آموزش ماینینگترید و ماینینگماینینگپیشنهاد سردبیر

راهنمای انتخاب و طراحی اجزاء برق‌رسانی به ریگ‌های ماینینگ و اسیک‌ها

چگونه با محاسبه‌ی صحیح، اجزاء مختلف سیستم برق‌رسانی را به شکل درست، اقتصادی و ایمن انتخاب کنیم؟

نکات برگزیده مطلب
  • سیستم برق‌رسانی یکی از قسمت‌های مهم در طراحی مربوط به راه‌اندازی مزارع ماینینگ و همچنین ماینینگ خانگی می‌باشد. این قسمت اغلب به دلیل وجود بستر(سیم‌کِشی/کابل کِشی) از گذشته معمولا در نظر گرفته نمی‌شود و همین موضوع ممکن است باعث بروز حوادث غیر قابل جبران و خسارت به ماینر‌ها گردد. در صورت وجود این بستر از گذشته حتما قبل از راه‌اندازی عملیات ماینینگ، از وجود ظرفیت کافی اجزاء، اطمینان حاصل نمایید.

محاسبه‌ی توان مصرفی و جریان الکتریکی

هر وسیله‌ی الکتریکی توان مشخصی را مصرف می‌کند و برای حفظ پایدار عملکرد آن وسیله باید سیستم برق‌رسانی طوری طراحی شود تا بتواند توان مورد نیاز آن تامین گردد. اولین گام برای طراحی سیستم برق‌‌رسانی به ریگ‌های ماینینگ و اسیک‌ها(Asic) محاسبه‌ی توان مصرفی آن‌ها است. این مرحله اولین و مهم‌ترین مرحله برای برای گام‌های بعدی محسوب می‌شود، محاسبه‌ی اشتباه موجب افزایش هزینه و یا عملکرد ناپایدار و حتی خطرناک تجهیزات ماینینگ می‌شود.

پس از انتخاب قطعات و تجهیزات ماینینگ می‌توان توان مصرفی را مشخص نمود. توان مصرفی کارت‌های گرافیکی، توسط شرکت سازنده مشخص می‌شود. باید در نظر بگیریم در هنگام عملکرد کارت‌های گرافیکی برای عملیات ماینینگ و به منظور کاهش هزینه‌ی برق مصرفی و نیز افزایش طول عمر اصطلاحا آندرکلاک(underclock) می‌شوند و در این حالت توان مصرفی کمتری خواهند داشت. همچنین باید بدانیم کارت‌های گرافیکی مختلف توان مصرفی متفاوتی نیز دارند و نمی‌توان بدون توجه به اجزاء ریگ، سیستم تغذیه(برق رسانی) را طراحی نمود.

توان الکتریکی مصرفی اسیک‌ها معمولا توسط شرکت سازنده در کاتالوگ آن اعلام می‌شود. اگر چه میزان توان مصرفی در هنگام ماینینگ با توجه به شرایط محیطی و … ممکن است اندکی متفاوت باشد(معمولا در یک بازه قرار دارد). بنابراین در اسیک‌ها توان مصرفی مشخص و مراحل محاسباتی کمتر است.

در مزارع ماینینگ و تاسیسات صنعتی برق به صورت سه‌فاز از تابلو برق در دسترس می‌باشد ولی بدلیل این‌که برق ورودی ریگ‌ها و اسیک‌ها تکفاز می‌باشد با اتصال هر فاز به همراه نول و سیم ارت ‌در تابلو برق می‌توان مزرعه را به 3 بخش تقسیم کرد در حقیقت سه سیستم تکفاز جدا از هم خواهیم داشت و محاسبات برای تکفاز انجام می‌شود. در این حالت باید دقت کرد که این سه بخش به یکدیگر اتصال الکتریکی نداشته باشند.

جریان الکتریکی معمولا به صورت مستقیم در کاتالوگ تجهیزات ماینینگ اشاره نمی‌شود هر چند برای محاسبات به این پارامتر نیاز داریم، باید آن را محاسبه نماییم. در حقیقت برای محاسبه‌ی سطح مقطع سیم/کابل و سیستم حفاظتی به محاسبه‌ی جریان نیاز خواهیم داشت. برای محاسبه‌ی جریان به توان و ولتاژ نیاز خواهیم داشت از آنجایی که سطح ولتاژ مصرف کننده تکفاز(تغذیه‌ی ورودی اسیک و ریگ‌های ماینینگ) در ایران 220 ولت است با استفاده از رابطه‌ی زیر می‌توان جریان را از روی توان مصرفی محاسبه کرد.

در این رابطه p توان برحسب وات، i جریان بر حسب آمپر و φ ضریب توان است؛ با توجه به نوع مصرف کننده(اسیک و ریگ) ضریب توان برابر 1 در نظر گرفته می‌شود و رابطه‌ی بالا برای محاسبات مربوط به ماینینگ به صورت زیر تبدیل می‌شود

در ریگ‌های ماینینگ اجزاء دیگری همانند پردازنده، رم، هارد، مین برد و… نیز مصرف کننده‌ی توان هستند و در محاسبات باید در نظر گرفته شوند. معمولا 150 وات توان مصرفی را در محاسبات برای این اجزا قرار می‌دهیم، اگر این بخش را با مجموع توان مصرفی کارت‌های گرافیکی مورد استفاده در ریگ‌ها جمع کنیم توان مصرفی محاسبه شده بدست می‌آید(دقت کنید این توان دقیق نبوده و برای محاسبات و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مشخص کردن دقیق‌تر توان پس از راه‌اندازی و با استفاده از وات‌متر‌ها امکان پذیر است). توان مصرفی هر کارت گرافیکی متفاوت است و براساس اطلاعات سازنده‌ی کارت گرافیکی مشخص می‌شود. در جدول زیر توان مصرفی تعدادی از کارت‌های گرافیکی بر اساس اطلاعات سازنده گرد‌آوری شده است.

متوسط توان مصرفی بر حسب وات نام
295 MSI Radeon RX Vega 64 Air Boost 8G
120 MSI Radeon RX 570 GAMING X 4G
210 MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8G OC
185 MSI Radeon RX 580 8G
120 MSI RX 470 MINER 4GB
120 MSI GTX 1060 Gaming X 6GB GDDR5
260 GeForce RTX 2080 Ti DUKE 11G OC
245 GeForce RTX 2080 DUKE 8G OC
185 GeForce RTX 2070 DUKE 8G
180 MSI GTX 1070 Ti GAMING 8GB
150 MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
75 ASUS ROG STRIX GTX1050TI 4G GAMING

جدول توان برخی از کارت‌های گرافیکی مورد استفاده در ریگ‌های ماینینگ

برای محاسبه‌‌ی توان مصرفی کل، ابتدا توان مصرفی هر کارت گرافیکی را مشخص می‌کنیم سپس با توجه به تعداد کارت‌ها توان مصرفی کل کارت‌ها را بدست آورده و با توان مصرفی دیگر اجزاء جمع می‌کنیم برای مثال توان مصرفی تقریبی ریگ ماینینگ متشکل از 8 کارت RX 570  را با استفاده از جدول به صورت زیر به‌دست می‌آوریم:

جریان نیز با استفاده از رابطه‌ی توان و جریان، به شکل زیر قابل محاسبه است:

در محاسبات طراحی سیستم برق‌رسانی بهتر است 20-30 درصد برای توسعه‌ در آینده، مصرف کننده‌های اضافی و … در نظر گرفته شود، بنابراین جریان اعمالی در محاسبات  با در نظر گرفتن 30 درصد ظرفیت اضافه به شکل زیر اعمال خواهد شد:

در جدول زیر توان مصرفی و جریان مورد نیاز برخی از اسیک‌ها محاسبه شده است. در محاسبات مربوط به اسیک‌ها نیز بهتر است در صورت امکان پذیر بودن ظرفیت اضافی کمی در نظر بگیریم. اما توجه داشته باشید ظرفیت اضافی به معنای هزینه‌ی بیشتر است و اگر چنانچه در آینده قصد توسعه و … ندارید مقدار کمی تا 5 درصد ظرفیت اضافی بیشتر مناسب است.

جریان بر حسب آمپر توان برحسب وات نام
6.5 1432 BITMAIN Antminer T9+
9.09 2000 WhatsMiner M1 V2
5.97 1314 BITMAIN Antminer S9j
4.34 955 Antminer V9
3.63 800 Antminer L3

جدول محاسبه‌ی توان و جریان برخی از اسیک‌های موجود در بازار

سطح مقطع سیم و یا کابل مورد نیاز

برای محاسبه‌ی سطح مقطع سیم و یا کابل، به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز از منبع و یا تابلو برق تا ریگ و یا اسیک، باید ابتدا توان مصرفی و جریان الکتریکی مشخص گردد. برای محاسبه‌ی سطح مقطع فاصله تابلو برق و یا منبع(در بخش ماینینگ خانگی، کنتور در نظر گرفته می‌شود) تا محل قرارگیری ریگ‌ها و یا اسیک‌ها باید اندازه‌گیری شود. سپس با محاسبه‌ی جریان از بخش قبل سطح مقطع سیم و یا کابل، از جدول زیر مشخص می‌گردد.

جدول محاسبه‌ی سطح مقطع سیم‌های مسی نسبت به مسافت و جریان مجاز

برای مثال: با در نظر گرفتن جریان هشت اسیک S9j از جدول مربوط به اسیک‌ها در بخش قبل جریان 48 آمپر به‌دست می‌آید(عدد نزدیک به آن(رُند به سمت بالا) در جدول بالا 50 آمپر است)، در صورتی که فاصله از منبع 100 متر باشد، با استفاده از جدول سطح مقطع کابل برای فاز و نول مورد نیاز 2*10 میلیمتر مربع خواهد بود. (دقت کنید این مثال برای مصرف کننده‌ی صنعتی است و کنتور‌های خانگی توانایی تامین این جریان را نخواهند داشت). علاوه بر رشته‌های فاز و نول در مکان‌هایی که دارای سیستم ارت(زمین) هستند برای حفظ امنیت بهتر است از سیمی با سطح مقطع کمتر برای اتصال به زمین استفاده گردد.

فیوز‌ها

فیوز‌ها معمولا برای محافظت از خطرات اتصال کوتاه و خطاها در سیستم‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حقیقت با عبور جریان بالاتر از عددی که بر روی آن درج شده است، اتصال الکتریکی را قطع می‌کند. فیوز نوع  Bو نوع C از پر استفاده‌ترین انواع فیوز‌ها می‌باشند. تفاوت این دو نوع در سرعت عملکرد آن‌ها است.

در شبکه‌ی الکتریکی مصرف‌کننده‌های مختلفی وجود دارند و برخی از انواع آن‌ها همانند موتور‌های الکتریکی در هنگام آغاز به کار جریان بالایی را از شبکه درخواست می‌کنند و پس از رسیدن به سرعت مناسب جریان مصرفیشان کاهش می‌یابد. فیوز‌های نوع C با کمی تاخیر عمل می‌کنند تا این رفتار عادی موتورها، کمپرسور‌ها و… به عنوان خطا تلقی نگردد.

نوع B در صورت وقوع خطا و یا عبور جریان بالاتر بلافاصله مدار را قطع می‌کند. ریگ‌های ماینینگ و اسیک‌ها به دلیل این‌که بر عکس موتور‌های الکتریکی در زمان حالت کار پایدار(انجام عملیات ماینینگ) سطح توان مصرفی بالاتری نسبت به زمان آغاز به کار و یا زمان توقف عملیات ماینینگ دارند، فیوز‌های نوع B برایشان مناسب‌تر است. از طرفی با وقوع خطاهای اتصال کوتاه به دلیل سرعت عملکرد بالاتر این فیوز‌ها، مدار را قطع و از وقوع خرابی‌های بیشتر جلوگیری می‌کنند.

انتخاب فیوزها بر اساس حداکثر جریان مجاز عبوری صورت می‌گیرد، دقت کنید در صورت انتخاب نامناسب فیوز با جریان کمتر با راه‌اندازی فیوز عمل کرده و اجازه‌ی فعالیت را نخواهد داد همچنین با انتخاب فیوز با ظرفیت خیلی بالا حفاظت به درستی صورت نمی‌گیرد.

برای حفاظت مزارع ماینینگ بهتر است به بخش‌های کوچکتر تقسیم و برای هر بخش فیوز مناسب انتخاب شود و در نهایت یک سیستم حفاظتی نیز برای کل مجموعه انتخاب شود.

منبع تغذیه

یکی از اجزای مهم و مشترکی که هم در ریگ‌ها و هم اسیک‌ها وجود دارد، منبع تغذیه‌ی آن‌ها است. منبع تغذیه اسیک‌ها معمولا توسط شرکت سازنده به همراه آن‌ها عرضه می‌شود. در صورتی که ناچار به تهیه‌ی منابع تغذیه‌ی اسیک از بازار شدید، حتما اعتبار آن را به دقت بررسی کرده و توجه داشته باشید که توانایی تامین سطح توان بالاتری از توان نامی مصرفی اسیک را داشته باشد.

در ریگ‌های ماینینگ، انعطاف و انتخاب بیشتری وجود دارد. از آنجایی که منبع تغذیه همراه مجموعه دائما در حال فعالیت خواهد بود، توصیه می‌شود حتما منبع تغذیه از برند‌های معتبر و با کیفیت(رده بالا) انتخاب گردد، ظرفیت منبع تغذیه بیشتر از توان مصرفی کل مجموعه انتخاب شود(دقت شود که معمولا نمودار بازدهی منبع تغذیه نیز در بار کامل(استفاده از حداکثر ظرفیت پاور) نیز کاهش می‌یابد و خطرات اضافه باری نیز وجود خواهد داشت)، کابل‌های تغذیه PCI-E با کیفیت و باشند و حتما بررسی شود که توانایی تامین انرژی مورد نیاز کارت‌های گرافیکی و دیگر اجزاء متصل به آن را داشته باشند و حدامکان نحوه‌ی اتصال کارت‌های گرافیکی به کابل‌های منبع تغذیه ساختاری توزیع شده و نه متمرکز داشته باشد(از تمامی سوکت‌های منبع تغذیه و کابل‌ها برای تغذیه‌ی کارت‌های گرافیکی استفاده شود) و از یک کابل برای تغذیه‌ی تمامی کارت‌های گرافیکی استفاده نشود.

حافظت و امنیت تجهیزات ماینینگ

وجود اضافه ولتاژ در شبکه‌ی برق می‌تواند به دستگاه شما آسیب بزند، اضافه ولتاژها معمولا آسیب‌های جدی به قطعات الکترونیکی وارد می‌کنند. استفاده از استابلایزر(تثبیت کننده ولتاژ) و یا محافظ با جلوگیری از عبور اضافه ولتاژ‌ها برای افزایش طول عمر ریگ یا اسیک پیشنهاد می‌شود.

سعی شود کابل/سیم برق محل اتصالی یا انشعاب کمتری داشته باشد و اتصال دو هادی در این محل‌ها به خوبی انجام شده و به خوبی عایق شود، در صورت وجود دیگر مصرف کننده‌ها در انشعابات توان مصرفی آن‌ها نیز در محاسبات در نظر گرفته شود.

در صورت وجود کارت‌های گرافیکی قدرتمند و پرمصرف بر روی کابل منبع تغذیه، حتما باید توان و جریان آن‌ها محاسبه گردد، عبور جریان بالاتر از ظرفیت سیم و طراحی اشتباه، می‌تواند موجب خرابی، اتصالی و حتی آتش سوزی و از بین رفتن تجهیزات شود. به دلیل این‌که معمولا کابل تغذیه‌ی پاور اسیک‌ها، توسط شرکت سازنده همراه آن‌ها ارائه نمی‌شود، حتما از کابل‌های مرغوب و استاندارد با ظرفیت بالا استفاده شود.

نظر شما در زمینه‌ی این مقاله چیست؟ آیا نکات دیگری در طراحی سیستم برق‌رسانی تجهیزات ماینینگ می‌شناسید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 22 میانگین: 4.6]

‫103 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من برق تک فاز دارم روی کنتور قسمت امپر نوشته 5(100)A میتونم در کنار وسایل خانه یک ماینر با قدرت 2000 وات بذارم؟

    1. سلام دوست من شما باید آمپر فیوزی که پایین کنتور هست را دقت کنید و همچنین آمپر برقی که خریداری کردید
      توان 2 کیلوواتی تقریباً 9.1 آمپر جریان میکشه که تنها اگه سیمکشی اوکی باشه و مصرف برق بالایی نداشته باشید امکان‌پذیره

  2. سلام ببخشید برق خانگی دارم سه فاز کنتور دیجیتالی هست روش نوشته 5(100)A میشه در کنار وسایل خانه یک ماینر با 2000 وات بذارم؟

  3. سلام و خسته نباشید
    گنتور منزل من ۳۲ آمپره
    یه دستگاه s9jمیتونم پشت بام کار بذارم
    البته برا صداش فکری کردم
    فقط کنتور جواب میده؟
    قبض برقش سرسام آور نمیشه؟

    1. سلام دوست گرامی
      اگه مصرفتون مشابه مشترک عادی خانگی هست، جواب میده مگر اینکه مصرف بالایی داشته باشید و ظرفیت خالی کمی باقی بمونه
      سیم کشی هم باید کیفیت و وضعیت مناسبی داشته باشه
      قبض برقتون هم با توجه به اینکه الان چقدر مصرف دارید و کدوم پله‌ها تکمیل میشن فرق میکنه ولی متوسط 300 تومن در هر ماه هزینه برق میشه اگه کل پله‌ها تکمیل بشه و با بیشترین تعرفه‌ی برق خانگی حساب کنیم ماهیانه حدودا 432 هزار تومن (قبض برق به صورت دو ماه صادر میشه و مناطق گرمسیر و سردسیر و روستایی تعرفه‌ی جداگانه دارن برای همین دقیق باید بسته به منطقه‌ و شرایط حساب کنید)

    2. سلام دوست گرامی
      اگه ظرفیت خالی داشته باشید یعنی مصرف عادی یک منزل باشه و سیم کشی مناسب باشه جواب میده میتونید جریان مصرفی برق فعلی را محاسبه کنید یا با آمپر متر کلمپی اندازه گیری کنید و حدود 6 آمپر برای آنت ماینر به اعداد اضافه کنید سیم کشی را هم بر اساس مسافت چک کنید
      مصرف برقتون زیاد میشه و پله‌ی آخر تعرفه را در برمیگیره با توجه به سوالی که دوستان پرسیده بودن ماهیانه حدود 450 هزار تومن برای هزینه‌ی برق ماینر باید پرداخت کنید

  4. سلام عرض ادب…یه مکان با برق ۳ فاز دارم که برقش بیست و پنج امپر هست..قبلا اینجا برقش امام شده..من فیوزش رو ۳۲ آمپر کردم…چه تعداد ماینرz t2t میتونم بزارم.

    1. سلام دوست گرامی تغییر فیوز برق به‌طور دستی میتونه براتون مشکل ایجاد کنه بهتره برای اینکار به شرکت برق درخواست بدید
      اما این دستگاه 2200 وات مصرف برقشه که میتونید با 32 آمپر در هرفاز سه دستگاه روی هر فاز و مجموعا 9 دستگاه بزارید البته به شرطی که مصرف کننده‌ی دیگه‌ای نباشه

  5. درود،
    با کنتور 3 فاز 25 آمپر، چه تعداد دستگاه 2920 وات میتوان نصب نمود؟

    1. سلام دوست گرامی
      کنتور‌های سه فاز معمولا جریان‌های بالاتر به مشتریان شرکت برق واگذار می‌شوند اما با اطلاعاتی که دادید در هر فاز یک دستگاه از این نوع می‌تونید قرار بدید(مجموعا سه دستگاه)

  6. سلام
    با کابل 4در 25 سه فاز چتا دستگاه ام تری میشه راه انداخت؟
    البته بدون محدودیت توانایی ترانس و فیوز
    یعنی در واقع روی هر فاز با توجه به اینکه نول یکی هست چنتا دستگاه ببندم که مشکلی پیش نیاد؟
    هر دستگاه ام تری 10 امپر متوسط مصرف میکنه یا بیشتر؟
    با تشکر از پاسخگوییتون

    1. سلام
      ام‌تری 2000 وات مصرف میکنه با محاسبه‌‌ی ساده جریان هر دستگاه 9.1 آمپر به‌دست میاد که در طراحی 10 آمپر در نظر می‌گیریم
      کابل 4*25 شما سه فاز بعلاوه یک نول مشترک را منتقل میکنه بدون محدودیت در دیگر بخش‌ها یک تک رشته‌ی مسی نمره‌ی 25 را از جدول در نظر بگیرید در مسافت 50 متر میتونه 130 آمپر منتقل کنه. بنابراین در هر فاز میتونید 13 دستگاه ام‌تری قرار بدید و در کل 3*13 که میشه 39 دستگاه
      در حقیقت بستگی به مسافت شما و جنس کابل داره

      1. سلام
        من دوعدد ماینر f1 دارم که هر کدام ۲۱۰۰ وات وتقریبا ۱۰ آمپر هستن و یک کنتور برق خونگی ۲۵ آمپر که فقط گذاشتم برای این دو ماینر و بار دیگه روش نیست این کنتور تک فاز ولی ۲عدد فیوز روشه یکی B25 و C25 فاصله کنتور تا ماینر ها هم ۲۵ متر
        ۱-میتونم از سیم کشی داخل ساختمان استفاده کنم (اگر یکیشم مشه لطفا بگید )
        ۲-اگه هر دو رو بزارم و سیم کشی جواب نده چه سیمی باید تهیه کنم که از دم کنتور مستقیم بکشم تا ماینرها
        ۳-از دم کنتور برای هر ماینر یک سیم جدا بکشم یا یک سیم قویتر که بار هر دورو طاقت بیاره بعد نزدیک ماینر ۱متر تقسیم به ۲ بشه
        ۴-از محافظ برق خانگی (یخچالو……) میتونم استفاده کنم. ممنون از راهنماییتون🙏🙏🙏

        1. سلام دوست گرامی
          قطر سیم کشی مهمه و اینکه گفتید بار دیگه‌ای وجود نداره برای سیم کشی داخل ساختمون هم صدق میکنه یا نه – همچنین دقت داشته باشید سیم کشی ساختمون معمولا دارای انشعابات زیادی هست و در محل انشعاب به خوبی اتصال انجام نمیشه(باید این عامل را در نظر گرفت)
          سیم مسی 2.5 باکیفیت می‌تونه نیاز شما را رفع کنه
          معمولا روش دوم بخاطر کاهش هزینه استفاده میشه ولی روش اول هم قابلیت اطمینان بالاتری داره چون فاصله زیاد نیست بسته به شرایطتتون هر کدوم از روش‌ها را میتونیداستفاده کنید
          محافظ برق خانگی بخاطر توان پایین پاسخگو نیست مدل‌هایی که توان مصرفی را پاسخگو باشن باید استفاده کنید

          1. سلام
            ممنون نه داخل ساختمان هم هیچ باری وجود نداره این کنتور فقط برای این ۲ماینر هست فقط من متوجه نشدم از سیم کشی داخل ساختمان برای هر ۲ ماینر استفاده کنم جواب میده یا از دم کنتور ۱عدد سیم مسی ۲/۵ برای هر ۲ ماینر بکشم 🙏🙏

            1. اگر هیچ باری وجود نداره و سیم کشی ساختمون وضعیت مناسبی داره(از نظر کیفیت، جنس، سطح مقطع که با توجه به مسافت و جریانی که اعلام کردید باید 2.5 باشه و یکپارچه بودن سیم) میتونید از همون استفاده کنید
              موفق باشید

  7. سلام
    میخواستم ماینر e10.1 بخرم اما فروشنده میگه با داور کنان ۲۵۰۰وات میدم شنیدم این دستگاه با توجه به توانی که شرکت گفته ۱۶۲۰ وات می‌باشد اما میگن با پاور ۱۶۵۰وات جواب نمیده آیا با پاور ۲۵۰۰ وات کار میکنه و مصرف بالا نمیره

    1. سلام
      پاور بالاتر به معنی امکان پاسخ‌دهی به درخواست توان بیشتره و لزوما مصرف بالا نمیره مگر مثلا اورکلاک کنید که توان درخواستی بالا بره

      1. سلام عرض ادب…یه مکان با برق ۳ فاز دارم که برقش ۲۵ امپر هست..قبلا اینجا برقش امام شده..من فیوزش رو ۳۲ آمپر کردم…چه تعداد ماینر t2t میتونم بزارم.

  8. سلام برای تعداد 8 عدد دستگاه e10 هر کدام حدود 1700 وات یا 10 امپر چه شماره کابلی از کنتور تا داخل فارم بزارم در ضمن برق سه فاز 25 امپر فاصله حدود 15 متر که هر فاز رو تقسیم میکنم حالا سه تا کابل بگیر هر فاز جدا یا یه کابل سه فاز تا فارم بعد تقسیم کنم فقط شماره کابل و نوع کابل رو نمیدونم یه سوال هم که فن برای اتاق فارم چه سایزی بگیرم برای حدود 10 تا دستگاه

  9. سلام با تشکر از سایت خوبتون که انقدر دقیق راهنمایی میکنید .
    بنده برق سه فاز خانگی دارم و تعداد 7 عدد e10و یک کولر گازی 18 هزار پنجره ای و یه فن 30در30 ایا کنتر من که سه فاز 25 ددره جوابگو است تا چند دستگاه و این که دستگاه e10 مصرف 1650 وات واقعی یعنی چند امپر اخه بعضی ها میگن مصرفش بیشتره
    و برای امنیت وایمینی اگه سه فاز رو بین دستگاه ها تقسیم کنم و سر راه هر دستگاه یه فیوز بزارم خوبه یا پیشنهاد بهتری دارید برای حفاظت ایمینی .خیلی خیلی ممنون از زحمات شما و همکاران

    1. سلام
      شما باید مصرف کننده‌ها را به شکل مساوی بین سه فاز تقسیم کنید
      توان مصرفی هر دستگاه را در بیارید و سپس همانند مثال مقاله جریان هر یک را محاسبه کنید مقداری از ظرفیت هم خالی بمونه بهتره
      بهتره از تابلو برق بهمراه فیوز کلی و سپس فیوز با آمپر پایین‌تر در انشعاب به هر دستگاه استفاده کنید

      1. ممنون از راهنمایی تون فقط نگفتید برق من جواب گو هست یا نه و این که دستگاه e10 واقعا زیر بار که میره چند وات و چند امپر هر دستگاه مصرفش ماکسیموم و یه سوال دیگه مکان فارم من یه خونه ویلایی که میخوام داخل یکی از اتاق ها دستگاه هارو بزارم پیشنهادتون برای این که همسایه ها صدا دستگاه هارو متوجه نشن چیه .خوبه به نظرتون داخل اتاق یه اتاقک کوچیکتر در بیارو با بلوک های گچ پیش ساخته یا بلوک سیمان اونم دو جداره دوتا دیوار به فاصله 15 سانت مثلا بعد داخل اتاق هم شونه تخمرغ بزنم در ضمن واسه کل دستگاه ها اگزوز ورود خروج ساختم که هوای ورود خروج جدا کنم حالا لطفا شما کامل راهنمایی کنی منو .من بابت ساخت ساز و تهیه هر لوازمی مشکل ندارم انجام میدم واسه این که بی دردسر مشکل کارم درست انجام بشه ممنون از شما..بدرود

        1. شما باید بر اساس مطلب توان مصرفی و سپس جریان را در بیارید برای تمامی دستگاه‌های متصل و سپس ببینید پاسخگو هست یا خیر چون مصرف فن و کولر نامشخصه باید خودتون بررسی کنید
          هر عایقی خوبه فقط هوای ورودی و خروجی را مختل نکنه که دستگاه خوب خنک بشه

  10. سلام. من میخوام یه فارم ۲۵ تایی s9 یا m3 بزنم برق سه فاز هم دارم. اگه یه کابل ۴×۱۶ یا یه کابل ۴×۲۵ مسی برق از شبکه بگیرم و بیارم توی تابلو برقم بدون کنتور ایا واسه این دستگاه ها جواب میده؟؟ یا باید حتما ترانس بگیرم؟؟؟
    اصلا از شبکه برق شهری چند تا دستگاه m3 میتونم تو کارگاهم راه اندازی کنم با فرض اینکه محدودیت مقطع کابل نداشته باشیم و کنتور رو هم کلا حذف کنیم؟؟ ممنونم

    1. سلام، بستگی به ظرفیت ترانس نصب شده و مصرف کننده‌هایی که به ترانس متصل هستند داره در جدول با در نظر گرفتن طول کابل روی سطح مقطع 16 و 25 میتونید حداکثر جریان را پیدا کنید
      اما در نظر داشته باشید مصرف کننده‌های دیگری هم به ترانس متصل هستن و مصرف اونها باید مشخص و به همراه تلفات از ظرفیت ترانس کم بشه

  11. سلام…روزتون بخیر من تصمیم دارم یه ماینر رو در یه مجموعه صنعتی که به جز کولری که تو وقت اداری روشنه مصرف برق زیاد دیگه ای نداره راه اندازی کنم…و کنتر برق هم دیجیتالی هستش…ایا شبانه روشن بودن ماینر میتونه توسط اداره برق توجه جلب کنه ک همتوجه بشن اینجا ماینر کار میکنه ؟؟؟

    1. سلام. اگر یک دونه باشه احتمالش خیلی کمه که قابل تشخیص باشه.

  12. با سلام
    من تا حالا از دستگاهی استفاده نکردم سوالم از شما استاد اینه کدوم دستگاه برای مصرف خانگی ک با برق 25 امپر هست توصیه میکنید
    دوم اینکه دستگاه الان اگه جدیدش بیاد قدرتش میاد پایین یعنی الان m3 از s9i خیلی ضعیفتره ایا ؟؟؟ بعد m3 خیلی قیمتش نصبت به s9i مناسب تره اون 4 م s9i و 11م خب میشه بجا s9 سه تا ام3 گرفت ک تقریبا یکیه !!! میشه راهنمایی کنید برای مصرف برق خانگی کدوم و بزاریم ک صرف اقتصادی داشته باشه ؟ و خب اداره برق جریمه نکنه!!!

    1. با سلام … من میخوام چندتا ماینر راه اندازی کنم واسه انتخاب کابل به مشکل برخوردم … مثلا اگه 100 آمپر برق بخوام مصرف کنم کابل ورودی 16*2 بهتر هست یا 6*4 کنتور رو هم در نظر نگیرید …
      سوال دوم : این درسته که گه از کابل چهار رشته ای استفادا کنیم برای چند تا دستگاه میطان برقی که ازش میگیریم بیشتر از اندازه کشش یک کابل نیست ؟؟؟؟ مثلا کابل چهار در شش چون یکیش نول هست فقط به اندازه یه سیم شش میشه برق گرفت

      1. سلام دوست گرامی
        با توجه به این که جریان را مشخص کردید، بستگی به مسافت و انشعاب برقی که در اختیار دارید داره مثلا اگه برقتون سه فاز هست میتونید از چهار رشته‌ای استفاده کنید ولی بر اساس مسافت از روی جدولی که در مقاله هست اما اگه تکفاز هست دو رشته کافیه فقط سط حمقطع را با توجه به جریان و مسافت انتخاب کنید
        کابل چهار رشته برای سه فاز استفاده میشه و یکیش نول هست شما در کابل دو رشته هم یک رشته نول دارید رشته‌ی نول در سه فاز مشترک استفاده میشه و اگره بارتون متعادل باشه جریان برگشتی صفر یا مقدار کمی میشه که مشکلی ایجاد نمیکنه و به اندازه‌ی سطح مقطع کابل میتونید استفاده کنید

        1. برق ما خانگی هست … میخوام از تیر کابل بکشم که نهایتا فاصلش تا دستگاه سی متر میشه … به نظرتون سه فاز بکشم یا تک فاز ؟؟؟ بازدهی کدومش بهتره

  13. سلام
    یه سوال داشتم اگه مثلا از 1 کنتور تک فاز 25 امپر بشه 2 تا ماینر برق گرفت حالا اگه کنتور 3 فاز باشه از هر فاز میشه 2 تا ماینر گرفت؟
    ممنون

    1. سلام
      اصلا این دو را با هم مقایسه نکنید چرا که کاربرد این دو کنتور متفاوته ولی روی کاغذ اگه فیوزها یکی باشن بله میشه
      در واقع به فیوزی که برای شما قرار میدن و سطح مقطع سیم بستگی داره

  14. ضمن عرض سلام و خسته نباشید.
    ممنون بابت این مطلب مفید و پشتیبانی خوبتون.

    + بنده قصد دارم یک دستگاه antminer s9j خریداری کنم آیا میتونم اونو به برق شهری ( پریز برق معمولی ) وصل کنم؟
    + آیا بعدا امکان افزایش تعداد وجود داره ( تا چه تعداد )؟
    + چه راهکارهایی رو برای افزایش کارایی و کاهش خسارات ( از لحاظ سیم کشی ) پیشنهاد میکنید؟
    + آیا استفاده از استابلایزر ضروریه؟
    + استفاده از تابلو برق ماینینگ در چه صورتی توصیه میشه؟

    باتشکر

    1. سلام
      +بله میتونید
      +میتونید افزایش بدید بستگی به ظرفیت جریان برقی که خریداری کردید
      +رعایت نکاتی که عنوان شد، سیم کشی مرغوب ، قطر مناسب و با کیفیت انجام شده باشه
      +ضروری نیست ولی میتونه از دستگاه محافظت کنه و عمر دستگاه افزایش و از خرابی ناگهانی جلوگیری کنه
      +در صورتی که به تعداد و در مقیاس صنعتی می‌خواهید فعالیت کنید

      1. درود برشما جناب آقای حاجی قربانی.
        ممنون بابت پاسخگوییتون.

        + درمورد استابلایزر چه مدلی رو برای 2 یا 3 دستگاه antminer s9j پیشنهاد میکنید؟

        سپاس

        1. سلام
          مدل خاصی را نمیشه نام برد فقط از توان مصرفی دستگاه هایی که بهش متصل میشه کمتر نباشه

          1. بسیارعالی دوست عزیز.
            درمورد برق کشی از پشت کنتور برای ماینینگ چطور؟ آیا شدنیه؟

  15. سلام. این مطلب خیلی خوب و کاربردی بود. به نظرم بهتره یک تایمر هم در تجهیزات نصب شه تا در صورت قطع برق، هنگام وصل مجدد برق دستگاه ها به ترتیب روشن شوند. نظر شما چیه؟

    1. سلام
      پس از وصل شدن برق معمولا دستگاه های اسیک خودشون راه اندازی میشن

  16. سلام علیکم
    خسته نباشید یک دستگاه ماینر T2T از شرکت Innosilicon بر روی الگوریتم SHA-256 دارای هش ریت ۳۰Th/s می باشد و مصرف برق دستگاه معادل ۲۲۰۰ وات در ساعت است، می خواستم بپرسم زدن به پریس برق خانه برای اون کافیه، یا که باید برای اون محافظ تهیه کنم
    با تشکر

    1. سلام
      میتونید برای محافظت استابلایزر تهیه کنید اگرچه زدن اون به پریز بدون محافظ ولتاژی هم رایج هست

    2. به هیچ وجه این دستگاه رو بدون استابلایزر به برق نزنید چون آمبر این دستگاه بالاست و باور رو خراب می کنه.

  17. سلام اقا فرق مدل e10 و e10.1 دقیقا چیه؟ چون قیمتهاشون باهم 1 ملیون فرق داره ولی سرعت و مصرف برقشونو دیدم مثله همدیگر هست

    1. سلام دوست گرامی
      توان پردازشی(18 تراهش) و مصرف(1650 وات) یکسانی دارن اما طراحی متفاوتی دارن

  18. رای کسی که در ایران زندگی میکند بچصورت میتواند بیت کوین را بفروشد

    1. سلام. به صورت فرد به فرد و یا در صرافی‌های ایرانی می‌تونه تبدیل به ریال کنه. اگر نیازی به ریال نیست می@تونه در بعضی از صرافی‌های خارجی هم فعالیت داشته باشه.

  19. با سلام در منزل یک عدد ماینر S9J میخواستم قراربدم برای محافظت شما ترانس یا محافظ برق پیشنهاد میدید؟لطفا مارک یا مشخصاتی که مناسب دستگاه باشه را بفرمایید

    1. سلام. برای یک دونه می‌تونید از یک محافظ معمولی ولی استاندارد که توی اکثر الکتریکی‌ها پیدا میشه استفاده کنید.

  20. سلام
    بعد از بدست اوردن بیت کویین چجوری به ریال تبدیل میشه؟ از کدوم کیف پول؟تحریم نباشه؟

  21. سلام بهنام جان خوبی
    بنده 5 عدد دستگاه بیت ماین S9 خریدم میخواستم از برق شهری استفاده کنم سوالی که داشتم برق شهری چند دستگاه رو ساپورت میکنه و اینکه اگر بخام در پارکینگ خونمون استفاده کنم چه نوع تجهیزاتی نیاز هس؟
    ممنون که با حوصله جواب میدین

    1. سلام دوست گرامی
      هر دستگاه S9 تقریبا 1350 وات مصرف می‌کنه (حدود 6.14 آمپر) و اگه از برق شهری یا خانگی که معمولا 25 آمپره استفاده کنید و هیچ دستگاه دیگه ای مصرف نکنه 4 دستگاه که معمولا اینطور نیست
      البته برای خانه باید صدای بالای دستگاه ها را در نظر گرفت

  22. سلام.با تشکر از مطالب خوبتون.می خواستم ماینر ebite e10.1 رو توخونمون که برقش سه فاز هست رو راه اندازی کنم و اینکه برای خنک نگه داشتنش از یک کولر گازیکه میزان برق مصرفیش 2000الی 2180 وات هست میخوام استفاده کنم باتوجه به اینکه در ساعاتی از شبانه روز سه کولر گازی که برق مصرفی آن ها شبیه به کولری که عرض کردم می باشد پیشنهاد شما چیه؟آیا برقش جواب میده؟و آیا نیاز به استفاده از سیم خاصی می باشه یا سیم کشی معمولی جواب میده؟ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. سلام دوست گرامی
      برق منازل معمولا تکفاز هست از سه فاز بودن برق منزلتون اطمینان دارید؟
      مصرف برق ebite e10.1 حدود 1650 وات هست با سه کولر گازی2180 واتی مصرفتون میشه 8190 وات وسایل دیگه منزل را هم باید در نظر بگیرید و اینکه طول سیم کشی منزل و قطر سیمی که استفاده کرده چقدره
      کیفیت سیم را هم باید در نظر گرفت

  23. با سلام
    من میخواستم تعداد 3 دستگاه avalon921_1700w رو با برق خانگی راه اندازی کنم
    برای طراحی تابلو برق مورد نیاز با توجه به این که هر کدوم از دستگاه ها حدود 8 آمپر جریان داره برای هر دستگاه از کلید مینیاتوری با چه آمپری استفاده کنم.؟
    ضمنا داخل تابلو برقم از محافظ برق کنتوری زیر کنتوری استفاده می کنم
    پیشنهاد دیگه ای دارید برای تابلو برق یا برق رسانی این 3 دستگاه؟
    ممنون از مطالب بسیار مفیدتون

    1. سلام دوست گرامی
      با توجه به آمپری که گفتید فیوز مینیاتوری 10 آمپری Type B برای هر یک مناسبه

  24. سلام خسته نباشید مطالبی که گذاشته بودید خیلی خوبن سوال من اینه که سی عدد دستگاه تی ۱۷ دارم لطفاً بفرمایید که از چه ژنراتور ای برای برق رسانی به دستگاهها استفاده کنم ترجیحا گازسوز باشه بهتره و مورد دوم اینکه استابلایزر مناسب واسه بعد ژنراتور چی باشه بهتره بازم میگم خسته نباشید

    1. سلام، متشکرم
      30 عدد T17 معادل 66 کیلوات برق نیاز داره و برای طراحی معمولا 20 درصد اضافی در نظر میگیریم که میشه 79.2 کیلووات
      ژنراتوری که انتخاب میکنید باید قادر به تامین این سطح از انرژی باشه
      اگه میخواید از استابلایزر هم استفاده کنید، استابلایزر شما توانش نباید از دستگاه‌هایی که بهش متصلند کمتر باشه

  25. با سلام
    جناب من ده عدد ماینر اولون ۸۵۱ دارم با پاور ۲۱۵۰، نمیدونم چرا مداوم قطع میشه و چراغ قرمز دستگاه روشن میشه و تا ریست نکنم زیر بار نمیرم از چندتا پرسیدم گفتند احتمالا نوسان برق دارید و پاورهات اون کیفیت لازم رو نداره چون دمای محیطم ۲۴ هست و مشکل دمایی ندارم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید چیکار کنم چون فاصله من تا فارم هم زیاد نمیتونم هر لحظه برم اونجا

    1. سلام .ببینید مورد شما میتونه علل مختلفی داشته باشه . بنده به شخصه بعید میدونم از نوسان برق باشه . اگر چه غیر ممکن نیست ولی احتمالش پایینه . به نظر من در درجه اول زیرساخت شبکه و اینترنتتون رو چک کنید که قطعی و یا مشکلی هر چند کوچیک و موقتی نداشته باشه . اگه مشکلی نبود سرور استخر های مختلف رو پینگ کنید و در با یدونه از استخر ها که پینگ مناسب داشت رو عوض کنید . این موارد به نظرم محتمل تر از نوسان برق میتونه باشه

  26. سلام خسته نباشید برای محافظت از دستگاه بهترین روش چیه واز چه کنترل فازی استفاده کنیم . چه برندی؟

    1. سلام
      اگه تعداد کمه و میخواید برای محافظت زیاد هزینه کنید استابلایزر با توجه به تعداد و مصرف تجهیزات انتخاب بشه
      برای تعداد بالا و داخل تابلو کنترل فاز با کیفیت انتخاب بشه، برند خاصی مطرح نیست.

  27. درود بر شما،
    من قصد راه اندازی فارم با برق حداقل ۱ مگاوات دارم ، امکان دریافت این قدرت چگونه میسر میشود؟‌
    و اینکه آیا برای راه اندازی فارم نیاز به دریافت مجوز اداره خاصی هست؟
    ممنون از مطالب مفیدتون

    1. سلام
      این میزان برق رو معمولا به کارخانه های صنعتی بزرگ با استفاده خاص میدهند . بعضی از کارخانه جات از قبل این میزان برق رو دارند و برای برخی جاها با هزینه میشه این آمپراژ رو تهیه کرد . در بعضی موارد هم از مقدار خاصی بیشتر بهتون نمیدهند . توصیه میکنم به اداره برق منطقه مراجعه کنید و اطلاعات بگیرید

  28. سلام ممنون ميشم راهمايي كنين
    من 30 تا دستگاه t9 پلاس دارم و يك سوله با برق صد امپر سه فاز
    ميشه راهنمايي كنين دقيقا بايد چه وسايل محافظتي و ايمني براي دستگاه بگيرم خودم زياد اطلاعاتي از اينا ندارم ميشه از چند راهيم استفاده كنم
    ممنون از راهنماييتون

    1. سلام دوست گرامی
      شما برای حفاظت ولتاژ می تونید از فاز کنترل و برای جریان از فیوز مینیاتوری مناسب استفاده کنید
      استفاده از چند راهی توصیه نمیشه چون دستگاه‌های ماینینگ جریان بالایی میکشن و چند راهی ها برای استفاده معمولی طراحی میشن میتونه حادثه ساز بشه

  29. سلام
    بنده واتس ماینر m3x دارم با مصرف 2200 وات کابل 16 امپر دارم .ولی دستگام 9 امپر مشکلی داره!؟ایا پریز 16 باید گذاشته بشه؟

    1. سلام . کابلتون در صورتی که کانکتور هاش با کیفیت باشن و قطرش 3*1.5 باشه مشکلی نداره ولی مابقی برق کشی هم باید با امپر بالا اوکی باشن . مثلا پریز و کابل کشی ساختمان و یا هر کابل دیگه ای هم که تا کنتور و یا تابلو برق رفته + فیوز ها باید بتوانند این جریان را در مدت بالا بدون مشکل انتقال بدن

  30. سلام.
    طبق جدولی که گذاشتین اگر مسافت 50 متر و جریان مورد نیاز 25 آمپر باشه سطح مقطع 2.5 کافی هست.
    ولی من برای مسافت 20 متری و جریان 25 آمپر از کابل 2.5 استفاده کردم و کابل حسابی داغ میشه!!!
    یه موقع مشکلی پیش نیاد.

    1. سلام، این جدول برای سیم مسی با کیفیت هست حتما چک کنید که این شرایط را داشته باشه
      اگه کابلتون حسابی داغ میشه یعنی تلفات بالایی دارید از سیم باکیفیت استفاده کنید اگه گرما بالا باشه ممکنه باعث خسارت بشه

  31. سلام.
    یه مغازه 9 متری طبقه پایین منزل شخصی دارم.
    می خواستم ببینم چه انشعاب برقی برای تعداد 30 عدد ماینر S9 درخواست بدم و آیا برای مغازه 9 متری در شهر همچین انشعابی میدن؟
    چون نهایت جریانی که انشعاب سه فاز می ده 32 هست… پس اونایی که فارم چندصدتایی دارن چه جوری برقشونو تامین می کنن؟
    ممنون.

    1. سلام دوست گرامی
      برق مغازه تجاری هست و هزینه‌ی بالایی داره و برای ماینینگ مناسب نیست
      کسانی که فارم دارن با اجازه و یا خرید سالن‌های صنعتی از برق صنعتی استفاده میکنن هم توان بالاتری میتونن درخواست بدن هم هزینه‌ی کمتری داره و برای این هدف به صرفه‌تره
      البته صدای این تجهیزات هم ممکنه همسایه‌ها و یا خودتونو آزار بده

  32. با سلام
    با تشکر از مطالب مفید که در خصوص محاسبات برق دستگاه های ماینر گذاشتید. بنده مکانی دارم با برق 90 کیلووات سه فاز. می خواستم بدانم برای تبدیل کیلووات سه فاز به تک فاز نیاز به ضرب در ضریب دارد یا خیر؟ یا فقط باید 90 کیلووات را به کیلووات دستگاه مورد نظر تقسیم کنم تا تعداد دستگاه ها بدست آید؟
    همچنین از شما در خواستی در خصوص ارائه روش های سیستم های خنک کننده ماینر ها دارم.

    1. سلام
      بله، تنها با تبدیل توان به واحد وات و تقسیم آن به مصرف هر دستگاه تعداد دستگاه‌ها مشخص میشه اما در هر فاز شما 1/3 این تعداد رو میتونید بزارید
      تبدیل به وات هم 90,000 وات میشه
      خنک سازی ماینر‌ها به روش پیش فرض(با استفاده از هوا) و خنک‌سازی در روغن(نیاز به هزینه‌ی اضافی) انجام میشه

      1. با تشکر از شما، فقط من در مطالبی دیدم ک گفتن باید در عدد 1.73 ضرب شود تا کیلووات نهایی شما بدست آید. مثلا بنده 90 کیلووات سه فاز معادل 155 کیلو وات تک فاز دارم. آیا این مطلب درست می باشد؟
        در خصوص خنک سازی ماینر ها از طریق هوا، از چ نوع کولرها، چیلرهایی می توان استفاده کرد؟ یا روش ارزون تری برای خنک کاری از طریق هوا وجود دارد؟

        1. سلام دوست گرامی
          اگه انشعاب به صورت سه فاز باشه و مجموع توانی که در هر سه فاز در اختیارتون قرار میدن 90 کیلوات باشه شما میتونید به همراه یک نول دستگاه‌ها را به تعداد برابر در هر فاز قرار بدید و از کل ظرفیت 90 کیلوات استفاده میکنید اگه از یک فاز میخواید استفاده کنید باید تقسیم بر 3 بشه (ظرفیت 1/3 میشه)
          فارم ها معمولا در مکان‌های خنک نصب میشن که با تهویه‌ی مناسب(تهویه بزرگ در ساختمان) خنک بشن اگه مکان گرمی دارید میتونید از کولر گازی استفاده کنید که البته صرفه اقتصادی نخواهد داشت

  33. با سلام.
    من یک فارم درحال راه اندازی دارم که 45 تا ماینر داره هر کدوم 2.2 کیلو وات مصرف داره برق 3فاز 150کیلو وات دارم تابلو برق چی پیشنهاد میدید.
    تشکر

    1. سلام دوست گرامی
      تابلو برق مزارع ماینینگ با توجه به مصرفی هر دستگاه به‌صورت سفارشی قابل طراحیه، شرکت‌هایی هستن این کار را انجام میدن
      در تابلو برق دقت، حفاظت درست تجهیزات ماینینگ و کیفیت قطعات استفاده شده مهم هست

  34. salam khaste nabashid
    man gahsde kharide 10 dasgah s11 ro daram dar boshehr hastam va mikham koler gazi roye dasgah bzaram
    dar shahrake sanaty hastam va moshkele barghi nadaram.injori ke hesab kardam bazgashte sarmayeye 100 milyoni taghribn ba dar nazar gereftane hazine bargh sakhtiye shabake vairadate hashboard va darsade stakhr baraye stekhraje bitcoin sarmaye man dar 1 sal bar migarde.
    ?mikhastam bedonam che moshkelaty momneke vase man pish biad ke in zaman tolani tar she
    va inke aya ba mohasebaty ke dar internet hast baz ham emkan pazir hast bargashte sarmaye ya kheir

    1. سلام
      فرآیند ماینینگ تاحالا به دید سرمایه‌گذاری بلند مدت جواب داده بنابراین سرمایه‌گذارانی که دید بلند مدتی دارن در این حوزه سرمایه‌گذاری میکنن
      بازگشت سرمایه به دلیل نوسانات بازار رمزارزی تغییر زیادی میکنه ممکنه شما به دید بازگشت سرمایه در یک سال سرمایه گذاری کنید و شرایط به کلی تغییر کنه
      شرایطی که تاثیر گذاره، قیمت بیت‌کوین، ورود تجهیزات جدید ماینینگ با توانایی بالاتر و مصرف برق کمتر، هزینه‌ی برق مصرفی و طول عمر تجهیز هست
      محاسباتی که در اینترنت هست بیشتر برای خارج هست و در کشور‌های خارجی هزینه برق به عنوان یک فاکتور مهم فرق داره ولی در ایران امکان پذیر هست

  35. سلام جناب حاجی قربانی و ممنون از مقاله خوبتون
    به نظرم بحث سطح مقطع سیم کمی پیچیده به نظر میاد و یا شاید من دارم پیچیده ش می کنم. اون جدولی که شما ارائه دادید در واقع مربوط به میزان انتقال آمپر بر حسب مسافت سیم هستش که طبق این عکس :
    [IMG]http://amoozesh-bargh.ir/wp-content/uploads/2015/09/jaryan_har_sim.png[/IMG]

    و توضیحات تکمیلی این سایت :
    http://amoozesh-bargh.ir/179-هر-سیم-ظرفیت-عبور-چه-مقدار-جریان-برق-را

    با گروه شماره سوم سیم ها در دمای استاندارد 25 درجه سانتیگراد محاسبه شده (که این گروه از سیم ها در هوای آزاد قرار دارن و از همدیگه هم فاصله دارن) :

    توضیحات گروه سیم ها :
    گروه ۱ : یعنی سیم های داخل لوله که تعداد آنها در هر لوله یک تا سه سیم در نظر گرفته شده است.
    گروه ۲: یعنی سیم های دولا یا سه لا که آزادانه در هوا کشیده می شود و معمولا برای مصرف کننده های سیار به کار می رود.
    گروه ۳: یعنی تعدادی سیم یک لا که آزادانه در هوا کشیده می شود و فاصله بین سیم های مجاور حداقل برابر قطر سیم است.

    البته من منظور شو از داخل لوله متوجه نشدم و نمی دونم منظور لوله خرطومی بوده یا روکش خود سیم ؟ به هر ترتیب به نظر میاد که فاصله سیم ها از همدیگه و بحث گرما می تونه فاکتور مهمی در ظرفیت انتقال آمپر باشه. به عنوان مثال سیم 6 در گروه شماره 1 می تونه 35 آمپر و در گروه شماره 3 می تونه 57 آمپر رو انتقال بده. (سوای اینکه نوع سیم هم تو این جدول مشخص نشده) بعید می دونم که سیم مثلا 2 در 6 افشان مسی با روکش محافظش که احتمالا به خاطر نزدیکی به هم و تو روکش قرار داشتن، تو گروه شماره 1 قرار می گیره بتونه 57 آمپر رو انتقال بده. نهایتا باید 35 آمپر رو بتونه انتقال بده.

    البته بحث گرما هم مطرح هستش که هر چقدر هوا گرم تر باشه اونوقت میزان انتقال آمپر کمتر میشه که طبق این عکس محاسبه میشه :[IMG]http://amoozesh-bargh.ir/wp-content/uploads/2015/09/تاثیر-دما-بر-جریان-عبوری-از-سیم-برق.jpg[/IMG]

    دو تا سوال دارم :
    1. کنتور خونه ما قدیمیه و کابلشم 6 مفتولی نقره ای رنگ هستش. می خوام بدونم که جنس این سیم مفتولی نقره ای رنگ چیه و چه فیوزی رو می تونم روش نصب کنم تا از حداکثر توان سیم بشه استفاده کرد صرف نظر از گرمای محیط که میشه بعدا اونو از مقدار اصلی کم کرد.

    2. سیم 6 افشان مسی در برابر این سیم ظرفیت عبور جریانش چنده ؟

    مرسی

    1. سلام دوست گرامی
      بله درون لوله خرطومی و یک محیط بسته که امکان تبادل حرارتی پایینی وجود داره، «داخل لوله» محسوب میشن
      اساس این فرض به این خاطره که عبور جریان از سیم باعث تلفات میشه، این تلفات خودشو به صورت حرارت نشون میده – هر سیم با تبادل حرارتی که با محیط اطرافش داره حرارتش کم میشه حالا اگه محیط سرد باشه این تبادل حرارتی بیشتره و دمای پایینی داره اگه دمای محیط بالا باشه دمای هادی هم بالاتر خواهد بود
      باید توجه داشته باشیم که هر سیم میتونه تا یک مدتی اضافه بار را تحمل کنه مثلا یک دقیقه بجای 25 آمپر ازش 27 آمپر بکشیم اما وقتی مستمر باشه مشکل ایجاد میکنه
      نکته‌ی بعدی اینه که محاسبه‌ی سطح مقطع بر اساس روبطی بدست میاد بعد نگام میکنیم به کدوم سطح مقطع نزدیکتره و به سمت بالا انتخاب میشه مثلا اگه سطح مقطع 5.2 بدست میاد ما 6 را انتخاب میکنیم چون کابلی با سطح مقطع 5.2 نداریم این باعث میشه بتونه در شرایطی که شما گفتید طاقت بیاره
      1- کابل کنتور منظورتونه؟ چون سیم کشی منازل به دلیل اینکه توکار کار میشه باید قابلیت انعطاف داشته باشه و معمولا از مفتول استفاده نمیشه. البته فیوز توسط اداره برق نصب میشه و تعویضش توسط خود شخص مجاز نیست برای درخواست آمپر بالاتر باید بهشون درخواست بدید.
      2- یقینا کمی کمتر هست(به دلیل تلفات بیشتر) ولی به دلیلی که گفتم (انتخاب مقاطع نرم) مشکلی قابل مشاهده نخواهد بود و میتونید در مسافت کوتاه از این مقطع استفاده کنید چون در غیر این صورت باید سیم با سطح مقطع 10 بخرید که هزینه‌ی بالاتری براتون داره

  36. سلام خسته نباشید ممنون از سایت خوبتون
    بنده ماینر m3 2200w 12.5th خریدم و با برق خونگی داره کار میکنه
    مشکلی که دارم اینه ه قبض دوره 60روزه ما 450هزار تومن اومد با در نظر گرفتن این مسئله که ماینر فقط 30روز از این 60روز رو کار کرده
    میخواستم بپرسم دلیل منطقی نبودن هزینه برق ماینر بنده چیه؟کنتور قدیمی و 15آمپره و فیوزشو عوض کردم فیوز 25آمپر گذاشتم

    1. سلام دوست گرامی
      مصرف m3 نسبت به دیگر اسیک‌ها بالاست برای همین قیمتش نسبت به سایر رقبا کمتره، همونطور که خودتون گفتید 2.2 کیلوات بر هر ساعت اگه برای یک ماه را حساب کنیم میشه 1584 کیلوات در این حالت شما به پله آخر مصرف میرسید اگه متوسط 250 تومن براش حساب کنیم تقریبا 400 هزار تومن به‌دست میاد البته این فقط برای مصرف m3 هست و دیگر دستگاه های خونه را در نظر بگیریم رقم منطقی هست
      تعویض فیوز با یک فیوز جدید مصرف برق را کم نمیکنه بلکه به شما اجازه میده جریان بیشتری در اندازه 25 آمپر بتونید ازش بکشید

  37. با سلام خدمت آقای حاجی قربانی عزیز
    ممنون که سر حوصله پاسخ میدید
    3 تا سوال دارم
    1- بعضا شنیدم که میگن 80% بیت کویین ها استخراج شدن و این دستگاهها ممکنه در آینده خیلی به کار نیاد؟
    2- چه موقع باید از آکواریوم روغن استفاده کرد؟
    3- تا چه موقع میشود روی سودآروی دستگاه حساب کرد…..یعنی اگر سختی شبکه بالا بره یعنی دیگه دستگاه نمیتونه اسخراج کنه و باید به فکر دستگاه جدیدتری باشیم؟
    ممنون از شما

    1. سلام دوست عزیز
      به ترتیب پاسخ میدم خدمتتون
      1- تاکنون 17450625 از 21 میلیون بیت‌کوین استخراج شده ولی روند توزیع دائما کمتر میشه و اتمام توزیع سال‌ها طول خواهد کشید، در اون زمان تکنولوزی قطعا همانند گذشته پیشرفت میکنه و یک ماینر بیشتر باید به فکر زمان عدم سود آوری تجهیز ماینینگ باشه. اگر چه پس از رسیدن به محدودیت 21 میلیون کامرزد تراکنش‌ها به ماینر‌ها میرسه
      2- آکواریوم روغن برای خنک سازی بهتر و جاهایی که سر و صدا اهمیت داره استفاده میشه مثل منازل ولی خوب مشکلات( مثل نفوظ رطوبت به روغن در طولانی مدت و از بین بردن خواص اون) و هزینه‌ی اضافی برای ماینر هم داره
      3- با افزایش سختی شبکه که نشون دهنده‌ی افزایش تعداد ماینر‌هاست، سهم شما کمتر میشه ولی صفر نمیشه این اتفاق معمولا در زمان افزایش قیمت و یا علاقه به رمزارزها و بیت‌کوین میفته و شما از افزایش قیمت منتفع میشید، خرید دستگاه جدید معمولا زمانی که دستگاههای قبلی سودآوری نداشته(جایگزینی) و یا برای توسعه انجام میشه تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت بوده و دستگاه‌های جدید با فناوری جدید و مصرف کمتر عرضه میشن، یک ماینر باید زمان درستی این کار را انجام بده تا بیشترین سود و کمترین هزینه کرد را داشته باشه
      ماینینگ نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدته و شما باید توانایی رقابت با دیگر ماینر‌ها را داشته باشید از نظر هزینه‌کرد و سودآوری همچنین دیدی که به یک رمزارز خاص دارید.

  38. سلام
    با تشکر از مطالب خوب و توضیحات کاملتون
    چه میزان سرمایه ایی را برای مایینیگ پیشنهاد میدین؟استخراج چه ارزی با چه دستگاهی و اینکه چرا ؟
    ممنون میشم ک راهنماییم کنین.

    1. سلام
      با توجه به این‌که الان ماینینگ سودآوری زیادی نداره و بازگشت سرمایه خیلی طولانی شده نمیشه به عنوان یک کار سودآور که سرماه مقدار ثابتی بهمون بده نگاه کرد
      ماینینگ تا حالا برای طولانی مدتی‌ها بیشتر سودآور بوده ولی خوب قطعیتی در بازار وجود نداره و نمیشه چیزی را با یقین توصیه کرد بیشتر باید بودجه خودتونو بسنجید ، توانایی و آشناییتونو افزایش بدید تا بتونید بهتر تصمیم بگیرید هیچ موقع سرمایه ناشی از وام و … توصیه نمیشه چون شاید لازم باشه برای مدت طولانی فقط رمزارز جمع کنید و شاید نتونید به انتظاراتی که دارید برسید، شاید خرید رمزارز در شرایطی به صرفه تر باشه، اینکه مکان مورد نیاز برای تجهیزات وجود داشته باشه حتی خود رمزارزها هم قیمتشون تغییر میکنه و جز عواملیه که در تصمیم گیری باید در نظر گرفت و خیلی عوامل دیگه
      در کل استراتژی خاصی را نمیشه به همه توصیه کرد هر کسی باید بر حسب شرایط خودش بسنجه

  39. بسیار ممنون
    در مورد ولتاژ دستگاه مثلا 12ولت هم میشه توضیح بدید؟ چه فرقی با 220 ولت برق خونگی داره؟

    1. 12 ولت برق DC هست ماهیتی مشابه برق باطری داره ولی برق خونه و یا شبکه از نوع AC هست و با فرکانس برق که 50 هرتز هست، نوسان می‌کنه
      پاور شما با استفاده از مبدل‌های الکترونیک قدرت برق AC را به DC مناسب تبدیل می‌کنه

  40. با عرض سلام و تشکر فراوان بابت مقاله بسیار مفیدی که که نوشتین.
    میخواستم ازتون بپرسم نقش پاور دقیقا تو این سیستم ماینینگ چیه؟
    چون من جایی شنیدم با برق خونگی 3 تا پاور میشه ساپورت کرد و با هر پاور 3 تا دستگاه با توان 1000 که در کل میشه 9000 وات رو ساپورت کرد.
    آیا این درسته؟

    1. سلام، متشکرم
      نقش پاور تامین توان مورد نیاز تجهیز ماینینگ(اسیک یا ریگ) هست و تبدیل برق AC به برق DC مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی
      خوب ابتدا باید نوع تجهیزتون را مشخص کنید (اسیک یا ریگ)
      بعد برق خونگی معمولا بر حسب آمپر بهتون میدن که ضربدر 220 می‌کنید توانی که میتونید استفاده کنید مشخص میشه
      بعد هر دستگاهی یک توان مصرفی داره میتونید تعدادشو حساب کنید

  41. سلام. خیلی خیلی تشکر برای مطلب مفیدتون، یه سوال فنی داشتم جایی نیست که بتونیم قدرت گرافیک های مخصوصی که شرکت های گرافیکی برای مایینینگ طراحی کردن رو ببینیم که چه مقدار هش قدرت دارن؟؟؟ در غیر اینصورت نمی تونیم بفهمیم چقدر این سیستم ها برامون مفید هستن، بلآخره هی معیاری برای مقایسه میزان مصرف برق تا قدرت بین دستگاه های مخصوص مایینینگ و گرافیک های مخصوص باید داشته باشیم. — بازم ممنون برای مطالب مفیدتون.

    1. سلام دوست من، خیلی خوشحالم که مطالب سابت ما مورد علاقه شما قرار گرفته. شما می‌تونید با مراجعه به سایت whattomine.com اطلاعاتی که نیاز دارید رو راجب کارت گرافیک‌ها و اسیک‌ها بدست بیارید. همینطور آموزش کار با این سایت هم در سایت کوینیت با این لینک موجود هست: https://goo.gl/vFqhGA

  42. سلام، خونه متروکه ای داریم اگه از مدل جدید s15 بخوام بخرم چقدر کشش داره.؟ اصلا این مدل جدید پیشنهاد میشه؟

    1. سلام
      کنتور منازل معمولا 25 آمپریه (از فیوزی که بر روی کنتور نصب شده و قبض برق منزلتون قابل تشخیصه) در این صورت شما حداکثر 25 آمپر می‌تونید از کنتورتون جریان بکشید
      چنانچه بر اساس مقاله جریان S15 را حساب کنید 7.26 آمپر جریان هر دستگاه S15 خواهد بود، اگه بر جریان کنتور تقسیم کنید مشخص میشه که شما می‌تونید حداکثر سه دستگاه ماینر S15 استفاده کنید (البته فیوزهای فرعی و سطح مقطع سیم کشی را هم برای اطمینان از توانایی عبور این جریان و بر اساس آموزش همین مقاله باید بررسی کنید و در صورت لزوم اصلاحاتی را اعمال کنید)
      در جواب قسمت دوم سوال شما باید بگم اگه به مقاله اول یعنی انتخاب اسیک ها و ریگها بریم و یک برآورد ساده داشته باشیم به علت قیمت و زمان بازگشت سرمایه‌ی بالای این مدل‌ها (قیمت 1475 دلاری برای S15) خریدشون را در مقطع کنونی و برای ایرانی‌ها پیشنهاد نمی‌کنم

  43. سلام
    ما خونمون کنتور 25 آمپری حداکثر چند تا اسیک میتوانم بخرم؟

    1. سلام
      دوست عزیز، باید اسیکی که میخواید استفاده کنید را مشخص می‌کردید چراکه مصرف اسیک‌ها متفاوته.
      بعد انتخاب اسیک و مشخص کردن توان مصرفیش ، با توجه به مقاله جریانش را بدست میارید
      برای منزل قسمتی را (با توجه به وسایل پر مصرف مثل یخچال، ماشین لباسشویی و …) کنار بگذارید و از 25 آمپری که اشاره کردید، کسر کنید.
      با توجه به ظرفیت سیم‌کشی منزلتون (با استفاده از جدول محاسبه‌ی سطح مقطع سیم‌های مسی نسبت به مسافت و جریان مجاز) در صورتی که توانایی انتقال کل این جریان به شکل دائم را داشت، ظرفیت باقی مانده را به جریانی که برای یک اسیک بدست آوردید تقسیم میکنید تا حداکثر تعدادی که می‌تونید استفاده کنید مشخص بشه

دکمه بازگشت به بالا