اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

جی‌پی مورگان: علاقه‌ی سرمایه‌گذاران سازمانی به بیت‌کوین افزایش یافته است

گزارش جدید بانک جی‌پی مورگان نشان می‌دهد که افزایش سطح پذیرش رمزارزهای پایدار رابطه‌ای مستقیم با پذیرش بیت‌کوین دارد

نکات برگزیده مطلب
  • بانک جی‌پی مورگان(JP Morgan) اخیراً با انتشار یک مقاله‌ی جامع ۷۴ صفحه‌ای به عملکرد مثبت فناوری بلاک‌چین و افزایش پذیرش رمزارزها به ویژه بیت کوین در بین سرمایه‌گذاران سازمانی پرداخته است. طبق اعلام این بانک بزرگ آمریکایی، افزایش سطح پذیرش رمزارزهای پایدار به دلیل مقاومت در برابر نوسان ارزش باعث شده تا علاقه‌ی سرمایه‌گذاران سازمانی نسبت به بیت کوین در سال ۲۰۱۹ افزایش چشم‌گیر پیدا کند.

پذیرش بیت کوین

بانک جی‌پی مورگان(JP Morgan) طی روزهای گذشته یک گزارش جامع در رابطه با عملکرد فناوری بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده و در آن به گسترش روز افزون حضور و کاربرد آن‌ها پرداخته است. دو سال پس از آنکه جیمی دیمون(Jamie Dimon) مدیرعامل این بانک چند ملیتی بزرگ رمزارز بیت کوین را «کلاهبرداری» توصیف کرد، حال به نقطه‌ای رسیدیم که بانک  جی‌پی مورگان یک سند ۷۴ صفحه‌ای منتشر کرده است که در آن به رمزارز بیت کوین و پیشرفت‌های آن اشاره می‌کند. در میان مباحث مورد بحث، این گزارش تحولات و پیشرفت بیت کوین در زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذاران سازمانی را هم پوشش داده است.

افزایش روزافزون حجم مبادله‌ی بیت کوین

مقاله‌ی جی‌پی مورگان به موسسات قانونی از جمله بورس کالا و تجارت شیکاگو(CME) و بکت(Bakkt) نیز اشاراتی دارد. در نهایت این مقاله‌ی طولانی به این نتیجه می‌رسد که میزان علاقه‌ی سرمایه‌گذاران به CME در سال ۲۰۱۹ به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در واقع، همانطور که گزارشات مربوطه نشان می‌دهد، حجم مبادله‌ی روزانه‌ی بیت کوین در این پلت‌فرم مبادلاتی روز به روز در حال افزایش است.

نوسان قیمت بیت کوین چند برابر دارایی‌های دیگر از جمله سهام S&P500 است

با این حال، گزارشات فوق‌الذکر حاکی از آن است که پلت‌فرم مبادله‌ی گزینه‌های بکت همچنان نتوانسته به پتانسیل کامل خود دست یابد. در بخشی از این گزارش آمده است:

درحالیکه ICE و بکت به عنوان یک پلت‌فرم مبادله‌ی آمریکایی کاملا قانونی گزینه‌ی مبادلات بیت کوین را به عنوان یک نقطه عطف بزرگ برای بازار رمزارزها راه‌اندازی کردند، اما باز هم شاهد آن هستیم که حجم مبادله‌ی و میزان علاقه‌ی سرمایه‌گذاران تا به این لحظه بسیار اندک بوده است. JP Morgan

موضوع دیگری که در این مقاله به آن پرداخته شده است، بی‌ثباتی و نوسان ارزش رمزارزها می‌باشد. در مقاله‌ی فوق گفته شده که نوسان قیمت بیت کوین سال گذشته کاهش چشم‌گیر داشته است، اما باز هم این نوسان ۵ برابر بیشتر از بازارهای جریان اصلی مانند بازار سهام و یا  کالا می‌باشد.

بلاک‌چین

در مقاله‌ی جی‌پی مورگان به توسعه و گسترش فناوری بلاک‌چین نیز پرداخته شده است. در بخش‌هایی از این مقاله گفته شده که «فناوری بلاک‌چین توانسته فراتر از آزمایش‌ها و انتظارات ما عمل کرده و امروزه در فرایند پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد». همچنین گفته شده که استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع شده در بخش‌های مالی به ویژه در زمینه‌ی تسویه حساب و نقل و انتقالات بانکی، مزایای بی‌شماری به همراه دارد؛ با این حال فناوری بلاک‌چین همچنان نتوانسته به طور کامل به جریان اصلی راه یابد:

در واقع، ما معتقدیم که یکی از دلایل عدم پذیرش گسترده‌ی فناوری بلاک‌چین نیاز به تایید صحت اطلاعات ورودی در بلاک‌چین می‌باشد. JP Morgan

رمزارزهای پایدار

جی‌پی مورگان در ادامه با بیان مجدد میزان نوسان در بازار رمزارزها، به رمزارزهای پایدار(StableCoin) پرداخت. از آنجا که ارزش و قیمت رمزارزهای پایدار در زمان نوسان شدید بازار تقریبا ثابت و بدون تغییر باقی می‌ماند، تجار و مبادله‌گران معمولاً از آن‌ها به عنوان یک پناه‌گاه امن در مقابل نوسان ارزش استفاده می‌کنند.

در این سند ادعا شده است که استفاده از رمزارزهای پایدار در سال ۲۰۱۹ به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. همچنین گفته شده که رمزارزهای پایدار پتانسیل آن را دارند که «با وجود چالش‌های اساسی در ساختار عملکرد سیستم‌های پرداخت، رشد قابل توجهی در فعالیت‌های جهانی داشته باشند».

در عین حال، گفته شده که رمزارزهای پایدار خصوصی همچون پروژه‌ی لیبرا(Libra پروژه‌ی رمزارزی شرکت فیس‌بوک) با موانع نظارتی و قانونی روبرو شده‌اند. جی‌پی مورگان معتقد است که به دلیل رشد سریع و افزایش ناگهانی سطح پذیرش، به افزایش نظارت و قانون‌گذاری نیاز است.

شایان ذکر است که این بانک بزرگ سال گذشته قصد داشت تا یک رمزارز به اسم JPM ایجاد کند.

نظر شما در رابطه با مقاله‌ی جی‌پی مورگان در رابطه با رمزارزها و بلاک‌چین چیست؟ آیا این مقاله نشان می‌دهد که نحوه‌ی نگاه موسسات بزرگ نسبت به صنعت رمزارزها و استفاده از فناوری بلاک‌چین دستخوش تغییر شده است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا