اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

چگونه کیف‌پول کاغذی بسازیم؟

آموزش ساخت، رعایت نکات امنیتی و نگهداری از کیف‌پول کاغذی برای رمزارزها

نکات برگزیده مطلب
  • این مقاله یک راهنمای گام به گام برای ایجاد کیف پول کاغذی بیت‌کوین(bitcoin paper wallet) است. انتخاب سازنده‌ی کیف پول کاغذی(paper wallet generator)، ایمن‌سازی محیط کامپیوتر برای استفاده از آن، پیکر‌بندی و پرینت کیف پول، پاکسازی‌های مورد نیاز پیش و پس از اجرای فرآیند ساخت به منظور جلوگیری از حملات هکری و امن کردن فیزیکی کیف پول، از جمله موضوعاتی هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود.

چرا کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی، تکه‌ای از کاغذ است که کلید‌های عمومی(public keys) و خصوصی(private keys) یک آدرس بیت‌کوین بر روی آن پرینت شده است. کیف پول‌های کاغذی، که از اولین روز‌های پیدایش بیت‌کوین وجود داشته است، ارزان بوده و یک راه امن برای نگه‌داری بیت‌کوین است. بسیاری بر این باورند که این یک راه بسیار امن برای ذخیره‌سازی بیت‌کوین است، زیرا کلید‌های خصوصی بصورت سَرد(cold) یا آفلاین و دور از هکر‌ها نگه‌داری می‌شوند. تا زمانی که آن‌ها بطور فیزیکی به‌خوبی محافظت گردند، کیف پول‌های کاغذی را می‌توان یک روش امن برای نگهداری رمزارزها برای مدت طولانی به حساب آورد.

نمونه‌هایی از کیف پول کاغذی بیت‌کوین

به منظور خرج کردن رمزارزها از کیف پول کاغذی، باید کلید‌ خصوصی روی آن را به یک کیف پول گرم(hot wallet) همانند کیف پول نسخه‌ی موبایل و یا دسکتاپ وارد نمایید. در زمان منتقل کردن کلید‌های خصوصی به کیف پول گرم، مزایای امن نگهداری در کیف پول سرد دیگر وجود نخواهد داشت. در مقابل این روش نگه‌داری در کیف پول‌های سخت افزاری همانند لِجِر(Ledger) و یا ترزور(Trezor)، یک روش سرد محسوب می‌شود و به ما اجازه می‌دهد، بدون نیاز به استخراج کلید، ارز دیجیتالی را خرج کنیم.

انتخاب سازنده‌ی کیف پول کاغذی

اولین گام در ساخت کیف پول کاغذی بیت‌کوین انتخاب سازنده‌ی آن است. سه سازنده‌ی محبوب کیف پول کاغذی، Bitaddress.org، Bitcoinpaperwallet.com و Walletgenerator.net هستند.

Bitaddress.org قدیمی‌ترین سازنده‌ی کیف پول کاغذی و موتور منبع بازی است که از مرورگر کاربر برای ایجاد آن استفاده می‌کند. Bitcoinpaperwallet.com از کد‌های منبع باز سایت Bitaddress.org استفاده می‌کند اما در وب سایتش دستور‌العمل و محصولات بیشتری را ارائه می‌دهد. سازنده‌ی کیف پول کاغذی Bitcoin.com نیز در واقع شاخه‌ای از کد‌های Bitaddress.org را استفاده می‌کند.

مراحل ایجاد کیف پول کاغذی بیت‌کوین

در آموزش پیش‌رو، برای ساخت کیف پول کاغذی از سایت Bitaddress.org استفاده شده است. با این وجود مراحل ساخت کیف پول کاغذی، برای دیگر سایت‌های سازنده‌ی آن یکسان است.

آماده‌سازی

گام 1- پاک‌سازی رایانه و نصب آفلاین پرینتر

پیش از ایجاد کیف پول کاغذی، رایانه‌ی خود را توسط آنتی ‌ویروس و بدافزارِ قدرتمند و به روز، اسکن نمایید. بعلاوه اطمینان حاصل کنید که پرینتر مورد استفاده به شکل مستقیم به رایانه متصل است و در حالی که اتصال اینترنتی ندارد، می‌تواند عملیات پرینت را انجام دهد.

روش‌های پیچیده‌تری برای کاربران حرفه‌ای وجود دارد تا به کمک آن‌ها امنیت رایانه‌شان را افزایش دهند، همانند استفاده از Glacier protocol، نصب سیستم‌عامل جدید پس از پاک کردن هارددیسک با استاندارد‌های نظامی و یا بوت توسط دیسک بوت امنِ مرکزی همانند Tails.

گام 2- دانلود سازنده‌ی کیف پول کاغذی

در حالی که ساخت کیف پول کاغذی به صورت آنلاین امکان‌پذیر است، ایجاد آن به صورت آفلاین بسیار امن‌تر است. به وب‌سایت ساخت کیف‌پول کاغذی مراجعه نموده و فایل فشرده‌ای(zip) که حاوی یک کپی از وب‌سایت است را دانلود نمایید. در سایت Bitaddress.org لینک دانلود در پایین صفحه موجود است. فایل دانلود شده را پس از استفاده پاک خواهیم کرد، بنابراین آن‌ها را در پوشه‌ای که به راحتی در دسترس است، ذخیره نمایید.

پس از دانلود و قبل از خارج کردن از حالت فشرده، برای اطمینان از عدم وجود بدافزار، آن را اسکن نمایید. کاربران حرفه‌ای می‌توانند برای اطمینان از عدم هرگونه دستکاری، امضای PGP فایل(PGP signature) را بررسی نمایند که معمولا در همان صفحه‌ی دانلود فایل فشرده، قابل مشاهده است.

گام 3- اینترنت را قطع کنید

پیش از شروع ایجاد کیف پول کاغذی، اتصال رایانه و پرینتر را از اینترنت قطع کنید. یک مرورگر همانند کروم و فایرفاکس را انتخاب کرده و تمامی add-onها و اکستنشن‌های مرورگر را غیر فعال نمایید.

ایجاد کیف پول

گام 4- ایجاد و پرینت کیف پول کاغذی

هنگامی که اینترنت را قطع نمودید، بر روی فایل Bitaddress.org.html (که در بین فایل‌هایی که از حالت فشرده خارج کردید، وجود دارد) کلیک کرده و آن را با مرورگر خود باز کنید.

به منظور اضافه کردن فرآیند‌های تصادفی در ایجاد آدرس بیت‌کوین، با حرکت دادن موس در اطراف صفحه و یا تایپ کاراکتر‌های تصادفی در کادر مربوطه بر عددی که توسط نشانگر درصد تکمیل فرآیند ایجاد کیف پول کاغذی، نشان داده می‌شود، افزوده می‌شود، هنگامی که این عدد به 100 درصد رسید، بطور خودکار کیف پول ساخته می‌شود.

کیف پول کاغذی ساده

اگر چه می‌توان این کیف پول ایجاد شده را پرینت نموده و مورد استفاده قرار داد، اما Bitaddress.org گزینه‌هایی را برای ایجاد کیف پول کاغذی پیشنهاد می‌کند که شامل کیف پول‌های فله‌ای(عمده)، کیف پول‌های ذهنی(brain wallets)، آدرس‌های پوچ(vanity addresses) و کیف پول‌های تقسیم شده‌ی دارای چند امضا(multi-signature split wallets) می‌باشند. هدف این مقاله ایجاد کیف پول کاغذی است که اکثر کاربران عادی به آن نیاز خواهند داشت، بنابراین گزینه‌ی Paper Wallet را از بالای صفحه انتخاب می‌کنیم، این گزینه خود دارای تنظیماتی است.

سازنده‌های مختلف کیف پول کاغذی قالب‌های مختلفی از کیف پول کاغذی را ارائه می‌کنند. می‌توان پوسته‌ی کیف پول کاغذی Bitaddress.org را غیر فعال نمود و در این صورت کیف پول، بدون هیچ تصویری و به صورت ساده به شما نشان داده می‌شود. هر تعداد آدرس کیف پول قابل ایجاد است، در بخش Addresses to generate می‌توانید تعداد آدرس‌های مورد نیاز را مشخص نمایید. می‌توان با زدن تیک BIP38 Encrypt و وارد کردن یک عبارت امنیتی (که باید ثبت یا به خاطر سپرده شود، در غیر این صورت امکان دیکد کردن وجود نخواهد داشت و در نتیجه دسترسی به کیف پول و منابع مالی داخل آن از بین می‌رود) یک لایه‌ی امنیتی بیشتری با کد کردن کلید خصوصی با استفاده از BIP38 به‌دست می‌آید. مجددا تاکید می‌شود در صورت استفاده از این گزینه، عبارت امنیتی(passphrase) را در مکانی جدا از کیف پول کاغذی نگهداری نمایید، چرا که بدون آن امکان دسترسی به کیف پول وجود نخواهد داشت.

پس از ایجاد کیف پول‌های کاغذی، آن را با استفاده از پرینتر، بر روی برگه‌ی کاغذی پرینت کنید.

گام 5- حذف تمامی فایل‌های دانلود شده و پاکسازی کَش

پس از اتمام پرینت کیف پول کاغذی، تمامی فایل‌هایی که دانلود و از حالت فشرده خارج کردید را پاک کنید، سطل آشغال(recycle bin) رایانه را پاک کنید، کش پرینتر را پاک کنید و پیش از اتصال مجدد رایانه به اینترنت آن را مجددا راه اندازی کنید.

واریز و نگهداری امن از کیف پول کاغذی

گام 6- ارسال رمزارز به کیف پول

گام بعدی، واریز رمزارز به کیف‌پول‌ها است، که می‌تواند وابسته به اهداف مختلف همانند هدیه دادن و یا نگهداری بلند مدت کم و یا زیاد باشد. کاربرانی که می‌خواهند مقدار زیادی رمزارز به یک کیف پول ارسال نمایند، باید با ارسال تعدادی ساتوشی و به مقدار کم به آدرس عمومی(public address) کیف پول، آن را آزمایش نمایند.

گام 7- کیف پول را امن نگه‌دارید

نکته‌ی مهمی که پس از واریز رمزارز به کیف پول به منظور ذخیره سازی اهمیت دارد، نگهداری و پنهان کردن فیزیکی کیف پول بصورت امن است. اکثر کیف پول‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با تا کردن آن‌ها کلید خصوصی پنهان شده و با دید سطحی قابل مشاهده نیست، در صورت صلاح‌دید، لبه‌های کیف پول کاغذی را می‌توانید مهر و موم نمایید.

در پایان، اطمینان حاصل کنید که کیف پول کاغذیتان از آسیب‌هایی همانند بلایای طبیعی، سرقت و آتش سوزی در امان باشد. می‌توانید آن‌ها را در کیف‌های محافظ ضد آتش قرار دهید، نگهداری کیف پول‌های کاغذی در صندوق امانات بانک توصیه نمی‌شود.

آیا تاکنون کیف پول کاغذی ایجاد نموده‌اید؟ تجربیات خود را در استفاده از کیف پول کاغذی به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Bitcoin.com

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام. وقتي در bitaddress.org كيف پول كاغذي ايجاد كرديم، بعد از مدتي اگر بخواهيم مقدار دارايي موجود در كيف پول را چك كنيم، بايد چگونه اين كار را انجام دهيم؟

  2. ایا امکان استفاده مکرر از یک کیف پول کاغذی امکان پذیر است ؟‌ جای خوانده بودم در هنگام برداشت از کیف پول کاغذی باید کل موجودی را انتقال داد در غیر ان موجودی باقی مانده قابل استفاده نیست

    1. سلام

      نخیر این امکان وجود نداره. شما با ورود به کیف‌پول کاغذی خودتون باید تمامی موجودی اون رو خالی کنید(می‌تونید مبلغ موجودی رو به کیف‌پول خودتون ارسال کنید). در غیر این صورت بعدا به اون دسترسی نخواهید داشت.

دکمه بازگشت به بالا