اخبار و مقالات

از کدام نوع صرافی بیت‌کوین بخریم؟

مقایسه صرافی‌های متمرکز (Central) با صرافی های شخص به شخص (Peer to Peer)

دو نوع صرافی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد، صرافی‌های سنترال (یا متمرکز) و صرافی‌های شخص به شخص. اما هر کدام از چه قابلیت‌هایی برخوردارند؟ در این مطلب ویژگی‌های این دو نوع صرافی را خواهیم گفت و آن‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

صرافی های سنترال

از نمونه‌های این نوع صرافی می‌توان به bincance.com ،coinbase.com، و kraken.com اشاره کرد.

در این نوع از صرافی‌ها شما نمی‌توانید مستقیما با افراد دیگر معامله کنید و سایت به عنوان واسطه معامله، سفارش های خرید و فروش را با یکدیگر منطبق می‌کند.

نحوه خرید بیت‌کوین

در این مدل از صرافی‌ها ابتدا باید احراز هویت شوید. همچنین باید کارت اعتباری خود را نیز معرفی کنید، چون یکی از روش های احراز هویت این صرافی‌ها، از این طریق انجام می‌شود.

پس از اینکه حساب کاربری شما تایید و فعال شد باید با کارت اعتباری که معرفی کرده‌اید، حساب کاربری خود را شارژ کنید که معمولا ممکن است تا چند روز زمان ببرد.

بعد از اینکه حساب شما شارژ شد، سفارش خرید خود را به صرافی ارسال می‌کنید. در سفارش خرید باید مشخص کنید که چه مقدار بیت‌کوین و با چه قیمتی می‌خواهید بخرید.

سفارش خرید شما در لیست سفارش‌های وبسایت قرار خواهد گرفت و وبسایت به طور خودکار سفارش‌های خرید و فروش را باهم تطابق خواهد داد.

پس از اینکه سفارش خرید شما با یک سفارش فروش منطبق شد، بیت‌کوین از کیف پول فروشنده به کیف پول شما منتقل می‌شود و در صورتی که سفارش شما با سفارش فروشی منطبق نشود معامله انجام نخواهد شد.

در صرافی‌های سنترال شما نمی‌دانید با چه کسی معامله می‌کنید و وبسایت به عنوان واسط معامله بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد.

سرعت معامله

در این مدل از صرافی‌ها شارژ کردن حساب و یا خارج کردن بیت‌کوین معمولا زمان زیادی طول خواهد کشید.

اما اگر حساب شما شارژ شده باشد و پیشنهاد سفارش خرید خوبی ارسال کنید، معامله با سرعت بالایی انجام خواهد شد. چون سایت به طور خودکار سفارش‌ها را منطبق و معاملات را تکمیل می‌کند.

کارمزد

در این مدل از صرافی‌ها برای هر معامله خرید یا فروش باید کارمزد بدهید.

همچنین برای شارژ کردن حساب و یا خارج کردن بیت‌کوین نیز باید کارمزد جداگانه‌ای بپردازید که معمولا چون صرافی‌های سنترال تمایل دارند که شما دارایی خود را در آنجا نگه دارید کارمزد بالایی برای خروج در نظر می‌گیرند.

صرافی های شخص به شخص

از نمونه‌های این نوع صرافی می‌توان به keepchange.io ،localbitcoins.com و hodlhodl.com اشاره کرد.

در این مدل از صرافی‌ها شما به صورت مستقیم با کاربران سایت معامله می‌کنید و سایت به عنوان امین معامله، امنیت معامله را بین خریدار و فروشنده فراهم می‌کند.

نحوه خرید بیت‌کوین

این مدل از صرافی‌ها به طور معمول از شما مدارکی برای احراز هویت نمی‌خواهند. همچنین نیازی به معرفی کارت اعتباری و پرداخت به سایت نیست.

شما مستقیم با اشخاص دیگر معامله می‌کنید و خود فروشندگان ممکن است به منظور کاهش ریسک کلاهبرداری از شما اطلاعات هویتی درخواست کنند.

در این صرافی‌ها می‌توانید آگهی‌های فروشندگان را ببینید و قیمت آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین می‌توانید سابقه آنها را نیز بررسی کنید.

یکی از نگرانی‌های معامله شخص به شخص این است که یکی از طرفین به تعهد خود عمل نکند. مثلا فروشنده پول را بگیرد و بیت کوین را تحویل ندهد و یا برعکس.

صرافی‌های شخص به شخص به عنوان امین طرفین معامله، این مشکل را برطرف می‌کنند.

شما از هر فروشنده‌ای که اقدام به خرید کنید، سایت بیت‌کوین را از کیف پول فرشنده بلاک و یا اصطلاحا اسکرو می‌کند. این روش باعث می‌شود شما مطمئن باشید که پس از پرداخت پول به فروشنده، سایت بیت‌کوین را به شما خواهد داد.

در مدل صرافی‌های شخص به شخص، شما مستقیما با کاربران دیگر معامله می‌کنید و سایت به عنوان امین معامله، امنیت معامله را بین خریدار و فروشنده فراهم می‌کند.

سرعت معامله

برای معامله در این نوع از صرافی‌ها، شما باید مستقیما با فروشنده در سایت چت کنید و پول را به حساب فروشنده واریز کنید. چون این فرایند خودکار نیست سرعت  تکمیل معامله در این صرافی‌ها پایین‌تر از صرافی‌های سنترال است.

کارمزد

برای خرید در این صرافی‌ها شما کارمزدی پرداخت نمی‌کنید و کارمزد توسط کاربری که آگهی فروش بیت کوین گذاشته، پرداخت می‌شود.

همچنین برای شارژ کردن حساب و یا خارج کردن بیت‌کوین به نسبت صرافی‌های سنترال، کارمزد پایین‌تری پرداخت می‌کنید.

کدام نوع صرافی برای ایرانی‌ها مناسب‌تر است؟

یکی از عوامل مهم برای ایرانی‌ها، امکان پرداخت ریالی است.

همانطور که اشاره شد در صرافی‌های سنترال نیاز به معرفی کارت اعتباری مانند ویزاکارت یا مسترکارت است که دسترسی به آنها برای ایرانی‌ها امکان پذیر نیست.

اما در صرافی‌های شخص به شخص، شما مستقیما پول را به فروشنده پرداخت می‌کنید و امکان معامله با پرداخت ریالی وجود دارد.

به همین دلیل صرافی‌های شخص به شخص گزینه مناسبت‌تری برای ایرانی‌ها هستند.

اگر تا به حال تجربه معامله در صرافی‌های شخص به شخص را نداشته‌اید، با مقدار کمی خرید بیت کوین شناخت بهتری نسبت به این مدل از صرافی‌ها بدست می‌آورید.

اگر هم تجربه معامله در این نوع از صرافی‌ها را دارید، تجربه خود را در پایین همین مطلب ارسال کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا