اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

زبان برنامه‌نویسی اتریوم در بلاک‌چین کاردانو ادغام خواهد شد!

توسعه‌دهندگان کاردانو روز پنج‌شنبه اعلام کردند که به زودی شاهد حضور زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی(Solidity) در بلاک‌چین کاردانو خواهیم بود

نکات برگزیده مطلب
  • طبق اعلامیه‌ای که روز پنج‌شنبه در وب‌سایت توسعه‌دهندگان کاردانو منتشر شده است، به زودی قرار است زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی(Solidity) که به عنوان زبان اصلی جهت نوشتن قرارداد‌های هوشمند در شبکه‌ی اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در شبکه‌ی کاردانو ادغام شود. در این راستا توسعه‌دهندگان بلاک‌چین کاردانو قرار است از یک پلت‌فرم همکاری استفاده کنند که کدهای بومی شبکه‌ی اتریوم را اجرایی کرده و امکان پذیرش سالیدیتی در کاردانو را فراهم می‌سازد.

سالیدیتی در کاردانو

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی(Solidity) که به عنوان زبان اصلی جهت نوشتن قرارداد‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، به زودی قرار است با بلاک‌چین کاردانو نیز سازگار شود.

طبق اعلامیه‌ای که روز پنج‌شنبه در وب‌سایت توسعه‌دهندگان کاردانو منتشر شده است، از این پس توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق یک پلت‌فرم همکاری که از کدهای بومی شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌کند، زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی را در بلاک‌چین کاردانو مورد استفاده قرار دهند.

به عنوان بخشی از این برنامه‌ی همکاری، توسعه‌دهندگان کاردانو در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد و سرعت بخشیدن به برنامه‌ی شبکه‌ی توسعه‌دهندگان KEVM(ماشین مجازی اتریوم K) هستند. شبکه‌ی توسعه‌دهندگان(Devnet) یک ماشین مجازی اتریوم(EVM) خاص را اجرا می‌کند که به اصطلاح «چهارچوب K» نامگذاری شده است؛ این چهارچوب در واقع یک سیستم جهت تعیین و ایجاد زبان‌های برنامه‌نویسی و ماشین‌های مجازی می‌باشد.

چهارچوب K قرار است به توسعه‌دهندگان این امکان را بدهد که بخش‌های مختلف یک زبان برنامه‌نویسی را به روشی بصری و کاملاً ماژولار تعریف و پیاده‌سازی کنند. در بخش‌هایی از اعلامیه‌ی فوق‌الذکر آمده است که «K همچنین یک فایل اجرایی ایجاد می‌کند که توسط زیرساخت‌های ماشین مجازی و از مشخصات رسمی آن تصحیح و بازنویسی می‌شود؛ این ماشین مجازی به اندازه‌ی کافی سریع و قدرتمند است که بتواند برنامه‌های واقعی و قرارداد‌های هوشمند را اجرا کند». این سیستم برای کمک به ایجاد کد‌هایی طراحی شده است که بسیار امن و قابل اعتماد هستند.

پس از اجرایی شدن چهارچوب K، قرار است بلاک‌چین کاردانو با زبان سالیدیتی ارتباط برقرار کرده و به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا در هر دو اکوسیستم و به صورت همزمان کار کنند.

سازگاری کامل محقق خواهد شد

طبق پست وبلاگی استارت‌آپ IOHK که روز چهارشنبه منتشر شده است، شبکه‌ی توسعه‌دهندگان ماشین مجازی اتریوم کِی(KEVM) برای سازگاری کامل با شبکه‌ی اتریوم طراحی شده است. آقای تیم هریسون(Tim Harrison) رئیس بخش بازاریابی IOHK در رابطه با این موضوع اظهار نموده که «از آنجا که سالیدیتی یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا مانند جاوا اسکریپت و سی‌پلاس‌پلاس می‌باشد، نمی‌تواند آن را به طور مستقیم توسط ماشین مجازی اتریوم اجرا کرد. برنامه‌های نوشته شده توسط سالیدیتی ابتدا باید به زبان اسمبلی(بایکد ماشین مجازی اتریوم) وارد شوند، تا بتواند آن‌ها را بر روی KEVM اجرا کرد».

علاوه بر KEVM، توسعه‌دهندگان شبکه‌ی کاردانو در نظر دارند تا چندین شبکه‌های توسعه‌ی بیشتر مانند گلو(Glow) و IELE را هم به کار بگیرند. شبکه‌ی توسعه‌ی گلو که توسط استارت‌آپ موکن(MuKn یکی از همکاران اکوسیستم کاردانو) توسعه یافته است، قرار است به عنوان دومین شبکه جهت به کار گیری KEVM‌ باشد. به گفته‌ی آقای هریسون:

بیشتر کارهای مربوط به توسعه‌ی بخش‌های اصلی اکنون به اتمام رسیده است، و شبکه آماده‌ی آخرین بررسی‌های فنی و کیفیتی جهت استقرار نهایی در ژانویه‌ی ۲۰۲۱ می‌باشد. Tim Harrison

ماشین مجازی IELE توسط شریک انجمن و جامعه‌ی کاردانو یعنی رانتایم وریفیکیشن توسعه یافته و قرار است یک سیستم امن‌تر از ماشین مجازی اتریوم عرضه کند.

توسعه‌دهندگان کاردانو بسیار فعال هستند

اکوسیستم کاردانو فعالانه به منظور ایجاد ویژگی‌های جدید و قابل توجه، همواره به دنبال یکپارچه‌سازی فناوری قراردادهای هوشمند بوده است. روز پنج‌شنبه، IOHK در راستای ادغام داده‌ها از بلاک‌چین کاردانو به موتورهای ولفمن‌آلفا(Wolfram Alpha)، یک همکاری نزدیک با این شرکت برقرار نمود. شرکت ولفمن بلاک‌چین لبز در واقع یک فناوری موتور پاسخگویی(دریافت مطالب از کاربران و ارائه‌ی پاسخ مناسب به آن‌ها) ارائه کرده است که سرویس‌های بزرگی همچون سیری(Siri دستیار مجازی شرکت اپل می‌باشد که در تلفن‌های هوشمند ساخت این شرکت به کار گرفته شده است) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما در رابطه با ادغام زبان برنامه‌نویسی اتریوم در شبکه‌ی کاردانو چیست؟ اضافه شدن سالیدیتی در بلاک‌چین کاردانو چه مزایایی به همراه خواهد داشت؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا