اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

آیا بیت کوین می‌تواند در دوران اسکناس‌های بی‌ارزش، همچنان حافظ ارزش و ثروت باشد؟

اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که دیگر رویکردهای کاهش کمی و نرخ بهره جوابگوی رکود اقتصاد نیست و بحران اقتصادی غیرقابل پیشگیری شده است؛ آیا بیت کوین می‌تواند در این دوره به کمک مردم آمده و نقش یک راه‌حل بالقوه برای ذخیره‌ی ارزش را ایفا کند؟

در دوران افزایش نقدینگی و اعتبار مالی، ممکن است به زودی شاهد آن باشیم که گزینه‌های تحریک اقتصاد توسط بانک مرکزی آمریکا به پایان برسد. اما وقتی این وضعیت به پایان برسد،

آیا بیت کوین می‌تواند واقعاً سرمایه‌گذاران فراری از وضعیت بد اقتصادی رو دوباره جمع کرده و به سمت خودش جلب کند؟ کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و چاپ بی‌رویه‌ی پول می‌تواند منجر به تقویت بیت کوین شود

. پس از طغیان پول نقد در بازار طی یک دهه‌ی گذشته، ممکن است بانک فدرال رزرو دیگر توانایی ارائه‌ی راه‌حلی به بازار نباشد، بازارهایی که اکنون به نرخ بهره‌ی بسیار پایین و اعتبار ارزان قیمت خو گرفته و توانایی بازگشت به حالت عادی را ندارد.

بیت کوین ثروت دارایی سرمایه‌گذاری پول BTC bitcoin

اقتصاد پس از ۲۰۰۸

برای تاثیرگذاری و دستکاری اقتصاد، مقامات دو نوع ابزار مهم در اختیار دارند، ابزارهای مالی و ابزارهای پولی.

کاهش نرخ بهره، گسترش یا کاهش سطح عرضه‌ی پول و تامین نقدینگی برای بانک‌ها، سیاست‌های پولی را تشکیل می‌دهند. از طرف دیگر فعالیت‌های مالیاتی و صرف هزینه‌ی مستقیم شامل سیاست‌های مالی است.

زمانی که بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ رخ داد، فدرال رزرو سریعاً دست به کار شد تا اولین موج گسترش عرضه‌ی پول را از طریق فرایند کاهش کمیت(Quantitative Easing) آغاز کند. این اقدام به موسسات مالی نشان داد که بانک مرکزی می‌تواند به عنوان آخرین راه‌حل از اقتصاد حمایت کند.

برای تحریک هرچه بیشتر بانک‌ها در راستای دریافت و بهره‌مندی از تسهیلات اعتباری در طول بحران اقتصادی، فدرال رزرو از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ نرخ بهره را از ۵ درصد به صفر رساند. کاهش ناگهانی نرخ بهره به این میزان یک انگیزه‌ی واقعی برای موسسات مالی بود.

این نرخ تا دسامبر ۲۰۱۵ همچنان صفر باقی ماند. پس از ۹ سال کاهش نرخ، سرانجام نرخ بهره توسط فدرال رزرو تغییر یافت، اما پیش از شروع استرس و فشار در بازار تامین اعتبار کوتاه مدت در ماه دسامبر ۲۰۱۹، آن‌ها تنها توانستند این رقم را در دسامبر ۲۰۱۸ نزدیک به ۲/۵ درصد برسانند. این رویه باعث شد تا بانک فدرال رزور مجدداً روند کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

دوره‌ی چهارم QE

در ماه مارس ۲۰۲۰، نرخ بهره باز هم به صفر درصد باز گشت و دوره‌ی چهارم فرایند کاهش کمی آغاز شد. بانک فدرال رزرو از طریق اقدامات مختلفی از جمله کاهش کمی و عملیات بازار آزاد، نزدیک به ۴ تریلیون دلار نقدینگی ارائه کرد.

در این حالت بازارهای مالی جهان شروع به اتکا به نقدینگی ارائه شده توسط فدرال رزرو کردند. از بازار سهام گرفته تا بازار املاک، تاثیرگذاری چاپ نامحدود پول و اعتباردهی بدون دردسر در تمامی جوانب اقتصاد قابل مشاهده بود.

هربار که اقتصاد با افت سرعت و رکود روبرو می‌شود، موسسات مالی می‌دانند که به راحتی می‌تواند به بانک فدرال رزرو در راستای کاهش نرخ بهره و خرید اوراق تکیه کرد. این روند در سال ۲۰۰۸ توانست مشکلات اقتصادی را تا حد زیادی کاهش دهد زیرا نرخ بهره بسیار بالا بود و این بانک آن را به صفر رساند، از طرف دیگر فدرال رزرو در حال تزریق میلیاردها دلار پول به اقتصاد آن هم از طریق فرایند کاهش کمی نبود.

بیت کوین ثروت دارایی سرمایه‌گذاری پول BTC bitcoin
نرخ بهره‌ی فدرال در دوره‌های سالیانه‌ی مختلف(از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰)

صنعت مالی آنقدر به روند چاپ پول وابسته است که بازار تامین مالی پس از افزایش پله‌کانی نرخ بهره و عبور از ۲ درصد، دچار شوک و تنش اساسی شد.

حال، با نزدیک‌تر شدن اقتصاد جهان به یک رکود بزرگ، آیا این استراتژی قدیمی بازهم می‌تواند موفقیت‌آمیز واقع شود؟

پرونده‌ی بیت کوین

در حال حاضر به لطف یک دهه استفاده از فعالیت‌های پیشگرانه و دستکاری اقتصادی، اقدامات پولی قدرت خود را از دست داده است؛ و همراه با آن از قدرت‌های بانک فدرال رزرو نیز کاسته شده است. پس از اعلام دور جدید فرایند کاهش کمی و نرخ بهره توسط بانک مذکور، روند سقوط و سراشیبی رکود بازار همچنان به راه خود ادامه داد، واکنشی که بسیار غیرمعمول بود. این یک سیگنال نادر از طرف فعالان بازار است که نشان می‌دهد سیاست‌های پولی تکراری دیگر جوابگو نیست.

تنها زمانی که دولت آمریکا از یک بسته‌ی حمایتی ۲ تریلیون دلاری پرده برداری کرد، بازار سهام تکانی خورد و روند بهبود نسبی را آغاز نمود.

اکنون در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که ایالات متحده از هر دو ابزار مهم خود استفاده کرده و هیچ کدام نمی‌توانند کاری زیادی برای مشکلات اقتصادی فعلی انجام دهند. این دقیقاً جایی است که بیت کوین می‌تواند خودنمایی کند.

اقتصاد مصنوعی، به پایان نزدیک می‌شویم

دلیل شکل‌گیری شرایط فعلی در اقتصاد جهان، افزایش اعتبار و وام‌دهی بدون دردسر و ایجاد بازارهای صعودی کاملاً مصنوعی است. در اقتصاد بیت کوین هیچ نهاد و یا سازمانی قدرت کنترل روند چاپ پول را ندارد.

تمامی تغییرات و احساسات اقتصادی اکوسیستم بیت کوین نتیجه‌ی عرضه و تقاضای خالص است.

براساس نظریه‌ی چرخه‌ی تجارت اتریش، هر اقتصادی فراز و نشیب خواهد داشت. مبارزه با این چرخه که همواره به طور طبیعی تکرار می‌شود، تنها منجر به طولانی‌تر شدن مراحل آن شده و در نهایت به سقوط اقتصادی ختم خواهد شد. این دقیقاً همان چیزیست که امروز شاهد آن هستیم، یک چرخه‌ی طبیعی اقتصادی که فدرال رزرو سال‌ها با آن مبارزه کرده و اکنون به نقطه‌ای رسیده که دیگر هیچ سلاحی برای دفاع از خود در برابر این غول در حال رشد ندارد.

تغییر تنها با اتفاق آرا

چهارچوب اقتصادی بیت کوین تنها با یک اجماع سراسری قابل تغییر است و بعید به نظر می‌رسد که چنین چیزی هرگز اتفاق بیفتد. با فروپاشی اقتصاد و ورود به مرحله‌ی هرج و مرج، و از طرف دیگر عدم توانایی مداخله توسط فدرال رزرو، یک فرصت شکوفایی بسیار نادر و تکرار نشدنی برای دارایی‌هایی همچون بیت کوین به وجود خواهد آمد، دارایی‌هایی که قدرت فعالیت و رشد آن‌ها در اختیار هیچ نهاد متمرکزی نیست.

بازار سهام با کاهش ۶/۶ درصدی نسبت به سال قبل، سال ۲۰۱۸ را به شکل بسیاری ضعیفی به پایان رساند. این درحالیست که بیت کوین هم شاهد سقوط ۷۳ درصدی ارزش نسبت به سال قبل بود. می‌توان با در نظر گرفتن نظریه‌ی چرخه‌ی تجارت اتریش چنین استدلال کرد که بیت کوین روند نزولی بلند مدت خود را سپری کرده و اکنون در حال مقدمه‌چینی برای جهش دوباره است، درحالیکه بازار سهام همچنان در سراشیبی ضرر دهی و سقوط به راه خود ادامه می‌دهد.

اما وقتی اقتصاد بسیار ضعیف شده و مردم در نقدینگی فراوان دست و پا می‌زنند، بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران خرد و سرمایه‌گذاران سازمانی به سمت بیت کوین حرکت کنند. سرمایه‌گذاران و خرده‌فروشی‌ها برای ادامه‌ی حیات خود به پول نقد نیاز دارند و سرمایه‌گذاران سازمانی که قدرت بیشتری در اختیار دارند، تمایل دارند در دارایی و مواردی که امنیت بیشتری در آن‌ها به چشم می‌خورد، سرمایه‌گذاری کنند.

همبستگی بیت کوین؟

بیت کوین طی یک ماه گذشته با شاخص سهام S&P 500 همبستگی مثبت داشته است. این همبستگی دو هفته‌ی قبل با رسیده به عدد ۰/۶ یک رکورد تازه را به ثبت رساند. این بدان معناست که بیت کوین می‌تواند در ۶۰ درصد مواقع با بازار اوراق بهادار همگام شود.

بیت کوین ثروت دارایی سرمایه‌گذاری پول BTC bitcoin
نمودار تغییرات همبستگی بیت کوین و شاخص سهام S&P 500

هیچ شکی وجود ندارد که سهام یک دارایی بسیار پرخطر و مخاطره آمیز به شمار می‌آید، اما این همبستگی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران می‌توانند بیت کوین را هم در یک طبقه‌بندی یکسان با سهام قرار دهند.

دولت‌ها قدرت را پس نمی‌دهند!

البته این بدان معنا نیست که همه‌چیز برای بیت کوین از دست رفته محسوب می‌شود. در بحران‌هایی مانند آنچه امروز شاهد آن هستیم، به دولت‌ها قدرت و اختیاراتی جهت کنترل وضعیت داده می‌شود، اما پس از فروکش کردن مشکلات و رفع موانع، دولت‌ها از این قدرت‌ها دست نکشیده و اختیارات غیرضروری خود را کنار نمی‌گذارند.

بیت کوین می‌تواند در این شرایط به عنوان یک پروتکل پرداخت غیرقابل سانسور به شکوفایی برسد، زیرا مردم روز به روز متوجه‌ی ارزش عدم کنترل توسط دولت‌ها و همچنین عدم سوءاستفاده از آن‌ها به عنوان یک مهره‌ی بی‌ارزش را بیشتر درک خواهند کرد.

در حال حاضر ممکن است بیت کوین همچنان روند سرکوب قیمت خود را ادامه دهد، اما همچنان در مقابل تورم بالا و اقتدار دولت‌ها یک پرچین یا پناهگاه امن خواهد بود. این صفات بسیار ارزشمند است، زیرا هیچ دارایی دیگری در جهان وجود ندارد که بتواند این دو مزیت قابل توجه را به صورت توام در اختیار مردم قرار دهد.

نظر شما در رابطه با وضعیت فعلی اقتصاد جهانی و نقش بیت کوین به عنوان یک دارایی امن در برابر تورم ارزهای سنتی چیست؟ آیا بیت کوین می‌تواند انتظاراتی که از آن می‌رود را برآورده ساخته و به شکوفایی برسد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا