اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

سیستم‌های متمرکز مالی، اصلی‌ترین راه انجام فعالیت‌های مجرمانه

نتیجه‌ی مطالعه نشان می‌دهد که بانک‌های بزرگ جهان به دلیل مشارکت در فعالیت‌های مجرمانه در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۲/۷۹ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • بیت کوین و دیگر رمزارزهای غیرمتمرکز روشی را برای مبادلات مالی آزاد مردم جهان فراهم کرده‌اند، با این وجود دولت‌ها با ادعای استفاده از رمزارزها در فعالیت‌های مجرمانه تلاش می‌کنند تا قوانین سختگیرانه‌ای را در صنعت رمزارزها اعمال کنند. در همین زمان نتیجه‌ی یک مطالعه نشان می‌دهد که بزرگترین بانک‌های جهان در فعالیت‌های مجرمانه مشارکت داشته‌اند و در حقیقت مجرمان ترجیح می‌دهند به دلیل شفافیت ناکافی از سیستم ‌های متمرکز سنتی در فعالیت‌های مجرمانه‌ی خود استفاده کنند.

مشارکت بزرگترین بانک‌های جهان در فعالیت‌های مجرمانه

نتیجه‌ی جدیدترین مطالعه نشان می‌دهد که بزرگترین بانک‌ها و موسسات مالی جهان در سال 2020 میلادی به دلیل مشارکت در فعالیت‌های مالی مجرمانه بیش از 12.79 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده‌اند. نقض قوانین مقابله با پولشویی اصلی‌ترین دلیل اعمال جریمه‌ بر موسسات مالی محسوب می‌شود که برای مقابله با ترکیب منابع مالی حاصل از درآمد‌های مجرمانه در سیستم مالی توسط قانون‌گذاران ارائه شده است.

در میان تمامی متخلفان مالی، بانک‌های آمریکایی بیشترین حجم جریمه را پرداخت کرده‌اند. این بانک‌ها در 12 پرونده‌ی مختلف به ارزش بیش از 9.38 میلیارد دلار جریمه را پرداخت کرده‌اند.

بانک‌های استرالیایی در جایگاه بعدی این فهرست قرار می‌گیرند و بیش از 981 میلیون دلار را در سه پرونده‌ی تخلف مالی پرداخت کرده‌اند. وست پک(Westpac)؛ دومین بانک بزرگ استرالیا به تنهایی 919 میلیون دلار از این مقدار را پرداخت کرده است. وست پک به دلیل قصور در به‌کارگیری روش‌های مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم مقصر شناخته شده است.

بانک‌های چینی و سپس ایرانی در آسیا بیشترین میزان جریمه را پرداخت کرده‌اند. بانک‌های چینی به دلیل مشارکت در پرونده‌های مختلف پولشویی بیش از 87 میلیون دلار جریمه پرداخت کرده‌اند، بانک آینده نیز در دادگاه بحرینی در پرونده‌ی پولشویی مقصر شناخته شده و به پرداخت 37 میلیون دلار جریمه نیز محکوم شده است.

در همین زمان بانک آریون(Arion Bank) کمترین حجم جریمه را در میان بانک‌ها پرداخت کرده است. این بانک ایسلندی به دلیل ناتوانی در ارائه‌ی گزارش اطلاعات حساس تجاری خود در مدت زمان تعیین شده به پرداخت 670,000 دلار جریمه محکوم شده است.

ردپای بانک‌های آمریکایی

بانک آمریکایی گلد‌من ساکس(Goldman Sachs) به عنوان یکی از با نفوذترین موسسات مالی جهان بالاترین جریمه را در سال 2020 میلادی پرداخت کرده است. این بانک به دلیل قوانین مقابله با پرداخت رشوه در مالزی و ابوظبی 3.9 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده است؛ این پرونده با عنوان رسوایی وان.ام.دی.بی(1MDB) شناخته می‌شود. گلدمن‌ساکس در همین پرونده  2 میلیارد دلار جریمه‌ را نیز به دولت آمریکا پرداخت کرده است که در نتیجه این بانک آمریکایی 6 میلیارد دلار جریمه پرداخت کرده است.

در میان بانک‌های آمریکایی، ولز فارگو(Wells Fargo) نیز به دلیل رسوایی حساب‌های جعلی 3 میلیارد دلار جریمه شده است و بانک جی.پی.مورگان(JPMorgan) نیز به دلیل استفاده از تکنیک اسپورفینگ(ایجاد عرضه و تقاضای جعلی در بازارهای مالی) و دستکاری در بازار سهام 920 میلیون دلار جریمه شده است.

فساد سیستم‌های متمرکز مالی در حالی گزارش شده است که قانون‌گذاران به بهانه‌ی استفاده از رمزارزها در فعالیت‌های مجرمانه قوانین سختگیرانه و غیرمنطقی را برای فعالیت در صنعت رمزارزها پیشنهاد کرده‌اند. در حالی که شفافیت و ساختار غیرمتمرکز رمزارزها یکی از مهم‌ترین موانع فعالیت مجرمان در این حوزه محسوب می‌گردد.

نظر شما نسبت به جریمه‌ی بانک‌های بزرگ جهان به دلیل مشارکت در فعالیت‌های مجرمانه چیست؟ آیا به دلیل ساختار متمرکز و غیرشفاف سیستم‌های مالی سنتی، مجرمان ترجیح می‌دهند از ابزارهای مالی سنتی در فعالیت‌های مجرمانه استفاده کنند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا