اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

طرح بانک مرکزی آمریکا بازار سهام را به شدت تحت تاثیر قرار داده است

در پی معرفی طرح وام‌دهی بانک مرکزی آمریکا، شاخص سهام اس‌اند‌پی ۵۰۰ بالاترین بازدهی هفتگی را در طول ۴۶ سال اخیر تجربه کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • اعلام طرح بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا برای ارائه‌ی وام به ارزش ۲.۳ تریلیون دلار واکنش گسترده‌ی سرمایه‌گذاران بازار‌های مالی را به همراه داشته است. در همین راستا شاخص سهام اس‌اند‌پی ۵۰۰ به همراه شاخص سهام دیگر کشور‌ها بازدهی هفتگی بالایی را تجربه کرده‌اند. با این وجود تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و بیکاری یک دهم از شهروندان ایالات متحده‌ی آمریکا در همین راستا نادیده گرفته شده است.

افزایش شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 پس از اعلام بسته‌ی بانک مرکزی آمریکا

شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 بازدهی بالایی را در هفته‌ی گذشته‌ی میلادی ثبت کرده است. در حقیقت پس از تلاش اخیر بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا برای پشتیبانی از اقتصاد این کشور شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 به شدت افزایش یافت به‌طوری که چنین سطحی از بازدهی از سال 1974 تاکنون تجربه نشده است. اطلاعیه‌ی بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا برای ارائه‌ی وام به ارزش 2.3 تریلیون دلار به خانوارها، دولت‌های ملی و مشاغل، گزارش تقاضای 6.6 میلیون نفر برای دریافت بیمه‌ی بیکاری را تحت شعاع قرار داده است. اقدامات بانک مرکزی به همراه کنگره‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا با هدف کاهش فشار اقتصادی ناشی از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر توقف فعالیت‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی انجام می‌گیرد.

شاخص سهام اس‌اند‌پی 500

پس از انتشار اطلاعیه‌ی اخیر بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 به میزان 2.5 درصد درطول یک روز افزایش یافت.

برنامه‌ی بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا به ارزش 2.3 تریلیون دلار برای ارائه‌ی وام به خانواده‌ها، دولت‌های محلی و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در حالی اعلام شده است که برخی از اقتصاد‌دان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که ایالات متحده‌ی آمریکا احتمالا با بدترین رکود در دهه‌ی اخیر مواجه خواهد شد. در پی هجوم گسترده‌ی سرمایه‌گذاران برای خارج کردن نقدینگی مورد نیاز از بازارهای آمریکا، بانک فدرال رزرو قصد دارد برای جلوگیری از سقوط اقتصادی نقدینگی مورد نیاز شهروندان را تامین کند.

در حقیقت بازار سهام و اقتصاد از یکدیگر متمایز هستند و این تمایز در هفته‌ی جاری میلادی به‌طور آشکارتری نمایش داده شده است. با وجود گزارش تقاضای 6.6 میلیون نفر برای بهره‌مندی از مزایای بیمه‌ی بیکاری در ایالات متحده‌ی آمریکا، شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 بیش از 11 درصد در هفته‌ی جاری افزایش یافته است. در حقیقت هفته‌ی گذشته‌ی میلادی از نظر بازدهی بهترین هفته از سال 2008 تاکنون ارزیابی می‌شود.

ارزش بازار سهام ایالات متحده‌ی آمریکا 20 درصد افزایش یافت

از اواسط فوریه تا پایان ماه مارس در حالی که سرمایه‌گذاران در نتیجه‌ی تجربه‌ی شرایط اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا وقوع یک بحران اقتصادی را انتظار می‌کشیدند، ارزش بازار سهام کاهش یافته است. زیرا سرمایه‌گذاران بازار سهام برای سرمایه‌گذاری شرایط چند ماه آینده را در نظر می‌گیرند.

در نتیجه‌ی وعده‌ی کمک‌های مالی گسترده از سوی دولت ایالات متحده‌ی آمریکا و بانک مرکزی این کشور در طول چند هفته‌ی گذشته، ارزش بازار سهام ایالات متحده‌ی آمریکا 20 درصد افزایش یافته است.

کوئینسی کروسبی(Quincy Krosby) استراتژیست ارشد شرکت مدیریت سرمایه‌ی پرودنشیال فایننشال(Prudential Financial) اظهار داشت:

بازار بر روی چند موضوع متمرکز شده است. چه زمانی محدودیت‌ها برطرف خواهد شد؟ در حقیقت بازار بر روی این موضوع متمرکز شده است که چه زمانی فعالیت کسب و کارها در ایالات متحده‌ی آمریکا مجددا راه‌اندازی خواهد شد؟ Quincy Krosby

میانگین صنعتی داو جونز(The Dow Jones Industrial Average) به میزان 265 واحد یا 1.1 درصد در ساعت 3:14 عصر به وقت منطقه‌ی زمانی شرقی(Eastern Time) افزایش یافته است. میانگین صنعتی داو جونز در هفته‌ی گذشته‌ی میلادی 575 واحد نیز افزایش یافته بود اما پس از کاهش قیمت نفت در بازار‌های مالی ارزش شاخص نیز کاهش یافت.

شاخص نزدک تقریبا تغییری نکرده است

بسیاری از سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نسبت به صعود اخیر بازار سرمایه‌ی آمریکا شک و تردید اظهار داشتند. آن‌ها معتقدند که پیش‌بینی صعود بازار پس از وقوع رکود شدید اقتصادی بسیار خوش‌بینانه است. در همین زمان روند توقف فعالیت کسب و کارها همچنان ادامه دارد و یک دهم شهروندان آمریکایی در سه‌هفته‌ی گذشته موقعیت شغلیشان را از دست داده‌اند. کروسبی با اشاره به سقوط 20 درصدی بازار سهام اظهار داشت:

حتی در بازارهای نزولی نیز بازگشت‌های قدرتمندی مشاهده می‌شود، اما آیا سرمایه‌گذاران به فروش سهام خود ادامه خواهند داد و یا روند افزایش شاخص‌های بازار سهام استمرار خواهد یافت؟ Quincy Krosby

بررسی دقیق بازدهی بازار سهام در هفته‌ی جاری تا حدودی عدم اطمینان سرمایه‌گذاران را نیز بازتاب می‌کند. در روز سه‌شنبه بازدهی شاخص سهام اس‌اند‌پی 500 به 3.5 درصد رسید اما در دقایق پایانی بازار معاملات این بازدهی نیز کمرنگ‌تر شده است. در روز پنجشنبه بازدهی بازار در محدوده‌ی  0.5 درصد-2.5درصد نوسان کرده است.

به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از مواجهه با خبر‌های منفی در روزهای تعطیل به تقویم میلادی، در آخرین روز معاملاتی هفته نیز افزایش فشار فروش مشاهده می‌شود.

تداوم سیاست ارائه‌ی وام در بازار سهام ایالات متحده‌ی آمریکا حباب ایجاد خواهد کرد

برنامه‌های گسترده‌ی فدرال رزرو که در روز پنجشنبه اعلام شده است، نگرانی نسبت به تاثیرات بازارهای ارائه‌ی وام بر بازارهای مالی را افزایش می‌دهد؛ یعنی در صورتی که برنامه‌های نجات اقتصادی برای مدت طولانی استمرار یابد، ممکن است منجر به افزایش ریسک سرمایه‌گذاران و ایجاد حباب در بازار سرمایه گردد.

وارن پیرسون(Warren Pierson)؛ معاون ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه‌ی بیرد ادوایزرز(Baird Advisors) معتقد است که اقدامات بانک فدرال رزرو آمریکا در کوتاه مدت به عملکرد بازار کمک می‌کند و نقدینگی مورد نیاز بازار را فراهم می‌کند و در نتیجه سرمایه‌گذاران قادر به فعالیت در بازار مبادلات سهام خواهند بود.

برنامه‌‌ی بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا ارائه‌ی وام به شرکت‌هایی را شامل می‌شود که از اعتبار مالی کافی برخوردار نیستند. سهام این دسته از شرکت‌ها به صورت پُر خطر(Speculative Grade) طبقه‌بندی می‌شوند.

هم‌اکنون نگرانی نسبت به افزایش بدهی شرکت‌ها در سطح بالایی قرار دارد. وقوع بحران اقتصادی می‌تواند وضعیت سهام بسیاری از این شرکت‌ها را به رتبه‌ی پایین‌تری کاهش دهد، در این شرایط بسیاری از سرمایه‌گذاران سهامشان را به فروش خواهند رساند و موج فروش در بازار ایجاد خواهد شد.

برنامه‌ی جدید بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا در بیست و دوم مارس پشتیبانی از سهام شرکت‌هایی که در مرز بحرانی کاهش رتبه(خروج از رده‌ی سرمایه‌گذاری) قرار دارند را شامل می‌گردید، اما سپس محدوه‌ی وسیعتری در نظر گرفته شد و شرکت‌هایی که در بالاترین سطح از رده‌ی جانک(Junk) قرار دارند را نیز شامل می‌شود. در نتیجه، دارایی‌های مبادلات این دسته از اوراق بهادار در صرافی‌ها 6 درصد افزایش یافت.

کاهش تقاضا برای اوراق قرضه

برنامه‌ی بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تبعات شیوع ویروس کرونا اوراق قرضه‌ی شهرداری‌ها را نیز شامل می‌گردد که امکان جمع‌آوری پول توسط شهر‌ها و ایالت‌ها را فراهم می‌کند. گب دیدریچ(Gabe Diederich)؛ مدیر سبد سرمایه‌گذاری در بخش مدیریت دارایی‌های موسسه‌ی مالی ولز فارگو(Wells Fargo) اظهار داشت که ممکن است در یک روز عادی پانزده خریدار اوراق قرضه‌ی مشخصی‌ را درخواست کنند اما در طول چند هفته‌ی گذشته تعداد فروشندگان اوراق قرضه افزایش یافته است. افزایش فشار فروش موجب کاهش قیمت اوراق قرضه شده است و در نتیجه جمع‌آوری پول توسط دولت‌های محلی ایالات متحده‌ی آمریکا دشوارتر شده است.

اوراق قرضه آمریکا

شاخص بازار سهام دیگر کشور‌های جهان نیز به همراه ایالات متحده‌ی آمریکا افزایش یافته است. شاخص دکس بازار آلمان(DAX) 2.2 درصد، شاخص کک فرانسه(CAC 40) 1.4 درصد، شاخص اف‌تی‌اس‌ای 100(FTSE 100) 2.9 درصد، شاخص کوسپی کره‌ی جنوبی(Kospi) 1.6 درصد و شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ(Hang Seng) 1.6 درصد افزایش یافته‌اند. در همین زمان شاخص سهام نیکی 225 ژاپن(Nikkei 225) بدون تغییر باقی مانده است.

در همین زمان، تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا موجب توقف فعالیت یک بانک آمریکایی شده است. گزارش فدرال رزرو نشان می‌دهد که 45 میلیون فرصت شغلی در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

نظر شما نسبت به تاثیر اقدامات بانک مرکزی و دولت ایالات متحده‌ی آمریکا بر شاخص بازار سهام در این کشور چیست؟ آیا واکنش سرمایه‌گذاران بازار سهام نسبت به بسته‌ی بانک مرکزی آمریکا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش بیکاری غیرمنطقی است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا