اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

شبکه‌ی اصلی یکی از برترین فورک‌های پروژه‌ی بلاک‌چینی تلگرام، راه‌اندازی شد

توسعه‌دهندگان پروژه‌ی Free TON که از کد منبع پروژه‌ی بلاکچینی تعطیل شده‌ی شرکت تلگرام بهره می‌برد، پس از رسیدن به اهداف مورد نظر خود راه‌اندازی کامل شبکه‌ی اصلی را رسماً اعلام کردند

نکات برگزیده مطلب
  • پروژه‌ی تان آزاد(Free TON) که یک پروژه‌ی بلاک‌چینی مستقل می‌باشد که توسط جامعه‌ی نرم‌افزاری تلگرام روند توسعه‌ی آن پیموده شده است، روز سه‌شنبه اعلام کرد که شبکه‌ی اصلی فعالیت‌های خود را به طور رسمی آغاز کرده است. شایان ذکر است که شبکه‌ی اصلی این پروژه ابتدا در ماه می ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، با این حال به دلیل عدم تمرکززدایی کامل تا به امروز به صورت رسمی اعلام نشده بود. پروژه‌ی Free TON شامل کدهای اصلی پروژه‌ی شرکت تلگرام است که باعث می‌شود از سایر فورک‌ها موجود(که پس از توقف رسمی پروژه‌ی بلاک‌چینی تلگرام در ماه جولای ایجاد شدند) متمایز باشد.

شبکه‌ی اصلی راه‌اندازی شد

پروژه‌ی تان آزاد(Free TON که یک تلاش جمعی از طرف جامعه‌ی نرم‌افزاری تلگرام جهت راه‌اندازی بلاک‌چین می‌باشد) اخیراً اعلام نموده که شبکه‌ی اصلی(Mainnet) این پروژه با موفقیت فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

 این شبکه که براساس کدهای پایه‌ی شرکت تلگرام ساخته شده و هیچ ارتباطی با شرکت ارتباطی تلگرام و پروژه‌ی جمع‌آوری سرمایه‌ی ۱/۷ میلیارد دلاری آن ندارد، ابتدا در ماه می ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. با این حال، اعلام راه‌اندازی آن در روز سه‌شنبه تنها جنبه‌ی رسمی دارد و تغییری در شبکه یا روند کاری آن بوجود نیامده است. به گفته‌ی توسعه‌دهندگان «در زمان راه‌اندازی اولیه در ماه می، این شبکه به اندازه‌ی کافی غیرمتمرکز نبوده است و اکنون با رسیده به این هدف، می‌توان فعالیت آن را به صورت رسمی اعلام کرد».

در همین راستا یک برنامه‌ی پخش زنده جهت بزرگداشت این رویداد برگزار گردید که شامل «انتشار اعلامیه‌ی تمرکززدایی» در بلاک‌چین است، بلاک‌چینی که توسط هر کسی قابل امضاء می‌باشد.

شبکه‌ی اصلی تان آزاد Free TON
پروژه‌ی مستقل Free TON ارتباطی با شرکت تلگرام ندارد

یک پروژه‌ی مستقل اما بزرگ

این پروژه‌ی بلاک‌چین در حال حاضر بیش از ۴۰۰ اعتبارسنج و ۱۵ زیربخش جغرافیایی کاملاً فعال و معادل یک پروژه‌ی سازمانی خودمختار غیرمتمرکز یا دائو(DAO) می‌باشد. میجا گوروشفسکی(Mitja Goroshevskiy) مدیر ارشد فناوری در آزمایشگاه‌های TON، اعلام نموده که «عدم تمرکززدایی کافی» مبحثی است که توسط تعداد توکن‌های توزیع شده تعریف می‌شود. وی معتقد است که این عدم تمرکز همچنان به طور کامل محقق نشده است، زیرا تعداد قابل توجهی توکن برای صدور و توزیع همچنان وجود دارد؛ با این حال «پروژه به اندازه‌ی کافی بالغ شده است که بتوانیم آن را یک شبکه‌ی غیرمتمرکز قلمداد کنیم».

پروژه‌ی Free TON تا به امروز رویداد فروش توکن برگزار نکرده است، بلکه ترجیح داده است در ازای کمک به پیشرفت و توسعه‌ی شبکه مقدار کمی توکن از طریق صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز به افراد دخیل اهدا کند، رویکردی شبیه به ایردراپ(Airdrop). در واقع، توکن‌های کریستال تان(TON Crystal) در سال جاری طی چندین مسابقه و پروژه‌ی ابتدای به افراد ذینفع اهدا شده است.

یک کلاینت جدید هم عرضه شد

تیم توسعه‌دهنده‌ی این پروژه یک کلاینت گره‌ی جدید نیز منتشر کرده است که به صورت کاملاً منبع باز می‌باشد. توسعه‌دهندگان ادعا می‌کنند که این کلاینت جدید می‌تواند عملکرد بالاتر و زمان تاخیر بسیار کم‌تری نسبت به کلاینت‌های قدیمی داشته باشد. به گفته‌ی گوروشفسکی، این کلاینت در زبان برنامه‌نویسی سی‌پلاس‌پلاس(C++) نوشته شده است و فرآیند توسعه و ساخت آن همچنان ادامه دارد. وی در ادامه توضیح داد که این کلاینت هنوز برای شبکه‌ی اصلی آماده نیست، زیرا فعالیت‌های آن برای هماهنگی و کارکردن با گره‌های فعلی به صورت عمدی کند شده است.

نقشه‌ی اولیه‌ی(WhitePaper) شبکه‌ی باز تلگرام(Telegram Open Network) به طور واضح فناوری‌های بکار رفته در این پروژه را تشریح می‌کند، پروژه‌ای که انتظار می‌رود با مقیاس‌پذیری و قابلیت انطباق بالا می‌تواند یک بستر مناسب برای نرم‌افزارهای غیرمتمرکز یا dApp باشد.

برخی مزایای بلاک‌چین تلگرام در این پروژه وجود ندارد

شایان ذکر است که بزرگ‌ترین مزیت رقابتی پروژه‌ی بلاک‌چینی شرکت تلگرام ادغام آن با نرم‌افزار پیام‌رسان فعلی این شرکت بود که در حال حاضر میلیون‌ها کاربر فعال داشته و می‌توانست به خوبی از آن بهره ببرد. با این حال، پروژه‌ی Free TON به طور واضح از این مزیت بالقوه برخوردار نیست، اما همچنان به دنبال گسترش جامعه‌ی کاربران و توسعه‌دهندگان مشتاق خودش می‌باشد.

پروژه‌ی Free TON شامل کدهای اصلی پروژه‌ی شرکت تلگرام است که باعث می‌شود از سایر فورک‌ها موجود(که پس از توقف رسمی پروژه‌ی بلاک‌چینی تلگرام در ماه جولای ایجاد شدند) متمایز باشد.

نظر شما در رابطه با عملکرد پروژه‌ی بلاک‌چینی Free TON در مقایسه با پروژه‌ی اصلی که توسط شرکت تلگرام متوقف شد، چیست؟ آیا این پروژه‌ی بلاک‌چینی مستقل می‌تواند به موفقیت چشم‌گیر برسد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا