اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

اتحاد کشورهای آسیای شرقی برای مقابله با تسلط دلار از طریق ایجاد یک ارز دیجیتالی

کنفرانس مشاوره‌ی سیاسی جمهوری خلق چین به عنوان تاثیر‌گذارترین سازمان مشورتی در این کشور پیشنهاد ایجاد «ارز دیجیتالی آسیای شرقی» را که توسط ژاپن، کره‌ی جنوبی، چین و هنگ کنگ پشتیبانی می‌شود ارائه کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • شواهد نشان می‌دهند که مقامات چینی قصد دارند برای کاهش وابستگی به دلار ایالات متحده‌ی آمریکا و تقویت روابط تجاری در این منطقه ارز دیجیتالی آسیای شرقی را ایجاد کنند. این ارز دیجیتالی برخلاف ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین یا یوان دیجیتالی، توسط سبدی از ارزهای مختلف کشور‌های شرق آسیا پشتیبانی خواهد شد.

پیشنهاد ایجاد ارز دیجیتالی آسیای شرقی

نیکی آسیا(Nikkei Asia) گزارش کرد که 10 عضو کنفرانس مشاوره‌ی سیاسی جمهوری خلق چین(Chinese People’s Political Consultative Conference) که مهم‌ترین سازمان مشاوره‌ی سیاسی در این کشور محسوب می‌شود، ایجاد یک ارز دیجیتالی را پیشنهاد داده‌اند که توسط سبدی از ارزها شامل یوان چین(Yuan)، ین ژاپن(Yen)، وون کره‌ی جنوبی(Won)  و دلار هنگ‌کنگ(Hong Kong Dollar) پشتیبانی می‌شود. با این وجود، به شبکه‌ی بلاکچین مورد استفاده برای انتشار این پروژه‌ی رمزارزی اشاره نشده است.

سبد ارزی آسیای شرقی

نیل‌شن(Neil Shen)؛ یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران چینی و یکی از بنیان‌گذاران یک شرکت سرویس‌دهنده‌ی خدمات مسافرتی در چین با نام سی‌تریپ(Ctrip) و همچنین هنری تنگ(Henry Tang)؛ سیاستمدار هنگ‌کنگی و دیگر چهره‌های برجسته‌ی چینی این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند. بر اساس این گزارش آن‌ها پیشنهاد کرده‌اند که ارز دیجیتالی جدید توسط بخش خصوصی توسعه داده شود. ارز دیجیتالی آسیای شرقی مبادلات تجاری در منطقه‌ی شرق آسیا را هدف قرار داده است.

انتظار می‌رود که یوان چین 60 درصد و ین ژاپن 20 درصد از ارزش این ارز دیجیتالی را تشکیل دهند. همچنین ادعا شده است که نسبت سبد ارزی بر اساس «مقیاس اقتصادی کشور‌های شرکت کننده در این طرح» محاسبه شده است.

ارز دیجیتالی آسیای شرقی در مقابل لیبرا

از آنجایی که پس از جایگزین ساختن دلار با یوان چین هیچ تفاوتی میان پروژه‌ی لیبرا و این پروژه مشاهده نمی‌شود، مقاله‌ی نیکی آسیا احتمال ارائه‌ی طرح ایجاد ارز دیجیتالی جدید تحت تاثیر تصمیم لیبرا(Libra) برای ایجاد سبد ارزی با عنوان LBR اشاره دارد. همچنین در این گزارش اعلام شده است که لیبرا ایده‌ی ایجاد رمزارز پایدار بر پایه‌ی ین را کنار گذاشته است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد که ژاپن در طرح ارز دیجیتالی آسیای شرقی شرکت کند.

همچنین به‌نظر می‌رسد که پروژه‌ی ایجاد ارز دیجیتالی آسیای شرقی با اهداف چین در ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل از دلار ایالات متحده‌ی آمریکا منطبق است. دلار آمریکا هم‌اکنون رایج‌ترین ابزار مبادلات بین‌المللی محسوب می‌شود، با این وجود تکنولوژی ارزهای دیجیتالی سلطه‌ی دلار آمریکا را در این زمینه تهدید می‌کند.

همچنان جزئیات اندکی از پروژه‌ی ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین منتشر شده است

با وجود تلاش گسترده‌ی بانک مرکزی چین در راستای ایجاد یوان دیجیتالی، همچنان جزئیات اندکی از این پروژه در دسترس قرار دارد. با وجود آزمایش این پروژه در مناطق مختلفی از چین همانند شنژن(Shenzhen)، ژیونگان(Xiong’an)، چنگدو(Chengdu) و سوژو(Suzhou) همچنان تاریخ رسمی برای راه‌اندازی این پروژه اعلام نشده است.

درنتیجه با وجود اطلاعات اندک دردسترس، امکان همپوشانی میان پروژه‌ی ایجاد یوان دیجیتالی با پروژه‌ی ارز دیجیتالی آسیای شرقی وجود دارد. اما بر اساس اعلام رئیس بخش تحقیقات ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین، یوان دیجیتالی تنها بر پایه‌ی ارز یوان چین منتشر می‌شود و پشتیبانی از این پروژه بدون سبد ارزی امکان‌پذیر است.

مقاله‌ی اخیر خبرگزاری یون‌هاپ(Yonhap) در کره‌ی جنوبی اعلام می‌کند که کسب و کار‌های چینی برای پذیرش یوان دیجیتالی آماده هستند. پس از رفع محدودیت‌های مربوط به تردد مسافران که در پی شیوع ویروس کرونا وضع شده است و پس از راه‌اندازی طرح یوان دیجیتالی، توریست‌های چینی می‌توانند به کمک این نو‌آوری در کشورشان مسافرت کنند.

با این وجود، رئیس جمهور روسیه معتقد است که رمزارزها برای تسهیل مبادلات بین‌المللی کاربرد دارند و ایجاد رمزارز ملی فایده‌ای ندارد.

نظر شما نسبت به طرح پیشنهادی کنفرانس مشاوره‌ی سیاسی جمهوری خلق چین برای ایجاد ارز دیجیتالی آسیای شرقی چیست؟ آیا این پروژه‌‌ی رمزارزی پایان سلطه‌ی دلار بر مبادلات جهانی را نوید می‌دهد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا