اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

پروژه‌ی رمزارزی فیس‌بوک بسیار کُند‌تر از آن چیزی که انتظار می‌رفت عمل می‌کند!

گزارشات منتشر شده در رابطه با شبکه‌ی آزمایشی دیم(که سابقاً لیبرا نامیده می‌شد) نشان می‌دهد که توان عملیاتی این شبکه‌ی رمزارز پایدار تنها ۶ تراکنش در ثانیه(tps) می‌باشد

نکات برگزیده مطلب
  • زمانی که پروژه‌ی رمزارزی شرکت فیس‌بوک در سال ۲۰۱۹ با نام لیبرا(Libra) معرفی شد، قانون‌گذاران و فعالان حوزه‌ی اقتصاد سریعاً نسبت به آن موضع گرفته و آن را «یک تهدید بالقوه برای اقتصاد جهان» توصیف کردند. از آن زمان به بعد روند توسعه‌ی پروژه‌ی لیبرا به دلیل سنگ‌اندازی قانون‌گذاران متوقف شد. با این حال، چند هفته قبل گزارشاتی منتشر شد که نشان می‌داد شرکت فیس‌بوک توانسته نظر قانون‌گذاران را جلب کرده و روند توسعه‌ی لیبرا را به صورت «بسیار محدود» دوباره از سر بگیرد. از آن زمان به بعد پروژه‌ی لیبرا به «دیم(Diem)»تغییر نام داد. حال گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد شبکه‌ی آزمایشی این رمزارز پایدار بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که همه انتظار دارند.

یک شبکه‌ی رمزارزی بی‌خطر

نتایج بدست آمده از شبکه‌ی آزمایشی رمزارز پایدار شرکت فیس‌بوک به نام دیم(Diem که پیش از این با نام لیبرا از آن یاد می‌شد) نشان داد که این ارز دیجیتال به هیچ عنوان توانایی ایجاد تهدید برای ثبات مالی جهان را ندارد. آمار و ارقام منتشر شده به واسطه‌ی مرورگر بلاک‌چین دیم نشان می‌دهد که این شبکه‌ی بسیار مورد انتظار تنها می‌تواند به طور متوسط شش تراکنش در ثانیه(tps) را پردازش کند؛ این درحالیست که بالاترین رقم گزارش شده برای این شبکه هم ۲۴ تراکنش در ثانیه بوده است.

دیم پروژه‌ی رمزارز پایدار فیس‌بوک
تغییر نام لیبرا به دیم

عملکرد فعلی این رمزارز پایدار نشان می‌دهد که در صورت تمایل توسعه‌دهندگان این پروژه برای عرضه‌ی یک شبکه‌ی متحول کننده، باید پیش از عرضه در تاریخ از پیش تعیین شده‌(اواسط سال ۲۰۲۱) باید کارهای زیادی بر روی آن انجام شده و تغییرات چشم‌گیری ایجاد گردد. طبق گزارشاتی که در رابطه با شبکه‌ی بیت کوین و اتریوم منتشر شده است، این دو شبکه در حال حاضر به ترتیب با سرعت متوسط ۴ و ۱۳ تراکنش در ثانیه فعالیت می‌کنند.

گزارشات اولیه‌ی منتشر شده در رابطه با این رمزارز پایدار نشان می‌دهد که در صورت عدم بهبود این وضعیت و تامین زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک شبکه‌ی رمزارز پایدار قابل قبول، آنقدر ضعیف خواهد بود که به هیچ عنوان نمی‌تواند آن را «یک تهدید بالقوه برای سیستم اقتصادی جهان» توصیف کرد.

موضع‌گیری قانون‌گذاران نسبت به لیبرا

زمانی که شرکت فیس‌بوک و برخی شرکت‌های تابعه در سال ۲۰۱۹ از پروژه‌ی رمزارزی لیبرا(Libra) رونمایی کردند، بسیاری از بانک‌های مرکزی و دولت‌های سراسر جهان زنگ‌های هشدار خود را به صدا درآورده و سریعاً نسبت به آن جبهه گرفتند. از آن زمان به بعد، برخی بانک‌های مرکزی به فکر توسعه‌ی یک رمزارز بانکی(CBDC) و چیزی شبیه‌ی لیبرا افتادند. گرچه رویکرد سختگیرانه‌ی قانون‌گذاران و فعالان حوزه‌ی اقتصاد باعث شد که روند توسعه‌ی لیبرا برای مدتی طولانی متوقف شود، اما نتیجه‌ی آن آغاز تحرک بانک‌های مرکزی برای بررسی و پذیرش فناوری بلاک‌چین به واسطه‌ی توسعه‌ی رمزارز پایدار بومی بود.

با تمام این تفاسیر، براساس نتایج بدست آمده از شبکه‌ی آزمایشی دیم به راحتی می‌توان گفت که این شبکه‌ی رمزارزی به هیچ عنوان یک رقیب جدی در برابر شبکه‌های پرداخت بزرگی همچون ویزا(که قابلیت پردازش ۱۷۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد) نخواهد بود. توان عملیاتی شبکه‌ی ویزا که در حال حاضر بیش از ۷۰ برابر سریع‌تر از شبکه‌ی رمزارزی دیم می‌باشد، باعث روشن شدن این موضوع شد که ترس و وحشت به وجود آمده پیرامون پروژه‌ی رمزارزی شرکت فیس‌بوک(حداقل فعلاً) بی‌اساس است.

علی‌رغم وجود چالش‌های فراوان و کندی شبکه، انجمن دیم اعلام نموده که قصد دارد در آینده‌ی نزدیک «شبکه‌ی آزمایشی را در دسترس عموم قرار داده و به کاربران، مشتریان و شرکت‌های مشتاق اجازه‌ی دسترسی کامل دهد».

نظر شما در رابطه با وضعیت فعلی شبکه‌ی رمزارز پایدار دیم چیست؟ آیا با گذشت زمان این شبکه‌ی بسیار مورد انتظار به مقیاس‌پذیری رسیده و شاهد افزایش عملکرد آن خواهیم بود؟ و یا تنها به یک رمزارز پایدار دیگر در بازار رمزارزها تبدیل خواهد شد که حتی توانایی رقابت با پروژه‌های مشابهی همچون تتر را هم نخواهد داشت؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا