اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

مایکروسافت: روند توسعه‌ی نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز در Azure ساده‌‌تر خواهد شد

بررسی بروزرسانی بعدی ورک‌بنچ بلاک‌چین Azure و تغییرات اعمال شده در این نسخه‌ی جدید

نکات برگزیده مطلب
  • کمپانی مایکروسافت(Microsoft) با انتشار یک پست اینترنتی در وب‌سایت رسمی خود از یک بروزرسانی برای سرویس ورک‌بنچ(Workbench) بلاک‌چین Azure خبر داد و اعلام نمود که این بروزرسانی شامل مواردی است که قابلیت‌های جدیدی از جمله شماره‌گذاری نرم‌افزار‌ها(Application versioning)، بروزرسانی قابلیت‌های پیام‌رسانی و ساده‌سازی روند توسعه‌ی قرارداد‌های هوشمند را به همراه دارد.

کمپانی مایکروسافت(Microsoft) با انتشار یک پست اینترنتی در وب‌سایت رسمی خود از یک بروزرسانی برای سرویس ورک‌بنچ(Workbench) بلاک‌چین Azure خبر داد و اعلام نمود که این بروزرسانی شامل مواردی است که باعث بهبود تجربه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار‌های بلاک‌چینی مبتنی بر اجماع(Consortuim) خواهد شد. براساس پست مذکور به نظر می‌رسد که این نسخه‌ی جدید حاوی قابلیت‌های جدیدی از جمله شماره‌گذاری نرم‌افزار‌ها(Application versioning)، بروزرسانی قابلیت‌های پیام‌رسانی و ساده‌سازی روند توسعه‌ی قرارداد‌های هوشمند است. نرم‌افزار‌های ورک‌بنچ فعلی نیز می‌توانند با استفاده از یک اسکریپت ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت، به این نسخه‌ی جدید بروزرسانی شوند.

microsoft_azure-card

به راحتی می‌توان گفت که مایکروسافت قصد دارد با یکپارچه‌سازی اکثر بخش‌های خدمات مربوط به Azure، مراحل توسعه‌ی نرم‌افزار‌های بلاک‌چینی مبتنی بر اجماع را از طریق ورک‌بنچ بلاک‌چینی Azure ساده‌سازی کند. این یکپاچه‌سازی امکان اتصال به عنوان خدمات مربوط به Azure را فراهم می‌سازد، در این بین می‌توان بهخدماتی از جمله پیام‌رسان‌ها(خدمات Bus، مرکز اینترنت اشیاء یا  IoT Hub، مرکز رویداد یا Event Hubs و در نهایت شبکه‌ی رویداد یا Event Grid)، خدمات رمزنگاری(مانند API، هش کردن و امضاء)، خدمات مربوط به پایگاه‌های داده‌ی خارج از زنجیره(مانند پایگاه‌ داده‌ی Azure SQL)، تجزیه و تحلیل(Power BI)، ذخیره‌سازی خارج از زنجیره(Azure Storage) و مدیریت هویت(Azure Active Directory)، اشاره کرد.

مایکروسافت از طریق ورک‌بنچ بلاک‌چینی Azure و با استفاده از انواع سازه و کار‌های اجماع، در حال ارائه‌ی زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی یک شبکه‌ی اجماع در چندین نقطه‌ی جغرافیایی مختلف است. شرکت مایکروسافت برای ساده‌سازی روند توسعه‌ی نرم‌افزار‌های غیرمتمرکز(distributed Applications یا dApp) یکپارچگی این پلت‌فرم‌های بلاک‌چینی را به دیگر خدمات و سرویس‌های خود ارائه می‌کند. این شرکت در حال حاضر از تعداد زیادی بلاک‌چین با اهداف کلی، مانند اتریوم(Ethereum) و Hyperledger Fabric و بلاک‌چین‌هایی با اهداف خاص مانند Corda، پشتیبانی می‌کند.

integratio

قابلیت «شماره‌گذاری نرم‌افزار» نیز یکی از ویژگی‌هایی بوده که اضافه شدن آن همیشه یکی از درخواست‌های کاربران بوده و قرار است که در نسخه‌ی 1.6 ورک‌بنچ بلاک Azure حضور داشته باشد. شماره‌گذاری یا Versioning به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به جای تکیه بر فرایند‌های دستی برای شماره‌گذاری و نسخه‌بندی نرم‌افزار در روند توسعه‌، نرم‌افزار‌های ورک‌بنچ خود را با استفاده از این ویژگی شماره‌گذاری کرده و آن‌ها را مدیریت کنند. می‌توان از طریق گزینه‌ی تجربه‌ی کاربری(user experience) در web portal یا بخش REST API، از قابلیت «شماره‌گذاری» استفاده نمود.

نمایی از بخش «شماره‌گذاری»

با استفاده از این ویژگی جدید علاوه بر اینکه می‌توان نسخه‌های متفاوت را ردیابی و مشاهده نمود، کاربران قادر خواهند بود که برچسب‌های زمانی(timestamps)، اسامی افرادی که تغییری در این نسخه ایجاد کرده‌اند و فعال بودن یا نبود نسخه‌های مختلف نرم‌افزار خود را مشاهده نمایند.

بخش تاریخچه

یکی دیگر از بخش‌هایی که مایکروسافت بر روی آن مانور داده است، API پیام‌رسان خروجی(Egress Messaging API) جدید است. این API جدید اتصال به دیگر سیستم‌ها را ممکن می‌سازد. برندا لی(Brenda Lee) یکی از مدیر برنامه‌های تیم بلاک‌چین Azure، مزایای این API جدید را اینگونه توصیف کرده است:

ما در نسخه‌ی قبلی سناریو‌های بیشتری را به واسطه‌ی API پیام رسان داخلی(input messaging API) اضافه کردیم. در نسخه‌ی 1.6.0، ما یک API پیام‌رسان خروجی بروز شده و بهبود یافته را اعمال کرده‌ایم که رویداد‌های بلاک‌چین را با استفاده از دو سرویس جدید Azure Event Grid  وAzure Service Bus منتشر می‌کند. این روند اجازه می‌دهد تا مصرف‌کنندگان بتوانند براساس این رویداد‌ها و پیام‌های دریافتی خود، اقدامات مورد نظر را انجام دهند؛ اقداماتی از جمله ارسال اعلان ایمیل در زمانی که یک بروزرسانی در قرارداد‌های مرتبط بر روی بلاک‌چین رخ می‌دهد، و یا ایجاد رویداد‌هایی در سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی موجود(ERP) را می‌توان نام برد. Brenda Lee

شرکت مایکروسافت با حذف نیاز به اعمال کلاس‌ مبتنی بر ورک‌بنچ در کد‌های پایه توسط توسعه‌دهندگان، روند فعالیت‌های مربوط به توسعه‌‌ی نرم‌افزار را ساده‌سازی کرده است. قبلا لازم بود تا برای قرارداد خاص شما، این کلاس ساخته و بروزرسانی شود.

خانم لی توضیح داد که شرکت مایکروسافت چگونه این قابلیت را جایگزین کرده است:

در نسخه‌ی 1.6.0 این کد برای همان اهدافی کار خواهد می‌کند که کد‌های مبتنی بر ورک‌بنچ در زمان آپلود کد‌های قرارداد توسط شما به صورت خودکار ایجاد می‌شوند. از این پس زمانی که شما توسعه‌ی ورک‌بنچ سفارشی نرم‌افزار‌ها را بر عهده دارید، یک تجربه‌ی ساده و راحت‌تر خواهید داشت و دیگر با اشکالات و خطاهای مربوط به استفاده از WorkbenchBase روبرو نخواهد شد. نگاهی به نمونه‌ی بروز شده‌ی ما بیاندازید که در آن WorkbenchBase حذف شده است. Brenda Lee

کمپانی مایکروسافت همچنین اعلام نموده که چگونه این بروزرسانی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. براساس گزارشات، هرگونه بروزرسانی در ورک‌بنچ،‌ از طریق وبلاگ Azure اطلاع‌رسانی خواهد شد و توضیحات مربوطه نیز در پلت‌فرم GitHub در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، بروزرسانی‌ها و توضیحات مربوط به نسخه‌های جدید بر روی Workbench UI نیز قابل دسترسی هستند.

نظر شما در رابطه با این بروزرسانی و تغییرات ایجاد شده در نسخه‌ی جدید جیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
InfoQ

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا