اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

پس از استخراج تمامی بیت کوین‌ها، تکلیف ماینرها و شبکه‌ی بیت کوین خواهد بود؟

با توجه به پیشرفت مستمر‌ تجهیزات ماینینگ و کاهش تدریجی مشوق پاداش استخراج هر بلاک، این سوال پیش می‌آید که بعد از استخراج تمامی ۲۱ میلیون بیت کوین شبکه‌ی این رمزارز با چه شرایطی روبرو خواهد بود

ویژگی محدودیت انتشار بیت کوین برای طرفداران این رمزارز، بازگشت به استاندارد کمیابی طلا را یادآوری می‌کند. در حقیقت طلا از ویژگی‌های مشابهی با بیت کوین برخوردار است که لزوم استخراج، محدویت عرضه و کاربرد به عنوان روش ذخیره‌‌ی دارایی را شامل می‌شود. اما محدویت انتشار بیت کوین در نهایت توقف ارائه‌ی پاداش استخراج هر بلاک به ماینر‌ها و ادامه‌ی فعالیت ماینر‌ها تنها با اتکا بر دریافت کارمزد تراکنش‌ها را نشان می‌دهد. در این مقاله سناریو‌های احتمالی پس از استخراج تمامی 21 میلیون بیت کوین بررسی می‌شود.

کارمزد شبکه مشوق ادامه‌ی فعالیت ماینر‌ها پس از استخراج تمامی بیت کوین‌ها

عرضه‌ی محدود و متناهی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین محسوب می‌گردد؛ انتشار بیت کوین به 21 میلیون واحد محدود شده است و پس از اجرای هر رویداد هالوینگ پاداش ماینر‌ها و در نتیجه میزان انتشار بیت کوین کاهش می‌یابد. رویداد هالوینگ بعدی در ماه آینده اجرا خواهد شد و بسیاری از فعالان انتظار دارند که اجرای هالوینگ موجب افزایش قیمت بیت کوین شود.

مایکل سانن‌شاین(Michael Sonnenshein)، مدیر عامل شرکت گری‌اسکیل(Grayscale) معتقد است، با وجود این‌که تاکنون 18 میلیون بیت کوین استخراج شده است، اما استخراج تمامی بیت کوین‌ها بیش از 100 سال به‌طول خواهد انجامید. با درنظر گرفتن این حقیقت که نرخ انتشار بیت کوین در هر زمان قابل تعیین است، سال 2140 به عنوان زمان پایان فرآیند استخراج بیت کوین محاسبه شده است. سانن‌شاین اعلام کرد که اکوسیستم ماینینگ از طریق تایید تراکنش‌ها پشتیبانی می‌شود.

بنابراین ماینر‌ها قادر خواهند بود همچنان تراکنش‌های بیت کوین را در شبکه تایید کنند. اما پس از پایان انتشار بیت کوین ماینر‌ها تنها کارمزد تراکنش‌های بیت کوین را به عنوان مشوق برای ادامه‌ی فعالیت در شبکه دریافت خواهند کرد.

مدیر عامل شرکت گری‌اسکیل معتقد است: «با توجه به نرخ انتشار بیت کوین می‌توان ادعا کرد که بیت کوین یک دارایی کمیاب محسوب می‌گردد.» وی افزود: «ضریب تقسیم کنونی بیت کوین(در واحد کوچکتر که ساتوشی نامیده می‌شود) به 8 واحد اعشار نشان می‌دهد که هر بیت کوین از 100 میلیون ساتوشی تشکیل شده است. این نوع تقسیم‌بندی در طول زمان تغییر نکرده است  بنابراین معتقدم که بیت کوین به واحد‌های کوچکتری تقسیم خواهد شد و یا پیشنهاد‌های تغییر دیگری در آینده‌ی نزدیک ارائه خواهد شد.»

آیا پس از استخراج تمامی بیت کوین‌ها ادامه‌ی فرآیند ماینینگ سودآور خواهد بود

زمانی که استخراج تمامی بیت کوین‌ها به پایان برسد، کارمزد تراکنش تنها منبع درآمد ماینر‌ها محسوب خواهد شد. بنابراین ارائه‌ی مشوق‌های لازم برای استمرار فعالیت ماینر‌ها در شبکه‌ی بیت کوین تنها با دریافت کارمزد تراکنش‌ها نگرانی اصلی جامعه‌ محسوب می‌گردد.

برآورد سود‌آوری کسب و کار ماینینگ پس از طی صد سال و با در نظر گرفتن هزینه‌ی کنونی فعالیت در این صنعت منطقی به‌نظر نمی‌رسد. زیرا پیشرفت تکنولوژی ماینینگ در طول مدت زمان اشاره شده نامشخص است. احتمال کاهش ابعاد و مصرف انرژی تراشه‌های ماینینگ به‌منظور نصب بر روی تمامی تجهیزات الکترونیکی وجود دارد. ممکن است توسعه‌ی صنعت ماینینگ در جهت اشاره شده، شکل صنعتی این کسب و کار را تغییر دهد و استخراج  بیت کوین را به یک فعالیت عادی در زندگی روزمره افراد تبدیل نماید. بعلاوه، سخت‌افزار ماینینگ به‌طور کارآمد‌تری توسعه خواهد یافت و کاهش مصرف انرژی امکان فعالیت ماینر‌ها تنها با دریافت کارمزد تراکنش‌ها را امکان‌پذیر خواهد کرد.

افزایش کارمزد تراکنش‌ها در برابر افزایش ظرفیت هر بلاک

ممکن است در طی زمان و تجربه‌ی هالوینگ‌های متعدد توسط جامعه‌ی کاربران، به آرامی هزینه‌ی تراکنش‌ها به سطوح کافی مورد نیاز برای سود‌آوری ماینر‌ها افزایش یابد. در صورتی‌که در زمان استخراج آخرین بیت کوین، این رمزارز به عنوان اصلی‌ترین وسیله‌ی مبادلات مالی جهان مورد استفاده قرار گیرد، احتمال افزایش کارمزد تراکنش‌ها به دلیل افزایش تقاضا از سوی کاربران وجود دارد.

با این وجود، در این مقطع زمانی افزایش کارمزد تراکنش‌های بیت کوین به چنین سطوحی قابل تصور نیست، چراکه اجماع فعالان رمزارزها در زمان افزایش کارمزد شبکه معمولا به افزایش ظرفیت بلاک برای اطمینان از مقیاس‌پذیری شبکه منجر شده است. افزایش اندازه‌ی بلاک امکان تایید تراکنش‌های شبکه با پرداخت کارمزد پایین را فراهم می‌کند. با توجه به این‌که در زمان استخراج تمامی بیت کوین‌ها کارمزد شبکه تنها مشوق ماینر‌ها به ادامه‌ی فعالیت محسوب می‌شود، دورنمای اشاره شده ممکن است شبکه‌ی بیت کوین را تهدید کند.

اما افزایش اندازه‌ی بلاک و کاهش پاداش ماینر‌ها در مقایسه با انباشتگی در شبکه‌ از اهمیت کمتری برخوردار است؛ در صورتی که حداکثر ظرفیت بلاک‌های شبکه‌ی بیت کوین تکمیل گردد، هیچ تراکنشی تا زمان استخراج بلاک‌های بعدی تایید نخواهد شد. در این شرایط تراکنش‌هایی که به ‌همراه کارمزد اندک ارسال شده‌اند شانس دریافت تاییده‌ی شبکه را از دست خواهند. در نتیجه کاربران برای دریافت تاییده‌ی شبکه با یکدیگر رقابت خواهند کرد و کارمزد تراکنش‌ها افزایش خواهد یافت، بنابراین ماینر‌ها کارمزد بالاتری را دریافت خواهند کرد. اما وقوع این شرایط ممکن است موجب دلسردی کاربران گردد و درنهایت خروج کاربران موجب مرگ شبکه‌ی بیت کوین گردد.

ظرفیت بلاک بیت‌کوین

کاهش تدریجی پاداش استخراج هر بلاک امکان سازگاری ماینر‌ها با شرایط را ایجاد می‌کند

اگرچه محدودیت انتشار بیت کوین به معنای این است که ماینر‌ها سر انجام پاداش استخراج هر بلاک را از دست خواهند داد، این موضوع فرصتی را برای ادامه‌ی فعالیت ماینر‌ها با تکیه بر کارمزد شبکه ایجاد می‌کند. زمانی که تمامی 21 میلیون بیت کوین استخراج شود، امکان افزایش محدودیت انتشار با وجود افزایش تقاضا وجود نخواهد داشت. بنابراین، اختلاف میان عرضه و تقاضا قیمت بیت کوین را به‌طور پیوسته افزایش خواهد داد. در نتیجه، ماینینگ بر محوریت دریافت کارمزد به عنوان پاداش به سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر تبدیل خواهد شد.

سناریو‌های مختلفی وجود دارد که در آن‌ها استمرار فعالیت استخراج بیت کوین حتی پس از حذف پاداش استخراج هر بلاک نیز همچنان توجیه‌پذیر خواهد بود. از آنجایی که پاداش استخراج بیت کوین به تدریج در طول زمان کاهش می‌یابد، ماینر‌ها قادر خواهند بود به‌تدریج به‌جای دریافت پاداش استخراج هر بلاک، به کارمزد همراه تراکنش‌ها اتکا کنند. توسعه‌ی صنعت ماینینگ و افزایش پیوسته در قدرت خرید با استفاده از بیت کوین عواملی هستند که استمرار فعالیت ماینر‌ها در آینده را امکان‌پذیر می‌کنند.

با این وجود، برنامه‌ریزی برای آینده نباید تنها به تصورات ما محدود گردد. عدم امکان تصور یک پدیده در آینده، وقوع آن را ناممکن نخواهد کرد. تکامل پویا و تغییر بازار رمزارزها به‌طور پیوسته این حقیقت را به ما یاد‌آوری می‌کند.

آیا استمرار فعالیت ماینینگ پس از پایان استخراج تمامی بیت کوین‌ها و با اتکا بر کارمزد‌های تراکنش‌ها سودآور خواهد بود؟ صنعت استخراج بیت کوین در آینده چگونه متحول خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
دکمه بازگشت به بالا