرگ و مراکز اطلاعات به منظور ردیابی احساسات مشتریان در مقالاتشان و نیز در فیسبوک با هدف تشخیص کیفیت محتوای منتشر شده و پتانسیل وجود هرگونه تعصب در این محتوا همکاری نماید. بلاکچین توانایی جمع آوری داده‌ها و تشویق مردم به تنظیم فعالیتشان را داراست.

با استفاده از بلاکچین، فیسبوک فرصت مبارزه با اخبار جعلی را داشته و در ایجاد محیطی سودمندتر برای کاربرانش یاری خواهد شد. روش‌های مختلفی برای اجرا و پیاده‌سازی این پیشنهاد وجود، که هر کدام از این روش‌ها مجموعه‌ای از قابلیت‌های بلاکچین را ارائه می‌کند. حداقل یکی از این روش‌ها باید برای کمک به ردگیری و توقف کاربران مخرب در شبکه‌ی فیسبوک مورد استفاده قرار گیرد.

آیا فیسبوک برای حل مشکل اخبار جعلی و اسپم از تکنولوژی بلاکچین استفاده خواهد کرد؟ نظر خود را بصورت کامنت با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
CCN
دکمه بازگشت به بالا