اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

فورک پیش روی اتریوم کلاسیک و اتفاقات احتمالی پس از آن

بعد از خنثی‌سازی بمب سختی شبکه چه انتظاراتی از اتریوم کلاسیک داشته باشیم

نکات برگزیده مطلب
  • در این مقاله به بررسی گفته‌های توسعه دهندگان اتریوم کلاسیک و نظر آن‌ها در رابطه با اتفاقات پس از خنثی شدن "بمب سختی" اتریوم کلاسیک و اتفاقات احتمالی بعد از آن پرداخته شده است.

طی روز‌های آینده فورک اتریوم کلاسیک(ETC) راه‌اندازی خواهد شد و به گفته‌ی توسعه‌‌دهندگان قرار است به عنوان راه‌ متناوبی برای “بمب سختی” این رمزارز مورد استفاده قرار گیرد و به عبارتی کد‌های آن‌ را خنثی کند. این فورک برای بلاک ۵/۹۰۰/۰۰۰ تنظیم شده است و پس از آن تمامی کاربران بلاک‌چین اصلی اتریوم باید نرم‌افزار‌های خود را بروزرسانی کنند، این عمل به منظور غیرفعال کردن یک ویژگی در این بلاک‌چین است که موجب افزایش سختی پاداش پروتکل ماینینگ می‌شده و با انجام این فرایند یک جهش به الگوریتم جدید صورت خواهد گرفت.

اینگونه تغییرات در ابتدا تنها به عنوان بخشی از نقشه‌ی راه پیش‌بینی شده بود که حال به وسیله‌ی بلاک‌چین اتریوم ادامه یافته است و در صورت ادامه باعث خواهد شد که ماینینگ و استخراج اتریوم کلاسیک غیرقابل بهره و باعث ضرر باشد.

طرفداران جامعه و انجمن اتریوم ادعا می‌کنند که سیستم Proof Of Stake نسبت به فرایند Proof Of Work از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد‌تر محسوب می‌شود، با این حال آنتونی لوساردی(Anthony Lusardi) توسعه‌دهنده و رئیس انجمن اتریوم کلاسیک به عنوان یکی از توسعه‌دهندگان جامعه اتریوم کلاسیک و بازاریاب این پروتکل معتقد است که این یکی دیگر از نقاطی است که جامعه‌ی اتریوم و اتریوم‌کلاسیک مخالف آن هستند.

به این ترتیب او قصد دارد تا بخشی از کد را حذف کند، انجام این امر می‌تواند به عنوان راهی برای متمایز سازی پروژه‌ی اتریوم کلاسیک باشد که از سال ۲۰۱۷ به دنبال آن بوده است.

لوساردی در یک مصاحبه گفت:

به نظر می‌رسد که Proof of work نزدیک‌ترین رویکرد غیرمتمرکز حال حاضر باشد تا به آنچه که اکثریت جامعه احساس می‌کند، دست یابیم.

Anthony Lusardi

وی اعلام کرد که:

الگوریتم‌های جدید زیادی همانند Proof-of-Stake و Delegated proof-of-stake و Byzantine fault tolerance ارائه شده‌اند و ما نیز به همراه جامعه اتریوم کلاسیک متقاعد نشده‌ایم که نسخه‌های جدید از اجماع بتوانند غیرمتمرکزتر واقع شوند، و ما از این می‌ترسیم که این‌ها ممکن است از Proof of work نیز متمرکز‌تر باشند.

Anthony Lusardi

می‌توان گفت که این تصمیم اتریوم کلاسیک مبنی بر حمایت از سیستم Proof of work با عجله گرفته نشده است؛ در حقیقت بحث در رابطه با این موضوع از سال ۲۰۱۶ و پس از فروپاشی طرح سرمایه‌گذاری مبتنی بر قرارداد‌های هوشمند DAO آغاز شده است که منجر به جداسازی بلاک‌چین اتریوم و اتریوم کلاسیک شد.

در ژانویه ۲۰۱۷ جامعه‌ی اتریم کلاسیک به سمت فورک کردن بلاک‌چین خود حرکت کردند تا بتوانند این بمب را به تاخیر بیاندازند تا زمان بیشتری برای بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع داشته باشند.

ایگور آرتامونوف(Igor Artamonov) به عنوان رئیس بخش فناوری تیم توسعه‌ی اتریوم کلاسیک اعلام کرده است که:

ما نمی‌دانستیم که می‌خواهیم به سمت Proof of stake حرکت کنیم و یا بر روی فرایند Proof of work باقی بمانیم؛ و در مورد این موضوع بحث و گفتگو‌های زیادی انجام دادیم. و متوجه شدیم وقت کافی نداریم.

Igor Artamonov

او ادعا کرد که سیستم Proof of work بهتر در مقابل متمرکزسازی مقاومت خواهد کرد چونکه عملیات ماینینگ به سرمایه‌گذاری مستمر در زیرساخت‌های سخت‌افزاری نیاز دارد. او همچنین گفت برعکس این موضوع، زمانی که یک شرکت کننده به یک “اکثریت اقتصادی” در سیستم Proof of stake دسترسی پیدا کند، دیگر چیزی نمی‌تواند از دسترسی و مالکیت آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

کودی برنز(Cody Burns) نیز به عنوان توسعه‌دهنده‌ی اتریوم کلاسیک با این موضوع موافق است و اعلام کرده است که:

این فرضیه به این شکل است که شما می‌توانید پول‌های خودتان را در سیستم وارد کنید تا سهمی داشته باشید، و بانک‌ها و موسسات بزرگ می‌توانند هزینه‌های غیرمنصفانه‌ای نسبت به شرکت کنندگان عادی وضع کنند.

ما چهار یا پنج سال گذشته را برای ایجاد نوآوری و راه‌اندازی سیستم مالی کنونی صرف کرده‌ایم؛ ولی این همان بازیگران و همان بازیکنان هستند[همان آش و همان کاسه است].

Cody Burns

تخریب و تغییرات کلی؟ بعید به نظر می‌رسد

هارد فورک‌های گذشته ثابت کرده‌اند که اگر ماینر‌ها در بروزرسانی نرم‌افزار‌های خود شکست بخورند یا برخی کاربران تصمیم بگیرند که شبکه را با کد‌های قدیمی‌تر استفاده کنند، پتانسیل بالایی برای جداسازی شبکه‌ به وجود خواهد آمد؛ اما لوساردی، آرتامونوف و برنز همگی اعلام کرده‌اند که به نظر آن‌ها فورک پیش‌رو به نظر نمی‌رسد که موجب اختلاف یا هرگونه مشکل فنی شود.

آن‌ها اعلام کردند که بخش اعظمی از ماینر‌ها و گره‌های شبکه، همین حالا اقدام به بروزرسانی نرم‌‌افزار‌های خود کرده‌اند و این بروزرسانی بیش از سه ماه قبل منتشر شده است.

کوین لورد(Kevin lord) به عنوان مدیریت اجتماعی بخش اتریوم کلاسیک IOHK گفته است که اکثر توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک و کمپانی فن‌آوری IOHK نیز دنباله‌روی همین بحث بوده‌اند. این شرکت فناوری هم سه هفته قبل یک بروزرسانی برای گره‌های کلاینت خود با نام Mantis V1.1 به همراه هاردفورک یکپارچه منتشر کرده است، بنابراین کاربران آن‌ها نیز زمان کافی برای انجام بروز رسانی داشته‌اند.

او اعلام کرد که:

برای اعلام این پیشنهادات اعلان‌های گسترده، بحث‌های طولانی و بررسی دقیقی صورت گرفته است. این شرکت نگاه دقیق و مستمری بر روی شبکه خواهد داشت.

Kevin lord

با این حال توسعه‌دهندگان توضیح داده‌اند که ممکن است صرافی‌ها از این فورک بی‌اطلاع باشند، اما ریسک این موضوع بسیار پایین است؛ با این وجود لورد گفت او توصیه می‌کند که کاربران کنترل کلید‌های خصوصی خود را حفظ کنند و توکن‌های خود‌ را بر روی حساب کاربری خود در صرافی‌های آنلاین ذخیره نکنند.

توسعه‌دهندگان پیش‌بینی می‌کنند که انجام این فورک به نفع جامعه‌ی این رمزارز خواهد بود و این امر تنها به دلیل از بین رفتن سختی ماینینگ ناشی از بمب ذکر شده نخواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که این فورک بلاک تایم(مقدار زمان کافی برای ایجاد یک بلاک) را نیز کاهش دهد.

برنز پیش‌بینی کرده بود که:

ما در حال حاضر به طور متوسط برای هر بلاک ۲۶ دقیقه زمان نیاز داریم، بعد از فورک این مقدار زمان به ۱۴ دقیقه کاهش خواهد یافت.

Cody Burns

با این وجود می‌توان گفت که شاید برخی کاربران زیاد از این هاردفورک خوششان نیاید، چونکه این ارتقاء شبکه برخلاف دیگر انواع هاردفورک، منجر به یک Airdrop و یا ساخت یک ارز جدید نخواهد شد.

توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک اعلام کرده‌اند که ممکن است، غیرفعال کردن این بمب بدون هیچ‌گونه اعلام و سروصدایی صورت بگیرد.

لوساردی در انتها عنوان کرد:

ما سعی کرده‌ایم که یک فورک متضاد نداشته باشیم.

Anthony Lusardi

نظر شما در رابطه با گفته‌های توسعه‌دهندگان اتریوم کلاسیک چیست؟ آیا فورک اتریوم کلاسیک می‌تواند راه مناسبی برای بهبود وضعیت و کاهش سختی این شبکه باشد؟ نظرات خود را ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Coindesk

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا