اخبار داخلیاخبار و مقالات

حجم مبادلات رمزارزی کشور و مبادلات روزانه‌ی بازار بورس برابر است!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه با صدا و سیما اعلام کرد که حجم مبادلات روزانه‌ی پلتفرم‌های بومی مبادلات رمزارز ۳-۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد و به همین دلیل ضابطه‌مند کردن فعالیت آن‌ها ضروری بنظر می‌رسد

نکات برگزیده مطلب
  • رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش خبری ۲۱ شبکه‌ی یک سیما از حجم گسترده‌ی مبادلات رمزارزی کشور خبر داده و اظهار داشت که بانک مرکزی باید ضوابط مناسبی را برای فعالیت صرافی‌های رمزارزی وضع کند. وی از ساماندهی نادرست صنعت استخراج رمزارز انتقاد کرده و استفاده از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر را راه‌کار مناسبی برای تداوم فعالیت این صنعت ارزیابی کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از حجم عظیم مبادلات رمزارز کشور خبر داد

محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش خبری 21 شبکه‌ی یک سیما رمزارزها را پدیده‌ی جدیدی در اقتصاد کشور ارزیابی کرده و اظهار داشت: «حذف رمزارزها از فضای تصمیم‌گیری به صلاح کشور نیست.»

بر اساس ادعای پورابراهیمی موضوع رمزارزها برای مدت چند ماه در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار داشته و این کمیسیون گزارش رمزارزی خود را در دو فصل تنظیم کرده است. در این گزارش ماهیت تولید رمزارز در داخل کشور و فعالیت‌های عملیاتی این حوزه مورد بررسی قرار گرفته است. وی افزود:

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس چهارچوب قانونی را برای رمزارزها ترسیم خواهد کرد تا در شرایط تحریم اقتصادی از این ظرفیت استفاده کنیم و همچنین به منابع ارزی کشور نیز کمک کنیم. محمدرضا پورابراهیمی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت که فعالیت‌های اقتصادی باید بر چهارچوب قوانین و آیین‌نامه‌ها منطبق باشد تا درگاه پرداخت به آن‌ها ارائه شود. وی همچنین به فعالیت پلتفرم‌های بومی مبادلات رمزارز نیز اشاره کرده و اظهار داشت: «بر اساس برآورد‌های انجام شده، حجم مبادلات روزانه‌ی صرافی‌های رمزارزی ایرانی به 3-5 هزار میلیارد تومان می‌رسد و در نتیجه بانک مرکزی باید مقررات فعالیت آن‌ها را تدوین کند.»

مزایای رمزارزها برای کشور انکار ناپذیر است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی خواستار ایجاد ضوابط برای فعالیت پلتفرم‌های مبادلات رمزارز شده است که این پلتفرم‌ها شهروندان ایرانی‌ را از فعالیت در پلتفرم‌های خارجی که ریسک بالایی را برای آن‌ها به همراه دارد بی‌نیاز می‌سازند و همچنین بطور شفاف امکان ردیابی تراکنش‌ها و فعالیت‌های مجرمانه را نیز ایجاد می‌کنند.

از طرفی فعالیت آزادانه‌ی پلتفرم‌های بومی مبادلات رمزارز باعث ایجاد رقابت و بهبود کیفیت ارائه‌ی خدمات در این پلتفرم‌ها شده است. در نتیجه قوانین و مقررات باید به‌نحوی تدوین شوند که علاقه‌مندان به فعالیت در این بازار مبادلاتی را به استفاده از روش‌های غیرشفاف و پنهانی سوق ندهند که بر اساس تجربیات سایر کشورها تبعات جبران‌ناپذیری را برای این حوزه به همراه خواهد داشت.

همچنین بسیاری از سازمان‌های نظارتی و قانون‌گذاری جهان رمزارزها را نوعی «کالا» ارزیابی می‌کنند و در حالی که بانک مرکزی وظیفه‌ی تنظیم نظام پولی کشور را بر عهده دارد، قانون‌گذاری این حوزه توسط بانک مرکزی در تضاد با ماهیت این دسته از دارایی‌ها قرار دارد.

اعمال ضوابط قانونی برای صنعت استخراج رمزارز

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین از تلاش این کمیسیون برای ایجاد مقررات در حوزه‌ی مبادلات رمزارز خبر داده و از شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما درخواست کرد که در این باره اطلاع‌رسانی کنند.

پور ابراهیمی بر ضرورت ارتقاء ظرفیت استخراج رمزارز در کشور تاکید کرده و اظهار داشت که کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری اعمال ضوابط قانونی برای استخراج رمزارز را در دستورکار خود قرار داده است. در همین راستا از ساماندهی نادرست صنعت استخراج رمزارز توسط وزارت نیرو انتقاد کرد. وی احداث نیروگاه‌های پاک با استفاده از منابع تجدید‌پذیر را راه‌کار مناسبی برای فعالیت این صنعت ارزیابی کرد.

نظر شما نسبت به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با مبادلات رمزارز کشور و همچنین ساماندهی صنعت استخراج رمزارز چیست؟ آیا مزایای رمزارزها برای ایجاد اشتغال، فعالیت آزادانه‌ی مالی و افزایش ثروت ملی در نظر گرفته خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا