اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

منظور از ردگیری تراکنش‌‌های بیت کوین چیست و این کار چگونه انجام می‌شود؟

توضیح روند ردگیری و بررسی تراکنش‌های بیت کوین و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید

برخلاف سیستم بانکی به سادگی می‌توان تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین را ردگیری و وضعیت آن را در هر لحظه بررسی کرد. کاربران، موسسات مالی و حتی مجریان قانون به دلایل مختلفی تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین را ردگیری می‌کنند. ویژگی دفتر کل توزیع شده و شفافیت این تکنولوژی کاربران را قادر می‌سازد تا تمامی تراکنش‌های شبکه را از زمان استخراج اولین بلاک تاکنون ردگیری کنند.

1– چگونه می‌توانم تراکنش‌ بیت کوین را ردگیری کنم؟

امکان ردگیری تراکنش‌ها از طریق بلاک اکسپلوررها(Block Explorers) و سرویس‌های اختصاصی که توسط برخی از صرافی‌های رمزارزی پیشنهاد می‌شوند، وجود دارد.

برخلاف روند دشوار و پیچیده‌ی بررسی جزئیات تراکنش‌ها در سیستم بانکی، بلاکچین شفافیت بسیار بالاتری را به کاربران پیشنهاد می‌کند.

هر کسی در شبکه‌ی بیت کوین می‌تواند بر اساس آدرس‌، شماره‌ی بلاک و هش تراکنش به جستجو بپردازد. یقینا کاربران می‌توانند وضعیت تراکنش و دریافت تاییده‌ی شبکه را در هر لحظه بررسی کنند. اما باید در نظر گرفت که این ابزار‌ها توسط مجریان قانون و به منظور ردیابی فعالیت‌های غیر‌قانونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- فواید استفاده از ابزار‌های ردگیری تراکنش‌ چیست؟

تراکنش‌ها را می‌توان به منظور بررسی مجدد فعالیت عادی پلتفرم معاملاتی صرافی‌های رمزارزی و تخمین مدت زمان مورد نیاز برای نهایی شدن یک تراکنش ردگیری  کرد. در نتیجه ابزار‌های ردیابی تراکنش‌ها پیش از اجرای تراکنش، اطلاعات ارزشمندی را به کاربران ارائه می‌دهد.

استفاده از ابزار‌های ردیابی می‌تواند امکان ارزیابی مالیاتی بهتری را برای کاربران ارائه کند. همچنین امکان ارزیابی بازدهی سبد سرمایه‌گذاری نیز به سهولت امکان‌پذیر است. هنگامی که رمزارزها اشتباها به آدرس دیگری ارسال شده باشند، می‌توان با کمک ویژگی ردگیری تراکنش‌ آدرس گیرنده را مشخص کرد. اما متاسفانه هیچ ضمانتی برای باز‌پس‌گیری دارایی‌ها وجود ندارد.

3- چگونه میزان کارمزد پرداختی در تراکنش‌ها را به‌طور بهینه تعیین کنیم؟

کارمزد ارسال تراکنش باید متناسب با شرایط شبکه و کاربر تعیین شود. تعداد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین در طول زمان به‌طور پیوسته افزایش یافته است. این موضوع موجب شده است تا ماینر‌ها تراکنش‌های دارای کارمزد بالاتر را در اولویت قرار دهند.

زمانی که یک تراکنش با کمترین سطح کارمزد در شبکه ارسال شود، ممکن است دریافت تاییدیه‌ی شبکه ساعت‌ها، روزها و حتی چند هفته طول بکشد. تاخیر‌های طولانی در تایید تراکنش‌ها به معنای افزایش تعداد تراکنش‌ها است، در نتیجه ماینر‌ها انگیزه‌ی کمتری برای تایید تراکنش‌های با کارمزد‌های کم خواهند داشت.

صرافی‌ها و کیف پول‌های رمزارزی سعی می‌کنند به منظور دریافت سریع‌تر تاییدیه‌ی شبکه به کاربرانشان کمک کنند. برخی از پلتفرم‌ها با بررسی مستمر میزان فعالیت شبکه‌ی بیت کوین، پرداخت کارمزد به صورت متغیر را به کاربران پیشنهاد می‌کنند؛ یعنی بر اساس میزان انباشتگی در شبکه‌ی بیت کوین، کاربران کارمزد متغیری را پرداخت خواهند کرد. کاربران همواره می‌توانند به منظور دریافت سریع‌تر تاییده‌ی شبکه، میزان کارمزد را در زمان ارسال تراکنش افزایش دهند. همچنین در زمانی که دریافت سریع تاییده‌ی شبکه اهمیتی ندارد، کاربران می‌توانند با کاهش میزان کارمزد ارسالی، هزینه‌ی کمتری برای ارسال تراکنش پرداخت کنند.

4– دلیل زمان‌بر بودن ارسال تراکنش‌های بیت کوین چیست؟

مقیاس‌پذیری همواره یکی از مسائل شبکه‌ی بیت کوین بوده است. به منظور نهایی شدن تراکنش‌های بیت کوین پیش از ارسال به گیرنده، معمولا تایید 6 گره(Node) در شبکه‌ی بیت کوین ضروری است. زمانی که این موضوع را به‌همراه حجم بالای تقاضا در شبکه در نظر بگیریم، دلیل طولانی شدن زمان پردازش تراکنش‌ها در شبکه‌ی بیت کوین مشخص می‌شود.

مشکل مقیاس‌پذیری مسئله‌ای است که همچنان شبکه‌ی بیت کوین با آن مواجه است. به منظور رقابت با شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت پرداخت همانند ویزا، افزایش ظرفیت پردازش در شبکه‌ی کنونی بیت کوین ضروری است. شبکه‌ی بیت کوین هم‌اکنون تنها قادر به پردازش هفت تراکنش در هر ثانیه است. اگرچه راه‌حل‌هایی همانند استفاده از شبکه‌ی لایتنینگ برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری پیشنهاد شده است، اما به جرات می‌توان گفت که تاکنون هیچ‌یک از روش‌های پیشنهاد شده از استقبال گسترده‌ای برخوردار نبوده‌اند. شبکه‌ی لایتنینگ یک راه‌حل برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌ی بیت کوین است، این روش یک لایه به شبکه‌ی بلاکچین اضافه می‌کند تا سرعت ارسال تراکنش‌ها افزایش یابد و در نتیجه کاربران کارمزد کمتری به ماینر‌ها پرداخت کنند.

5– آیا تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین را می‌توان لغو کرد؟

«چگونگی باطل کردن تراکنش‌ها»، یکی از سوالات رایج مطرح شده توسط کاربران جدید است. باید به صراحت اعلام کرد که تراکنش‌های بیت کوین را نمی‌توان باطل یا لغو کرد. سیستم بلاکچین ‌طوری طراحی شده است که تغییرات اعمال شده در شبکه برگشت ناپذیر است؛ یعنی زمانی که یک تراکنش در شبکه‌ی بلاکچین تایید می‌شود، تغییرپذیر نیست.

به همین دلیل پیش از ارسال تراکنش، بررسی دقیق آدرس گیرنده و مقدار رمزارزی که در تراکنش ارسال خواهد شد، به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه اشتباهی ضروری است.

6- چگونه وضعیت تراکنش‌های رمزارزی را بررسی کنیم؟

اکثریت صرافی‌ها وضعیت تراکنش‌ها را برای کاربران نمایش می‌دهند، این ویژگی برای کاربرانی که به‌تازگی فعالیت خود را در حوزه‌ی رمزارزی آغاز کرده‌اند بسیار مفید است. ارائه‌ی اطلاعات در زمینه‌ی عملیات تعمیر و نگه‌داری، تعداد تاییده‌‌های دریافت شده در شبکه و هش تراکنش‌های کاربران در صرافی‌های رمزارزی رایج است. کاربران می‌توانند با جستجوی هش تراکنش‌ها در بلاک اکسپلورر(Explorer) جزئیات بیشتری از وضعیت تراکنش به‌دست آورند.

برای مثال هش یک تراکنش شبکه‌ی بیت کوین در اکسپلورر بلاکچین جستجو شده است، از آنجایی که این تراکنش هنوز توسط ماینر‌ها در بلاک استخراج شده قرار نگرفته است در قسمت جزئیات(Details) وضعیت تراکنش تایید نشده عنوان شده است. قسمت اندازه(Size) برای تعیین کارمزد ارسالی کاربرد دارد در حقیقت کارمزد ارسال با توجه به اندازه‌ی تراکنش و به صورت کارمزد به ازای هر بایت(Fee Per Byte) تعیین ‌می‌شود که در تصویر قابل مشاهده است. پس از دریافت تاییده‌ی شبکه می‌توان شماره‌ی بلاکی که تراکنش در آن قرار گرفته است را در قسمت Included in Block مشاهده کرد. تعداد تاییده‌های دریافت شده نیز در بخش Confirmations و کارمزد پرداخت شده توسط ارسال کننده در بخش Fees قابل مشاهده است.

نظر شما در رابطه با ویژگی امکان ردگیری تراکنش‌های بیت کوین چیست؟ آیا تا کنون تراکنش‌ شبکه‌ی بیت کوین را ردگیری کرده‌اید؟ تجربه‌ی خود را در این رابطه به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
دکمه بازگشت به بالا